Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes/W211 4Matic - Prawidłowa rezystancja czujników wałka rozrządu

27 Aug 2017 14:16 1353 15
  • Level 9  
    Witam, mam pytanie jak w temacie. Otóż wziąłem na stół 4 czujniki położenia wałka rozrządu i dodatkowo czujniki spalania stukowego. Na początek zmierzyłem rezystancję czujników położenia wałka rozrządu. Zaczynając od prawej głowicy po kolei otrzymałem następujące wartości:

    P1 - 0,256MOhm
    P2 - 0,269MOhm
    L1 - 0,265MOhm
    L2 - 0,255MOhm

    Czujniki wyglądają na sprawne, ale chciałbym się upewnić czy podane wartości są prawidłowe.

    Dodatkowo sprawdziłem czujniki spalania stukowego. Woltomierz ustawiłem na zakres 2V prądu przemiennego. Sondy podłączyłem do nóżek czujników. Stukając w podstawkę czujników otrzymywałem napięcie z przedziału 0,07V - 0,35V. Proszę o odpowiedź czy jest to prawidłowy sposób na sprawdzenie czujnika spalania stukowego i czy podane wartości mieszczą się w przedziale prawidłowego działania tego czujnika.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Admin of Computers group
    SeaDog wrote:
    Na początek zmierzyłem rezystancję czujników położenia wałka rozrządu.
    Sprawdź oporność stopniowo podgrzewając czujniki, czy nie stracą rezystencji przy temperaturze pracy silnika. Często sprawiają kłopoty dopiero na rozgrzanym silniku, a ich kontrola "na zimno" nie daje miarodajnego efektu.
  • Level 9  
    Jakbym stopniowo rozgrzewał czujniki hotairem jednocześnie mierząc rezystancje, będzie to dobry sposób czy lepiej mierzyć na uruchomionym silniku? Do jakiej temperatury mogę ewentualnie je podgrzać?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Admin of Computers group
    SeaDog wrote:
    Jakbym stopniowo rozgrzewał czujniki hotairem jednocześnie mierząc rezystancje, będzie to dobry sposób czy lepiej mierzyć na uruchomionym silniku?
    Ja topiłem w gorącej wodzie. Zakładając, że silnik wyższej temperatury nie osiągnie.
  • Level 9  
    OK, dziękuję za odpowiedź.
  • Level 22  
    Jaki masz silnik w tej 211 i jakie są problemy?
  • Level 13  
    Widać że masz za dużo wolnego czasu , żeby robić takie doświadczenia .
    Wpakuj to wszystko do auta , podłącz urządzenie diagnostyczne ,
    wejdź w wartości mierzone , i wszystko widać .
  • Level 9  
    Silnik to M272 3.5L benzyna.

    Wolnego czasu to nie ma za dużo, z tym autem walczę już 6 miesięcy.
    Silnik jest po remoncie kapitalnym, byłby w trakcie docierania ale posłuszeństwa odmówiła skrzynia biegów. Silnik przechodzi w tryb awaryjny. Komputer pokazał błąd położenia czujnika wałka rozrządu, błąd P1697 - sterownik przekładni i błąd czujnika spalania (tylko nie pamiętam którego). Chcę wyeliminować wszystkie możliwe błędy i zacząć cieszyć się jazdą. Błędy z czujnikami mogły być spowodowane wypinającymi się wtyczkami - wymieniłem wszystkie 4. Dla pewności chcę sprawdzić jeszcze same czujniki, łącznie z czujnikami spalania stukowego. Właśnie, jak też sprawdzić czujniki spalania stukowego? Czy opisany sposób w pierwszym poście jest prawidłowy? Mierzyłem też poprzez sprawdzenie rezystancji. Uderzając w nie jeden o drugi metalową podstawką rezystancja ulegała zmianie, więc chyba działają?

    No i chyba najgorszy błąd P1697. Przy okazji zapytam o niego. Jeśli wiecie, jak sobie z nim poradzić, proszę o pomoc. Nie mam komputera, problemy rozwiązuję sam dlatego zostaje multimetr i walizka narzędzi.
  • Admin of Computers group
    Spotkałem się z tym błędem 2 razy w ML, w obu przypadkach skrzynia biegów przechodziła w tryb awaryjny i do dyspozycji były tylko 2 biegi (pierwszy i wsteczny).

    W pierwszym przypadku awarii uległa taśma czujnika ABS w tylnym łożysku i przekazywało błędne dane o prędkości obrotowej koła. Błędów ABS nie pokazywało, ale pokazywało inną prędkość koła podczas jazdy z podłączonym laptopem i urządzeniem diagnostycznym.

    W drugim przypadku uszkodzone było cięgno sterownika w skrzyni biegów, ale tego sam nie naprawiałem, więc nie podam szczegółów.
  • Level 9  
    U mnie były połamane wtyczki czujników położenia wałka rozrządu. Mam cichą nadzieję, że ten błąd jest spowodowany poluzowaniem się którejś wtyczki. Dodatkowo mam jeszcze jeden błąd spowodowany klapami kolektora. W kolektorze często pęka trójkąt sterujący klapami. Wcześniej jak był złamany, silnik nie przechodził w tryb awaryjny a skrzynia działała prawidłowo. Może ze dwa razy mi ją odłączyło ale po ponownym uruchomieniu auta jechałem dalej, więc kolektor raczej nie wpływa na wystąpienie tego błędu. Jeśli P1697 nie występuje przy błędzie związanym z czujnikiem położenia wałka rozrządu to sprawa jest poważniejsza. Piszesz, że może być to uszkodzona taśma ABS. Jest jakiś prosty sposób, żeby sprawdzić tą taśmę w warunkach domowych?

    Odnośnie cięgna, co masz dokładnie na myśli? czy chodzi Ci o wybierak, który jest w kokpicie? Czytałem na temat wybieraka. Jego uszkodzenie występuje raczej wtedy, kiedy wrzucasz np. D a na wyświetlaczu wyświetla się R i za chwilę zamienia się D, potem znowu na R i może P itd. ogólnie wariują literki. U mnie takie zjawisko nie występuje, więc wybierak jest OK. Tylko nie wiem czy o to Ci właśnie chodzi. Na forum W211 chłopcy piszą też o płycie sterującej. Na anglojęzycznym forum wyczytałem, że ten błąd może wskazywać na moduł PCM ale nie wiem gdzie szukać przyczyny. Opisz mi proszę procedurę jak doszedłeś do tej taśmy.
  • Level 43  
    Tester na kolanach i obserwacja prędkości kół.
  • Level 9  
    Zakładając uszkodzenie czujnika prędkości koła albo taśmy jak miał kolega, czy możliwe by było, żeby po zresetowaniu komputera przejechać 20km do następnego wystąpienia tego błędu? Taką miałem sytuację. Pojechałem na komputer, usunąłem błędy i potem normalnie przejechałem 20km. Gdyby coś było nie tak z prędkościami kół spowodowanymi przez uszkodzony czujnik to błąd powinien wystąpić od razu po przejechaniu kilku metrów a skrzynia od razu powinna przestać zmieniać biegi? Do 3 razy mogę uruchomić auto, potem błąd jest stały. Zatem jak np. pierwszy raz wystąpi błąd i uruchomię ponownie auto, pojadę np. kilka km. Potem wyskoczy błąd i uruchamiam ponownie, pojadę np. 20m, potem tak samo i koniec.
  • Admin of Computers group
    SeaDog wrote:
    Piszesz, że może być to uszkodzona taśma ABS. Jest jakiś prosty sposób, żeby sprawdzić tą taśmę w warunkach domowych?
    Musisz dysponować urządzeniem diagnostycznym, bez tego nie ma jak odczytać prędkości obrotowej koła.
    Program diagnostyczny wyświetla podczas jazdy prędkość każdego z kół pojazdu. Należy je porównać, czy prędkości są zbliżone. Nie może być tak, że jedno koło kręci się 40km/h a drugie 30km/h - takie dane mylą sterownik skrzyni biegów i ta przechodzi w tryb awaryjny.
    Pozostaje udać się do kogoś z odpowiednim sprzętem, pożyczyć lub kupić.

    SeaDog wrote:
    Odnośnie cięgna, co masz dokładnie na myśli?
    Tak jak pisałem, nie ja naprawiałem skrzynię biegów - przeprowadzałem tylko diagnostykę komputerową).
    Cięgno lub popychacz (taką informację mi przekazano, ale z nazewnictwem części może nie być precyzyjnie) znajdowało się w skrzyni biegów.
    Popychał nim jakiś elektrozawór - nie chcę sam wymyślać co tam jest. Skrzynię biegów naprawiano w Belgii, więc i moje tłumaczenia językowe mogą być nieprecyzyjne.

    SeaDog wrote:
    czy możliwe by było, żeby po zresetowaniu komputera przejechać 20km do następnego wystąpienia tego błędu?
    Jak najbardziej możliwe. Uszkodzenie taśmy może wskazywać błędne dane dopiero przy jakiejś prędkości, lub przy innych niesprzyjających warunkach (temperatura, wilgoć, bród).
  • Level 9  
    OK, dzięki za odpowiedź. Trochę zboczyliśmy z tematu. Odnośnie jeszcze czujników spalania stukowego, czy opisany przeze mnie sposób sprawdzenia ich jest prawidłowy? Stukając w czujnik:

    1) wzrastało napięcie
    2) wzrastała rezystancja