Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja 12v przyczepa kempingowa stabilizacja napiecia 14,5-12v na 12v

sQniasty 31 Sie 2017 19:00 708 12
  • #1 31 Sie 2017 19:00
    sQniasty
    Poziom 3  

    Witam!
    Od jakiegos czasu poszukuje rozwiazania mojego problemu.

    W mojej przyczepie zrobilem instalacje 12v aku AGM, panel solarny oraz regulator ladowania.

    Problem moj polega na tym ze gdy mamy pelne naslonecznienie regulator podaje na akumulator max 14.5v aby go naladowac w pelni oraz taka sama wartosc na odbiorniki, mam oswietlenie ledowe oraz telewizor ledowy, mysle ze im to nie pomaga.

    Poszukuje najlepiej gotowego modulu stabilizatora napiecia ktory z tych 14,5v zrobi ok 12v, a z drguiej strony gdy nie bedzie slonca i z aku pojdzie max 13-12,9v nie zrobi z tego 11v a utrzyma badz lekko obnizy.

    Aaaa jeszcze jedna wazna kwestia musi wytrzmac 10a, tyle bedzie przy makasymalnym obciazeniu

    Nie wiem czy dobrze mysle ze szkodzi o odbiornikom ale mysle ze przy led ma to znaczenie, ktos moze ma jakis pomysl i cos podpowie??

    0 12
  • #2 31 Sie 2017 19:14
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    TV raczej przystosowany do takich napięć, a oświetlenie to zależy czy masz proste ograniczenie prądy na oporniku czy też tam jest driver. Jeżeli driver to takie napięcie ledom też nie szkodzi.

    0
  • #3 31 Sie 2017 19:48
    sQniasty
    Poziom 3  

    Sprzedawca od tv mowil cos o 13.7 ale nie wiem czy tylko tak gadal czy to prawda... Ledy to tasma led, w kilku czesciach od 30cm do metrowych odcinkow, podpieta bezposterdnio do regulatora, kazda na osobnym wlaczniku, jest jeszcze pompka wody

    0
  • Pomocny post
    #4 31 Sie 2017 19:54
    Karaczan
    Poziom 39  

    Nic im nie będzie. Zresztą całkiem prawdopodobne że po włączeniu TV i jednoczesnym ładowaniu akumulatorów ogniwa nie utrzymają 14.5V.
    Po za tym w samochodzie jest 14.4V (czasem ciut więcej) i tego typu mobilne sprzęty są do tego dostosowane.

    Jeśli koniecznie chcesz taki regulator to szukaj przetwornic typu buck-boost.
    Łączą w sobie przetwornice step-up i step-down.
    Ustawisz jej 12V to czy podasz jej 15V czy 9V będzie utrzymywać 12V.

    Sam step-down jest sprawniejszy, ale na ogół trzeba się liczyć z min 1.5V spadku napięcia. Ustawisz 12V, przy 14.5V będziesz mieć nadal 12V, ale przy 12V na wejściu otrzymasz z 10.5V. Chyba że zastosujesz jakiś układ bypassujący przetwornicę gdy ogniwa nie ładują (nawet głupi włącznik podłączony równolegle).

    0
  • Pomocny post
    #6 31 Sie 2017 20:42
    Karaczan
    Poziom 39  

    Trochę słaba według mnie. Choć na ośw.LED i TV zapewne wystarczy z zapasem.
    Wszelkie pompy zasilał bym bezpośrednio. Im 14.5V nie zaszkodzi.

    Generalnie jak bezproblemowo wszystko działa bez przetwornic to bym się głęboko zastanowił nad sensem.

    Przez tryb step-up możesz doprowadzać do głębokiego rozładowania akumulatorów, a one tego nie lubią.
    Napięcie siądzie do powiedzmy 9V - TV się wyłączy. Z przetwornicą możesz go wyładować niechcący zdecydowanie bardziej. Może nawet w okolice 6-7V. A tak rozładowanego akumulatora duża część elektronicznych "idiotoodpornych/inteligentnych" prostowników nie naładuje.

    0
  • #7 31 Sie 2017 21:07
    sQniasty
    Poziom 3  

    Myslalem podpiac ja nie do akumulatora a do regulatora na wyjscie do odbiornikow dzieki czemu regulator zadba o stan akumulatora a przy 10.7 V ma odciac odbiorniki od akumulatora

    0
  • #8 31 Sie 2017 21:25
    Karaczan
    Poziom 39  

    Zakładając że faktycznie zaprzestaje pracy przy 10V. I jak to wygląda.
    Elektronikę "pokładową" faktycznie można by wpiąć przez ten regulator.
    Wszelkie pompy bezpośrednio, szkoda męczyć nimi regulator.
    Jeśli masz jakąś przetwornicę 12-220V też bezpośrednio, one mają dużą tolerancję.

    Do ośw. zastosował bym w sumie inne, mniejsze przetwornice buck-boost potrafiące utrzymać napięcie przy np 8V. Awaryjnie lepiej trochę wymęczyć akumulator niż zostać po ciemku. LEDy dużo prądu nie pobierają, ale napięcie muszą mieć zapewnione.
    Ew pompy za pomocą przełącznika też móc zasilić awaryjnie przy niskim napięciu źródła.

    Skoro już chcesz się bawić w przetwornice to sensownie.

    Po za tym z tego co się orientuję to akumulatory AGM potrzebują ciut wyższego napięcia ładowania. 14.6-14.7V jeśli się nie mylę.

    0
  • #9 31 Sie 2017 21:37
    sQniasty
    Poziom 3  

    Tak przetwornice mam podpieta bezposrednio, w awaryjnej sytuacji podpinam akumulator do odbiornikow bezposrednio z pominieciem regulatora. Przyczepki uzywam glownie na rybach czyli ladowanie telefonu laptopa ew tv czasem cos tam innego ale raczej o malej mocy, lodowke i kuchenke mam na gaz tak ze duzego poboru nie mam a aku 100ah w dzien solar go szybciutko laduje. Na ta chwile chyba odpuszcze jesli nie ma potrzeby obawialem sie glownie o ledy i tv, czasem tez jak wiatrak chodzil mial przelacznik 1 i 2 poziom, po godzinnej pracy byl dosc cieply myslalem ze to przez napiecie

    0
  • Pomocny post
    #10 31 Sie 2017 22:24
    Karaczan
    Poziom 39  

    Więc generalnie nie ma raczej sensu taka przeróbka zasilania.
    Wentylator może być ciepły, to normalne. Byle nie gorący że się dotknąć na dłużej nie da. To samo z LEDami.

    Jeśli laptopa ładujesz ładowarką sieciową z pomocą przetwornicy 12-220V to tu można by conieco ugrać stosując dedykowaną ładowarkę samochodową do laptopa.

    100Ah akumulator do takich zastosowań raczej jest wystarczający, zresztą sam wiesz czy ci wystarcza. Choć ładowanie takiego aku za pomocą solarów... To ładny kawał ogniw PV musisz mieć na tej przyczepce ;) Oczywiście tylko doładowywujesz niezbyt pewnie rozładowany aku, ale te przynajmniej 5A musisz w niego 'tłoczyć". Powątpiewam, ale nie mówię że niewykonalne.
    To że akumulator uzyskał pewne napięcie nie znaczy że jest naładowany. Z tego też względu np tanie prostowniki inteligentne nie ładują akumulatorów do końca. Stan zaprzestania ładowania opierają o napięcie, nie uwzględniając prądu...

    Ale tu już odchodzimy od głównego tematu trochę...

    0
  • #11 01 Wrz 2017 06:04
    sQniasty
    Poziom 3  

    Zlapac sie da ale goraco w lapke, panel jest spory o ile dobrze pamietam 1100×700 mm 150W. 8,5 A podpiety pod regulator PWM tak ze wiecej niz 8.5 nie wyciagne w instalacji jest watomierz i nie raz dzienny wydatek to 300-500 W, a wczesnym rankiem kolejnego dnia aku jest z powrotem pelny, przynajmniej tak twierdzi regulator.
    Przetwornica puki co sprawuje sie nie zle, nie ma jakis duzych strat i nie kombinuje tutaj.
    Poprostu przegladajac internet jakos doszedlem do wniosku ze to napiecie uszkodzi oswietlenie i tv, ale jesli tak nie bedzie nie ma co kombinowac, zawsze tez wydawalo mi sie ze wszystko 12V musi sobie radzic w samochodzie a nie raz napiecie takiej wartosci tam wystepuje.
    Ledow nie sprawdzalem ale oswietlenie dziala generalnie w nocy gdy napiecie jest juz nizsze, w ciagu dnia to ladowanie telefonow oraz laptopa no i tv o ktorego obawialem sie najbardziej, jednak sporo drozszy niz tasma led.

    Przeglądam elektrodę i ludzie twierdzą ze takie napiecie uszkodzi ledy... juz sam nie wiem....

    0
  • #12 02 Wrz 2017 00:46
    Karaczan
    Poziom 39  

    Nie tyle napięcie co prąd. Zmierz jak możesz ile twoja listwa pobiera Amper przy 14.5V i podziel przez ilość sekcji.
    I daj fotkę tych listew.
    LEDy LEDom nierówne.

    Ale jeśli nie grzeją się mocno to prawdopodobnie nic im nie będzie.

    0
  • #13 05 Wrz 2017 19:15
    sQniasty
    Poziom 3  

    Skonczylo sie tak ze kupilem stabilizator

    Dane techniczne
    Wersja 12V SNS-150 TECHTRON:
    Moc ciągła do 100W
    Moc krótkotrwała do 150W
    Napięcie wejściowe: 10-30V DC
    Napięcie wyjściowe: 12V DC ±5%
    Max. prąd wyjściowy ciągły: ~8A
    Max. prąd wyjściowy chwilowy: ~12A
    Zabezpieczenie wejściowe - bezpiecznik: 15A
    Zabezpieczenie termiczne: 70 st. C
    Zabezpieczenie zwarciowe wyjścia: JEST
    Pobór prądu bez obciążenie: < 50mA
    Izolacja galwaniczna: > 0.5kV rms
    Podłączenie: śrubowe
    Wymiary: 105x88x50
    Możliwość przykręcenia do podłoża
    Wyprodukowano w POLSCE
    Chłodzenie wentylatorem, aktywne

    Teraz obwod zamias od regulatora ladowania solarow idzie bezposrednio z akumulatora przez ten stabilizator, (sprzedawca twierdzi ze nie mozna go podlaczyc do regulatora na wyjsciu na odbiorniki) regulator sluzy teraz tylko jako ladowanie akumulatora.

    0
  Szukaj w 5mln produktów