Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

Kubik213 06 Wrz 2017 11:03 4974 19
  • #1 06 Wrz 2017 11:03
    Kubik213
    Poziom 12  

    Witam, vin: WDB2200651A019279 (w220 s320 99r benz+lpg)

    Usterka: podczas wymiany kompresora chciałem wymienić przekaźnik w prawym module SAM, przez omyłkę wyjąłem przekaźnik elektroniki silnika (K) zamiast (N), przez co w aucie wszystko zgasło (auto było stale podłączone pod AKU). W bezpiecznikach głównych od modułów pod nogami pasażera (tzw. nabój) wywaliło bezpieczniki i spaliło wtyk brązowego kabla (załącznik), wymieniłem prawy moduł na taki sam numer [A 027 545 45 32] oraz cały nabój i auto ożyło, prawie wszystko działa, zegary, wyświetla biegi, czyta kluczyk, jednak NIE ODPALA. Coś strasznie syfi na szynie CAN, po pierwszej próbie odpalenia blokuje kluczyk, włącza wiatrak na maxa i nie da się już włączyć zapłonu do czasu odpięcia akumulatora. Po tym ponownie można włożyć kluczyk, kierownica się opuszcza i można tylko raz włączyć zapłon, następnie blokuje kluczyk całkowicie jednakże za każdym razem po włożeniu kluczyka do stacyjki kierownica się opuszcza. Myślałem, że "nie czyta" nowego modułu SAM, ale wkładając starą oryginalną kasetę SAM nic się nie zmienia.

    Objawy:
    1. Zapalają się zegary, działa kompresor airmatica, wszystko wewnątrz działa normalnie.
    2. Wyświetla położenie skrzyni biegów.
    3. Przy próbie odpalenia włącza wiatrak chłodnicy, znika temperatura z tablicy, po czym blokuje kluczyk i nie da się go kolejny raz przekręcić.
    4. Podłączony SD widzi niskie napięcie akumulatora (7-8V podczas gdy akumulator ma 12.3V) dlatego muszę mieć naładowane baterie SD aby cokolwiek zdziałać.
    5. SD nie jest w stanie skomunikować się z urządzeniem gdy wszystkie wtyczki są podłączone, zawiesza się podczas gdy włączy się zapłon.

    Co ciekawe: Odłączenie wtyczki z prawego modułu SAM oznaczonej kablem czerwonym oraz białym z czerwonym paskiem (zdjęcie) pozwala na normalne przekręcanie kluczyka w stacyjce, jednakże znika położenie skrzyni biegów na desce rozdzielczej i auto nie odpala, jednak przy tej sytuacji SD jest w stanie się skomunikować i zrobić krótki test. Na teście wysypuje się masa błędów. Napięcie na tych dwóch kablach jest 12V, samo odłączenie brązowego kabla nic nie daje, muszą być odłączone te dwa grube kable (idą chyba do stacyjki?) i wtedy auto "funkcjonuje normalnie"

    Jakieś sugestie? Proszę o pomoc. Niedługo postaram się zrobić "czysty krótki test" czyli usunę wszystkie kody usterek, podłączę wtyczkę - spróbuję odpalić auto, odłączę wtyczkę i przeprowadzę jeszcze raz krótki test aby zobaczyc które kody usterek rzeczywiście są.

    Zdjęcie tej nieszczęsnej wtyczki (idzie do czerwonych przekaźników, nie jestem pewien ale brązowy idzie chyba do przekaźnika rozrusznika)
    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    0 19
  • #2 06 Wrz 2017 13:39
    carrot
    Moderator Samochody

    Gdzieś najprawdopodobniej nie masz masy (upalona, niedokręcona)

    0
  • #3 06 Wrz 2017 13:57
    Kubik213
    Poziom 12  

    Tak też wlasnie uważam, jednak brązowy kabel widoczny na zdjęciu masę ma, obstawiam że jest brak zgody na rozruch bo jakiś moduł stracił mase i sypie multum błędów na CAN, zaraz będę robil test komunikacji w SD i zamieszczę log na forum. Ogólnie jak uważasz, ten brązowy kabel przypalony na zdjęciu moze byc przyjarany w innym miejscu? Nie mogę go znalezc w wis ani epc

    0
  • #4 06 Wrz 2017 14:06
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Kubik213 napisał:
    podczas wymiany kompresora
    nie ma tam masy z podłużnicy w okolicy? Od wyjecia systemowego przekaznika nie palą sie bezpieczniki i kostki.

    0
  • #5 06 Wrz 2017 19:58
    Kubik213
    Poziom 12  

    nic związanego z kompresorem i airmaticem, airmatic akurat działa bardzo dobrze nawet SD go wykrywa i nie widzi problemów. Zamieszczam .pdf z testu z SD z wyłączoną wtyczką (czyli nie widać biegów na liczniku i kluczykiem można kręcić ile się chce). Ponadto znalazłem taki myk, że mogę wpiąć wtyczkę i wyjąć bezpiecznik nr 49 z przedniego prawego SAMa, który oznaczony jest jako złącze 15. O ile się domyślam złącze to jest związane z zasilaniem po przekręceniu stacyjki? Ogólnie gdy wyjmę ten bezpiecznik to deska wyświetla pozycje biegu i kluczykiem można kręcić ile się chce (nie blokuje kluczyka) jednakże SD nie łączy się, jest brak komunikacji - włączając zapłon SD go nie widzi (zapłonu oczywiście).

    Ponadto w komunikacji przy wypiętej wtyczce błąd sterownika silnika, skrzyni biegów itd

    Pytanie brzmi też, dlaczego w gnieździe (zacisk 15) jest tylko 8V? Ogólnie to na przekaźniku 15R jest już 10V po przekręceniu stacyjki

    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk





    Dodano po 2 [godziny] 25 [minuty]:

    Ogólnie jeszcze jedna ciekawostka, wpiąłem się tym razem innym interfejsem DELPHI no i sobie lepiej poradziło od SD. Delphi normalnie sczytało wszystkie moduły i wysypało błędy których SD nie widziało, SD ma duże problemy z komunikacją bo widzi bardzo niskie napięcie itd. No i bardzo duża ciekawostka, podczas gdy wpięty jest interfejs od Delphi auto normalnie KRĘCI, ale nie odpala!!! Czyli wygląda to jakby Delphi zwalniało linię CAN i możliwa jest komunikacja między modułami? i sterownik silnika przekazuje sygnał do odpalenia auta?
    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    0
  • #6 06 Wrz 2017 21:47
    tomasz0703
    Poziom 25  

    Daj masę z aku na bude i na silnik .

    0
  • #7 06 Wrz 2017 22:22
    Kubik213
    Poziom 12  

    masa na budzie jest, bo z akumulatora klema bezpośrednio idzie na karoserię auta, na silniku raczej też jest masa bo rozrusznik kręci na krótko i przy podpięciu delphi kręcił cały czas, ale rano spróbuję i dam masę bezpośrednio z aku na silnik, chociaż myślę aby znaleźć wszystkie punkty masy w aucie i je przeczyścić IPA, papierkiem sciernym i podłączyć na nowo.

    Kolejną rzeczą jaką znalazłem jest fakt, że "zacisk 15" który u mnie ma za niskie napięcie 8V idzie właśnie do cewek na silniku przez ten bezpiecznik 20A, jest to zacisk który daje napięcie akumulatora po przekręceniu stacyjki na zapłon, u mnie to napięcie wynosi tylko 8V zamiast 12.5V, pytanie tylko gdzie gubi to napięcie? Zacisk 15 wychodzi ze stacyjki EZS do modułów, prawego i lewego, w lewym SAMie jest przekaźnik 15 i 15R, obydwa mają jakieś dziwne napięcia, zamiast 12V było 10V

    0
  • Pomocny post
    #8 06 Wrz 2017 22:46
    tomasz0703
    Poziom 25  

    Ja mysle że tym twoim testerem delphi zwierasz masę w OBD pin 4 i 5 .

    0
  • #9 07 Wrz 2017 13:45
    Kubik213
    Poziom 12  

    hmmm ciekawe, tylko co wtedy to oznacza? pin 4 i pin 5 mają różne miejsca połączenia masy? na wejściu rano sprawdzę jeszcze napięcie na wtyczce OBD2 (pin 16 i 4/5) oraz napięcie/przejście pomiędzy pinem 4 i 5

    Dodano po 13 [godziny] 32 [minuty]:

    Dobrze myślisz, pin 4 to masa akumulatora a pin 5 to masa sygnałowa i teraz do rzeczy:
    Pin 4 ma dojście do masy, zero problemów.
    Pin 5 w ogóle nie ma masy, jest napięcie i teraz:
    * Jeżeli wszystkie kostki i bezpieczniki są włożone tak jak być powinno to wskazuje napięcie 9V stale, niezależnie od stanu kluczyka jednak wtedy właśnie blokuje kluczyk! (masę brałem z kielicha amortyzatora)
    *Jeżeli wypnę kostkę (tą z dwoma grubymi kablami i jednym brązowym ze zdjęcia) zasilającą prawy SAM, napięcie spada prawie do 0 (ok 0.1-0.2V)
    *Jeżeli wyciągnę bezpiecznik 20A to napięcie wynosi 9V tylko w przypadku zapłonu (to oczywiste bo ten bezpiecznik 20A odpowiada za złącze 15 które daje zasilanie przy zapłonie)
    *Jeżeli wyciągnę przekaźnik elektroniki silnika napięcie spada do ~0.1V !! To jest pierwszy przekaźnik od strony szyby, przekaźnik działa, cyka, po czym słychać jak coś pstryka w silniku, załącza się tam coś i nagle na tym pinie 5 (potencjalnym GND) pojawia się 9-10V.

    O ile dobrze mi się wydaje to zwarcie następuje gdzieś podczas załączania elektroniki silnika, czyli rozrusznik albo coś innego powoduje zwarcie do masy? ogólnie jak teraz to szukać? Ewidentnie coś w silniku, elektronika silnika, zastanawiam się co się pod tym kryje.
    Masę na silnik dawałem, jednak nie było różnicy, ogólnie masa na silniku jest, sprawdzałem z masą karoserii. Jakieś pomysły?


    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    Dodano po 27 [minuty]:

    tak się teraz zastanawiam czy przypadkiem nie obraził się na mnie sterownik silnika? czy przekaźnik elektroniki silnika załącza też komputer silnika czy komputer silnika jest zawsze wzbudzony, nawet bez tego przekaźnika?

    Dodano po 47 [minuty]:

    Wyjąłem ECU i napięcie zmalało prawie do 0 (0.02-0.03V) także chyba mam winowajcę... Ma ktoś pomysł jak własnoręcznie przerzucić flash i eeprom albo sam eeprom do używanego ECU? Jeżeli przelutuję tylko pamięć eeprom do używki to chyba wystarczy?

    0
  • #10 07 Wrz 2017 14:45
    carrot
    Moderator Samochody

    Szukaj gdzie zniknęła masa wiązki wtrysku, jest gdzieś przykręcona do silnika

    0
  • #11 07 Wrz 2017 15:02
    Kubik213
    Poziom 12  

    uważasz że to nie jest wina ECU tylko wiązka wtrysku ma zwarcie?? Przy wyjętym ECU akurat napięcie znika, rozumiem że ecu daje napięcie na wtryski itd? ECU rozbierałem, w środku żadnych oznak spalenizny, zwarcia, ewentualnie mógłby jakiś tranzystor zwierać ale wątpię, no i poza tym jak podłącze interfejs Delphi to silnik kręci - to też moim zdaniem eliminuje usterkę ECU... wiązka wtrysków do przeglądu? Jakie sygnały powinny być na wiązce wtrysków?

    1
  • #12 07 Wrz 2017 15:18
    carrot
    Moderator Samochody

    Wiązka nie ma zwarcia, nie ma połączenia z masą, dlatego pojawia się napięcie na pinie masy sygnałowej złącza obd po podłączeniu sterownika silnika

    0
  • #13 07 Wrz 2017 16:25
    Kubik213
    Poziom 12  

    No właśnie już się gubię, to jest jakiś normalny objaw w przypadku gdy wiązka na silniku gubi masę? Ogólnie sterownik silnika podłączyłem i zauważyłem że odpięcie tej wtyczki (oznaczonej jako C) powoduje właśnie spadek tego napięcia do 0 (obrazek na dole). Kable z tej wtyczki nie idą na wiązkę wtrysków tylko rozchodzą się i idą do zaworów airmatic'a oraz w stronę lewego SAM'a, nie wychodzą bezpośrednio na silnik, na silnik wychodzą te dwie wtyczki po prawej stronie. Awarię ECU mogę odrzucić? Ogólnie na wiązce wtryskowej nie widziałem żadnej masy, odłączałem też wszystkie wtryski ale nic to nie zmieniło

    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    0
  • #14 07 Wrz 2017 17:01
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Kolego jak nie ma masy plus"cofa sie " po przewodach masowych nie mających tej masy ?/? Pętla zasilania . No prościej nie da się. Jak nie ogarniasz zaciągnij to do elektryka polecanego bo za chwilę nie będzie co ratować. I sprawdz od początku to co grzebałeś i gdzie bo jak napisłaem od wyjęcia przekaznika nic nie ma prawa sie spalić.

    0
  • #15 07 Wrz 2017 17:18
    Kubik213
    Poziom 12  

    Wiązka silnika masę ma sprawdziłem, prawy oraz lewy SAM też mają masę, sprawdziłem 4 punkty masy, może iść drogą przewodu PIN5 z gniazdka diagnostycznego i szukać skąd ona bierze masę? Jakby ECU był walnięty to auto nie kręciłoby po podpięciu pod delphi, co nie? Ciekawe tylko dlaczego nie odpala przy delphi, brak zasilania na cewki, wtryski?

    0
  • #16 07 Wrz 2017 18:03
    abart64
    Poziom 29  

    Zobacz punkt masowy za tablicą wskaźników, czy tam nie jest popalone. Trzeba wskaźniki wyciągnąć.

    0
  • #17 07 Wrz 2017 19:13
    Kubik213
    Poziom 12  

    Tutaj wrzucam schemat z WIS, ewidentnie przewod masoey nr 5 idzie do prawego SAMa a on mi się tutaj wlasnie przypalił, a z prawego sama do ME czyli sterownika silnika. Sprawdzilem tez przewod masowy pod nogami pasazera ale to jest wg schematu pin 4 i jest w pełni OK.
    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    Dodano po 49 [minuty]:

    Za tablica wskaznikow nie ma punktow masy, jest tylko wiazka od zegarow, kabel o ktorym mowa (pin5) jest brazowy z bialym paskiem, jednak wchodzi on zaraz za gniazdem do duzej wiazki a ta wiazka idzie w strone przedniej sciany tyle widać

    Dodano po 9 [minuty]:

    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczykMercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    moim zdaniem to ewidentnie uwalony ECU, ta masa sygnałowa od niego właśnie wychodzi, przez moduł komfortu prawy SAM aż do gniazda diagnostycznego

    0
  • #19 09 Wrz 2017 01:43
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Twoje pomiary miernikiem, bez obciążenia, niewiele dają, wręcz wprowadzają Ciebie w błąd. Masy sprawdzaj sobie żarówką, przy zasilaniach, nie kombinuj. Masy sprawdzaj bezpośrednio na pinach, bo może przewód w samym konektorze być wypalony.

    0
  • #20 09 Wrz 2017 01:51
    Kubik213
    Poziom 12  

    Także tak, problem rozwiązany Panowie - szczerze dziękuję za pomoc mimo że nie były celne to doprowadziły mnie do rozwiązania zagadki :)

    Przyczyna? Spalony ECU. Nie ukrywam że przed tym sprawdziłem wszystkie połączenia masy do karoserii itd, przeleciałem prawie całego WIS'a, wszystkie punkty do masy, sporo schematów i wszystko łączyło mi się do ECU. Wczoraj zamówiłem używany ECU o tych samych numerach (to ważne!) za jedyne 44 zł (w tym przesyłka), dzisiaj do mnie dotarł, poszperałem w internecie i znalazłem pamięć EEPROM immobilizera w ECU. Przelutowałem stary scalak do nowego komputera i voila, SD się łączy, auto odpala. Na początku chodziło na 4 cylindry, spalone zostały też dwie cewki zapłonowe (przedtem silnik pracował idealnie).
    Mercedes W220 S320 - Prawy moduł SAM, nie odpala, blokuje kluczyk

    Ponadto w momencie gdy wiatrak chłodnicy zaczyna kręcić, oznajmia on brak komunikacji z ECU. Dla upewnienia się jak tylko przyszedł mi używany ECU z całkowicie innym eepromem wrzuciłem go do auta i sprawdziłem zachowanie po przekręceniu kluczyka. Pin 5 nie miał cofanego napięcia, SD się komunikowało i jedynym błędem był błąd autoryzacji rozruchu, wiatrak chłodnicy nie kręcił się. Jeżeli ktoś ma podobny problem warto nawet zamówić używkę ECU i wsadzić, sprawdzić zachowanie silnika i łączność z modułami. W razie gdyby nic się nie zmieniło to można odesłać spowrotem.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc, jeżeli ktoś potrzebuje pomocy proszę priv. Pozdrawiam.

    1