Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie "Halogenów" LED w motorze

06 Wrz 2017 11:09 534 13
  • Poziom 13  
    Dzień dobry
    Proszę o pomoc potrzebuję zasilić diodę LED 3W Biała LUXEON 6500K zimna 210-230Lm 140° 700mA 3,4-3,6V z instalacji motocykla czyli nap 12-14,5 V . W karcie diody jest napisane , że jej moc zależy od napięcia więc zależy mi aby świeciła jak najmocniej więc 3,6 V .
    Ze względów logistycznych muszę korzystać z zasobów sklepu Nowy Elektronik a tam nie ma takiego stabilizatora , postanowiłem więc złożyć układ z L7808 i LD111733 w układzie podnoszącym napięcie do 3,6 V . Nie mam doświadczenia w tej dziedzinie i u moje pytanie czy to dobry pomysł i czy będzie działać . Szczególnie zależy mi na podpowiedzi czy te kondensory do L7808 są dobre dobrane bo czytałem sporo postów na ten temat i trochę się gubię .

    Schemat

    [schem:91ba9c614e]|15a8ff2d5f9b4b39a071d76635bfa356[/schem:91ba9c614e]

    linki do elementów
    dioda http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=40021&controller=product
    LD1117V33 http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=76204&controller=product
    L7808 http://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=1242&controller=product
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Daj napisał:
    postanowiłem więc złożyć układ z L7808 i LD111733 w układzie podnoszącym napięcie do 3,6 V


    Idziesz w niewłaściwym kierunku, dla LED stabilizujemy prąd, w twoim przypadku 700mA. Jeśli masz dwie diody to możesz je połaczyć szeregowo.
    Stabilizację prądu możesz zrobić na LM317.
  • Poziom 20  
    Idziesz w niewłaściwym kierunku. Nie należy przerabiać instalacji pojazdu. To grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
  • Poziom 13  
    jdubowski napisał:
    Daj napisał:
    postanowiłem więc złożyć układ z L7808 i LD111733 w układzie podnoszącym napięcie do 3,6 V


    Idziesz w niewłaściwym kierunku, dla LED stabilizujemy prąd, w twoim przypadku 700mA. Jeśli masz dwie diody to możesz je połaczyć szeregowo.
    Stabilizację prądu możesz zrobić na LM317.


    Czy dobrze zrozumiałem proponujesz żeby użyć L7805 obniżenia na 5 V i potem LM317 do stabilizacji prądu na poziomie 700mA zamiast LD1117 ?
    Na LM317 jest spadek napięcia tylko 1,25 V to zostanie 3,75V czy to nie uszkodzi diody ?
  • Poziom 20  
    Stabilizator 7805. Na wyjściu dioda plus rezystor. Należy go policzyć i dobrać moc jego, ot wszystko. Na stabilizator blacha(aluminium). Policzenie łatwe jak budowa cepa. Pozdrawiam.
  • Poziom 13  
    szkieletor11111 napisał:
    Stabilizator 7805. Na wyjściu dioda plus rezystor. Należy go policzyć i dobrać moc jego, ot wszystko. Na stabilizator blacha(aluminium). Policzenie łatwe jak budowa cepa. Pozdrawiam.


    Nie chce się wymądrzać bo jak mówiłem nie zam się specjalnie na elektronice ale na logikę nie do końca tak jest bo gdyby to była zwykła dioda led to ok ale skoro piszą ze moc i ilość lumenów zależy od napięcia to nie jest to taka prosta sprawa.
  • Poziom 20  
    Może kolega coś widzi czego ja nie widze. Dla stabilizatora 7805 ważne jest to że "daje" on 5V na wyjsciu i do 1,5A prądu zdaje się. Ta dioda pracuje zdaje się 3,6v i 0,7A, zdaje się. W związku z tym nie widze problemu ażeby policzyć rezystor prądowo i mocowo na te parametry diody. Powtarzam sprawa prosta jak "barszcz", że tak powiem dla mnie.
    ps. przy odrobinie chęci (zajrzenie w net) kolega miałby rozwiązaną sprawę już dawno.
    Podpowiem że rezystor byłby o małej rezystancji i mocy ok. 2W
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Daj napisał:
    Czy dobrze zrozumiałem proponujesz żeby użyć L7805 obniżenia na 5 V i potem LM317 do stabilizacji prądu na poziomie 700mA zamiast LD1117 ?


    Sam LM317 starczy.

    szkieletor11111 napisał:
    Idziesz w niewłaściwym kierunku. Nie należy przerabiać instalacji pojazdu. To grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.


    A to swoją drogą...

    szkieletor11111 napisał:
    Stabilizator 7805. Na wyjściu dioda plus rezystor. Należy go policzyć i dobrać moc jego, ot wszystko. Na stabilizator blacha(aluminium). Policzenie łatwe jak budowa cepa. Pozdrawiam.


    To drugie podejście ale tu radziłbym stabilizować napięcie na poziomie rzędu 8V a nie 5V.
  • Poziom 37  
    Witam,
    Daj napisał:
    Nie chce się wymądrzać bo jak mówiłem nie zam się specjalnie na elektronice ale na logikę nie do końca tak jest bo gdyby to była zwykła dioda led to ok ale skoro piszą ze moc i ilość lumenów zależy od napięcia to nie jest to taka prosta sprawa.

    teoretycznie mają rację, ponieważ napięcie zależy od prądu.
    Ta zależność jest jednak silnie nieliniowa, dlatego diody świecące zasila się z układu mającego naturę źródła prądowego.
    Stosowanie liniowych układów regulacji prądu: źródło prądowe ewentualnie opornik, jest dość słabe ze względu na żenująco niską sprawność a w konsekwencji dosyć duże i niepotrzebne straty.
    Należy zastosować impulsowy, prądowy regulator LED o dużej sprawności, można kupić gotowy albo wykonać samodzielnie.

    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    Pytanie po co mu taka sprawność w motocyklu. Czasami proste nie znaczy złe.
  • Poziom 37  
    szkieletor11111 napisał:
    Pytanie po co mu taka sprawność w motocyklu. Czasami proste nie znaczy złe.

    W liniowym układzie regulacji moc strat będzie na poziomie 7 W.
    Po co rozpraszać 7 W kiedy można 0.5 W ?
    W dzisiejszych czasach impulsowe przetwornice to nie jest jakaś kosmiczna technika.
  • Poziom 13  
    krzysiek_krm napisał:

    W liniowym układzie regulacji moc strat będzie na poziomie 7 W.
    W dzisiejszych czasach impulsowe przetwornice to nie jest jakaś kosmiczna technika.

    A czy mógłbyś podpowiedzieć jak się do tego tematu zabrać żeby zrobić to jak najprościej i najtaniej i żeby się to zmieściło w halogenie albo druga opcja może zrobić przetwornice w osobnej obudowie i zasilić obie diody ?
  • Poziom 35  
    A ja proponuje rozwiązać sprawę bardzo łatwo, bez "dzielenia zapałki na 4 części".
    Taką diodę można po prostu zasilić przez rezystor mocy, bez żadnych stabilizatorów i innych dodatków, 22Ω/25W w tym przypadku, np. taki:

    Zasilanie "Halogenów" LED w motorze

    Ma nie duże wymiary, łatwo zamontować bo są uchwyty do przykręcenia i układ będzie prostszy od konstrukcji cepa, na pewno mniej awaryjny niż przetwornica, czy jakieś tam dodatkowe wymysły.
    Straty, stratami, ale jest jeszcze też i zdrowy rozsądek i prostota rozwiązania.
  • Poziom 20  
    Podaje schemat, prościej się nie da, myśle że koledze się uda.
    Przy stabilizatorze 7805, wychodzi mi rezystor R o wartości 2,14, czyli trzeba dać 2,2 om, moc jego 1,07w, trzeba dać dla pewności 2waty
    Przy stabilizatorze 7808,wychodzi mi rezystor R o wartości 6,42 czyli trzeba dać 6,8 om, moc jego 3,3w, czyli trzeba dać wiekszy nawet 5wat (taki biały prostokąt).
    Tak to na szybko "spłodziłem" dla kolegi, jak gdzieś się machnąłem to proszę o korektę

    Zasilanie "Halogenów" LED w motorzebez tytułu..pia.jpg Download (49.75 kB)

    Na stabilizator 7805 lub 7808 warto dać blaszkę aluminiową jako radiator.