Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

06 Wrz 2017 23:10 7128 6
  • Poziom 13  
    Witam

    Sprawa dotyczy napędu kosiarki NAC LS53-750EX-HS.
    Mianowicie kosiarka ma 2 lata, w kwietniu tuż przed końcem gwarancji byłem z nią na przeglądzie - niby wszystko dobrze lecz problem stanowi bardzo słaby napęd lub momentami całkowity jego brak.

    Na samym początku kosiarka ruszała "z kopyta" momentalnie ruszała i nic nie było w stanie jej zatrzymać chyba, że dobiłem do drzewa to koła kręciły się w miejscu, czuć było że ma moc jechać dalej, a teraz po owych dwóch latach to jest istna tragedia, mam wrażenie, że ja ją muszę pchać, rusza bardzo powoli, jestem w stanie przy uruchomionym napędzie zatrzymać kosiarkę w miejscu trzymając ją jedną ręką, koła również momentalnie stają.

    Porównywałem długość paska zdemontowanego z kosiarki z fabrycznie nowym, mają identyczną długość.
    Sam pasek jest bardzo luźny, jestem w stanie "ścisnąć" pasek po obu jego stronach tuż przy kołach a pasek nadal jest luźny, niestety nie zauważyłem żadnej możliwości regulacji naciągnięcia paska.
    Jedynie pomiędzy obudową kosiarki a obudową napędu jest założona sprężyna która jest już maksymalnie ściśnięta.

    Co mogę jeszcze sprawdzić, aby móc zdiagnozować problem gdzie tkwi jego źródło.

    Pozdrawiam
    Xebap
  • Poziom 41  
    Poza zmianą długości paska ścierają się powierzchnie boczne paska i powiększa szerokość rowków klinowych kół pasowych.
    Jeśli to możliwe wstaw zdjęcie kół pasowych i widok napędu.
  • Poziom 13  
    Witam

    W zeszłym roku kosiarka była 4 razy na "autoryzowanym" serwisie z powodu źle działającego napędu, bardzo słaby lub całkowity brak napędu.
    W serwisie 3-krotnie wymienili mi "zębatki" które jak przypuszczam był całkowicie dobre, gdyż z dniu dzisiejszym po nieudolnym kolejnym serwisie postanowiłem sam rozebrać napęd i sprawdzić samemu co jest nie tak.
    Porównałem zębatki które serwis mi oddał a które mam obecnie zamontowane i niczym się nie różnią, poza bardzo minimalnym wytarciem wewnętrznych zębów.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Ale wracając do tematu, przy demontażu napędu od razu zauważyłem, ze sam pas jest luźny, sprężyna która jak przypuszczam pełni rolę napinania paska była już całkowicie "ściśnięta" przez co żadnej roli nie pełni a oś napędu nie jest w osi wału silnika:
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Po ręcznym naprężeniu napędu, mam wrażenie, że pasek sam chce spaść:
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Pasek 09.2014r o numerze (O 750Li 775LW), największe uszkodzenie które zauważyłem:
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Same koło pasowe ma wytarte tylko boczne ścianki w górnej części.
    Dolne ścianki oraz dół koła pasowego posiadają oryginalną farbę, czyżby oryginalny pasek z kołem pasowym były źle dobrane?
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    W trakcie demontażu kół zauważyłem niedostatecznie wciśnięte łożyska, czy to jest normalne?
    Po ich dokładnym osadzeniu pojawił się ok.2-3min luz, przez co samo koło zaczęło się latać na boki, nagwintowana oś koła nie pozwala wkręcić nakrętki więcej niż to widoczne na zdjęciu.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Łożyska po 2 szt na koło: R8 2RS (3szt zatarte)
    Łożyska na wale napędu: po 1szt na stronę 6001 RS (2szt zatarte)

    I teraz pytanie co jest nie tak? czemu napęd jest bardzo słaby lub nie ma go wcale? co należałoby wymienić, co zrobić, zmierzyć, sprawdzić aby napęd wrócił do poprawnego działania?
  • Poziom 13  
    płetwa napisał:
    Załóż krótszy pas.

    Dziękuję za odpowiedź lecz tutaj pojawia się kolejne pytanie, mianowicie:
    Jakiego oznaczenia szukać w przypadku krótszego paska? takie długości pasków można swobodnie dobierać według potrzeb? czy to są z góry narzucone jakieś standardy odnośnie długości paska?

    Ponownie porównałem mój stary/obecny pasek (O 750Li 775Lw) z nowym w sklepie i są praktycznie takiej samej długości, ciągle nie rozumiem dlaczego taki pasek jest montowany do kosiarki skoro, sprężyna która teoretycznie powinna regulować naciąg w ogóle nie spełnia swojej funkcji, dlaczego "za długi" pasek jest montowany do kosiarek wielu podobnych typów.
  • Poziom 13  
    Witam!!

    Na początku chyba mogę połowicznie ogłosić pełen sukces przeprowadzonej samodzielnie naprawy.
    A dodatkowo wyrazić swoją opinie o AUTORYZOWANYM serwisie "centrumogrodu.pl" w Wyrach gdzie jak wspomniałem w poprzednim poście kosiarka była na czterokrotnym serwisie z powodu źle działającego napędu - jedyne co mogę powiedzieć o tym serwisie to totalna porażka.
    Od 2015r kosiarka zawsze serwisowana w tym serwisie aby spełnić wszelkie warunki gwarancji ale teraz mogę powiedzieć, że ten "serwis" nadaje się wyłącznie do wymiany oleju/świecy/filtru powietrza, bo każda inna usterka ich po prostu przerasta, chyba że się ogranicza do wymiany zębatek, gdyż za każdym razem wymieniali mi te same części, a przy okazji zgubili parę innych.

    Ale wracając do tematu słabego i wolnego napędu a po ostatnich serwisach również o braku kręcenia się jednego z kół prawego lub lewego.
    Cała naprawa wykosztowała mnie ok. 100zł (tyle samo co każdy z 4 przeprowadzonych przeglądów w celu diagnozy problemu z napędem)
    - pas klinowy, łożyska, smar, pręt stalowy fi5 1m, stalowe podkładki M12, pierścienie segera.

    Na początku zastosowałem się do wymiany paska klinowego:
    Kupiony na próbę gdyż nie byłem pewien czy taki będzie odpowiedni - moim zdaniem pasuje idealnie Kleberg HZ 750 Ld
    Sam pasek w porównaniu do mojego zużytego z 2014r dużo bardziej sztywniejszy i po naciągnięciu ok. 1cm krótszy.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Sprężyna odpowiednio naciągnięta, a oś wałka napędowego jest w osi napędu.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Wymieniłem wszystkie łożyska:
    2x 6001 ZZ - łożyska na osi wałka napędowego
    4x R8 2RS - łożyska na tylnych kołach napędowych
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Po tych czynnościach miałem nadzieję, iż problem z napędem został rozwiązany lecz nic bardziej mylnego.
    Napęd co prawda był ale nadal występował problem z brakiem napędu na jednym z kół raz na lewym, raz na prawym, a za chwile napędzane były już oba poprawnie.

    Winą tego stanu rzeczy finalnie okazało się zgubione przez serwis podkładki które występują pomiędzy zębatką a pierścieniem segera, jak również wytarte stalowe kliny.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół
    Brak podkładek powodował ześlizgiwanie się zębatki z klinów.
    Jak również same kliny według mnie były za krótkie, z stalowego pręta fi 5 (pręt o długości 1m można kupić chyba w każdym markecie budowlanym lub innym metalowcu) zrobiłem na wzór kliny o długości 23,5mm które dopasowałem do posiadanych zębatek, na allegro do tego modelu kliny mają długość 21,5mm.
    Owy klin widoczny jest na ostatnim zdjęciu w poprzednim moim poście.
    Kosiarka NAC LS53-750EX-HS - bardzo słaby/wolny napęd/nie kręci się jedno z kół

    Oczywiście było trochę "cudowania" jak ze szlifowaniem za grubych podkładek stalowych M12 aby można było założyć pierścień segera i dopasowaniem klinów aby zębatka poprawnie się klinowała ale również żeby ruch wsteczny nie był w żaden sposób blokowany.

    To było moje pierwsze doświadczenie tego typu, nigdy wcześniej żadnej kosiarki a tym bardziej spalinowej z napędem nie rozbierałem ani nie miałem żadnej wiedzy o działaniu takiego napędu.
    Polecam kanał KoBaMix, skąd czerpałem wiedzę, widać że założyciel kanału zna się na rzeczy i wie o czym mówi.

    Link

    Tak wiec wszystkim którzy borykają się z takim bądź innym problemem z napędem w kosiarce, mają podstawowe narzędzia, czas i chęci zachęcam aby chociażby spróbowali rozwiązać problem, gdyż na własnym przykładzie przekonałem się, że serwis opisany przeze mnie w poście, kompletnie nie zna się na swojej pracy, tym bardziej posiadający jakąś tam autoryzacje producenta do wykonywania takich napraw.

    Po najbliższym koszeniu z ciekawości rozbiorę cały napęd i sprawdzę jak się to wszystko zachowuje, czy nie widać jakiś uszkodzeń, otarć, aby mieć pewność, że moja naprawa przyniosła więcej pożytku a nie strat.
  • Poziom 22  
    Chyba musisz założyć własny serwis. Masz smykałkę i (już) doświadczenie. Nie jest to wszechobecne. U mnie szacunek za konsekwencję i logiczne myślenie. Tak trzymaj. :)
    Widać dobitnie, że autoryzacja polega nie na wiedzy i fachowości ale na forsie dla producenta ... :)