Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobieranie przewodu do silnika

elektronikq 13 Wrz 2017 21:24 1053 11
  • #1 13 Wrz 2017 21:24
    elektronikq
    Poziom 24  

    Czy jeśli dobieram przewód do silnika to uwzględniam:
    spadek napięcia 3% od rozdzielnicy do silnika
    wytrzymałość mechaniczną
    ochronę przeciwporażeniową
    Prąd roboczy pobierany przez silnik.
    Natomiast jak się ma prąd rozruchowy? Jaki jest współczynnik x In?
    W literaturze podaję od 4-10 x In przy rozruchu silnika indukcyjnego.
    Jeśli obliczę ten prąd to później normalnie go wstawiam do wzoru na spadek napięcia. Spadek powinien wynosić maksymalnie 8%?

    0 11
  • #3 13 Sty 2018 16:54
    elektronikq
    Poziom 24  

    Pętla zwarcia swoja drogą.
    Jak chcę dobrać zabezpieczenie zwarciowe to:
    Izab>In,
    gdzie Izab=prąd znamionowy zabezpieczenia, In=prąd znamionowy.

    Mam silnik np. o rozruchu lekkim i częstym. Więc współczynnik α=2,5 dla zabezpiecznia zwłocznego np. aM. A dla wyłącznika nadprądowego?
    Przyjmując prąd znamionowy In=10A, a jak można poznać prąd zwarcia żeby obliczyć współczynnik rozruchu? Przyjmujemy od 4-8?
    Po prostu mierzymy prąd rozruchowy? Prąd rozruchowy / prąd znamionowy = współczynnik rozruchu?

    0
  • #4 13 Sty 2018 18:08
    retrofood
    Moderator

    elektronikq napisał:
    Czy jeśli dobieram przewód do silnika to uwzględniam:

    Gdzie niby ma być prowadzony ten przewód? Po co go dobierasz? Od transformatora do silnika? Kto w ten sposób projektuje instalację?

    0
  • #5 14 Sty 2018 13:52
    elektronikq
    Poziom 24  

    Np. zasilam silnik z RGB. Mam silnik 7,5kW. Chcę dobrać do niego przewód.
    InM<In<Iz
    Prąd znamionowy silnika<prąd znamionowy zabezpieczenia<prąd zabezpieczenia
    I2<1,45•Iz.
    Tak się dobiera przewód.
    Czy w takim silniku max spadek napięcia to 8% czy 4% licząc od przyłącza?
    Zabezpieczenie zwarciowe np. bezpiecznik lub wyłącznik jak dobrać ze względu na prąd rozruchowy. Zmierzyć to trochę bez sensu bo najpierw trzeba zrobić projekt a potem wykonać. Bez znajomości prąd rozruchowego da się to zrobić dokładnie?
    Znalazłem gdzieś wzór 2xmoc silnika=nastawa na wyłączniku silnikowym? Czy coś takiego istnieje?
    Ja ustawiam wył. silnikowy na prąd In.

    0
  • #6 14 Sty 2018 18:07
    djlukas
    Poziom 27  

    elektronikq napisał:
    Znalazłem gdzieś wzór 2xmoc silnika=nastawa na wyłączniku silnikowym? Czy coś takiego istnieje?
    Ja ustawiam wył. silnikowy na prąd In.

    Nie spotkałem się z taką nastawą 2x.
    Zależy od wyłącznika ale albo In albo 1,2In

    0
  • #7 14 Sty 2018 18:10
    15kVmaciej
    Poziom 35  

    7,5kW to jakieś 15A. Masz do wyboru przekrój 2,5mm” albo 4mm”. Zależy od odległości, portfela, warunków pracy. I obliczeń, które powinny być moim zdaniem weryfikacją wyboru, a nie podstawą wyboru. Czasami nawet szkoda czasu na obliczenia, ale piszę to z pozycji praktykującego teoretyka. Bazowanie na samej teorii prowadzi do setki całek, trygonometrii, a silnik rdzewieje...

    0
  • #9 17 Sty 2018 21:26
    elektronikq
    Poziom 24  

    No dobrze po coś są te współczynniki alpha które zależą od zastosowanego zabezpieczenia, czy rozruch jest lekki i ilości rozruchów. Czyli prąd rozruchowy zostaje tylko do pomierzenia?

    0
  • Pomocny post
    #10 17 Sty 2018 21:38
    15kVmaciej
    Poziom 35  

    Scenariusz się diametralnie zmienia, patrząc na tytułowy wątek. Kolego, jako projektant, powinieneś trochę pochodzić po instalacjach. Albo kreśl, co ci się podoba, potem po prostu zatwierdzisz zmiany poczynione przez majstra. Podałem Ci do wyboru dwa przekroje, chciało ci się je sprawdzić, czy szukasz jakiegoś „pomiędzy”?

    0
  • #11 24 Mar 2018 10:36
    elektronikq
    Poziom 24  

    Prąd znamionowy ustawiam na wył. silnikowym albo termiku. Nie ustawiam 1,1 x In tylko zawsze In.
    Dlatego napisałem 2xPn nastawa, bo 2xPn~In.

    Jak dobieram kabel/przewód pod silnik to zastanawiam się nad:
    -spadkiem napięcia
    -impedancją pętli zwarcia
    -obciążalnością długotrwałą przewodu
    Ale podczas rozruchu In mamy większy, więc spadek napięcia będzie większy.
    Dobieranie przewodu do silnika
    Chodzi o prąd rozruchowy. Bo rzadko spotykam na silnikach parametr: współczynnik rozruchu i nie ma jak obliczyć prądu rozruchowego. R i X to można zmierzyć. I wychodzi na to, że I rozruchowy też trzeba zmierzyć.
    Jaki spadek napięcia przy rozruchu może być maksymalnie?
    Jak Wy do tego podchodzicie? Korzystacie z suwaków?

    0
  Szukaj w 5mln produktów