Poczytałem instrukcję Haynes do citroena podobno firma robi najlepsze i tam pisze, że napięcie z alternatora powinno być w granicach 12 do 13 volt na wolnych obrotach bez obciążenia natomiast pod maksymalnym obciążeniem wszystkie światła ogrzewania itp. 13 do 14 volt. Dopisek jest, że w przypadku przekroczenia 14 volt należy poddać alternator sprawdzeniu ponieważ przyczyną uszkodzenia mogą być diody albo regulator napięcia. O mnie cały czas jest ponad 14 volt, a po naprawie przewodu biegnącego przy silniku wzrosło do 14,9. Myślę, że to może być przyczyną, po prostu komputer wykazuje za duże napięcie ładowania akumulatora. Szkoda, że komputer nie doprecyzowuje tej informacji, że masz za duże napięcie ładowania albo za małe. Przypuszczam, że w programie diagnostycznym LEXIA może być to wskazane.
Dodano po 13 [minuty]:
Na dowód kopia strony z dany technologicznych Citroen xsara
KONTROLA NATĘŻENIA PRĄDU DOSTARCZANEGO
PRZEZ ALTERNATOR
Wykonać połączenie wg sąsiedniego schematu przy użyciu amperomierza
(A), woltomierza (V) i opornika nastawczego (R) lub miernika
uniwersalnego składającego się z trzech w/w przyrządów.
Wyregulować prędkość obrotową silnika zgodnie z klasą urządzenia (patrz
sąsiednia tabela) i za pomocą opornika nastawczego nastawić obciążenie
tak, aby otrzymać U = 13,5. Odczytać natężenie.
Przypomnienie: Alternator jest wzbudzany przez prąd przepływający przez
lampkę kontrolną, należy się więc upewnić, czy lampka zaświeca się po
włączeniu zapłonu. Lampka powinna zgasnąć po uruchomieniu silnika
(przyspieszać powoli).
KONTROLA REGULATORA NAPIĘCIA
Opornik nastawczy ustawić na zerze i wyłączyć wszystkie urządzenia
elektryczne. Jeżeli przy 5000 obr/min alternatora napięcie U > 14,7 V,
regulator jest uszkodzony.
Uwaga: Badania te należy wykonywać przy ciepłym silniku i dobrze
naładowanym akumulatorze.
Powyżej 14,7 V regulator uszkodzony - i to jest problem.
Robię w poniedziałek rozpierduchę u mechanika.