Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aparatura a moze nie,?Oto jest pytanie

Lipus24 16 Wrz 2017 22:28 2337 67
  • #1 16 Wrz 2017 22:28
    Lipus24
    Poziom 9  

    Czy aby zrobić auto rc potrzebuje aparatury regulatorów silnika itp itd?Jest to dość drogie rozwiązanie.Z swojego doświadczenia wiem że wyjmowanie płytek z samochodów rc jest słabe kable łatwo sie rwą a trudno lutuje i jak damy inny silnik moduł może sie spalić ma zazwyczaj mało kanałów brak regulacji obrotów itp itd.Czy nie dało by sie takiego modułu jakoś przerobić żeby pracowal na inne silniki np dać jakiś rezystor ?Da sie wogule zmienić całe napięcie pracy ukladu?Jeśli chodzi o obroty itp to mniej ważne dla mnie.I czy da sie jakoś kupić gdzieś taki moduł czy nie bo ja nie znalazłem?A może macie lepszy pomysł na tanie zdalne sterowanie?

    0 29
  • #2 16 Wrz 2017 22:34
    RitterX
    Poziom 36  

    Nie ma prostych rozwiązań typu dać rezystor. Gdy kupujesz gotowca to wszystko jest dopasowane tak by osiągi były uzyskane najniższym kosztem. Dlatego jak zmieniasz na znacznie mocniejsze silniki napędu to musisz zmienić także ich regulatory a to pociąga za sobą zmianę akumulatorów na pojemniejsze.
    Do pewnego stopnia istnieje dosyć proste rozwiązanie ograniczenia kosztów. To tanie moduły radiowe podłączane do np. Arduino. i wtedy można wykazać się bardzo dużą elastycznością co do ilości podłączanych elementów wykonawczych czyli regulatorów silników. Wcześniej należy opanować podstawy programowania czemu służą liczne tematy na Elektrodzie. Nie ma wtedy problemu z aranżacją wnętrza pojazdu i nie będą rwały się przewody jak poprawnie rozplanuje się mocowania silników oraz płytek z układami sterującymi.

    0
  • #3 16 Wrz 2017 22:39
    Lipus24
    Poziom 9  

    A nie ma takich modułów tylko że tańszych od aparatury?Kiedys widziałem moduł sterowania bram i wszystko fajnie tylk że zawsze miał jeden kanał.Ma ktoś pomysł na tanie sterowanie?Raczej wykluczam arduino i aparatury.Nie wiem czy nie za dużo wymagam jak tak to przepraszam

    0
  • #4 16 Wrz 2017 22:45
    RitterX
    Poziom 36  

    Jest sporo modułów radiowych np. zbudowanych na nRF24L01. Wpisz tę frazę na znanym portalu aukcyjnym i zobaczysz, ze ceny nie przewracają. Dwa Arduino komunikują się między sobą za pomocą takich modułów. Jeden jest w pojeździe a drugi w ręcznym sterowniku. Arduino ma całkiem sporo konfigurowalnych wejść/wyjść w tym wejścia analogowe, które umożliwiają podłączenie potencjometrów sterowanych drążkami albo kierownicą.
    Za gotowca będziesz musiał całkiem sporo zapłacić. Możesz poszukać używanych aparatur lotniczych.

    0
  • #5 16 Wrz 2017 23:02
    Lipus24
    Poziom 9  

    A różni sie czymś aparatura lotnicza od np samochodowej czy do łódki?I jak z tymi układami sterowania od bram?Nie dało by sie wogule samemu zrobić takiego układu?I mam dużo zepsutych takich układow z autek niektóre spalone i zepsute.Dało by sie z nich coś skleić?Arduino odpada

    Dodano po 2 [minuty]:

    I jakbym chciał użyć aparatury to potrzebuje akumulatora silnika pilota odbiornika regulatora silników i tyle?I takir pytanie z innej beczki czym można ładować akumulatory lipo

    Dodano po 9 [minuty]:

    I czy da sie podłączyć do aparatury zwykły silnik dc np z cd rooma?I serwo po wyłączeniu jakby zostaje w miejscu skrętu czy wraca na pierwszą pozycje?

    0
  • #6 16 Wrz 2017 23:29
    RitterX
    Poziom 36  

    Aparatura lotnicza, do łudek,... ma już przygotowane tory, wyjścia analogowe lub cyfrowe do sterowania serwomechanizmami. Podaje sygnał na serwomechanizm proporcjonalny do tego na wychyleniu drażka lub kierownicy w module nadawczym. Sterownik do bram działa zwykle włącz/wyłącz.
    Problem z gotowymi małymi autkami polega na tym, że po pierwsze jeżeli są uszkodzone to trzeba je najpierw naprawić by stwierdzić do czego można je użyć? Drugi problem, że autka mają kiepski zasięg i są zwykle 2 kanałowe czyli mają gaz i serwomechanizm odpowiedzialny za sterowanie skrętem osi kół.
    Użycie tego typu sterownika wymagałoby przynajmniej podstawowej wiedzy z elektroniki układów radiowych bo schematu zapewne nie ma. Trzeba znaleźć punkty, z których można pobrać sygnał do docelowych regulatorów.
    Skoro są zwykle 2 kanały to bardzo ogranicza możliwości.
    Akumulatory ładuje się ładowarkami. Jest kilka wątków o ładowaniu LiPo na Elektrodzie. W sieci także można znaleźć całkiem sporo schematów.
    Silnik CDROM nadaje się do napędu ale po przewinięciu jego uzwojeń dostosowując jego moc do wymaganej przez pojazd i dodaniu zewnętrznego sterownika. W CDROMie sterownik jest nalutowany na płytce drukowanej i jest on stosunkowo małej mocy. Wystarczy, że napędzi cienką i lekką płytę.

    0
  • #7 17 Wrz 2017 08:03
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Cytat:
    A różni sie czymś aparatura lotnicza od np samochodowej

    Elektrycznie niczym - tylko ilością kanałów (ta do łódki lub samochodów ma przeważnie do 3 kanałów, do samolotu od 4 wzwyż), mechanicznie nadajnik samochodowo-łódkowy ma przeważnie kształt pistoletu z kierownicą i gazem w spuście, lotniczy to pulpit i 2 drążki. Ale są modelarze, którzy jeżdżą autami na apce lotniczej.
    Cytat:
    I jak z tymi układami sterowania od bram?

    Kompletnie się nie nadają - mają spore opóźnienia (bo szyfrowanie transmisji, mało elastyczny albo zupełny brak możliwości konfiguracji sygnału wyjściowego) a po za tym są nieproporcjonalne - tylko włącz/wyłąćz - fabryczne tanie zabawki co prawda mają takowe ale to już totalne uproszczenie - auto stoi albo jedzie z maksymalną prędkością a skręca zawsze na max. Poza tym trzeba by było apkę 4-kanałową - a cena takowej (chyba że brać pod uwagę przekaźnikowego chińczyka, który będzie większy od modelu :) ) może być wyższa od prostego ale już modelarskiego zestawu nadajnik-odbiornik z drugiej ręki.
    Cytat:
    I jakbym chciał użyć aparatury to potrzebuje akumulatora silnika pilota odbiornika regulatora silników i tyle?

    I jeszcze serwo skrętu. Regulator obsługuje tylko silnik napędowy.
    Cytat:
    I takir pytanie z innej beczki czym można ładować akumulatory lipo

    Tylko dedykowane (lub uniwersalne procesorowe) ładowarki. Zwykły zasilaczyk odpada w przedbiegach.
    Zrobienie takowej samemu jest możliwe - i dość proste - np takiej: http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm ale będzie miała zawsze mniejszą funkcjonalność (i moc) od procesorowej - a poza zrobieniem jeszcze ją trzeba skalibrować a do tego jest potrzebny konkretny miernik i choć odrobina obycia z elektroniką.
    Jeszcze jedno - jeśli model nie będzie totalną zabawką to możesz użyć do niego tylko pakietu akumulatorowego modelarskiego. Popularne akumulatorki LiIon paluszkowe (np 18650) używane np w bateriach do laptopów nie nadają się - mają za mały prąd rozładowania i bardzo długo się ładują.
    Cytat:
    I czy da się podłączyć do aparatury zwykły silnik dc np z cd rooma

    Do aparatury podłącza się regulator silnika a do niego dopiero silnik - ale silnik CD (nie mówiąc już o jego przeróbkach - które są raczej dla zaawansowanych elektroników) jest tzw BLDC - bezszczotkowy - i wymaga specjalnego 3-fazowego regulatora, który jest droższy od zwykłego silnika szczotkowego i regulatora razem wziętych.
    Cytat:
    I serwo po wyłączeniu jakby zostaje w miejscu skrętu czy wraca na pierwszą pozycje?

    Zależy co rozumiesz przez "wyłączenie".
    Jeśli chodzi ci o wyłączenie zasilania to nie wraca - nie ma żadnych sprężyn a silnik z przekładnią, który dokładnie śledzi ruchy drążka lub kierownicy nadajnika i je powtarza.
    A jeśli chodzi o puszczenie manipulatora i samopowrót - czyli puszczasz kierownicę a serwo wraca do jazdy na wprost (ale przy działającym cały czas zasilaniu) to wtedy wraca - ale gwarantuje to konstrukcja nadajnika - który manipulatory sterowania kierunku ma przeważnie sprężynowo wracające do punktu środkowego (i serwo za nim też).

    0
  • #8 17 Wrz 2017 09:06
    Lipus24
    Poziom 9  

    Wszystko czytałem i całkiem nie zrozumiałem czy dałoby się do regulatora podłączyć silnik dc 3v?Albo takie zwykłe jakie kolwiek silniki.Pytam się bo jestem głupi i nie zrozumiałem :)

    Dodano po 5 [minuty]:

    I do autek najlepiej samochodową czy może być lotnicza?I co do aut bardziej sie opłaca?Chodzi mi też oto że jakbym miał lotniczą to kiedyś można by z niej zrobić drona.Co według was sie lepiej opłaca?

    Dodano po 1 [minuty]:

    I czy regulator silnika działa nawszystkie silniki te szczotkowe?Te do aparatur.I ile jest w nim wyjść do silników czy to zależy od modelu

    0
  • #9 17 Wrz 2017 09:18
    rs6000
    Poziom 27  

    Kolego @Lipus24, poczytaj proszę najpierw trochę o tematyce RC, twoje pytania są tak chaotyczne i przypadkowe, że nawet trudno udzielić na nie spójnej informacji.
    Niemniej spróbuję :

    Lipus24 napisał:
    I do autek najlepiej samochodową czy może być lotnicza?I co do aut bardziej sie opłaca?Chodzi mi też oto że jakbym miał lotniczą to kiedyś można by z niej zrobić drona.Co według was sie lepiej opłaca?

    Do "autek" najlpeiej jak sama nazwa wskazuje, nadaje się aparatura samochodowa (pistoletowa). Jednak można również używać lotniczej - w samej funkcjonalności nie ma żadnych różnic, natomiast są istotne w samej manualnej technice obsługi. Lotnicza ma szersze zastosowania i zazwyczaj sporo więcej kanałów w porównaniu do pistoletowej.

    Lipus24 napisał:
    I czy regulator silnika działa nawszystkie silniki te szczotkowe?Te do aparatur.I ile jest w nim wyjść do silników czy to zależy od modelu

    Regulatory dzielą się generalnie na dwa rodzaje ze względu na rodzaj silnika :
    1. do silników szczotkowych
    2. do silników bezszczotkowych

    Ważne jest maksymalne napięcie które otrzymujesz na wyjściu z regulatora, nie może być wyższe niż maksymalne dopuszczalne napięcie dla silnika, generalnie silnik i regulator dobiera się wzajemnie i stanowi parę. Regulatory w większości mają wyjście na jeden silnik, niemniej, są też regulatory z dwoma wyjściami, głównie dedykowane do crawlerów, ale ich specyfika jest bardzo specjalistyczna, stąd używa się ich niezmiernie rzadko. Do napędu typowego modelu samochodu wystarczy regulator na jeden silnik.

    Pozdr

    0
  • #10 17 Wrz 2017 11:47
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Prosty typowy schemat połączeń dla napędu bezszczotkowego
    - przykładowe zasilanie 7,4 - 22,2V 2-6S LiPo uzależnione od max napięcia silnika
    ( podobnie do szczotkowego dwa przewody zasilające silnik )

    Aparatura a moze nie,?Oto jest pytanieAparatura a moze nie,?Oto jest pytanie

    0
  • #11 18 Wrz 2017 16:33
    Lipus24
    Poziom 9  

    A mógłby być taki odbiornik z pilotem i jak on by działał?Włącz wyłącz czy z zmianą obrotów przód tył?

    0
  • #12 18 Wrz 2017 16:40
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Odbiornik z aparatura modelarską i regulatorem obrotów działa proporcjonalnie to znaczy ile wychylenia drążka i w którą stronę taka reakcja silnika lub serwa. Nie działa na zasadzie włącz wyłącz jak aparatury nieproporcjonalne. Nieproporcjonalne aparatury stosowane są często w zabawkach.

    0
  • #14 18 Wrz 2017 16:48
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Z linku jest tylko włącz/wyłącz.

    0
  • #15 18 Wrz 2017 16:52
    Lipus24
    Poziom 9  

    A ile silników można podłączyć 2?I co o tym myślicie nada się do autka?

    0
  • #16 18 Wrz 2017 17:00
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Receiver:

    1. Working voltage: DC12V
    2. Quiescent condition: Less than 6mA
    3. Working temperature: -40°c+80°c
    4. Receiver sensitivity: more than -105dBm
    5. Working frequency: 315mhz
    6. Output voltage: DC and AC is optional
    7. Output current: Less than 3A
    8. Max load current: 10A
    9. Dimensions: 72 x 52 x 26mm
    Bez precyzyjnego sterowania wychylenia od zera do max. wł/wył.
    Nie nadaje się do sterowania modelami rc.

    0
  • #17 18 Wrz 2017 17:02
    Lipus24
    Poziom 9  

    A poco mi wychylenie?Bez wychylenia będzie działał tylko bez jazdy w tył czy źle myśle i czy można taki znaleśc tylko żeby mógł jechać do tyłu i przodu ?

    0
  • #18 18 Wrz 2017 17:05
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    A czym będziesz skręcał ? I zmniejszał lub zwiększał obroty silnika i kierunek obrotów.

    0
  • #19 18 Wrz 2017 17:07
    Lipus24
    Poziom 9  

    Skręcał?Da sie tak zrobić jak w czołgu lub można zrobić układ skrętny z sprężyną

    0
  • #20 18 Wrz 2017 17:10
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Układ skrętny tak z sprężyną.
    Ale zmiana obrotów silnika ? i obroty silnika ?

    0
  • #21 18 Wrz 2017 17:12
    Lipus24
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o szybkość nie jest to bardzo konieczne tylko nie wiem co zrobić że nie można jechać przód tył

    0
  • #22 18 Wrz 2017 17:14
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Lipus24 napisał:
    nie wiem co zrobić że nie można jechać przód tył

    Stycznik przekaźnik tylko za mało kanałów dysponujesz.

    0
  • #23 18 Wrz 2017 17:15
    Lipus24
    Poziom 9  

    A ile bym potrzebował i oco chodzi z tym przekaźnikiem

    0
  • #25 18 Wrz 2017 17:25
    Lipus24
    Poziom 9  

    Nie bardzo rozumiem..Nie ma takich gotowców?I czemu miało by to służyć

    0
  • #27 18 Wrz 2017 17:27
    Lipus24
    Poziom 9  

    Ale poco już nic nie rozumiem

    0
  • #28 18 Wrz 2017 17:28
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Lipus24 napisał:
    I czemu miało by to służyć

    Potrzebujesz zmianę kierunku obrotów ?

    0
  • #29 18 Wrz 2017 17:31
    Lipus24
    Poziom 9  

    No tak ale nie obrotów

    0
  • #30 18 Wrz 2017 17:33
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Lipus24 napisał:
    tylko żeby mógł jechać do tyłu i przodu ?


    Czy zmiana kierunku obrotów to nie jest jazda do przodu i tyłu.

    0