Niebawem na elektroda.pl pojawi się moduł Arduino nano wyposażony w mikrokontroler ATMega328P taktowany rezonatorem kwarcowym 16MHz, zasilanie napięciem 5V z portu USB. Płytka wyposażona jest w konwerter USB<->UART co ułatwia umieszczanie programu ze środowiska Arduino. Na płytce znajdują się LEDy informujące o obecności zasilania, aktywności na liniach RX/TX interfejsu UART oraz LED połączona z wyprowadzeniem D13. Mikrokontroler zasilany jest napięciem 5V i na takich poziomach logicznych pracują porty płytki, należy o tym pamiętać gdyż niektóre moduły tolerują na interfejsach wyłącznie napięcia 0-3.3V. Na płytce Arduino nano znajduje się także stabilizator 5V (wejście zasilania >5V na pinie VIN), dostępny jest też przycisk reset. Złącze ISP pozwala na umieszczenie programu z wykorzystaniem programatora, wykorzystując ISP można nawet zrezygnować z bootloadera lub środowiska Arduino i przesłać skompilowany kod napisany w np. w Atmel Studio 7.0. Poprzez złącze ISP możemy zmienić ustawienia mikrokontrolera (fusebits). Konwerter USB<->UART to CH340 i jeżeli nie posiadamy w systemie sterownika, to są one dostępne na stronie producenta:
informacje o CH340
dokumentacja
sterowniki Windows
Sterowniki Linux
Jeżeli sterownik zostanie zainstalowany prawidłowo to po podłączeniu modułu w systemie pojawi się nowy szeregowy port COM.
Integrację z płytką rozpoczynamy od pobrania środowiska Arduino, aktualna wersja to 1.8.4
Tworzymy nowy program (szkic) i wybieramy płytkę Arduino nano:
Narzędzia-> Płytka->Arduino nano
Następnie:
Narzędzia-> Port-> i wybieramy port COM na którym znajduje się podłączona do USB płytka.
W ramach przykładu przejdziemy od banalnego migania LED do sterowania LED w rytm muzyki.
Miganie diodą.
Aby sprawdzić czy wszystko działa poprawnie, uruchomimy program który będzie migał LED na płytce (D13) oraz LED podłączonym anodą do wyprowadzenia D2, katoda LED poprzez rezystor 220R do masy (GND) na płytce stykowej. Stan diody zmienimy przy pomocy digitalWrite(numer_pinu, LOW/HIGH)
Kompilujemy i wgrywamy program:
W efekcie mamy migające diody a szybkość migania możemy zmienić poprzez modyfikację wartości opóźnienia:
delay(1000);
Migająca LED ze zmianą jasności świecenia.
Aby zmienić jasność świecenia LED podczas migania możemy wykorzystać PWM przy pomocy analogWrite(numer_pinu, wartość 0-255).
Podłączamy LED do D3 oraz poprzez rezystor 220R do masy, kompilujemy i wgrywamy prosty program:
W efekcie uzyskujemy płynne zmiany jasności świecenia LED.
Migająca LED RGB.
Do D3, D5, D6 podłączmy poprzez rezystory 220R katody LED GRB, a wspólną anodę do +5V i przy pomocy PWM możemy płynnie mieszać barwy światła. Ponieważ LED podłączona jest anodą do +5V wypełnienie PWM 255 będzie oznaczało wygaszenie LED.
LED RGB migająca w rytm muzyki.
W dość popularnym temacie o LED migającym w rytm muzyki: FAQ LED migająca w rytm muzyki można znaleźć wiele pomysłów na układy analogowe, korzystając z Arduino możemy eksperymentować zmieniając kod programu aby uzyskać układ reagujący na dźwięk. Możemy też wykorzystać wiedzę z tematu o LED migającym w rytm muzyki i zastosować wzmacniacz mikrofonowy, który zwiększy czułość i poda sygnał na wejście ADC na płytce Arduino nano. Wykorzystajmy analogRead(A0) i odczytajmy wartość sygnału podanego z mikrofonu na wejście ADC A0. Dioda zielona (D3) będzie migała w rytm muzyki a dla najgłośniejszych fragmentów zaświeci się dioda czerwona (D5). Wykorzystamy bufor w pamięci RAM do przechowywania poprzednich próbek, ustalania maksimum i minimów głośności oraz dostosowywania czułości reakcji do aktualnego głośności dźwięku. do testu wykorzystamy przykładową muzykę:Link
Linijka LED reagująca na dźwięk.
Tym razem do wyprowadzeń D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D9 podłączymy LEDy poprzez rezystory do GND i zasymulujemy działanie linijki LED reagującej na sygnał podany na wejście A0. Do przetestowania programu wykorzystamy przykładową muzykę: Link
Miniaturowy moduł Arduino nano może przydać się do wielu układów eksperymentalnych, prototypowych natomiast liczne przykłady i biblioteki ułatwią realizację swoich pomysłów. Tutaj dwa przykłady wykorzystania Arduino do rejestrowania danych na karcie SD oraz we wbudowanej pamięci EEPROM:
Tygodniowy pomiar częstotliwości napięcia sieciowego - eksperyment.
Rejestracja tętna podczas snu - Arduino nano.
Zachęcam do eksperymentów z przykładowymi kodami programów, dość ciekawym narzędziem w wizualizacji dźwięku może być FFT szczególnie na platformie ESP8266 lub ESP32 wspierającej Arduino i wyposażonej w szybszy procesor oraz więcej pamięci RAM, warto zajrzeć do: FFT w praktyce z wykorzystaniem ESP32 i Arduino. Moduły z ESP8266 pojawiały się już w gadżetach elektroda.pl warto sprawdzić czy może pojawiły się ponownie.
Jaki masz pomysł na wykorzystanie Arduino nano?

informacje o CH340
dokumentacja
sterowniki Windows
Sterowniki Linux
Jeżeli sterownik zostanie zainstalowany prawidłowo to po podłączeniu modułu w systemie pojawi się nowy szeregowy port COM.
Integrację z płytką rozpoczynamy od pobrania środowiska Arduino, aktualna wersja to 1.8.4
Tworzymy nowy program (szkic) i wybieramy płytkę Arduino nano:
Narzędzia-> Płytka->Arduino nano
Następnie:
Narzędzia-> Port-> i wybieramy port COM na którym znajduje się podłączona do USB płytka.
W ramach przykładu przejdziemy od banalnego migania LED do sterowania LED w rytm muzyki.
Miganie diodą.
Aby sprawdzić czy wszystko działa poprawnie, uruchomimy program który będzie migał LED na płytce (D13) oraz LED podłączonym anodą do wyprowadzenia D2, katoda LED poprzez rezystor 220R do masy (GND) na płytce stykowej. Stan diody zmienimy przy pomocy digitalWrite(numer_pinu, LOW/HIGH)

Kompilujemy i wgrywamy program:
Code: c
W efekcie mamy migające diody a szybkość migania możemy zmienić poprzez modyfikację wartości opóźnienia:
delay(1000);
Migająca LED ze zmianą jasności świecenia.
Aby zmienić jasność świecenia LED podczas migania możemy wykorzystać PWM przy pomocy analogWrite(numer_pinu, wartość 0-255).
Podłączamy LED do D3 oraz poprzez rezystor 220R do masy, kompilujemy i wgrywamy prosty program:
Code: c
W efekcie uzyskujemy płynne zmiany jasności świecenia LED.
Migająca LED RGB.
Do D3, D5, D6 podłączmy poprzez rezystory 220R katody LED GRB, a wspólną anodę do +5V i przy pomocy PWM możemy płynnie mieszać barwy światła. Ponieważ LED podłączona jest anodą do +5V wypełnienie PWM 255 będzie oznaczało wygaszenie LED.

Code: c
LED RGB migająca w rytm muzyki.
W dość popularnym temacie o LED migającym w rytm muzyki: FAQ LED migająca w rytm muzyki można znaleźć wiele pomysłów na układy analogowe, korzystając z Arduino możemy eksperymentować zmieniając kod programu aby uzyskać układ reagujący na dźwięk. Możemy też wykorzystać wiedzę z tematu o LED migającym w rytm muzyki i zastosować wzmacniacz mikrofonowy, który zwiększy czułość i poda sygnał na wejście ADC na płytce Arduino nano. Wykorzystajmy analogRead(A0) i odczytajmy wartość sygnału podanego z mikrofonu na wejście ADC A0. Dioda zielona (D3) będzie migała w rytm muzyki a dla najgłośniejszych fragmentów zaświeci się dioda czerwona (D5). Wykorzystamy bufor w pamięci RAM do przechowywania poprzednich próbek, ustalania maksimum i minimów głośności oraz dostosowywania czułości reakcji do aktualnego głośności dźwięku. do testu wykorzystamy przykładową muzykę:Link

Code: c
Linijka LED reagująca na dźwięk.
Tym razem do wyprowadzeń D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D9 podłączymy LEDy poprzez rezystory do GND i zasymulujemy działanie linijki LED reagującej na sygnał podany na wejście A0. Do przetestowania programu wykorzystamy przykładową muzykę: Link

Code: c
Miniaturowy moduł Arduino nano może przydać się do wielu układów eksperymentalnych, prototypowych natomiast liczne przykłady i biblioteki ułatwią realizację swoich pomysłów. Tutaj dwa przykłady wykorzystania Arduino do rejestrowania danych na karcie SD oraz we wbudowanej pamięci EEPROM:
Tygodniowy pomiar częstotliwości napięcia sieciowego - eksperyment.
Rejestracja tętna podczas snu - Arduino nano.
Zachęcam do eksperymentów z przykładowymi kodami programów, dość ciekawym narzędziem w wizualizacji dźwięku może być FFT szczególnie na platformie ESP8266 lub ESP32 wspierającej Arduino i wyposażonej w szybszy procesor oraz więcej pamięci RAM, warto zajrzeć do: FFT w praktyce z wykorzystaniem ESP32 i Arduino. Moduły z ESP8266 pojawiały się już w gadżetach elektroda.pl warto sprawdzić czy może pojawiły się ponownie.
Jaki masz pomysł na wykorzystanie Arduino nano?

Cool? Ranking DIY