Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szafka sterownicza kompresora/ schemat

mario_555 19 Wrz 2017 03:45 1374 9
  • #1 19 Wrz 2017 03:45
    mario_555
    Poziom 10  

    Nabyłem kompresor, a w zasadzie bazę sprężarkową z pompą B6000B i silnikiem 5,5 kW. Wszystko to pracowało na zbiorniku 150l. U poprzedniego właściciela zasilanie było podłączone bezpośrednio do silnika przez presostat, bez żadnego zabezpieczenia.
    Chciałbym zmienić ten stan rzeczy i zabezpieczyć silnik a przede wszystkim siebie przed tragedią. Potrzebuję pomocy przy doborze komponentów do zbudowania szafki sterowniczej oraz narysowania schematu :roll:
    Założyłem, że oczywiście oprócz szafki potrzebuję takich rzeczy jak:
    1. Wyłącznik nadprądowy 3P 16A ? + 1 na sterowanie.
    2. Czujnik kolejności i zaniku fazy CKF-B
    3. Zabezpieczenie silnika z termikiem (np. wyłącznik MMS 32H)
    4. przekaźnik czasowy (planuję zamontować elektrozawór (jako odprężnik) - obecnie nie ma)
    5. Stycznik 3f 25A ( mam presostat 3 fazowy, ale chcę go wykorzystać tylko jako sterowanie do stycznika)
    6. przyciski On - Off + lampki kontrolne pracy.

    Automat do rozruchu gwiazda - trójkąt przy tym silniku chyba odpada ?
    Mam w głowie ogólny zarys, ale wolałbym się oprzeć na schemacie i Waszym doświadczeniu, bo swoje dopiero zdobywam :D
    na fotce dane z tabliczki znamionowej silnikaSzafka sterownicza kompresora/ schematIMG_28..jpg Download (1.44 MB)

    0 9
  • Relpol
  • #2 19 Wrz 2017 09:36
    vcc
    Poziom 33  

    Każdy schemat od większego kompresora, tylko pomijasz układ gwiazda trójkąt, ew jakikolwiek schemat zabezpieczenia silnika 3F

    mario_555 napisał:
    Wyłączniki nad prądowe 16A na każdą fazę + 1 na sterowanie.


    Po tym wpisie nie wiem czy sobie poradzisz.

    0
  • #3 19 Wrz 2017 11:06
    mario_555
    Poziom 10  

    vcc napisał:
    Każdy schemat od większego kompresora, tylko pomijasz układ gwiazda trójkąt, ew jakikolwiek schemat zabezpieczenia silnika 3F

    mario_555 napisał:
    Wyłączniki nad prądowe 16A na każdą fazę + 1 na sterowanie.


    Po tym wpisie nie wiem czy sobie poradzisz.


    Właśnie dlatego poprosiłem o pomoc.
    Jeżeli możesz to rozwiń swoje zastrzeżenia, bo nie wiem co konkretnie masz na myśli?
    Zastosować 25A ? Czy może zrezygnować z tego zabezpieczenia, ponieważ jego funkcję dubluje wyłącznik silnikowy MMS ? A może chodziło tylko o błąd ortograficzny (już poprawiłem)

    0
  • Relpol
  • #4 19 Wrz 2017 11:43
    vcc
    Poziom 33  

    Już lepiej, zazwyczaj każde gniazdo w garażu posiada zabezpieczenie a tu masz już wyłącznik silnikowy. nie wiem czy odprężnik i czasówka coś tu pomoże, silnik załączany bezpośrednio nawet w fabrycznym wykonaniu kompresor nie posiada odprężnika tylko upust na presostacie.

    0
  • #5 19 Wrz 2017 12:12
    mario_555
    Poziom 10  

    No właśnie u mnie fabrycznie nie ma upustu na presostacie. Pompa kompresora jest połączona bezpośrednio że zbiornikiem i nie ma nawet zaworu zwrotnego na butli.
    Stąd pomysł na zawór, który będzie się otwierał po wyłączeniu silnika i zamykał kilka sekund po rozruchu (oczywiście muszę zastosować zawór zwrotny w butli)

    Narysowałem na szybkości taki schemat podłączenia.
    Szafka sterownicza kompresora/ schemat

    Nie wiem, czy prawidłowo to rozumuję. Proszę o uwagi :please:

    Zastanawiam się jeszcze, czy zamiast MMS nie zastosować układu start-stop z wyłącznikiem awaryjnym bo funkcje zabezpieczeń przejmie termik i CKF

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Wrz 2017 21:46
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Jeżeli pierwszy aparat (od zasilania) jest wyłącznikiem silnikowym to dodatkowy termik po styczniku jest zbędny; również styk tego drugiego termika ma tylko wtedy sens jeżeli termik będzie ustawiony na automatyczny reset jak ostygnie;

    0
  • #7 21 Wrz 2017 21:56
    mario_555
    Poziom 10  

    Faktycznie, zdublowałem niepotrzebnie. :D
    Myślę jednak nad zmianą koncepcji i chyba nie zastosuję tego włącznika silnika a w jego miejsce wbuduję układ Start - Stop z wyłącznikiem awaryjnym.

    0
  • Pomocny post
    #9 20 Paź 2017 22:02
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Drobny błąd w schemacie: S3 STOP powinien być narysowany między S1 a S2 START (wraz ze stykiem podtrzymującym od St-1) - co prawda nie zmienia to funkcjonalności, ale ułatwia późniejszy montaż: dostajemy "węzeł połączeniowy" styku ST-1 (13-14) z cewką ST-1; a "kabelki" od przycisków też są zgrupowane
    F2 --->S1->S3->S2--->ST-1 (i jego styk)
    Przyciski często oddalone od aparatów, np. na drzwiczkach czy pilocie kablowym...:)

    0
  • #10 20 Paź 2017 22:48
    mario_555
    Poziom 10  

    Wielkie dzięki, faktycznie można prościej ;-)
    W kolejnym projekcie zastosuję takie właśnie rozwiązanie, teraz jest już zmontowane w/g schematu i tak zostawiam.

    Temat można uznać za rozwiązany ;)

    0