Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Szafka sterownicza kompresora/ schemat

mario_555 19 Sep 2017 03:45 3786 9
  • #1
    mario_555
    Level 11  
    Nabyłem kompresor, a w zasadzie bazę sprężarkową z pompą B6000B i silnikiem 5,5 kW. Wszystko to pracowało na zbiorniku 150l. U poprzedniego właściciela zasilanie było podłączone bezpośrednio do silnika przez presostat, bez żadnego zabezpieczenia.
    Chciałbym zmienić ten stan rzeczy i zabezpieczyć silnik a przede wszystkim siebie przed tragedią. Potrzebuję pomocy przy doborze komponentów do zbudowania szafki sterowniczej oraz narysowania schematu :roll:
    Założyłem, że oczywiście oprócz szafki potrzebuję takich rzeczy jak:
    1. Wyłącznik nadprądowy 3P 16A ? + 1 na sterowanie.
    2. Czujnik kolejności i zaniku fazy CKF-B
    3. Zabezpieczenie silnika z termikiem (np. wyłącznik MMS 32H)
    4. przekaźnik czasowy (planuję zamontować elektrozawór (jako odprężnik) - obecnie nie ma)
    5. Stycznik 3f 25A ( mam presostat 3 fazowy, ale chcę go wykorzystać tylko jako sterowanie do stycznika)
    6. przyciski On - Off + lampki kontrolne pracy.

    Automat do rozruchu gwiazda - trójkąt przy tym silniku chyba odpada ?
    Mam w głowie ogólny zarys, ale wolałbym się oprzeć na schemacie i Waszym doświadczeniu, bo swoje dopiero zdobywam :D
    na fotce dane z tabliczki znamionowej silnikaSzafka sterownicza kompresora/ schematIMG_28..jpg Download (1.44 MB)
  • #2
    vcc
    Level 35  
    Każdy schemat od większego kompresora, tylko pomijasz układ gwiazda trójkąt, ew jakikolwiek schemat zabezpieczenia silnika 3F

    mario_555 wrote:
    Wyłączniki nad prądowe 16A na każdą fazę + 1 na sterowanie.


    Po tym wpisie nie wiem czy sobie poradzisz.
  • #3
    mario_555
    Level 11  
    vcc wrote:
    Każdy schemat od większego kompresora, tylko pomijasz układ gwiazda trójkąt, ew jakikolwiek schemat zabezpieczenia silnika 3F

    mario_555 wrote:
    Wyłączniki nad prądowe 16A na każdą fazę + 1 na sterowanie.


    Po tym wpisie nie wiem czy sobie poradzisz.


    Właśnie dlatego poprosiłem o pomoc.
    Jeżeli możesz to rozwiń swoje zastrzeżenia, bo nie wiem co konkretnie masz na myśli?
    Zastosować 25A ? Czy może zrezygnować z tego zabezpieczenia, ponieważ jego funkcję dubluje wyłącznik silnikowy MMS ? A może chodziło tylko o błąd ortograficzny (już poprawiłem)
  • #4
    vcc
    Level 35  
    Już lepiej, zazwyczaj każde gniazdo w garażu posiada zabezpieczenie a tu masz już wyłącznik silnikowy. nie wiem czy odprężnik i czasówka coś tu pomoże, silnik załączany bezpośrednio nawet w fabrycznym wykonaniu kompresor nie posiada odprężnika tylko upust na presostacie.
  • #5
    mario_555
    Level 11  
    No właśnie u mnie fabrycznie nie ma upustu na presostacie. Pompa kompresora jest połączona bezpośrednio że zbiornikiem i nie ma nawet zaworu zwrotnego na butli.
    Stąd pomysł na zawór, który będzie się otwierał po wyłączeniu silnika i zamykał kilka sekund po rozruchu (oczywiście muszę zastosować zawór zwrotny w butli)

    Narysowałem na szybkości taki schemat podłączenia.
    Szafka sterownicza kompresora/ schemat

    Nie wiem, czy prawidłowo to rozumuję. Proszę o uwagi :please:

    Zastanawiam się jeszcze, czy zamiast MMS nie zastosować układu start-stop z wyłącznikiem awaryjnym bo funkcje zabezpieczeń przejmie termik i CKF
  • Helpful post
    #6
    pafciowaw
    Automation specialist
    Jeżeli pierwszy aparat (od zasilania) jest wyłącznikiem silnikowym to dodatkowy termik po styczniku jest zbędny; również styk tego drugiego termika ma tylko wtedy sens jeżeli termik będzie ustawiony na automatyczny reset jak ostygnie;
  • #7
    mario_555
    Level 11  
    Faktycznie, zdublowałem niepotrzebnie. :D
    Myślę jednak nad zmianą koncepcji i chyba nie zastosuję tego włącznika silnika a w jego miejsce wbuduję układ Start - Stop z wyłącznikiem awaryjnym.
  • Helpful post
    #9
    pafciowaw
    Automation specialist
    Drobny błąd w schemacie: S3 STOP powinien być narysowany między S1 a S2 START (wraz ze stykiem podtrzymującym od St-1) - co prawda nie zmienia to funkcjonalności, ale ułatwia późniejszy montaż: dostajemy "węzeł połączeniowy" styku ST-1 (13-14) z cewką ST-1; a "kabelki" od przycisków też są zgrupowane
    F2 --->S1->S3->S2--->ST-1 (i jego styk)
    Przyciski często oddalone od aparatów, np. na drzwiczkach czy pilocie kablowym...:)
  • #10
    mario_555
    Level 11  
    Wielkie dzięki, faktycznie można prościej ;-)
    W kolejnym projekcie zastosuję takie właśnie rozwiązanie, teraz jest już zmontowane w/g schematu i tak zostawiam.

    Temat można uznać za rozwiązany ;)