Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Piec akumulacyjny dynamiczny Inproel 3 kW. Prośba o poradę w podłączeniu.

Legia27 19 Sep 2017 19:25 4896 20
Automation24
  • #1
    Legia27
    Level 10  
    Witam,
    mam do Was forumowiczów kilka pytań odnośnie montażu pieca akumulacyjnego dynamicznego o mocy 3 kW. Chciałbym skorzystać z tańszej nocnej taryfy i przez nadchodzący sezon zimowy zagrzać pokój właśnie tym piecem. Otóż zacznę od tego że posiadam mieszkanie w starej kamienicy,w której miało na ten sezon zimowy pojawić się już centralne ogrzewanie. Niestety nic takiego się nie stało a instalacja prawdopodobnie nie została przygotowana pod wspomniane piece akumulacyjne. Bardzo proszę Was o poradę czy mogę sobie z tym jakoś poradzić bez "prucia" ścian i prowadzenia nowej instalacji elektrycznej. Otóż w moim mieszkaniu przydział mocy to 5.5 kW. Posiadam nową instalację elektryczną,ktora w mieszkaniu ma zabezpieczenie 8 bezpiecznikami (bezpieczniki od 10 do 16 A) Wszystkie te bezpieczniki są wykorzystane między innymi pod: płytę indukcyjną,bojler,piekarnik,pralkę,gniazdka i oświetlenie. Z tego co mi wiadomo to elektryk robiący u mnie instalacje przygotował dwa gniazdka kablem 3x2,5 i moje pytanie brzmi czy w jakiś sposób i ewentualnie z jakimi zabezpieczeniami mógłbym podłączyć taki piec ? Co byście mi radzili jak się z tym uporać,nie chcę niszczyć znów mieszkania bo jest świeżo po remoncie,czy mam jakieś możliwości ?
    Za wszystkie możliwe sugestię będę bardzo wdzięczny.
    Pozdrawiam
  • Automation24
  • #2
    A.Gieronimo
    Level 35  
    3x2.5mm wystarczy dla mocy 3kw - zakładamy dedykowany obwód do tego dedykowane zabezpieczenie 16A dla samego pieca.
    Problemem jest przydział mocy, teoretycznie będzie działać ale w praktyce ktoś sobie wstawi herbatę a ktoś inny pójdzie suszyć włosy - i mamy bubę.
    Pozostaje przekaźnik priorytetowy. Inaczej się tego nie ugryzie na jednej fazie i przydziale 5,5.
    Byle rozgarnięty elektryk powinien to ogarnąć, "Janusz" nie ogarnie, przekaźnik priorytetowy to dla Januszy za ciężki wynalazek.
  • #3
    daro31ie
    Automation specialist
    Jeżeli ten piec jest jedno fazowy to prąd płynący będzie wynosił 13A. Przewód 2.5mm ma max obciążenie 25A wiec instalacji nie popalisz.
    Tylko to 5,5kW trochę mało.

    Jakie masz główne zabezpieczenie?
  • #4
    Legia27
    Level 10  
    A.Gieronimo wrote:
    3x2.5mm wystarczy dla mocy 3kw - zakładamy dedykowany obwód do tego dedykowane zabezpieczenie 16A dla samego pieca.
    Problemem jest przydział mocy, teoretycznie będzie działać ale w praktyce ktoś sobie wstawi herbatę a ktoś inny pójdzie suszyć włosy - i mamy bubę.
    Pozostaje przekaźnik priorytetowy. Inaczej się tego nie ugryzie na jednej fazie i przydziale 5,5.
    Byle rozgarnięty elektryk powinien to ogarnąć, "Janusz" nie ogarnie, przekaźnik priorytetowy to dla Januszy za ciężki wynalazek.


    Jeśli chodzi o dedykowany obwód to jest mały problem dlatego pytałem czy mogę się podłączyć pod gniazdko które jest na bezpieczniku 16A a dodatkowo pod tym bezpiecznikiem jest oświetlenie ledowe (kilka żarówek) Tak jak wspomniałem jestem świeżo po remoncie i musiałbym rozwalać od nowa ściany...

    Dodano po 1 [minuty]:

    daro31ie wrote:
    Jeżeli ten piec jest jedno fazowy to prąd płynący będzie wynosił 13A. Przewód 2.5mm ma max obciążenie 25A wiec instalacji nie popalisz.
    Tylko to 5,5kW trochę mało.

    Jakie masz główne zabezpieczenie?


    Zabezpieczenie na klatce schodowej to 25 A. Ale czy mogę taki piec akumulacyjny dynamiczny w jakiś sposób do kontaktu podłączyć lub ewentualnie wykorzystać kable z gniazdka i tak go podłączyć ?
  • #5
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Jeśli na tym obwodzie faktycznie nic innego nie ma to można.
    Jednakowoż bez przekaźnika priorytetowego wcześniej czy później będziesz szczękał zębami. Pal sześć łazienkę ale kuchnia powinna być podłączona pod priorytet, wystarczy odpalić czajnik i już będzie 5kW, do tego komputer, telewizor.....
    Na czas włączania poboru w kuchni piec powinien się wyłączać, te 10 minut nie zrobi piecowi różnicy.
  • #6
    Legia27
    Level 10  
    A.Gieronimo wrote:
    Jeśli na tym obwodzie faktycznie nic innego nie ma to można.
    Jednakowoż bez przekaźnika priorytetowego wcześniej czy później będziesz szczękał zębami. Pal sześć łazienkę ale kuchnia powinna być podłączona pod priorytet, wystarczy odpalić czajnik i już będzie 5kW, do tego komputer, telewizor.....
    Na czas włączania poboru w kuchni piec powinien się wyłączać, te 10 minut nie zrobi piecowi różnicy.


    Gieronimo dzięki za porady ale proszę o konkretne podpowiedzi... Na schematach połączenia pieca Inporel pisze o potrzebnych stycznikach,programatorach czasowych itd... Czy ja jestem w stanie podłączyć to wszystko do jednego gniazdka Gieronimo ?
  • Automation24
  • #7
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Przekaźnik priorytetowy montuje się w głównej rozdzielnicy.
    Sterowanie piecem to już kwestia wyobraźni montującego, włączać można go np przy pomocy, wytrzyma 3,5kW.
    Piec akumulacyjny dynamiczny Inproel 3 kW. Prośba o poradę w podłączeniu.
    Piec dynamiczny w nocy akumuluje ciepło w dzień oddaje go wydmuchem (wentylatorem) to wymaga zastosowana pokojowego sterownika temperatury który będzie sterował wydmuchem, żeby w pokoju nie zrobić 25stopni i nie marnować ciepła.
    Wystarczy np. Regulator temperatury pomieszczenia RTS 007 dedykowany do tego rozwiązania.
    Piec akumulacyjny dynamiczny Inproel 3 kW. Prośba o poradę w podłączeniu.

    Oczywiście wszystko da się podłączyć pod jedno gniazdko ale :
    - montując przekaźnik priorytetowy bez grzebania w rozdzielni się nie obejdzie.
    - osobiście nie radzę podłączać samemu, to nie lampki choinkowe ani żyrandol, trochę tych kabelków się nazbiera.
  • #8
    Legia27
    Level 10  
    Rozumie,ale czy ze skrzyni rodzielczej bedzie trzeba ciagnac po mieszkaniu kolejny kabel czy wystarczy taki przekaznik podlaczyc do istniejacego ?
    Kojarzysz moze kogos godnego polecenia z tego forum lub znajomego z okolic Katowic kto moglby to odplatnie ale dobrze wykonac ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Gieronimo wszedzie przy montazu tych piecow wspominaja o styczniku. Wiec czy rzeczywscie jest on potrzebny,jesli tak to czemu on ma dokladnie sluzyc i czy on takze ma byc w skrzyni z bezpiecznikami ?

    Dodano po 16 [minuty]:

    Z mojego pieca akumulacyjnego wychodza trzy kabel:
    1. Od grzalek
    2. Od wentylatora
    3. Wlasnie do tego programatora temperatury (u mnie to radiowy typbox)
    I czy ja to wszystko moge podlaczyc pod jedno gniazdko,czy to bedzie wszystko dzialac ?
    Sorry Gieronimo ze tak glowe truje ale jak wspomnialem nie wiem czy nie bede musial sprzedac tego pieca i pomyslec o jakim alternatywnym grzaniu mieszkania w zime.
  • #9
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Przekaźnik priorytetowy trzeba wpiąć i w obwód kuchni i pieca więc jedyne jego miejsce to domowa rozdzielnia.
    Całą resztę można zamontować w istniejącej instalacji, kolokwialnie ujmując na ścianie obok pieca.
    Jest jakaś nadzieja na uproszczenie : włączanie grzałek o 00:00, wtedy jest marna szansa że komuś się zachce herbaty więc można się pokusić o rezygnację z przekaźnika priorytetowego.

    Sytuacja z grzaniem jest analogiczna do farelki, może być problem z wyrównaniem ilości ciepła w pomieszczeniach. Oczywiście grzejąc w centrum mieszkania ciepło kiedyś się rozejdzie ale efektów piorunujących bym nie oczekiwał. Chyba że to coś jak kawalerka to powinno w miarę funkcjonować. W jednym pokoju problemu nie będzie.

    Specjalistów z Katowic nie polecę bo nie znam.
  • #10
    Legia27
    Level 10  
    Powiem Ci ze o czajnik bym sie tak bardzo nie martwil,bo mieszkam sam i przy wlaczonych piecach nie musze gotowac wody ale bardziej martwi mnie bojler bo jednak on tez jest 2 kW.
    A co z tym stycznikiem o ktory pytalem ?
  • #11
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Producent tak sobie napisał, sposobów na ogarnięcie sytuacji jest sporo, wszystko można zamontować obok pieca, z tym jednym wyjątkiem z którym jest główny problem.
    Bojler komplikuje sytuację i to poważnie, rezygnacja z przekaźnika priorytetowego jest praktycznie nie możliwa. Na czas włączenia grzałki bojlera obwód pieca musi zostać rozłączony, z pustego i salomon nie naleje.
  • #12
    Legia27
    Level 10  
    Gieronimo a jesli sprzedalbym ten piec 3 kW i zakupil 2 kW,bylo by to jakies bardziej logiczne rozwiazanie ?
    Dzwonilem do jednego elektryka to wspomnial mi o koszcie 150 zl ale nie wspomnial o tym przekazniku priorytetowym. Kuzwa,niby blacha sprawa a sprawia problem ;)
  • #13
    A.Gieronimo
    Level 35  
    2kW rozwiązało by problem.
    Pozostaje kwestia dokupienia osprzętu do sterowania piecem
    -włącznik czasowy + ew. stycznik do niego
    -regulator temperatury (sterowanie wydmuchem)
    Impreza może się zamknąć nawet w 400-500zł (włącznie z usługą).

    RTS 007 - 115 zł
    Najprostszy włącznik czasowy 92,90 zł
    Stycznik do włącznika czasowego 30-40 zł
    Może jakaś puszka na ścianę czy inne tałatajstwo.
    No i tak to wygląda na dzień dobry.
  • #14
    Legia27
    Level 10  
    Wiec zrobie tak jak piszesz Gieronimo. I w tym momencie mozemy zrezygnowac z tego przekaznika priorytetowego ?
    Bardzo dziekuje za cenne wskazowki :)
  • Helpful post
    #15
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Przy 2kW obejdzie się bez priorytetu.
    Elektryk pewnie najpierw przyjdzie na rozeznanie a później wróci z materiałami, wątpię żeby to z marszu zrobił, chyba ze specjalista od pieców.
  • #16
    manitou
    Level 20  
    Rozwiąże sprawę także odłączenie 1 czy 2 grzałek wewnątrz pieca. Ale czy 2kW wystarczą aby ogrzać pomieszczenie? Pamiętaj, że przez 10h musisz zmagazynować wewnątrz pieca tyle energii aby wystarczyło na 24h. Zimy już nie takie po -20 jak kiedyś obliczano zapotrzebowanie i może wystarczy. Trudno szacować. W kamienicach trzeba zakładać 80-100 W/m2. Czyli na pokój 30m2 potrzeba 3 kW x 24h= 72kWh na dobę. Piec 2kW może maksymalnie pobrać przez 10h drugiej taryfy 20kWh na dobę.
    72-20=52 kWh tyle Ci jeszcze brakuje. Oczywiście to są założenia dla -20 stopni, takich dni jest kilka w roku i nie warto liczyć z takim zapasem. Ale zakładając, że potrzebujesz "tylko" 50W/m2 to 30m2x50W to już tylko 1500W x 24h=36kWh. Ale to dalej więcej niż Twoje 20kWh dla pieca o mocy 2kW. Nie piszesz jaka kubatura, czy choćby powierzchnia pomieszczenia i trudno coś doradzić. Ja miałem identyczny problem , przydział 5,5 kW zamontowałem dwa piece 2 i 3 kW plus bojler (kuchnia gazowa) i problem zupełnie rozwiązał przekaźnik priorytetowy. Potrzebujesz KUMATEGO elektryka.
  • #17
    Legia27
    Level 10  
    Wiec tak:
    Salon polaczony z kuchnia okolo 22 m2, sciany zewnetrzne ocieplone welna szklana,mieszkanie jest na pierwszym pietrze. W salonie mam dylemat czy ten piec 3 kW czy 2 kW. U mnie jest ten problem ze mam juz instalacje zrobiona a w skrzynce nie ma miejsca na kolejne bezpieczniki czy tez przekazniki :/
    Zastanawiam sie czy nie zrobic jak piszesz,podlaczyc ten piec 3 kW ale odlaczyc jedna grzaleke badz na potencjometrze pieca zmniejszyc moc,jak uwazasz ?
    Dzwonilem do znajomego elektryka to powiedzial mi ze wystarczy mi zakupic do tego zegar nastawny do gniazdka,puszke ktora umiesci obok pieca i kostki do wpiecia kabli. A jak zapytalem o stycznik to powiedzial ze jest on niepotrzebny bo i tak piec bedzie cale te 10 godzin grzal... Wiec coraz wieksza magia sie robi w mojej glowie.
    Do malutkiego pokoju mam zakupiony taki maly piec akumulacyjny 0,81 kW pod gniazdko i mysle ze to wystarczy. Mieszkam sam wiec nie potrzebuje miec jakiegos upalu w domu ;)
  • #18
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Panowie, nie róbcie wyliczeń z nasa.
    Weź kolego farelkę 2kW, włącz na godzinę i oceń efekt.
    Te wyliczenia czasami się tak sprawdzają jak gotowanie jajek ze stoperem.
  • #20
    BUCKS
    Level 39  
    daro31ie wrote:
    Przewód 2.5mm ma max obciążenie 25A wiec instalacji nie popalisz.

    Akurat w przypadku przewodów montowanych pod tynkiem to dla 3x2,5mm^2 jako stałe obciążenie należy liczyć maks ok. 19A, a nie 25A.
    Z tego powodu dopuszczalne maksymalne zabezpieczenie to 16A dla obwodów o takim przekroju.
    Dla ciągłego obciążenia 25A musiałby być przewód o przekroju 4mm^2.

    16A = 3,6kW, więc dedykowany obwód 3x2,5mm^2 tylko dla grzejnika 3kW jest wystarczający.

    Legia27 wrote:
    W salonie mam dylemat czy ten piec 3 kW czy 2 kW.

    Skoro chata ocieplona to dla 22m2 spokojnie wystarczyłby grzejnik 2kW ale jeśli chcesz piec akumulacyjny to musisz brać pod uwagę, że piec pobierając energię musi trochę tej energii oddać, aby na bieżąco podgrzewać pomieszczenie i dodatkowo musi ją zgromadzić, aby później oddać ją w godzinach "drogiego" prądu. W praktyce wyjdzie jak będzie działał Twój piec i jakie ma on zdolności do akumulowania energii cieplnej.
    Powinieneś mieć tak dobrany piec, aby nie musiał on dogrzewać w godzinach "drogiego" prądu. O ile w okresie przejściowym nie powinieneś mieć problemu to może być inaczej przy mrozach.

    manitou wrote:
    Piec 2kW może maksymalnie pobrać przez 10h drugiej taryfy 20kWh na dobę.

    Ja raczej martwiłbym się o to ile energii może zmagazynować piec, a nie ile jest w stanie jej pobrać.
    Przy ocieplonym budynku dogrzanie pomieszczenia 22m2 nie powinno stanowić większego problemu ale jeśli piec będzie miał małą pojemność to dogrzewanie "drogim" prądem może być ciężkie dla kieszeni.

    Przy taryfie z podziałem na tani i drogi prąd to u mnie "tani" prąd jest przez kolejne 8h w nocy i kolejne 2h popołudniu, czyli razem 10h w ciągu doby, więc ważne, aby sterownik załączał piec tylko i wyłącznie w godzinach taniego prądu.

    manitou wrote:
    W kamienicach trzeba zakładać 80-100 W/m2

    Owe 100W/m2 to może jest OK dla nieocieplonych z tradycyjnymi oknami.

    manitou wrote:
    zakładając, że potrzebujesz "tylko" 50W/m2 to 30m2x50W to już tylko 1500W x 24h=36kWh

    Jednak tu masz rację. O ile 100W/m2 przy ocieplonej kamienicy to wartość zbyt duża to 50W już raczej będzie zbyt małą ale tu chodzi o 22m2, a nie 30, więc 1500W/22m2 = 68W/m2
    Nie wiem na ile jest to wiarygodne ale zakładając, że jest to wartość bliska rzeczywistej to przy mrozie ok. -20 pokój potrzebowałby codziennie 36kWh energii.
    Skoro tani prąd jest tylko przez 10h w ciągu doby to wtedy potrzebna byłaby grzałka o mocy 3,6kW.
    Moc 3kW (aktualnie posiadanego pieca) jest za mała ale zbliżona do wyliczonej.
    W nocy tani prąd jest przez 8h, więc 8hx3kW=24kWh i piec musiałby co najmniej tyle energii gromadzić. Nie znam się na tych piecach ale jedne lepiej trzymają ciepło, a inne gorzej, więc praktyczna wydajność może być różna od tej teoretycznej na papierze.
    Z kolei zamiana pieca na 2kW to już moim zdaniem zbyt duża różnica, bo to oznacza spadek mocy o jakieś 40% względem wyliczonych 3,6kW.
    Zakładając, że piec 3,6kW byłby dobry dla mrozu -20 to piec 2kW może być dobry dla mrozu -8, przy większych mrozach konieczne będzie korzystanie z "drogiego" prądu, który w dzień jest ok. 2,5x droższy niż w nocy.
    Dlatego zachowałbym piec 3kW i nie zamieniałbym go na 2kW.

    @Legia27
    Dowiedz się w Zakładzie Energetycznym, czy masz możliwość zwiększenia mocy umownej, jeśli dostałbyś dodatkowe kilka kW to łatwiej byłoby podzielić to na ogrzewanie, pralkę, gotowanie itd.
    Na stronie producenta są ciekawe informacje np.:
    http://www.inproel.pl/pliki/Zestawienie_instalacji_zalecanych.doc
    Co do 3kW to 3000W/230V = ok. 13A. Gniazdka są do 16A ale raczej nie używałbym ich do ciągłego obciążenia 13A przez 8h nonstop. Chyba lepiej byłoby zdemontować gniazdko i zrobić stałe, pewne podłączenie tylko dla pieca.
  • #21
    uzurpator
    Level 12  
    Piece 3kW są sprzedawane z typową wtyczką230v , sterownikiem i termostatem.
    Spokojnie można je zasilać z gniazdka wtykowego przy instalacji 3x2.5mm2
    3kW wystarcza na ogrzanie 20m2,