Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia I - Po wymianie akumulatora samochód nie zapala

19 Wrz 2017 20:45 3273 11
  • Poziom 14  
    Skoda Fabia I 2008r. silnik 1.4 benzyna.
    Sterownik silnika Marelli 4HV.
    Po zamianie akumulatora, która trwała dosłownie kilka sekund, samochód przestał zapalać.
    Przy próbach uruchomienia przez kilkanaście sekund nie daje żadnych oznak życia.
    Podczas kolejnych prób zaczyna migać zółta kontrolka "samochodu z kluczykiem" i samochód zapala na sekundę po czym gaśnie.
    W immo pojawia się błąd :
    - 01177 Uszkodzony sterownik, Nieautoryzowane, nieciągly

    W sterowniku silnika błąd:
    - 17978, Elektroniczny moduł sterujący pracą silnika zablokowany, Staly

    Następnego dnia w ECU pojawił się dodatkowo
    błąd:
    17069 - Otwarty obwód prądowy sterowania przekaźnika zasilającego ECM/PCM
    - nieciągly

    Trzeciego dnia samochód zachowuje się tak, ze nie wywala żadnych błędów w żadnym ze sterowników. Immo widzi dwa autoryzowane kluczyki. Po zapłonie słychać pompę paliwa, kręci rozrusznikiem, ale nawet na chwilę nie zagada. Po około 5 sekundach kręcenia zaczyna migać czerwona kontrolka oleju i sygnał dźwiękowy z deski rozdzielczej.
    O co chodzi? Gdzie szukać bo ręce opadają.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 43  
    Jakiś dołożony alarm/zabezpieczenie nie siedzi przypadkiem?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 14  
    milejow napisał:
    Jakiś dołożony alarm/zabezpieczenie nie siedzi przypadkiem?


    Jest alarm, ale działa poprawnie i jest rozbrojony tzn. w trybie serwisowym. Bardziej zastanawia mnie to, że są różne objawy i różne rodzaje zachowań samochodu. Może dziwnym zbiegiem zdarzeń padła akurat jakaś wiązka. Może ktoś wie który przekaźnik odpowiada że zasilanie sterownika?

  • Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    osliczka napisał:
    Jest alarm, ale działa poprawnie i jest rozbrojony tzn. w trybie serwisowym.

    Na czas poszukiwania usterki połącz kawałkiem przewodu piny alarmu odpowiedzialne za odcięcie.
    Będziesz miał 100% pewności, że to nie uszkodzony alarm unieruchamia pojazd.
  • Poziom 23  
    Zawsze myślałem, że się nie da, ale są tacy, co jednak potrafią...Czy akumulator nie został odwrotnie podłączony?
  • Poziom 43  
    Od wymiany aku nie pada immo chyba że ładował aku podłączone do auta prostownikiem st.typu i szpilki coś uwaliły. O pamięci ulotnej nie wiem bo mam taka samą u siebie więc nie pamiętam.
  • Moderator Samochody
    sk700 napisał:
    Też o tym pomyślałem. Jest jeszcze opcja odpięcia akumulatora przy włączonej stacyjce gdy procesor coś zapisywał do tej pamięci.
    Tak, teoretycznie jeśli był włączony zapłon to nawet po jego wyłączeniu z odłączeniem akumulatora należy odczekać do "uśpienia" się elektroniki, czyli zazwyczaj kilkanaście do kilkudziesięciu sekund. Ja się kiedyś w swoim Grande Punto bardzo starałem... rezultat to błąd sumy kontrolnej i "wyleciała" cała zawartość pamięci konfiguracyjnej (EEPROM), tj. kodowanie wtrysków, kod immobilizera, przebieg, konfiguracja skrzyni. Ale akurat w tym Fiacie to nie problem, po włączeniu zapłonu immobilizer sam się sparował z BCM i silnik odpalił (no tyle, że w trybie awaryjnym i mało spod maski nie wyskoczył na niezakodowanych wtryskach CR).

    Oczywiście kolejność odłączania/podłączania klem nie ma kompletnie żadnego znaczenia dla elektroniki, chodzi jedynie o bezpieczeństwo osoby która to robi.

    Jest jeszcze jeden prawdopodobny scenariusz - uszkodzenie zawartości pamięci na skutek dużego spadku napięcia podczas próby rozruchu na rozładowanym akumulatorze i/lub w momencie zaiskrzenia podczas odłączania/podłączania akumulatora. Często problemem jest też nieprawidłowe rozbrojenie dokładanego alarmu (zwłaszcza bezpilotowego).
  • Moderator Samochody
    tzok napisał:
    Jest jeszcze jeden prawdopodobny scenariusz - uszkodzenie zawartości pamięci na skutek dużego spadku napięcia podczas próby rozruchu na rozładowanym akumulatorze

    To nie prawdopodobne - nie powinno się wydarzyć.
    tzok napisał:
    lub w momencie zaiskrzenia podczas odłączania/podłączania akumulatora

    To z kolei najbardziej prawdopodobne.
    tzok napisał:
    Często problemem jest też nieprawidłowe rozbrojenie dokładanego alarmu (zwłaszcza bezpilotowego).

    A to bym powiedział że chyba najbardziej realna przyczyna całej usterki.
  • Moderator Samochody
    robokop napisał:
    To nie prawdopodobne - nie powinno się wydarzyć.
    Nie powinno ale może. Jeśli akumulator będzie zasiarczony i napięcie będzie spadać i rosnąć mikrokontroler może robić różne "cuda". Układ BOD może w takiej sytuacji nie zareagować właściwie, w sumie z punktu widzenia uK to sytuacja podobna do iskrzących przewodów zasilających, tylko częstotliwość "sieczki" dużo niższa.
  • Moderator Samochody
    tzok napisał:
    Nie powinno ale może. Jeśli akumulator będzie zasiarczony i napięcie będzie spadać i rosnąć mikrokontroler może robić różne "cuda".

    Przestań. Ile takich przypadków widziałeś w grupie VAG? Co zima byłby wysyp Skód/VW z wysypanymi sterownikami. Wszystko może, włącznie z wylądowaniem UFO. Po co snuć fantastyczne hipotezy, skoro tak naprawdę nie wiadomo co szanowny autor wyczyniał, oprócz wymiany baterii. Głupie błędy może powodować nawet upalona masa nadwozia.
  • Poziom 14  
    Widzę, ze temat zszedł na wątki poboczne, odświeżam.
    Alarm w 100% jest rozbrojony.
    Sytuacja jest taka, że kręcę rozrusznikiem pierwszy raz i po 3 sekundach kręcenia pojawia się pojedynczy zapłon na którymś z cylindrów. Przy drugiej próbie zaczyna migać kontrolka z kluczykiem od immo i samochód zapala na sekundę.
    Błędy w immo i sterowniku te same. Immo nie przyjmuje próby skasowania/dopisania kluczy przez VCDS. Jakieś pomysły?
  • Moderator Samochody
    Bawiąc się akumulatorem, poruszyłeś kable - gdzieś zgnił przewód/oczko masowe, bezpieczniki na akumulatorze, luźna klema, wreszcie uszkodzony akumulator. Pomijam już wpadkę z zamianą biegunów czy pomieszanie wsadów sterowników jakimś dziwnym urządzeniem diagnostycznym.