Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo Penta md5a - klasyczny układ kontrolek temperatury, ładowania i ciśnienia

21 Wrz 2017 07:20 843 10
  • Poziom 7  
    Szanowni Państwo;
    Na łodzi wyposażonej w silnik wbudowany VolvoPenta md5a zapsuł się najprawdopodobniej tzw. alarm unit i powoduje to, że nie świeci nigdy kontrolka temperatury silnika, kontrolka ładowania świeci ciągle i nie gaśnie nigdy, mimo, że alternator ładuje akumulatory. Kontrolka oleju gaśnie po zapuszczeniu silnika, podobnie jak alarm dźwiękowy. Ten alarm unit jest praktycznie niedostępny.
    Pytanie jest: jak połączyć odpowiednie kontrolki po usunięciu tego modułu? Tzw. klasyczny układ w samochodzie bazował na równych potencjałach na obu końcówkach żarówki. Pewnie prosto można by też załatwić czujnik temperatury i ciśnienia oleju. Gdy sygnał dźwiękowy byłby trudny do uzyskania to trudno, przeboleję.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 43  
    Osobiście przebudował bym to na indywidualne wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i ciśnienia oleju, dodawszy obrotomierz. Jest miejsce na konsoli na dodatkowe instrumenty ? Z doswiadczeń wiem, ze im mniej ,,zaawansowanej elektroniki" na lodzi, tym lepiej" . Kolega wybaczy.....stan instalacji....Poza tym, takie ,,warning unit'y" z wyswietlaczem i alarmem akustycznym są popularne w agregatach prądotworczych. Widzialem także na Alli Expres przepiękne zespolone wskaźniki temp, ciśnienia i obrotomierz w technologii LED do ,,tuningu" motocykli.
    Firma Koso Dark.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 7  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Osobiście przebudował bym to na indywidualne wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i ciśnienia oleju, dodawszy obrotomierz. Jest miejsce na konsoli na dodatkowe instrumenty ? Z doswiadczeń wiem, ze im mniej ,,zaawansowanej elektroniki" na lodzi, tym lepiej" . Kolega wybaczy.....stan instalacji....Poza tym, takie ,,warning unit'y" z wyswietlaczem i alarmem akustycznym są popularne w agregatach prądotworczych. Widzialem także na Alli Expres przepiękne zespolone wskaźniki temp, ciśnienia i obrotomierz w technologii LED do ,,tuningu" motocykli.
    Firma Koso Dark.

    Chciałbym zachować układ oryginalny. Na pewno moźna to jakoś połączyć by obejść się bez tej niebieskiej kostki. Tam już jest voltomierz i nie ma miejsca na dodatkowe wskaźniki, obrotomierz w tym silniku jest niepotrzebny.
  • Poziom 43  
    Paskudna ta konsola :cry: .....ale usunął bym ten średniowieczny woltomierz (pewnie 40mm), a w to miejsce wstawił właśnie zespolony LEDowy wskaźnik temperatury i ciśnienia oleju (bo to najważniejsze parametry, chociaż na łodzi woltomierz też jest przydatny. Co zaś do kontrolek, to układ czysto samochodowy, a ,,pipczer" alarmu połączony do kontrolek poprzez komutacje diodami. Każda kontrolka po zaświeceniu powoduje alarm akustyczny.
  • Poziom 7  
    Bardzo jestem przywiązany do tego wyglądu. Nie chcę go unowocześniać. Stare samochody też się odtwarza a nie przerabia na nowoczesne.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Potrzebujesz 3 diody led z szeregowo podłączonymi rezystorami (przy standardowych diodach i akumulatorze 12V - 470Ω), do nich podłączone 3 dowolne diody prostownicze i jakiś buzzer, tyle
    Volvo Penta md5a - klasyczny układ kontrolek temperatury, ładowania i ciśnienia
  • Poziom 7  
    Bardzo serdecznie dziękuję, rozwiązanie jest wspaniałe, proste a zapewne skuteczne. Nie mogę odczytać symboli tych diod, bo małe literki. Polutuję to wszystko bo w warunkach morskich to sól i wilgoć robią swoje. To może ten dotychczasowy sygnał tez będzie działał. On się przydaje by nie przegapić sytuacji niepożądanej. Bardzo jestem wdzięczny.
  • Moderator Samochody
    Jeszcze spojrzałem na 2 zdjęcie, na panelu masz zwykłe żarówki, sądząc po oprawkach, w tej sytuacji możesz je zostawić zamiast diod led z rezystorem.
    Buzzer -sprawdź swój podłączając bezpośrednio do akumulatora, jak piszczy to jest ok, podłączasz go za pomocą dowolnych diod prostowniczych, na schemacie dałem 1N4148, możesz użyć większych z serii 1N400x (x=3, 5,7)
  • Poziom 7  
    Bardzo dziękuję. Mam jeszcze pytanie, a jak zrobić by te żarówki zapalały się przy włączonym zapłonie zanim uruchom się silnik? Jest wtedy kontrola nad tym czy są dobre. Rozumiem, że ta od ładowania się zapali. Ale nie wiem jak ta od ciśnienia oleju i temperatury.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Z kontrolką ładowania i ciśnienia oleju nie ma problemu: alternator, który nie ładuje, ma na zacisku D+ masę (poprzez uzwojenie wirnika, szczotki i regulator), czujnik ciśnienia oleju, przy jego braku również jest zwarty, problem jest tylko z lampką, która sygnalizuje zbyt wysoką temperaturę, ten czujnik zwiera dopiero powyżej pewnej temperatury.
    Można to rozwiązać za pomocą jeszcze jednej diody prostowniczej wpiętej pomiędzy kontrolkami oleju i temperatury, takie rozwiązanie było często stosowane w starszych, azjatyckich samochodach, które miały zestawy wskaźników bez elektroniki
    Reasumując, schemat powinien wyglądać tak:
    Volvo Penta md5a - klasyczny układ kontrolek temperatury, ładowania i ciśnienia
  • Poziom 7  
    Bardzo serdecznie Panu dziękuję. Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi, byłem ostatnio kilka dni na wodzie bez dostępu do Internetu.