Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

vw passat b3 2.0 silnik 9A - Układ wzmocnienia zapłonu z klasyczną cewką

pgibson 21 Wrz 2017 16:04 678 23
  • #1 21 Wrz 2017 16:04
    pgibson
    Poziom 15  

    Witam kolegów

    Zderzyłem się niedawno z VW passat jak w temacie i problemem przy odpalaniu. Kłopot był złożony i jeszcze została ostatnia usterka, przy której potrzebuję pomocy, bardziej doświadczonych kolegów.
    Mianowicie. Samochód potrafił odpalać 30/30 a podczas normalnej eksploatacji zgasnąć na mieście i nie odpalić. Ilekroć zaglądałem pod maskę szukając przyczyny, auto odpalało (jak na złość) ale w końcu udało się złapać pośredniego winnego. Nie było napięcia na cewce również losowo. Jeśli było obecne, samochód odpalał.
    Standardowo wymieniona "kostka" stacyjki i samochód odpala, ale...
    Świece po wykręceniu mają kolor czarny (sadza) ze śladami niedopalonej mieszanki, a silnik ciężko zapala jak ciepły, pracuje nierówno i szarpie czasami. Po sprawdzeniu okazało się, że energia iskry jest zbyt niska (czerwona iskra).
    Układ wyzwolenia iskry jest skonstruowany ze zwykłej klasycznej cewki plus zamontowany na obejmie tzw booster (trzy piny). Jest dla mnie jasne do czego służy i równie jasne, że "zmarł" tranzystor, ponieważ cewka wykazuje właściwe parametry pomiarowe.
    Do rzeczy.
    W sklepie sprzedano mi moduł WN z wbudowanym boosterem, o nazwie handlowej "ZSE 001" jako zamiennik i tu zaczęły się schody. Po pierwsze wtyk w nowym module jest mniejszy, ale to wiadomo pomijalny problem, ale okazało się po zamontowaniu zamiennika, że nie ma iskry wcale. Po podaniu przez próbówkę masy do środkowego pinu nowego modułu, iskra oczywiście jest, ale po podłączeniu do sterownika niestety nie można nic wykrzesać.
    Auto nie stoi u mnie ponieważ właściciel pracuje nim zawodowo i jak odpalił to po prostu wsiadł i jeździ (do czasu aż znajdę rozwiązanie i zamontuję), pomimo ostrzeżeń, że nie jest to zdrowe dla silnika, więc nie mogę na razie pomierzyć zbocza jakie podaje sterownik, bo według objawów wygląda na to, że prawdopodobnie booster sterowany jest zboczem narastającym, a zamiennik przystosowany jest do sterowania zboczem opadającym czyli tzw masą. Dodatkowym zaobserwowanym zjawiskiem potwierdzającym powyższe jest to, ze po włączeniu stacyjki z podłączonym zamiennikiem ZSE 001, po chwili jest jeden "strzał" z WN a przy próbie odpalenia, iskry nie ma wcale. Oczywiście wiem, że mogę zbudować prosty odwracacz, ale chciałbym najpierw zapytać, czy może ktoś się już spotkał z powyższym i ma jakieś standardowe rozwiązanie, które w razie problemu, będzie można zastąpić obecnym w handlu rozwiązaniem technicznym.
    Uprzedzam od razu pytania i ew porady dlaczego nie kupię używanego sprawnego itp.
    1. W handlu niestety nie mogę odnaleźć takiego samego układu ani kompletu nawet używanego
    2. Naprawa na razie odpada, bo właściciel jeździ
    3. Oryginał w serwisie dostępny za 980 PLN z cewką :P

    Czy ktoś już spotkał się z takim przypadkiem i może coś pomóc ?

    0 23
  • #2 21 Wrz 2017 16:11
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    No ale tam jest moduł zapłonowy, co więcej chcesz usprawnić?

    0
  • #4 21 Wrz 2017 16:35
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    Pomieszałeś pojęcia z tym bosterem. Tych cewkomodułów są dwa typy, jeden z końcówką oznaczenia 104, drugi bodaj 335.
    Tak samo wyglądają, ale działają inaczej, jeden jest wyzwalany impulsem dodatnim, drugi ujemnym.
    Silnik 2 litry (passat, transporter) miał właśnie ten odmienny, niż cała reszta

    0
  • #5 21 Wrz 2017 17:11
    pgibson
    Poziom 15  

    Ok. Niezrozumieliśmy się.

    1. Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź.
    2. Raczej nie namieszałem, bo w oryginale jest cewka, zwykły okrągły "baniak" jak polonezie plus booster przyklejony do obejmy mocującej cewki. Na tym teraz jeździ z czerwona iskrą. (Pewnie tranzystor z układem wyładowania jak w zapłonach ele. bo ECU podaje tylko impuls co nie jest wystarczające do wyindukowania właściwej energi tylko właśnie tak jak jest) Booster bo również tak jest opisany w manualu, więc myśle, że wyraziłem się po prostu dosłownie. To co wysłałem w załączniku to schemat z cewko-modułem, ale chodziło mi o pokazanie sposobu podłączenia, a nie stricto o elementy.
    3. Podpowiedź dotycząca rożnego rodzaju cewko-modułów sterowanych odmiennymi zboczami jest dla mnie celująca, ale niestety jestem po rozmowie ze sprzedawcą i dla niego niestety to czarna magia i sprzedają tylko jeden rodzaj, czyli ten, który sprzedali mi :(

    Pytanie
    Czy możesz podać mi ew. gdzie w związku z brakiem wiedzy ludzi sprzedających szukać właściwego cewko-modułu ?
    Ten, który posiadam jako niby zamiennik to BREMI nr 11893.

    Z góry dziękuję

    0
  • #6 21 Wrz 2017 18:25
    ociz
    Moderator Samochody

    Ktoś to przerobił. Bo fabrycznie tam takie buble były:
    vw passat b3 2.0 silnik 9A - Układ wzmocnienia zapłonu z klasyczną cewką

    0
  • #7 21 Wrz 2017 18:55
    pgibson
    Poziom 15  

    Ok. Być może, ale co to wnosi do postu i mojego problemu ?
    Jakieś pomysły ?

    P.S.
    Dobra stopka. Właśnie straciłem :P

    0
  • #8 21 Wrz 2017 19:11
    robokop
    Moderator Samochody

    pgibson napisał:
    ponieważ cewka wykazuje właściwe parametry pomiarowe.

    Sobie kolego chyba żarty robisz. Bardzo jestem ciekaw jak te pomiary wyglądały, szczególnie w kwestii badania pod kątem zwartych zwojów/przebicia pomiędzy uzwojeniami. Te moduły padały tak, że albo iskry nie było w ogóle - brak reakcji na kluczowanie, albo zwarcie stopnia mocy - i grzanie cewki stałym prądem.
    Jerzyk, to nie będzie to samo co Samara? Z 7-mioma stykami?

    0
  • #9 21 Wrz 2017 19:59
    pgibson
    Poziom 15  

    Ja rozumiem, że moderator, ale dlaczego od razu pod wątpliwość moje pomiary podkładasz ?
    W serwisówce wartości pomiarowe uzwojeń dla cewki są podane i sprawdzenie cewki zapłonowej (nie cewko-modułu) jest prostą czynnością, pomijając fakt, że jestem czynnym elektronikiem i pomiarowcem z zawodu. Wiem co to są pomiary i jak je wykonać, ale nie jest to tematem postu.
    Zresztą nie rozumiem zaczepki i zbaczamy z tematu :P.
    Jeszcze raz podkreślam, że jest tam cewka produkcji BOSCH zwykły stary walec, z fabrycznie zanitowanym układem boostera i nie jest to na pewno samoróba.
    Z tego boostera też są wyprowadzone oba przewody na cewkę i cewka nie ma nigdzie obcego plusa.
    Przyjmijmy, że cewka jest sprawna, bo po odłączeniu od układu wzbudzenia i podłączenia na tzw "krótko" świecy i kondensatora do uzwojenia pierwotnego według klasycznego układu z przerywaczem, iskra jest ok.
    Cewkomoduł, który zresztą kupiłem też ma wyprowadzone końcówki pomiarowe do diagnostyki.
    Nie wiem również czy ktoś to przerabiał, czy nie, bo ma jakiś numer seryjny, co prawda słabo widoczny ale jutro powinienem dać rady odczytać, bo mam się widzieć z właścicielem. Istnieje oczywiście prawdopodobieństwo, iż jest to komplet od czegoś innego (mam nadzieję, że nie od kosiarki :D), ale
    wtyk zainstalowany do podłączenia do boostera od ECU jest też zainstalowany na oryginalnej wiązce i nie ma śladów łączenia, a jest większy od tego w cewkomodule, o którym piszecie.
    Gdyby to było standardowe rozwiązanie, nie prosiłbym o pomoc.

    Generalnie mogę dorobić taki układ wzbudzenia na stole serwisowym, bo robiłem już dawno temu takie układy i jest ich też sporo na tym forum, ale to właśnie będzie samoróba, czego chciałbym uniknąć przy nie swoich sprzętach no i ten post wtedy można śmiało do śmietnika wrzucić, bo nie pomoże nikomu, kto nie zna podstaw elektroniki, a piszemy tu po to, żeby było dla potomnych również.

    Dołączam zdjęcie tego co jest zainstalowane

    0
  • #10 21 Wrz 2017 20:31
    ociz
    Moderator Samochody

    Sam sobie wymyślasz problemy. Taka sama cewka i moduł jest w większości szajswagenów 92-00r.

    0
  • #11 21 Wrz 2017 20:44
    pgibson
    Poziom 15  

    @ociz
    Nie zrozumiałem odpowiedzi.
    Posiadasz rozwiązanie to proszę podaj jaki jest Twój pomysł, ja moje przedstawiłem.

    0
  • #12 21 Wrz 2017 21:11
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    ociz napisał:
    Ktoś to przerobił. Bo fabrycznie tam takie buble były:
    vw passat b3 2.0 silnik 9A - Układ wzmocnienia zapłonu z klasyczną cewką

    Ziko, tam były dwa typy, stary typ rzeczywiście; olejowa cewka i na osobnym radiatorze wzmacniacz, w obudowie podobnej jak obudowa TO-3.
    Przypomnę sobie i coś podpowiem, ale wiesz- 80 lat na karku i wiele nie pamiętam.

    1
  • #13 21 Wrz 2017 21:27
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Ja bym przemierzył kable zapłonowe czy nie wypalone w środeczku.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Po drugie czy to ma LPG?

    0
  • #14 21 Wrz 2017 21:36
    pgibson
    Poziom 15  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ja bym przemierzył kable zapłonowe czy nie wypalone w środeczku.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Po drugie czy to ma LPG?


    Dzięki za trafne sugestie, niemniej:
    1. Nie ma LPG mówimy o czystej etylinie (nie bardzo rozumiem co ma LPG do energii iskry ;) )

    2. Zestaw: kopułka, palec, kable i świece zmieniony, bo były w słabej kondycji.
    Nowe pomierzone przed założeniem, również rezystor w palcu (nie ufam OEM)
    Napisałem powyżej, że po podłączeniu na "krótko" (klasyczny przerywacz z kondensatorem) iskra ok. Takie samo podłączenie (świeca bezpośrednio do cewki) z modułem, iskra czerwona.

    0
  • #15 21 Wrz 2017 21:49
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Na okopconych świecach będzie iskra czerwona. Załóż nową na spróbe.

    0
  • #16 21 Wrz 2017 21:53
    pgibson
    Poziom 15  

    W zasadzie próba była na prawie nowych świecach, bo wykręcone po założeniu i przejechaniu 30km, ale ok jutro sprawdzę.

    0
  • #17 22 Wrz 2017 09:31
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    A cewkę masz jaką, pod elektroniczny układ zapłonowy czy klasyczny? Zmierz jej rezystancję pierwotną, ma mieć poniżej 1 om. Jak ma coś koło 3 omy to masz cewkę pod układ z przerywaczem, i nie nada się pod moduł.
    Zresztą na cewce powinna być zielona naklejka z napisem "electronic ignition coil", ewentualnie "TSZ zundanlage"

    1
  • #18 22 Wrz 2017 10:17
    pgibson
    Poziom 15  

    Cewka ma uzwojenie pierwotne 0,8 ohm. Wtórne 7kohm. nie ma przebić międzyuzwojeniowych i wygląda na to, że wewnątrzzwojowych też. Manual podaje 0,5 - 1,2 ohma jako prawidłową wartość. To jest komplet.
    Zmierzę jeszcze dzisiaj czy z pinu "impuls" nie ma przypadkiem zwarcia z wyjściem z boostera.

    0
  • #19 22 Wrz 2017 11:32
    carrot
    Moderator Samochody

    Na cewce współpracującej z modułem tranzystorowym po podłączeniu jej do przerywacza i kondensatora iskra jest minimalna, a przerywacz się topi (płynie przez niego blisko 30A !)
    Jeśli Twoja cewka działa normalnie z przerywaczem, to nie będzie współpracować z modułem TSZ

    0
  • #20 22 Wrz 2017 11:48
    pgibson
    Poziom 15  

    Układ z "przerywaczem" był zasymulowany, poprzez podawanie masy na cewkę z kondensatorem.
    Przez cewkę płynął prąd ok 16A.
    Zastanawia mnie jednak inny fakt. Jakaś iskra jest, a ECU chyba ma wyjście niskoprądowe, więc jeśli booster miałby przebicie między wyjściem na cewkę, a wejściem impulsu, to obciążyłby stopień sterujący w ECU, który mógłby ulec uszkodzeniu i wtedy iskry nie byłoby wcale.
    Dziś sprawdzę booster na stole i wyjście z ECU oscyloskopem, być może błędnie założyłem, że uszkodzony jest stopień końcowy boostera.

    0
  • #21 22 Wrz 2017 12:12
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    To ja bym sprawdził, czy moduł poprawnie rozwiera obwód cewki, czy "coś nie zostaje".
    Zamiast cewki podłącz żarówkę reflektorową.

    1
  • #22 22 Wrz 2017 12:43
    carrot
    Moderator Samochody

    Cytat:
    czy "coś nie zostaje"

    Nie wiem jak się zachowuje ten 3 pin moduł, ale w 6 - 7 pinowych podpinanych bezpośrednio do czujnika halla wyłączenie prądu płynącego przez cewkę następowało dopiero po ok 3 sek (gdyby silnik zatrzymał się w położeniu gdy czujnik cały czas podaje masę), stąd efekt pojedynczej iskry chwilę po włączeniu zapłonu.

    Ja bym jeszcze sprawdził masę modułu w samochodzie (brązowy kabel w 3 pin wtyczce), jest bardzo istotna dla prawidłowego działania układu, nie wiem jak w passacie, w golfie była podpięta bezpośrednio do klemy - akumulatora

    0
  • #23 22 Wrz 2017 15:46
    pgibson
    Poziom 15  

    Niestety nic dziś nie zrobię i nie będę mógł się podzielić wynikami do Poniedziałku. Klient musiał gdzieś wyjechać (tym właśnie samochodem).
    Sprawdzę tak jak pisze kolega @Bieda z nędzą na żarówce, oraz zapiszę oscylogramy ze sterownika podczas pracy silnika oraz z wyjścia boostera na cewkę.
    Sugestię sprawdzenia masy kolegi @carrot, też wezmę pod uwagę. Sprawdzę spadek napięcia na przyłączeniu masy do boostera vs akumulator.
    Bardzo miło, że zaczęły się konkrety za co dziękuję wszystkim, którzy zabierają głos wprowadzając do tematu prawidłową zawartość :)
    Miłego weekendu wszystkim

    Witam Kolegów
    Niestety passat stoi w obcym serwisie mechanicznym, bo na drodze uległ rozszczelnieniu układ paliwa (nie było to tematem naprawy) i klient był zmuszony oddać do najbliższego serwisu poza Wrocławiem, więc temat chwilowo wstrzymany. Niby prosta naprawa, a jest już tam 2 tygodnie.....
    Udało mi się jedynie zrzucić jeden przebieg, który załączam. Jest to przebieg impulsu sterującego na cewkę.

    0
  • #24 07 Gru 2017 22:13
    pgibson
    Poziom 15  

    Witam wszystkich

    Zdobyłem sprawny układ wzmacniacza i problemy się skończyły. Po vivisekcji układu starego wzmacniacza, chory wskazał objaw uszkodzenia pierwszego stopnia w układzie darlingtona (uszkodzony tranzystor sterujący, przebicie). Ot cała historia.
    Dziękuje wszystkim za zainteresowanie i chęc pomocy.
    Temat zamykam

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo