Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prąd podczas ładowania NiCd

takilogin 22 Wrz 2017 07:41 1161 10
  • #1 22 Wrz 2017 07:41
    takilogin
    Poziom 15  

    Dzień dobry,
    Kupiłem ostatnio synowi nowy akumulator NiCd 9,6V 1000mAh do autka na zdalne sterowanie. Ponieważ nie mam specjalnej ładowarki postanowiłem naładować go przy pomocy zasilacza warsztatowego. Nastawiłem napięcie 11,2 V (1,4*8) i ograniczyłem prąd do 100mA czyli 1/10 pojemności. Po podłączeniu akumulatora zadziałało ograniczenie prądowe w zasilaczu i napięcie spadło do ok 9,5 - 10V. Tak to zostawiłem. Po 16 godzinach akumulator dalej pobierał ponad 100mA więc dalej był na ograniczeniu prądowym.
    I tu moje pytanie: Czy tak ma być? Czy akumulator nawet jak jest naładowany to dalej będzie pobierał taki duży prąd ? Bo mnie się wydaje że powinien spaść do jakiejś minimalnej wartości kilku mA.

    Pozdrawiam

    0 10
  • #2 22 Wrz 2017 08:28
    joda08
    Poziom 12  

    Akumulatory NiCd mają współczynnik ładowania 1,4 czyli ładując normalnym prądem ładowania 0,1 C (w tym przypadku 100mA) czas ładowania to 14 - 16 godzin. Ważna jest kontrola napięcia akumulatora. Kiedy wzrośnie do 1,45 - 1,5 V / ogniwo (w przypadku tego akumulatora 11,6 - 12 V). Po osiągnięciu tego napięcia prąd przez ładowarki jest ograniczany do prądu konserwującego do wartości 0,03 - 0,05 C (30 - 50 mA dla tego akumulatora).

    0
  • #3 22 Wrz 2017 10:17
    takilogin
    Poziom 15  

    Czyli twierdzisz że prąd ładowania trzeba ograniczać do poziomu 0,03 - 0,05 C po 14-16 godz ?
    To jak to się ma do takiej prostej ładowarki:

    Prąd podczas ładowania NiCd

    Przecież ta dioda nie zgaśnie po naładowaniu.

    0
  • #4 22 Wrz 2017 11:32
    joda08
    Poziom 12  

    Przedstawiłem teorię. Zastosowanie się do niej zwiększa trwałość ogniw. Trzeba też pamiętać o rozładowaniu do ok. 1V/1 ogniwo żeby uniknąć efektu pamięci. Producenci starają się jak najtaniej wyprodukować i sprzedać. Ładowarki są dobierane mocowo i napięciowo do konkretnych akumulatorów tak żeby np. dioda kontrolna jak na Twoim rysunku przygasła kiedy napięcie na akumulatorze wzrośnie z 1 do 1,45/V na ogniwo i żeby nie przeładować. Ciekawym rozwiązaniem jest układ U2400. W pierwszej fazie rozładowuje akumulator NiCd i potem ładuje przez ustawiony czas lub do uzyskania 1,45 - 1,50 V / ogniwo.

    0
  • #5 22 Wrz 2017 11:42
    takilogin
    Poziom 15  

    Dziękuję za odpowiedź.
    Przeczytałem że nie da się przeładować prądem 1/10 C.
    Czy naprawdę prąd ładowania wraz z naładowaniem nie powinien dążyć do zera ?

    Dziwi mnie po prostu zachowanie tego nowego akumulatora.

    0
  • #6 22 Wrz 2017 12:00
    joda08
    Poziom 12  

    Sprawdź proszę napięcie na akumulatorze przy prądzie ładowania 100mA. Najlepiej będzie dać w szereg z akumulatorem opornik np. 10 omów, a bezpośrednio na akumulator woltomierz. Jeżeli w układzie z pierwszego wpisu jest 11,2V a prąd nadal jest rzędu 100 mA to pewnie akumulator jeszcze się nie naładował. Żeby to ocenić trzeba mierzyć napięcie. Przy prądzie do 0,2 C nie potrzeba kontroli temperatury, można śmiało ładować prądem 150 - 200 mA.

    0
  • #8 22 Wrz 2017 14:18
    takilogin
    Poziom 15  

    Dziękuję za propozycję ładowarki ale na teraz chciałbym rozwiać swoje wątpliwości na temat poboru prądu podczas ładowania.

    0
  • #9 22 Wrz 2017 21:06
    RitterX
    Poziom 36  

    Jesteś pewny, że kupiłeś akumulator NiCd? Dyrektywa UE dosyć jednoznacznie wykluczyła je z rynku pewien czas temu.
    Na akumulatorze jest zwykle napisana maksymalna szybość ładowania i tego nie należy przekraczać. Ładowanie 0.1C jest bezpieczne ale też do pewnego stopnia gdyż nie gwarantuje efektu przeładowania.

    NiMH w wersji z dedykowanym układem ładowania jest zabezpieczony na trzy sposoby. Pierwszy to nadnapięciowy, czyli nieprzekraczalna wartość napięcia na pojedyncze ogniwo, drugim zabezpieczeniem i mechanizmem określającym naładowanie przed przeładowaniem jest -dV/dt. NiMH kiedy jest w pełni naładowany ma najwyżesz napięcie, gdy zaczyna w chodzić w obszar przeładowania napięcie na akumulatorze, przy zadanym prądzie ładowania zaczyna spadać. Dzieje się tak gdyż ładowarka NiMH, podobnie jak ta do NiCd, jest ładowarką ze stabilizacją prądu ładowania a jedynie ogranicznikiem nadnapięciowym. W ładowarce NiCd nie ma ograniczenia końca ładowania metodą -dV/dt a jest zwykle napięciowo/czasowa. Trzecie zabezpieczenie jest nadtemperaturowe. Nie należy dopuszczać by akumulator w czasie ładowania rozgrzewał się powyżej 36C...38C bo to oznacza procesy przyspieszające jego degradację. Ograniczenie nadtemperaturowe dotyczy także NiCd.

    0
  • #10 22 Wrz 2017 22:23
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Cytat:
    Po podłączeniu akumulatora zadziałało ograniczenie prądowe w zasilaczu i napięcie spadło do ok 9,5 - 10V. Tak to zostawiłem. Po 16 godzinach akumulator dalej pobierał ponad 100mA więc dalej był na ograniczeniu prądowym.
    I tu moje pytanie: Czy tak ma być? Czy akumulator nawet jak jest naładowany to dalej będzie pobierał taki duży prąd ? Bo mnie się wydaje że powinien spaść do jakiejś minimalnej wartości kilku mA.

    Jeśli to był akumulator zbliżony do modelarskiego to te 100 mA to było dla niego zabawa - powinieneś ustawić prąd ładowania w okolicy 1C czyli 1 A - i zdrowe ładowanie przez 1 godzinę - wtedy miałbyś jakieś mierzalne spadki prądu i napięcia czyli klasyczne delta peak przy pełnej baterii.
    Albo próbuj ładowanie na czas - 100 mA przez 10 godzin (metoda delta peak czyli testowanie napięcia jest zbyt mało precyzyjna w powolnym ładowaniu na 100 mA i się nie sprawdzi - zatem przy powolnym ładowaniu wystarczy stoper i pomiar napięcia pod koniec...).
    PS. Oczywiście wszelkie zabawy z ładowniem NiCd/NIMH zaczynaj przy totalnym i kontrolowanym rozładowanym akku do zera (czyli do 0.9V na ogniwo) - one mają qrewski efekt pamięciowy.
    PPS. Co do notorycznego poboru prądu przez naładowany akku - widziały gały co z chin brały - rezystancja wewęntrzna naładowanego markowego akumulatora powinna wzrosnąć na tyle coby ograniczyć prąd ładowania do kilku mA. Spróbuj się pobawić akku naprawdę modelarskim (Turnigy, Redox - chociaż to zupełnie inna bajka) albo chociaż ogniwami standardowymi NiMH markowymi ale o zwiększonej trwałości - typu Sanyo Eneloop albo GP ReCyko

    0
  • #11 25 Wrz 2017 09:56
    takilogin
    Poziom 15  

    Cytat:
    widziały gały co z chin brały - rezystancja wewęntrzna naładowanego markowego akumulatora powinna wzrosnąć

    no właśnie, i to chyba wszystko w temacie. kupiłem tani akumulator, dokładnie ten:

    Prąd podczas ładowania NiCd

    Prąd podczas ładowania NiCd

    cena 29 zł :)

    Wczoraj pierwszy raz przetestowaliśmy ten akumulator. Niestety tylko przez 25 min bo po tym czasie akumulator się rozładował. I gdzie te 1000mAh ?


    Cytat:
    Jesteś pewny, że kupiłeś akumulator NiCd?
    Tak, jestem pewien.
    Co do zakazu handlowania akumulatorami NiCd to na allegro jest tego pełno.

    Dziękuję wszystkim za porady w temacie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów