Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Impulsowy wykrywacz metali-ciągły pisk

heniu_psujek 23 Wrz 2017 11:57 1413 15
  • #1 23 Wrz 2017 11:57
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    Witam, na początku prosze o zrozumienie, jestem dośc początkujący w temacie elektroniki. Zmontowałem układ wykrywacza metali jak w załączniku, jednak nie działa. Z głośnika cały czas słychać jednostajny pisk, kręcenie potencjometrami nic nie daje, jedynie P1 zmienia troche barwe tego pisku. Problem jest nawet przy odłączonej cewce wykrywacza. Ktoś może budował taki sam wykrywacz i miał podobny problem?

    EDIT: Może to przez to że podłączyłem głośnik 8ohm zamiast 16-32ohm jak jest na schemacie?

    0 15
  • #2 23 Wrz 2017 12:13
    yokoon
    Poziom 28  

    Czy próbowałeś zbliżyć przedmiot metalowy podczas piszczenia?
    Może ten wykrywacz działa odwrotnie.

    1
  • #3 23 Wrz 2017 12:32
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    Próbowałem, zbliżałem scyzoryk, nawet duży metalowy garnek. Wykrywacz cały czas piszczy tak samo, z cewką, bez cewki, z dala od metalu i z czymś metalowym blisko cewki.

    0
  • #4 23 Wrz 2017 12:46
    yokoon
    Poziom 28  

    Czy uruchamiałeś zgodnie z opisem ?

    0
  • #5 23 Wrz 2017 12:51
    Freddy
    Poziom 43  

    Sprawdź dokładnie płytkę drukowaną, czy nie ma żadnych zwarć, oraz czy została prawidłowo zmontowana.
    Zamieść wyraźne zdjęcie obu stron płytki.

    0
  • #6 23 Wrz 2017 14:30
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    Uruchamiałem tak jak jest napisane w pdf-e, z tym że od razu po podłączeniu do zasilania słyszałem pisk, a nie pojedyncze stuknięcia. Zwarcia sprawdzałem jeszcze przed napisaniem tematu, nie znalazłem żadnych. W czasie lutowania skleiłem niektóre ścieżki, ale od razu poprawiłem i w tych miejscach też nie ma zwarcia. Wklejam zdjęcia płytki z obu stron

    Wiem że moje lutowanie woła o pomste do nieba i powinienem się smażyć na stosie za takie luty ale tak jak pisałem, dopiero zaczynam. Ten biały mały element dołączony kabelkami to stabilizator 6V
    Impulsowy wykrywacz metali-ciągły piskImpulsowy wykrywacz metali-ciągły piskImpulsowy wykrywacz metali-ciągły pisk

    0
  • #7 23 Wrz 2017 14:46
    Freddy
    Poziom 43  

    heniu_psujek napisał:
    Wiem że moje lutowanie woła o pomste do nieba i powinienem się smażyć na stosie za takie luty ale tak jak pisałem, dopiero zaczynam. Ten biały mały element dołączony kabelkami to stabilizator 6V
    To nie jest żadne tłumaczenie, że dopiero zaczynasz.
    Umyj dokładnie płytkę alkoholem izopropylowym i prawidłowo polutuj.
    Następnie sprawdź prawidłowość montażu.

    1
  • #8 24 Wrz 2017 22:50
    rellikoidaR
    Poziom 10  

    Witam
    Jeżeli chodzi o głośnik, to nie jest on winny nieprawidłowego działania.
    Nie dawno składałem wykrywacz Jabla i testowałem różne głośniki, nawet buzer z peceta - wszystkie ciszej lub głośniej piszczały.
    Proponuję Ci jeszcze raz dokonać zestrojenia w miejscu odległym od metalowych przedmiotów. Mieszkanie się do tego nie nadaje ( zbrojenie )
    Mój wykrywacz przy strojeniu wisiał na drzewie.
    Pozdrawiam
    Na zdjęciu płytki zauważyłem conajmniej dwa nie przylutowane piny.
    Weż sobie jakąś lupkę i ścieżka po ścieżce przejżyj Twoje dzieło.
    Zwarcie też się znalazło i niezagospodarowane pady !

    0
  • #9 26 Wrz 2017 13:08
    MADMAX1978
    Poziom 14  

    Czy ustawiałeś napięcie niezrównoważenia potencjometrem P2 ? Jaki masz dokładnie tranzystor T4 ? (oznaczenia)

    0
  • #10 07 Paź 2017 21:00
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    Wytrawiłem nową płytkę, starą źle zeskalowałem na komputerze i wyszła za mała. Starej nie pomalowałem też kalafonią. Nowa ma już prawidłowe rozmiary i była pomalowana kalafonią, lepiej się lutowało ( nie jest idealnie, ale troche lepiej niż na starej). Całą sprawdziłem miernikiem i nie znalazłem zwarć, a problem jest cały czas taki sam. Zmieniło się tylko tyle, że teraz zmieniam barwę pisku potencjometrem P2.

    W opisie układu napisane jest że żeby zestroić wykrywacz potrzebny jest oscyloskop, albo pozostaje losowe kręcenie potencjometrami aż do usłyszenia stuknięć w głośniku. Ja te stuki słyszę cały czas, nawet przy nie podłączonej cewce wykrywacza.

    Oznaczenie tranzystora T4: FD318 2N5460

    Wklejam też zdjęcia nowej płytkiImpulsowy wykrywacz metali-ciągły piskImpulsowy wykrywacz metali-ciągły pisk

    0
  • #11 07 Paź 2017 22:49
    MADMAX1978
    Poziom 14  

    W tym wykrywaczu nominalnie był zastosowany ruski tranzystor KP103 i powinieneś sprawdzić, czy 2n5460 ma tak samo wyprowadzenia. Na poprzedniej płytce miałeś taki sam tranzystor w miejscu t4 ?
    Ponadto, potkiem P2 regulujesz napięcie niezrównoważenia dla układu lm709. Jak to zrobić, powinno być w artykule. Robisz to z podpiętą cewką z daleka od przedmiotów metalowych.
    Wylutuj t4 i sprawdź czy coś się poprawi.
    Czułość regulujesz potencjometrem P1.

    Jak sobie z tym nie poradzisz, to mogę ci uruchomić.

    0
  • #12 09 Paź 2017 11:10
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    MADMAX1978 napisał:
    W tym wykrywaczu nominalnie był zastosowany ruski tranzystor KP103 i powinieneś sprawdzić, czy 2n5460 ma tak samo wyprowadzenia.


    Znalazłem opis wyprowadzeń KP103Ż i 2N5460, KP ma bramkę na środkowej nóżce, źródło na prawej, 2N5460 ma odwrotnie. Poprzeginałem nóżki, wlutowałem jeszcze raz. Pisk jest cały czas, tylko jakby wyższy, wcześniej głośnik bardziej "buczał" ( nie wiem do końca jak to nazwać).
    Wszystkie elementy ze starej płytki siedzą w nowej, jedyna różnica to wlutowane podkładki pod układy scalone.

    Z wylutowanym T4 nic nie słychać w głośniku.

    Mam jeszcze pytanie co do tego T4. Do 7 nożki NE555 powinien być podłączony dren czy źródło? Na schemacie nieco wyżej w tranzystorze T3 dolne wyprowadzenie jest oznaczone jako dren, w necie dolne jest oznaczane jako źródło, komu wierzyć? Chodzi mi dokładnie o to miejsce:Impulsowy wykrywacz metali-ciągły pisk
    A sam tranzystor prawdopodobnie upaliłem wielokrotnym wlutowywaniem :D

    0
  • #13 09 Paź 2017 19:45
    MADMAX1978
    Poziom 14  

    Szkoda, że poprzekładałeś elementy do nowej płytki, bo jeżeli jakiś jest uszkodzony to teraz trudno będzie ustalić. Do 7 nózki 555 powinien być raczej podłączony dren. Mógłbyś użyć jakiegoś zamiennika np. 2sj103, które są dostępne. Podobnie z układem 709. Można by zastąpić go nap. ne5534, po małej modyfikacji w jego obrębie.

    0
  • #14 27 Paź 2017 21:00
    heniu_psujek
    Poziom 3  

    Postanowiłem porzucić poprzedni układ i kupiłem kit jabla j-297. I musze mieć chyba cholernego pecha bo ten wykrywacz piszczy tak samo jak poprzedni. Sprawdziłem układ ICL7660, ten z zestawu nie dawał napięcia -5V, dałem drugą sztukę i jest w porządku. Tak więc wzmacniacze mają napięcia zasilania +5V i -5V. Potencjometrem VR1 mogę spokojnie ustawić 0V na wyjściu US2, regulacja od +4V do -3,8V. Natomiast układ LM358 cały czas daje na wyjściu 3,8V, czyli z tego co rozumiem ten układ cały czas wysterowuje diodę transoptora, co powoduje piszczenie wykrywacza.

    Może ktoś miał podobny problem? Może wina leży po stronie multipleksera? Napięcia na nóżkach 14 i 15 to 0V.

    0
  • #15 29 Paź 2017 16:25
    MADMAX1978
    Poziom 14  

    Fotki jakieś będą ?

    0