Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica Volt POWER SINUS 3000W 12V DC -> 230V AC czy jest odpowiednia?

sebekgol 25 Wrz 2017 22:51 885 13
  • #1 25 Wrz 2017 22:51
    sebekgol
    Poziom 2  

    Witam,

    bardzo proszę o pomoc przy właściwym dobraniu przetwornicy do akumulatorów.
    Posiadam 2 akumulatory po 200ah każdy oraz przetwornicę Volt POWER SINUS 3000W 12V DC -> 230V AC , czy powyższe zestawienie ma prawo być efektywne przy założeniu, że źródłem energii będzie gnazdo 230V. Oraz 400ah ile to kW ?

    Pozdrawiam,
    Sebastian

    0 13
  • Sklep HeluKabel
  • #2 26 Wrz 2017 01:00
    tadgra
    Poziom 16  

    A do czego ma to służyć? Jeżeli tą przetwornicę obciążył byś tylko 2 [kW], to pobór prądu po stronie 12[V] będzie wynosił ok 167[A], przy pełnym obciążeniu 250 [A]. Toż to jest prąd spawarki. Tak więc w dużym uproszczeniu te 400 [Ah] przy pierwszym obciążeniu wystarczy Ci na ok 2 [h] pracy. I=P/U Oczywiście czas się będzie wydłużał przy zmniejszaniu obciążenia. Ważne abyś akumulatory i przetwornicę połączył krótkimi i grubymi przewodami, grubszymi niż te cienkie do odpalania z cudzego akumulatora. Na niektórych pisze obciążalność prądowa ale rozruch trwa kilka sekund a Ty je będziesz obciążał trwale.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 26 Wrz 2017 20:30
    stasiekb100
    Poziom 22  

    Przekrój przewodu 35 mm2 do 50 mm2.

    0
  • #4 26 Wrz 2017 22:19
    tadgra
    Poziom 16  

    Kolega Ci podał odpowiednie przekroje przewodów po stronie 12 [V] a teraz pozostaje Ci sprawa ładowania tych akumulatorów. Im mocniejszy prostownik tym krótszy czas ładowania. Taką baterię 2 połączonych równolegle akumulatorów możesz ładować prądem od 8-!6 [A] bez większej szkodliwości dla ich stanu w przyszłości o ile są one Twoje. Ważne aby nie przekroczyć 16,7 [V] napięcia pełnego naładowania. To jest napięcie krytyczne dla aku Pb..Oczywiście, że jeżeli masz jakiś prosty prostowniczek o Imax=5 [A] to sobie w prosty sposób oblicz ile czasu trzeba aby 5 [A]-ami uzupełnić np 300 [Ah]. Będzie Ci potrzebne ok 60 [h], czyli prawie 2,5 dnia ciągłego ładowania a ponieważ prąd ładowania spada wraz ze stopniem naładowania aku to i 3 dni mogą Ci zabraknąć.Inna sprawa jest w Kamperach,tam są potężne alternatory, które dużymi prądami ładują baterie podczas jazdy a na płatnych stanowiskach postojowych, podają Ci napięcie sieciowe, które wykorzystuje się do bieżących potrzeb i do ładowania aku na potrzeby Kampera. W tym roku mój zięć taki Kamper wypożyczył na 3 tygodnie zjeżdżając pół Europy i tak to było rozwiązane. I nigdy nie miał problemów z brakiem zasilania.

    0
  • #5 01 Paź 2017 09:49
    panstalin2
    Poziom 19  

    Optymalny prąd ładowania nie miał wynosić 10 % pojemności akumulatora ?

    0
  • #6 01 Paź 2017 14:00
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Skoro są dwa duże akumulatory i zapotrzebowanie na dużą moc, to logicznym by było kupić przetwornicę na 24V, a nie 12V.

    0
  • #7 01 Paź 2017 18:50
    tadgra
    Poziom 16  

    To jest oczywiste. Przy tak dużych mocach im większe napięcie pierwotne tym lepiej (mniejszy prąd).

    0
  • #8 04 Paź 2017 21:52
    sebekgol
    Poziom 2  

    Witam ponownie, dziękuje za zainteresowanie.

    Mam foodtrucka z dwiema lodówkami 0.09 kw poboru każda + witryna na napoje 0.09 kw, początkowym założeniem było żeby owe akumulatory były w stanie pociągnąć jeszcze oświetlenie wewnątrz pojazdu, części handlowej (dużo tam ledów, naprawdę dużo)
    Wogóle to projektem zajmowała się firma, (obecnie, z którą się sądzę) która to zdemontowała część sprzętu. Zapewniali, że będę w stanie przestać przy pełnym obciążeniu ( 2.4kw) na akumulatorach 6h lub dłużej.
    Jak już udało mi się odzyskać pojazd to na podstawie dokumentacji fotograficznej zacząłem kompletować sprzęt na nowo. Na końcu się okazało się, że na powyższym zestawie jestem w stanie podtrzymać włączone dwie lodówki ok 4h nie używając oświetlenia oczywiście ( bo w przeciwnym razie przetwornica zaczyna wydawać jakiś sygnał i odcina zasilanie) Reasumując ,w tej chwili zależy mi na maksymalnym wykorzystaniu tego co mam. Akumulatory podłączone są kablami, o których wspominacie. Prostownika nie używam bo przetwornica ma funkcje ładowania. Nie wiem czy odpowiednio mocną bo auto stoi podłączone do prądu nawet miesiąc a po odłączeniu i tak nie wytrzymuje dłużej niż wspomniane 4h bez światła ! Jeśli ktoś z Was może polecić kogoś z okolic Warszawy lub dalej kto oczywiście odpłatnie rzucił by okiem na instalacje będę bardzo wdzięczny za pomoc bo z tym też jest problem. Jak elektryk 230 słyszy o 12v to dziękuje a Ci samochodowi na odwrót.

    Pozdrawiam i dziękuje za pomoc.

    0
  • #9 05 Paź 2017 00:22
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Nie zastanowiło cię to, że 2400W, to ok 200A, a 400Ah /200A to ok 2h? Teoretycznie, bo praktycznie będzie to trochę ponad godzinę. Z drugiej strony dwa razy 90W x cos fi będzie ok 210VA / 12V = 17,5A czyli ponad 20h pracy.

    0
  • #10 07 Paź 2017 20:47
    SQ5AZP
    Poziom 26  

    Panowie! Panowie...
    Przede wszystkim to tandetne układy przetwornic ,,sinus'' mają sprawność przy małych obciążeniach odwrotnie proporcjonalna do obciążenia - po prostu ta przetwornica na jałowo potrafi ,,źreć'' kilkanaście amperów prądu. A jak się wzbudzi.... to klękajcie narody...
    Silniki indukcyjne będą równie dobrze pracowały przy sinusie ,,modyfikowanym'' co przy pełnym. Jedyną wadą jest lekkie ,,dzwonienie'' blach rdzeni.
    Należy kupić przetwornice z wyjściem w modyfikowanym, skompensować silniczki po 330nF/630VDC włączone równolegle do silnika - i spoko maroko - będzie śmigać.
    Druga możliwość - uszkodzone akumulatory lub ,,second hand'' - co nagminnie się zdarza.
    Handlarze często nieznającym się wciskają starzywo z wycofań lub przeskładowane bez ładowania po ,,ożywieniu''.

    0
  • #11 11 Paź 2017 11:11
    maja14
    Poziom 11  

    Witam

    Tak jak napisał kolega SQ5AZP silniki będą pracowały przy modyfikowanym sinusie, nie wiadomo jednak jak sobie "poradzą" sterowniki lady/lodówek i zainstalowane oświetlenie LED...

    Rozbudowa układu akumulatorów to bezsensowny wydatek (sporo miejsca zajętego przez aku i dodatkowe dziesiątki kg do wożenia, poza tym ryzyko uszkodzenia instalacji 12V przy tak dużych prądach i jej rozbudowa - duże przekroje, nawet więcej niż 50mm2 (instrukcja podaje 70 mm2) ze względu na spadki napięcia, bo tu układ kontroli aku za wcześnie może odciąć zasilanie skracając czas autonomii, itd.).

    Moja propozycja:
    Do istniejącej przetwornicy jest dostępny zewnętrzny panel sterujący LCD (kosztuje 200- 250 zł) co pozwoli kontrolować jej pracę i stan aku + mały i cichy agregat inwerterowy (walizka 2kW kosztuje mniej niż dodatkowe akumulatory). Czyli zasilasz foodtracka z sieci 230V jak jest dostępna, jak w plenerze nie ma opcji sieciowej to agregacik a w razie braku paliwa (albo awarii sieci) przetwornica zaczyna pracować i masz jeszcze rezerwę .

    Pozdr
    Tomek

    0
  • #12 11 Paź 2017 12:04
    SQ5AZP
    Poziom 26  

    Sterowniki lad chłodniczych...
    Czyli po prostu zwykłe ciśnieniowe włączniki termiczne... Nazywajmy rzeczy po imieniu.
    Oświetlenie LED.
    A to chyba bezpośrednio z 12V, bo większość LED-owych ,,żarówek'' produkowana jest w wykonaniach 12VDC lub 230VAC.
    No i gdzie problem?
    A problem baterii second hand (a to on na 90% jest przyczyną) delikatnie ominięty...
    Po pierwsze - to należy zbadać akumulatory.
    Zasilacz impulsowy o którym piszesz słodziutko ,,mały inwertorowy agregacik'' musi być dostosowany do pracy na zewnątrz, a mało który jest. Inaczej wydatek dwóch tysięcy złotych ,,umiera'' po dwóch sezonach. (stykałem się z takimi przypadkami gdy handlarze objazdowi mrożonkami montowali takie cuda do zasilania chłodni samochodowych na postoju)

    0
  • #13 11 Paź 2017 13:52
    maja14
    Poziom 11  

    W lodówkach faktycznie są takie termostaty, ale lady i witryny z jakimi się spotykałem miały najczęściej jakieś niemarkowe elektroniczne termostaty - nie wiadomo jak to się będzie zachowywać przy niesinusoidalnym zasilaniu podobnie jak drivery w źródłach LED na 230V czy tanie zasilacze LED na 12V (autor nie napisał jak ma rozwiązane oświetlenie).

    Z tego co Sebekgol wspominał,że ma sprawę w sądzie z firmą wykonującą zabudowę to prawie pewnie jest tak, że poszło jak najtaniej - począwszy od " starych"akumulatorów (jak wspomniał SQ5AZP), po ledy i inne wyposażenie itp.

    Moja propozycja dotyczyła tylko wykorzystania tego co obecnie jest dostępne/zabudowane na aucie aby kolegia Sebekgol mógł prowadzić działalność (czyli istniejąca przetwornica i akumulatory), a to co będzie mógł zrobić po, oby wygranej, sprawie o odszkodowanie to temat na przyszłość.

    Faktem jest też to czym napisał SQ5AZP - małe agregaty inwerterowe ze średniej półki mają gwarancję na 2000 motogodzin (z taką się spotkałem przy Gen Sys SDMO, co przy prawie ciągłym zastosowaniu może je "zabić" w 2 góra 3 lata, ale tu również trzeba mieć świadomość, że nawet dobre akumulatory żelowe ładowane/rozładowywane prawie codziennie będą żyły niewiele dłużej (dane MW Power 400 cykli rozładowania do 50% dla serii aku o żywotności buforowej do 10 lat 200Ah cena 2000 zł) - więc taniej wyjdzie wymiana agregatu co dwa lata.

    Tomek

    0
  • #14 11 Paź 2017 22:00
    SQ5AZP
    Poziom 26  

    Dwa lata temu uczestniczyłem w budowie takiego ,,fastfoodowego jeździdła'' na bazie busa. Lada chłodnicza do zabudowania (do lodów) miała termostat elektromechaniczny i silnik 200W. Do tego dwie mikrofale po 800 W i dwie zwykłe chłodziarki po 300 litrów do przechowywania wszelkich mrożonek/chłodzenia napojów.
    Zasilanie bateryjne miało zapewniać podtrzymanie do lodówki z lodami i chłodziarek przez minimum 4 godziny (awaria zasilania sieciowego - co w warunkach terenowych jest nagminne) w drodze zasilanie zapewniała dodatkowa sztuka alternatora i przetwornice, na postoju - przetwornice przechodziły do ,,pompowania'' baterii w układzie buforowym, a zasilanie przejmowała sieć 230VAC. Gość gania tym po giełdach do dziś i nie słyszałem aby coś działo się z bateriami (specjalne AGM głębokiego rozładowania) czy przetwornicami. Chłodziarki i lada chyba sprawują się idealnie, bo pierwszy bym coś o tym wiedział.

    0