Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodzik elektryczny DIY dla dziecka i nie tylko - projekt

DJCheester 26 Wrz 2017 12:42 858 6
  • #1 26 Wrz 2017 12:42
    DJCheester
    Poziom 16  

    Witam

    Obiecałem córce że na przyszły rok wykonam autko zasilane z akumulatora.

    Ja jestem dobry w elektronice - siedzę już w tym ponad 20 lat ale tym razem przyszło mi się zmierzyć z mechaniką i tutaj właśnie zaczynają się schody.

    Proszę moderatora o przeniesienie do odpowiedniego działu tego tematu jeśli umieściłem w złym dziale i z góry przepraszam, proszę o nieusuwanie sprawa dla mnie ważna.

    Proszę kolegów mechaników bardziej obeznanych w sprawach związanych z samochodami.

    Opiszę mój projekt od strony mechanicznej jak ja bym to widział i co już wygoglowałem - proszę o rady czy się takie rozwiązania sprawdzą.

    1. Jako napęd mam zamiar zastosować wkrętarkę 12V dwubiegową firmy DeWalt - lub dwie wkrętarki.

    https://www.google.pl/search?q=dw907&client=o...ved=0ahUKEwj43IXHycLWAhVDmbQKHQGTBKQQ_AUICygC

    Wkrętarka ma dwa biegi i odpowiednio 0-350 obr / min lub 0 - 1200 obr / min

    Mam zamiar użyć mocniejszego biegu - niższe obroty.

    Napęd mam zamiar zrealizować na tył używając do tego kół fi 26cm

    http://allegro.pl/show_item.php?item=6680219694

    Mam nadzieję że moderator nie usunie linku lecz niestety nigdzie indziej niż na allegro nie znalazłem zdjęcia tych kół

    Max obciążenie do 40kg na koło dosyć lekkie oczywiście trzeba wybić łożysko i zamontować na sztywno pręt gwintowany fi 20mm z tuleją oraz po zewnątrz ścisnąć podkładkami i dobrze dokręcić

    Na zewnątrz zastosuję nakrętkę kołpakową zamkniętą z drugiej strony czyli od strony samochodu będzie przymocowane łożysko z obudową

    https://www.wszystkodlarolnictwa.pl/moduly/sk...les/big/15705/-/Lozysko-z-obudowa-UCP213-.jpg

    Oczywiście łożysko na pręt gwintowany fi 20 też przykręcone nakrętkami na pręt z dwóch stron i śrubami obudowa do podwozia - zespawanego z kątowników ale o tym później.

    Drugie koło tylne w identyczny sposób zamocowane na tym pręcie - wale na sztywno i poprzez łożysko do podwozia między kołami będzie koło zębate również przykręcone na ten pręt gwintowany (wał tylny)

    http://allegro.pl/listing/user/listing.php?st...s-base-relevance-floki-5-nga-hcp-uni-1-4-0905

    Koło zębate z wewnętrzną średnicą 20mm oraz drugie takie samo z średnicą wewnętrzną 10mm umieszczone na śrubie i również skręcone





    http://mixstor.pl/1340-home_default/101smgn6x40.jpg

    Śruba będzie miała ucięty łepek i zakręcona do wkrętarki solidnie - jeśli będzie taka potrzeba niektóre z tych elementów będą lekko przyspawane w celu uniknięcia odkręcenia.

    Więc tył już mamy i ja to mniej więcej tak widzę proszę o opinie czy może tak być lub ewentualnie jak to zrobić lepiej i z czego.

    Kolejną rzeczą są przednie koła skrętne i tu sytuacja się trochę komplikuje - w kołach przednich zostają łożyska w kołach i również będzie dopasowany pręt gwintowany zakończony z zewnątrz nakrętką kopułkową a z drugiej strony będzie zastosowany taki element jak poniżej niestety nie znalazłem takich rzeczy w Polsce tylko na ali...

    https://pl.aliexpress.com/item/1-PCS-PHSAL20-...readed-Rod-End-Joint-Bearing/32811307444.html

    po czym ten element od strony łożyska będzie zamocowany poprzez śrubę do konstrukcji podwozia tej zespawanej. I w ten sposób załatwiam skrętne przednie koło - oczywiście drugie w identyczny sposób montowane i połączone szyną równoległą aby móc jednocześnie skręcać dwoma kołami .

    Teraz pozostaje kierownica - od samochodu Tico ;) mała i poręczna z kolei tutaj myślę dokręcić na tej listwie poprzecznej taką oto szynę do bramy przesuwnej o długości 33cm - w zupełności starczy rodzaj zębów M4

    http://allegro.pl/ar-met-listwa-zebata-z-tworzywa-odcinki-33cm-i6957431262.html

    Do tego tryb o tym samym rozstawie zębów założony na pręt na którym będzie kierownica teraz poprzez kręcenie kierownicą będzie się kręcić tryb na dole i przesuwać listwę poprzeczną poprzez listwę zębatą i tym samym będzie zmieniać położenie kół przednich.

    Samochodzik elektryczny DIY dla dziecka i nie tylko - projekt

    I ostatnia sprawa którą teraz właśnie główkuję - amortyzacja

    Amortyzacja będzie wykonana w taki sposób że będą dwa podłoża stabilne i ruchome oddzielone sprężynami założonymi na śruby M20 śruby z niepełnym gwintem i sprężyna będzie pracować oczywiście tam gdzie gwintu nie ma

    https://www.art-nierdzewne.pl/din-931-szescio...0x120-din-931-a2-szesciokatna-nierdzewna.html

    oraz sprężyna

    http://allegro.pl/sprezyna-naciskowa-nr-162-wymiar-4x25-5x84-mm-i6921573867.html

    Zastanawiam się czy dawać też łożyska liniowe od dolnej strony sprężyny

    https://www.google.pl/search?q=łożysko+liniow...ZVAKHYOACo4Q_AUICigB&biw=1024&bih=461#imgrc=_

    No to chyba wszystkie pomysły jeśli chodzi o mechanikę proszę o rady bo jeśli zamawiać będę z chin to muszę wszystko dobrze przemyśleć

    Pod względem elektronicznym będzie silnik podłączony pod akumulator 12V 18Ah lub dwa takie w zależności od czasu działania oraz silnik będzie przez sterownik PWM aby regulować obroty czyli prędkość oczywiście potencjometr od PWM będzie zespolony z pedałem gazu - pozostaje jeszcze kwestia hamowania ale może prędkość nie będzie zawrotna i hamowanie będzie realizowane przekładnią w wkrętarce - po prostu po zwolnieniu pedału gazu prędkość się szybko zmniejszy. Zresztą założenie jest takie że pojazd będzie jeździł wolno - w przeciwnym razie trzeba będzie pomyśleć o hamowaniu.

    Jeszcze raz proszę o nieusuwanie postu, ewentualne przeniesienie od właściwego działu zależy mi na odpowiedziach i poradach, ponieważ w przyszłym roku na lato ruszy budowa pojazdu i na koniec będzie publikacja na elektrodzie, tak jak innych moich konstrukcji.

    Pozdrawiam i czekam na jakieś porady rozwiązania za które z góry dziękuję i jestem wdzięczny ....

    0 6
  • #2 26 Wrz 2017 13:51
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Ja bym zastosował do napędu silnik hulajnogi.
    Kupując 2 hulajnogi masz silniki, łańcuch, koła zębate.
    Proste i tanie.
    W przypadku silników od wkrętarek trochę roboty mechanicznej jest
    -mocowanie silnika
    -mocowanie zębatki na osi silnika i wypadałoby podeprzeć oś z drugiej strony.

    Układ kierowniczy podejrzyj w oryginale.

    0
  • #3 26 Wrz 2017 13:53
    adam7009
    Poziom 38  

    Dwie wkrętarki przewyższą wartość gotowego samochodu,jak już użył bym silniczków wycieraczek.Po za tym widząc materiały jakie chcesz użyć wygląda na to jak by to miał być wóz pancerny.Np śruba nr 20,to nawet chyba w aucie osobowym nie ma.
    Nie lepiej kupić gotowy np.uszkodzony czy nie kompletny i tego wtedy tuningować?,była by jakaś baza.

    0
  • #4 26 Wrz 2017 15:53
    daras41
    Poziom 25  

    Ja zrobiłem dzieciakom trójkołowca ze starego fotelika do samochodu, osi od wózka dziecięcego i kawałka rowerka. Napęd na przednie koło, duża zwrotność i brak mechanizmu różnicowego. Użyłem tylnego koła od roweru na przód ze względu na ,,wolne koło''. Do zębatki oryginalnej dospawałem dobraną do silnika. Silnik elektryczny , łańcuch, zębatkę, sterownik i manetkę kupiłem w sklepie internetowym. Zasilanie dwa aku żelowe 18 ah. Silnik 500w. Bolid fruwa, myślę, że osiąga 25km/h . Akumulatory wytrzymują więcej jak godzinę.

    0
  • #5 28 Wrz 2017 09:11
    DJCheester
    Poziom 16  

    Witam

    Silniki zostają od wkrętarek za 30zł na złomie można kupić pudełko wkrętarek na akumulatory - oczywiście sprawne bez aku więc napęd będzie jak za darmo.

    Mocowanie tak jak pisałem tryb na głównym wale + drugi na małym wałku 10mm wkręcony z dwóch stron we wkrętarki dwie, chyba że zastosuję jedną to z drugiej strony podparte na łożysku. Wkrętarka będzie na nazwijmy to podłożu nieamortyzowanym więc siły będą bardziej działały na wał główny niż na wałek od wkrętarek - pewnie jeszcze wykonam jakąś obudowę na te dwa tryby w taki sposób aby nalać na spód oliwy w celu smarowania trybów. W przypadku zastosowana dwóch wkrętarek oczywiście silniki będą podłączone przeciwnie tzn dla jednego prawo to dla drugiego lewo i bez elektroniki we wkrętarkach bezpośrednio pod mój układ PWM.

    Co do mocowania silników będą zamocowane w całych wkrętarkach z przekładniami użytymi we wkrętarkach. Na głowicach będzie właśnie wałek i jeśli będzie potrzeba głowice będą lekko przyłapane spawem do małego wałka.

    Co do kosztów wkrętarek podałem wyżej skąd tanio pozyskać działające wkrętarki, co do całego gotowego chińskiego samochodzika - odpada ze względu na tandetę i plastikowe koła. Poza tym pewnie dwoje dzieci będzie szalało na tym więc musi być "pancerne" oczywiście w fazie testu tatuś będzie obciążeniem (około 60kg) więc też musi wytrzymać staram się dobierać tak materiały aby były najlżejsze wałek na tylną oś musi być gruby aby się nie uginało wszystko zwłaszcza że tam będzie główne obciążenie - siedzenie.

    Poza tym z tego co wiem pojazdy chińskie tego typu nie mają amortyzacji lub mają bardzo kiepską - nazwijmy to "te lepsze"

    Podsumowując koszty nie będą wcale kosmiczne
    - wkrętarki - złom
    - konstrukcja spawana - kątowniki - złom
    - pozostaje zakup - wału - łożysk - śrub - sprężyn - kół - trybów
    - elektronikę i akumulator mam.
    - Części od auta typu pedał gazu kierownica mam.

    Kolega Daras41 podniósł ważną kwestię układu różnicowego na tył - fakt o tym nie pomyślałem i trzeba i nad tym będzie pogłówkować - choć z drugiej strony jak się nie da zrobić to na podłożu (ziemia) nie powinno być to raczej w przeszkodzie - straty w mocy myślę do przełknięcia oraz zużywanie się większe kół - najgorzej po kostce brukowej było by odczuwalne no i w zależności od obciążenia.

    Do do zastosowanych materiałów podawane były jako przykład i pewnie podczas budowy nie jedno będzie trzeba zmienić być może śruby do amorków będą mniejsze.

    Co do układu kierowniczego w oryginale jest zrobione na zasadzie dźwigni przesuwania listwy skręcającej koła - takie rozwiązanie jest dla mnie niesatysfakcjonujące - tryb i listwa wydaje się lepsze.

    Teraz mam nowy temat do główkowania - układ różnicowy - jak i z czego w prosty sposób zrobić - oczywiście z napędem na tył - przód pozostają dwa koła - czyli razem cztery bo autko musi mieć 4 koła ;)

    Pozdrawiam ....

    0
  • #6 28 Wrz 2017 09:56
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Źywot silników będzie krótki.
    Obciąźenie w wkrętarce jest osiowe .
    Wyłączenie zasilania spowoduje hamowanie silnikiem, przekladnia nie wytrzyma.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Jak zastosujesz 2 silniki mechanizm róźnicowy zbędny.

    0
  • #7 25 Lut 2018 22:27
    DJCheester
    Poziom 16  

    Witam

    Trochę mnie nie było i zmieniła się koncepcja i podejście do tematu

    Wkrętarki pewnie by się nie nadały lepiej nadają się takie układy napędowe wyposażone w układ różnicowy.

    https://pl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&i...ive_id=SB_20180212045955&SearchText=transaxle

    Nabyłem takowy używany razem z ramą na 24V

    Rama jest na resorach układ kierowniczy trzeba będzie przerobić a całość wygląda tak

    Jak tylko mrozy puszczą i da się normalnie na dworze robić zabieram się za wykonanie projektu

    Samochodzik elektryczny DIY dla dziecka i nie tylko - projekt

    Jak narazie silnik uruchamiałem z napięciem 12V i da się na tym jeździć lecz trochę wolno przy 24V powinno być już OK

    Pozdrawiam ...

    0