Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie podłogowe - prośba o ocenę instalacji

p2vlo 26 Wrz 2017 23:05 1740 21
  • #1 26 Wrz 2017 23:05
    p2vlo
    Poziom 4  

    Witam.

    Przede mną drugi sezon grzewczy. Po pierwszym mam kilka wątpliwości odnośnie mojej instalacji dlatego proszę o ocenę i ewentualne uwagi. Co do samej instalacji wygląda to tak:

    - Budynek nowy docieplony
    - Piec gazowy kondensacyjny Saunier Duval Thelia Condens AS18
    - Sama podłogówka ok. 140 m2
    - Wszędzie wylewki anhydrytowe
    - Dwa rozdzielacze (parter i piętro)
    - Pętle nie większe 80 m
    - W każdym pokoju regulator dobowy i listwy sterujące salus
    - Rozdzielacze oba takie same jak na zdjęciu

    Ogrzewanie podłogowe - prośba o ocenę instalacji

    - Przepływy na poszczególnych pętlach są. Jak wszystkie pętle miałem otwarte i pompa pracowała na 1 biegu to przepływy miałem na poziomie 1-2, jak zmieniłem na 3 bieg to 4-5.

    Głównym problemem było bardzo wolne nagrzewanie pomieszczeń przy dużych spadkach temperatury. Musiałem mocno się nagimnastykować zmieniając temperaturę zasilania na piecu i trybami pracy pomp na rozdzielaczach aby to jakoś grzało. Nie było dużej tragedii bo jak temperatura została osiągnięta to już była utrzymywana. Wiem że podłogówka ma dużą bezwładność, ale chyba w tym przypadku coś jest nie tak. Przykładowo wyjechałem w styczniu na kilka dni (mrozy wtedy były na poziomie -10 stopni czy -15 stopni) temperaturę na piecu zmniejszyłem na mniejszą wartość powiedzmy 25 st (normalnie była ustawiona na 40-45), po powrocie temperatura w domu była na poziomie 16 stopni. Czas dojścia do mojej optymalnej temperatury 21 stopni to pełne dwa dni (zasilanie znowu przywrócone na poziom 40-45 stopni). Pewnie ma to związek z rozdzielaczami i mieszaczem na nich, ponieważ zauważyłem że temperatura zasilania na rozdzielaczu (górna belka) nie zmieniała się za bardzo, mimo że temperatura na piecu była znacznie zwiększona.
    Pomyślałem, że to może coś nie tak z tym zaworem termostatycznym z kapilarą na wejściu zasilania, więc odkręciłem całkowicie głowicę ale praktycznie nic to nie zmieniło.

    Proszę o opinie i rady.

    P.S
    Ponieważ kocioł wyposażony jest w pogodówkę w tym roku dokupiłem zewnętrzny sensor i ustawiłem krzywą grzewczą. Przynajmniej nie będę musiał ręcznie sterować piecem... mam nadzieje.
    Nie jestem instalatorem, instalacje wykonywała firma zewnętrzna, ja ze swojej strony dołożyłem regulatory, siłowniki i listwy sterujące. Okablowanie elektryczne to też moja robota, niestety i wiem że wymaga dopieszczenia ;)

    0 21
  • #2 27 Wrz 2017 07:48
    jaszczur1111
    Poziom 32  

    Jeszcze nie znamy grubości wylewki co ma wpływ na bezwładność. To co opisujesz uważam za stan normalny i raczej potwierdzam ogólną sprawność. Tak jak piszesz podłogówka ma dużą bezwładność. Dla mnie to zaleta. Moja instalacja ma tylko prymitywne rozdzielacze gdzie można ręcznie odkręcić daną sekcję lub zakręcić. W całym domu stabilna temperatura. Natomiast przy rozruchu żeby z 18C zrobić powiedzmy 20C trzeba czekać ok 24h. i to już przy +10 na zewnątrz. U mnie temp. na "piecu" są niższe bo to oszczędna pompa ciepła, więc pewnie gdyby była u Ciebie to jeszcze wolniej by to szło. Jak napalę w kominku to co prawda szybciej można ogrzać dom ale same podłogi rozpędzają się wolno. Kominek z płaszczem wodnym. Ja mam ok 15cm betonu do nagrzania.

    Jak możesz to zrób sobie zdalne albo czasowe programowane sterowanie gdy wyjeżdżasz, żeby 2 dni wcześniej podniosło temp. na piecu.

    0
  • #3 27 Wrz 2017 08:21
    gersik
    Poziom 31  

    Instalacja przekombinowana. Po co zwiększać temp. na kotle aby później ją obniżać na rozdzielaczach? Kocioł kondensacyjny ma chodzić na jak najniższych parametrach. Ja ściągnąłbym te mieszacze i rurki bezpośrednio do rozdzielaczy. Jeśli wówczas przepływy były by za małe to powinno zamontować się sprzęgło i pompy ale bez mieszaczy. Jak gęsto są położone rurki w pomieszczeniach? To że trzeba długo czekać aby nagrzać pomieszczenie podłogówką to fakt dlatego ogrzewanie podłogowe ma pracować cały okres grzewczy.

    0
  • #4 27 Wrz 2017 08:26
    p2vlo
    Poziom 4  

    Witam,

    Co do wylewek to ich grubość to 6-7 cm. Rozumiem, że podając niższą temperaturę wolniej się nagrzewa ale ja daje prawie maksymalną jaką można dać na podłogówkę to chyba powinno to szybciej się nagrzewać.

    Co do drugiej wypowiedzi też mi się wydaję, że przekombinowane są te mieszacze i to one powodują obniżenie temperatury na zasilaniu górnej belki. Chętniej bym się ich pozbył i podłączył zasilanie bezpośrednio do rozdzielacza tylko nie wiem czy pompa w piecu wydoli na całą instalacje.

    0
  • #5 27 Wrz 2017 14:05
    gersik
    Poziom 31  

    Nie przekonasz się puki nie przerobisz.

    0
  • #6 27 Wrz 2017 22:11
    jaszczur1111
    Poziom 32  

    A z kotłami to nie jest przypadkiem tak, że muszą mieć jakąś minimalną - dość wysoką jak na podłogówkę temperaturę cieczy ? Ztąd bierze się tzw. podmieszanie.

    Co do gęstości ułożenia rurek, jeśli nie ma wyczuwalnie chłodnych miejsc to jest ok. Trochę cienka ta wylewka i uważam , że mogłaby się rozgrzewać nieco szybciej. Pewnie te rozdzielacze coś hamują.

    0
  • #7 28 Wrz 2017 07:02
    gersik
    Poziom 31  

    Ciężko popatrzeć w instrukcję? Minim. temp. zasilania CO 22oC.
    Napisałeś że masz dwa rozdzielacze jednakowe więc wnioskuję że masz 12petli x 2 l/min. = 24 x 60 min = 1440 l/godz. Pompa w kotle powinna to pociągnąć.

    0
  • #8 29 Wrz 2017 14:46
    p2vlo
    Poziom 4  

    Ok, w takim razie czy jak pozbędę się tego mieszacza i podłącze zasilanie i powrót bezpośrednio do rozdzielaczy to nie powinienem również zamontować bypass? Jeżeli wszystkie pętle się zamkną na obu rozdzielaczach to nie uszkodzi pompy w piecu?

    0
  • #9 29 Wrz 2017 16:39
    pablowp1
    Poziom 22  

    Bypass obowiązkowo musi pozostać, bo w przeciwnym razie istnieje uszkodzenie pompy po zamknięciu się wszystkich zaworów. A otwarcie bypassa powinno być na jedną czwartą obrotu licząc o całkowitego zamknięcia.

    0
  • #10 29 Wrz 2017 18:13
    jaszczur1111
    Poziom 32  

    Czy pompa obiegowa jest chłodzona cieczą z układu? Raczej nie.

    Moim zdaniem nie ma znaczenia czy jest zablokowany przepływ cieczy czy nie. Przy zablokowaniu wcale nie wzrasta pobór prądu a wręcz przeciwnie - spada więc to nie oznacza spalenia silnika. Ponadto zamknięcie wszystkich zaworów na głucho raczej nie zdarza się. Gdyby jednak tego było mało to można dać termostat na pompie który ją zabezpieczy w razie przegrzania silnika.

    Bypass moim zdaniem psuje cały obieg. Nie wiadomo ile cieczy tamtędy przepływa "nielegalnie" Uważam, że takie rozwiązanie jest szkodliwe.

    0
  • #11 02 Paź 2017 22:07
    pablowp1
    Poziom 22  

    jaszczur1111 napisał:
    Czy pompa obiegowa jest chłodzona cieczą z układu? Raczej nie.

    Kolega raczy nie wiedzieć co pisze. Ciecz odbiera energię cieplną od cieczy i to mówię całkniem poważnie.
    Proszę spróbować włączyć pompę na sucho-biegu lub po zamknięciu wszystkich zaworów, a żadnej z tych opcji nie można wykluczyć w omawianym temacie.

    0
  • #12 03 Paź 2017 06:44
    gersik
    Poziom 31  

    Nowoczesne kotły gazowe mają bypass wbudowany więc nie potrzeba nic zostawiać.

    0
  • #13 03 Paź 2017 09:03
    p2vlo
    Poziom 4  

    A da się jakoś sprawdzić czy mój kocioł ma bypass? W specyfikacji nigdzie nie widzę takiej informacji.

    0
  • #14 03 Paź 2017 11:40
    gersik
    Poziom 31  

    Instrukcja rozdział 8 dopasowanie instalacji grzewczej.
    Ogólnie pytanie powinno być skierowane do serwisu.

    0
  • #15 03 Paź 2017 12:34
    p2vlo
    Poziom 4  

    Niestety każdy instalator/serwisant mówi co innego. Dlatego dobrze wiedzieć o co pytać lub przynajmniej gdzie to sprawdzić.

    0
  • #16 03 Paź 2017 17:06
    pablowp1
    Poziom 22  

    gersik napisał:
    Nowoczesne kotły gazowe mają bypass wbudowany więc nie potrzeba nic zostawiać.

    Przecież to nic nie da bo pompa rozdzielacza jest poza układem kotła. Więc jeżeli pompa kotła pracuje okresowo w baypassie a elektrozawory w belce podłogi będą zamknięte, to pompa podłogowa dostaje po jajkach, a takiego przypadku nie można wykluczyć.

    0
  • #17 03 Paź 2017 21:50
    jaszczur1111
    Poziom 32  

    Cytat:
    Ciecz odbiera energię cieplną od cieczy
    Wyjaśnij proszę bo nie kumam jaka ciecz od jakiej cieczy ?

    Włączałem pompę obiegową przy zamkniętych zaworach i nic się nie dzieje. Nie jest to praca na sucho tylko bez przepływu. To oznacza mniejszy pobór prądu przez silnik pompy. Silnik pompy nie jest chłodzony czynnikiem który pompuje. Co najwyżej ciepło się rozchodzi poprzez obudowę. Tylko że w niektórych układach pompy mają do czynienia z cieczą o temp. rzędu 90°C i ich silniki są znacznie cieplejsze od tych na powrocie w podłogówce.

    0
  • #18 04 Paź 2017 06:46
    gersik
    Poziom 31  

    pablowp1 napisał:
    gersik napisał:
    Nowoczesne kotły gazowe mają bypass wbudowany więc nie potrzeba nic zostawiać.

    Przecież to nic nie da bo pompa rozdzielacza jest poza układem kotła. Więc jeżeli pompa kotła pracuje okresowo w baypassie a elektrozawory w belce podłogi będą zamknięte, to pompa podłogowa dostaje po jajkach, a takiego przypadku nie można wykluczyć.

    Proszę czytać cały temat a nie wybiórczo. Pisałem wyraźnie że trzeba wywalić ten mieszacz i podpiąć się bezpośrednio do belek.

    0
  • #19 04 Paź 2017 07:49
    ireneusz1981
    Poziom 17  

    ja mam sterownik na piecu tech 48 który steruje 4 pompami i mam to zrobione tak iż na wyjściu z pieca mam zamontowane 3 pompy. 1-cwu,2-co,3-podłogówka, 4 pompa jest do obiegu dodatkowego wody bieżącej ciepłej. Zasilanie podłogówki mam podłączone do górnej belki rurą stalową 1 cal i tam podłączone bodajże 7 sekcji (podłogówki około 90m2, rurki ułożone gęsto około 15cm obok siebie) piec z zasobnikiem 17kw, domek nowe budownictwo porotherm 30cm, styropian szary 15cm, podłogo 15cm. Jak przychodzi sezon zimowy i domek jest zimny to rozgrzanie następuje po ustawieniu na powrocie podłogówki temp 31- 33 stopnie w czasie około 12h lekko czuć ciepłą posadzkę. A odczuwalne ciepło czuć jest w całym domu po około 18-24h.
    Z teo co się orientowałem to każde rozwiązanie ma plusy i minusy, ja mam pompę sterowaną przesz sterownik pieca i pompa działa w zależności jak ustawię temp za powrocie. Jak się orientowałem to pompy w tych układach z mieszaczem i kapilarą są włączone cały czas. Według mnie ten mieszacz znacznie obniża sprawność całego układu, aczkolwiek jest zabezpieczeniem aby za bardzo nie rozgrzać podłogówki. U mnie same belki i układ działa wyśmielicie. A i na belkach mam przepływomierze aby cała podłoga się równo rozgrzewała i to działa,salon około 50m2 w panelu na podłodze 3 sekcje, kuchnia 10m2 płytki, łazienka 4m2, hol 6m2, gabinet 12m2. Pompy zamontowane grundfos ALPHA2 podłogówka ustawiona na tryb automatyczny, po włączeniu pompuje na maxa a jak wyczuje znaczny opór sobie sama troszki zwalnia, ogólnie cicho pracuje i prądu mało pobiera. Tak wygląda u mnie instalacja podłogowa.

    0
  • #20 18 Lut 2018 15:46
    robofoka
    Poziom 10  

    witam.Chciałem podłączyć się do tematu. Czytam odpowiedzi o kombinowaniu w temperaturach czy w ilości betonu.Wystarczy dobrze wpatrzyć się w zdjęcie rozdzielacza i widać błąd( o ile dobrze widzę). Użytkownik może kombinować regulować,zmieniać kocioł,pompy a i tak nie uzyska pełnego komfortu. Na fotce widać rurę alupex która zasila rozdzielacz,niestety nie jest to 26 odpowiednik 1" tylko 20 3/4" i tu tkwi błąd! ! ! Za mały przepływ i nie wydajna instalacja. Jak piszę powyżej chyba dobrze widzę! ! ! podłogówki są na 16-ach a zasilające są nie wiele większe od nich więc musi to być 20-ka. Tym bardziej że zawór RTL z kapilarą jest 3/4 a przejść z 26 na 3/4 nie ma a redukcji nie widzę! Po za tym gdzie jest puszka hermetyczna!!!??? Urządzenie hydrauliczne z łączeniami i kable łączone na kostkach,jaka sztuka,jakie pojęcie i jaka gwarancja w razie wycieku i popaleniu układu! ! ! Nic Pan nie zrobi jeżeli tak jest. Regulacja przepływów na minimum od najkrótszej nitki do najdłuższej do poziomu 30-40% przepływu może coś pomoże ale nie na niskie temperatury na zewnątrz,wtedy nie wydoli. Przykro mi ale brałbym wykonawce za tyłek i uruchomił gwarancję rękojmi która należy się na okres 36 miesięcy od dnia podpisania protokołu odbioru.

    0
  • #21 26 Lut 2018 21:54
    p2vlo
    Poziom 4  

    Witam,

    Dzięki za odpowiedź. Tak rura zasilająca do 20 mm. Sezon w pełni temperatura zewnętrzna -10 a w nocy jeszcze zimniej a w domu cieplutko i miło, nie jest źle. Problem powolnego rozgrzewania może być tym spowodowany. Ciężko będzie teraz wymienić te rury zasilające jak już wszystko zalane betonem :( Musi tak zostać...

    0
  • #22 26 Lut 2018 22:01
    robofoka
    Poziom 10  

    p2vlo napisał:
    Witam,

    Dzięki za odpowiedź. Tak rura zasilająca do 20 mm. Sezon w pełni temperatura zewnętrzna -10 a w nocy jeszcze zimniej a w domu cieplutko i miło, nie jest źle. Problem powolnego rozgrzewania może być tym spowodowany. Ciężko będzie teraz wymienić te rury zasilające jak już wszystko zalane betonem :( Musi tak zostać...


    No na pewno musi zostać,byłoby bez sensu pruć beton. Ważne że mimo czasu daje rade. Czyli dobrze widziałem :) Super że działa.powodzenia

    0
  Szukaj w 5mln produktów