Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oczyszczacz powietrza zmiana prędkości 1 biegu wentylatora

matti110 29 Sep 2017 21:36 996 10
  • #1
    matti110
    Level 10  
    Witam serdecznie
    Posiadam oczyszczacz Comedes LR700. Posiada on 3 prędkości wentylatora. Chciałbym coś zrobić z najwolniejszym biegiem, żeby był jeszcze wolniejszy - chodzi o cisze w nocy. Jak najprościej to zrobić? Z tego co widziałem i słyszałem posiada przekaźniki od każdego biegu bo za każdym razem cyka jak się zmienia bieg no i widziałem że w środku jest ich kilka. Jutro go rozbiorę i mogę wstawić fotkę jak to wygląda w środku.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    Gismot
    Level 18  
    matti110 wrote:
    Z tego co widziałem i słyszałem posiada przekaźniki od każdego biegu bo za każdym razem cyka

    Mam przeczucie, że tam jest zamontowany silnik asynchronicznym i ze zmniejszeniem obrotów będzie spory problem.
    Jedynie obroty silnika możesz regulować poprzez zmianę wartości częstotliwości napięcia, czyli byś musiał zastosować falownik, a to rozwiązanie nie jest tanie i wiąże się ze sporymi przeróbkami.
  • #3
    matti110
    Level 10  
    Tak to wygląda w środku, po prawej stronie ta kostka 4 kable to do dmuchawy idzie. Oczyszczacz powietrza zmiana prędkości 1 biegu wentylatora
  • Multimetr Fluke
  • #4
    jarek_lnx
    Level 43  
    Gismot wrote:
    Mam przeczucie, że tam jest zamontowany silnik asynchronicznym i ze zmniejszeniem obrotów będzie spory problem.
    Pewnie jest tam silnik asynchroniczny, a jednak producent zrobił regulację bez falownika - z wentylatorami tak można.

    Przypuszczam że przekaźniki przełączają odczepy uzwojenia silnika, dalsze zmniejszenie prędkości obrotowej można uzyskać wstawiając szeregowo z silnikiem jakiś "opór", to może być opornik ale będzie tracił pewną moc na ciepło i będzie się grzał, dlatego korzystniejsza może być oporność bierna - kondensator.
  • #5
    diantus
    Level 31  
    Włącz szeregowo z odczepem silnika dla I-go biegu regulator prądu na triaku. Można kupić w sklepie z częściami elektronicznymi w cenie ok. 10 zł. Potencjometrem tego regulatora możesz nastawić dowolną szybkość obrotów.
    Konieczne jest izolowanie tego regulatora od obudowy, zabezpieczenie przed dotknięciem. Pokrętło potencjometru również musi być z materiału izolacyjnego.
  • #6
    matti110
    Level 10  
    ok dzięki :) po weekendzie kupię regulator i dam znać
  • #7
    matti110
    Level 10  
    kupiłem, próbowałem podłączyć, niby chodziło wolniej, ale buczał silnik. a jak odpiąłem to, to teraz nie ma 1 biegu wcale ! działa na drugim i trzecim... co się mogło stać ?
    dobra udało mi sie naprawić cos nie stykało...
    pomierzyłem napięcie między kablami na każdym biegu 1/2/3, napięcie jest na każdym biegu, niema konkretnego odczepu dla 1 biegu jakby...
    czarny-biały 230/295/368V
    czarny-czerw 120/132/139
    czarny-pomar. 75/62/86
  • #8
    diantus
    Level 31  
    Jeśli nie wiesz który przewód jest dla pierwszego biegu, włącz regulator prądu szeregowo z jednym doprowadzającym napięcie sieciowe. W takim połączeniu będą regulowane na wolniejsze obroty na wszystkich stopniach równocześnie. Może taki układ wystarczy do nastawienia właściwych obrotów.
    Wyjaśniłby tu po wyłączeniu napięcia pomiar oporności między każdym z przewodów doprowadzonych do silnika. Jeden z tych przewodów jest wspólny (nie przełączany) - czarny czy inny?
  • #9
    matti110
    Level 10  
    jutro go rozbiorę jeszcze raz i sprawdzę, a czemu ten silnik, po wpięciu regulatora pod biały, czarny albo czerwony buczy ? obroty można regulować, wolniej pracuje na pierwszym biegu ale buczy dodatkowo...
    Dodano po 16 [minuty]:
    tam jest jakby taka przetwornica na 450v ? bo jak od tego odłączyłem kabel to wcale nie startuje wiatrak na żadnym biegu
    jakby zmienić ten kondensator 450? na mniejszy np 300v, to by pomogło ?
  • Helpful post
    #10
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    diantus wrote:
    Konieczne jest izolowanie tego regulatora od obudowy, zabezpieczenie przed dotknięciem. Pokrętło potencjometru również musi być z materiału izolacyjnego.
    Dla tego typu silnika ? Genialneeeeee :cry: Nowy silnik Koledze kupisz ??

    matti110 wrote:
    czarny-biały 230/295/368V
    bo na pierwszym i drugim biegu silnik zachowuje się jak autotransformator podwyższajacy, stąd takie napięcia. Silnik z kondensatorem pracy - kilka mikrofaradow (widać go nawet po prawej stronie) i odczepami, czyli standard - nie wykombinujesz nic. Na upartego można dobrać silnik uniwersalny (szczotkowy) i wtedy to regulować regulatorem fazowym na triaku.


    matti110 wrote:
    tam jest jakby taka przetwornica na 450v ? bo jak od tego odłączyłem kabel to wcale nie startuje wiatrak na żadnym biegu
    jakby zmienić ten kondensator 450? na mniejszy np 300v, to by pomogło ?
    Nonsens ! Niczego nie zmieni, a zniszczy silnik taka zamiana.
  • #11
    matti110
    Level 10  
    ok czyli na marne wydałem 30zł na ten regulator ... no nic zostaje tak jak jest, dzięki za pomoc