Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oczyszczacz powietrza zmiana prędkości 1 biegu wentylatora

matti110 29 Wrz 2017 21:36 651 10
  • #1 29 Wrz 2017 21:36
    matti110
    Poziom 9  

    Witam serdecznie
    Posiadam oczyszczacz Comedes LR700. Posiada on 3 prędkości wentylatora. Chciałbym coś zrobić z najwolniejszym biegiem, żeby był jeszcze wolniejszy - chodzi o cisze w nocy. Jak najprościej to zrobić? Z tego co widziałem i słyszałem posiada przekaźniki od każdego biegu bo za każdym razem cyka jak się zmienia bieg no i widziałem że w środku jest ich kilka. Jutro go rozbiorę i mogę wstawić fotkę jak to wygląda w środku.

    0 10
  • Relpol
  • #2 29 Wrz 2017 23:02
    Gismot
    Poziom 15  

    matti110 napisał:
    Z tego co widziałem i słyszałem posiada przekaźniki od każdego biegu bo za każdym razem cyka

    Mam przeczucie, że tam jest zamontowany silnik asynchronicznym i ze zmniejszeniem obrotów będzie spory problem.
    Jedynie obroty silnika możesz regulować poprzez zmianę wartości częstotliwości napięcia, czyli byś musiał zastosować falownik, a to rozwiązanie nie jest tanie i wiąże się ze sporymi przeróbkami.

    0
  • Relpol
  • #3 04 Paź 2017 16:35
    matti110
    Poziom 9  

    Tak to wygląda w środku, po prawej stronie ta kostka 4 kable to do dmuchawy idzie. Oczyszczacz powietrza zmiana prędkości 1 biegu wentylatora

    0
  • #4 04 Paź 2017 17:12
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Gismot napisał:
    Mam przeczucie, że tam jest zamontowany silnik asynchronicznym i ze zmniejszeniem obrotów będzie spory problem.
    Pewnie jest tam silnik asynchroniczny, a jednak producent zrobił regulację bez falownika - z wentylatorami tak można.

    Przypuszczam że przekaźniki przełączają odczepy uzwojenia silnika, dalsze zmniejszenie prędkości obrotowej można uzyskać wstawiając szeregowo z silnikiem jakiś "opór", to może być opornik ale będzie tracił pewną moc na ciepło i będzie się grzał, dlatego korzystniejsza może być oporność bierna - kondensator.

    0
  • #5 04 Paź 2017 18:31
    diantus
    Poziom 28  

    Włącz szeregowo z odczepem silnika dla I-go biegu regulator prądu na triaku. Można kupić w sklepie z częściami elektronicznymi w cenie ok. 10 zł. Potencjometrem tego regulatora możesz nastawić dowolną szybkość obrotów.
    Konieczne jest izolowanie tego regulatora od obudowy, zabezpieczenie przed dotknięciem. Pokrętło potencjometru również musi być z materiału izolacyjnego.

    0
  • #6 07 Paź 2017 23:25
    matti110
    Poziom 9  

    ok dzięki :) po weekendzie kupię regulator i dam znać

    0
  • #7 09 Paź 2017 10:12
    matti110
    Poziom 9  

    kupiłem, próbowałem podłączyć, niby chodziło wolniej, ale buczał silnik. a jak odpiąłem to, to teraz nie ma 1 biegu wcale ! działa na drugim i trzecim... co się mogło stać ?
    dobra udało mi sie naprawić cos nie stykało...
    pomierzyłem napięcie między kablami na każdym biegu 1/2/3, napięcie jest na każdym biegu, niema konkretnego odczepu dla 1 biegu jakby...
    czarny-biały 230/295/368V
    czarny-czerw 120/132/139
    czarny-pomar. 75/62/86

    0
  • #8 09 Paź 2017 23:27
    diantus
    Poziom 28  

    Jeśli nie wiesz który przewód jest dla pierwszego biegu, włącz regulator prądu szeregowo z jednym doprowadzającym napięcie sieciowe. W takim połączeniu będą regulowane na wolniejsze obroty na wszystkich stopniach równocześnie. Może taki układ wystarczy do nastawienia właściwych obrotów.
    Wyjaśniłby tu po wyłączeniu napięcia pomiar oporności między każdym z przewodów doprowadzonych do silnika. Jeden z tych przewodów jest wspólny (nie przełączany) - czarny czy inny?

    0
  • #9 10 Paź 2017 00:16
    matti110
    Poziom 9  

    jutro go rozbiorę jeszcze raz i sprawdzę, a czemu ten silnik, po wpięciu regulatora pod biały, czarny albo czerwony buczy ? obroty można regulować, wolniej pracuje na pierwszym biegu ale buczy dodatkowo...
    Dodano po 16 [minuty]:
    tam jest jakby taka przetwornica na 450v ? bo jak od tego odłączyłem kabel to wcale nie startuje wiatrak na żadnym biegu
    jakby zmienić ten kondensator 450? na mniejszy np 300v, to by pomogło ?

    0
  • Pomocny post
    #10 10 Paź 2017 04:09
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    diantus napisał:
    Konieczne jest izolowanie tego regulatora od obudowy, zabezpieczenie przed dotknięciem. Pokrętło potencjometru również musi być z materiału izolacyjnego.
    Dla tego typu silnika ? Genialneeeeee :cry: Nowy silnik Koledze kupisz ??

    matti110 napisał:
    czarny-biały 230/295/368V
    bo na pierwszym i drugim biegu silnik zachowuje się jak autotransformator podwyższajacy, stąd takie napięcia. Silnik z kondensatorem pracy - kilka mikrofaradow (widać go nawet po prawej stronie) i odczepami, czyli standard - nie wykombinujesz nic. Na upartego można dobrać silnik uniwersalny (szczotkowy) i wtedy to regulować regulatorem fazowym na triaku.


    matti110 napisał:
    tam jest jakby taka przetwornica na 450v ? bo jak od tego odłączyłem kabel to wcale nie startuje wiatrak na żadnym biegu
    jakby zmienić ten kondensator 450? na mniejszy np 300v, to by pomogło ?
    Nonsens ! Niczego nie zmieni, a zniszczy silnik taka zamiana.

    0
  • #11 10 Paź 2017 12:49
    matti110
    Poziom 9  

    ok czyli na marne wydałem 30zł na ten regulator ... no nic zostaje tak jak jest, dzięki za pomoc

    0