Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyczepa ZPC Świdnik - Właściwy dobór łożysk piasty

cns80 03 Paź 2017 10:51 1095 13
  • #1 03 Paź 2017 10:51
    cns80
    Poziom 9  

    Witam
    Zacząłem remont przyczepki po domorosłych "fachowcach" takich jak ja :) ale najwyraźniej niezbyt przykładających się do swojej pracy. Rozebrałem piastę i łożyska na czopie wahacza ponieważ koła w przyczepie latały po kilka milimetrów w każdą stronę a nakrętka piasty była dokręcona do końca gwintu.
    Po rozebraniu wszystkiego z piasty wyjąłem dwa łożyska CBK171 (fiat 126p) o wymiarach 26x52x15 oraz tuleję rozprężną jak na rysunku, resztki jakiegoś uszczelniacza od strony wahacza (być może był też drugi od czoła) i podkładkę jak na rysunku.
    Patrząc na to co zastałem wydaje mi się że łożyska powinny być grubsze (tylko o ile ?). Suma grubości obu łożysk i tulei rozprężnej jest zdecydowanie niższa niż długość czopa do gwintu. W części czopa zaznaczonej na rysunku jako A było brudno, ale po oczyszczeniu wygląda to tak jakby coś tam wcześniej (przed ingerencją fachowców) pracowało. Być może jakiś simmering lub łożysko. Nie jestem też przekonany co do montażu uszczelniacza pracującego poniżej części A czopa ponieważ przy dokręcaniu zostanie on zniszczony, ale być może się mylę bo nie mam w tym doświadczenia.
    Wymiary na rysunku pochodzą z pomiaru suwmiarką i mogą być lekko niedokładne, ale dołożyłem najwyższej staranności żeby przedstawić mój problem.

    I teraz zwracam się do was z prośbą o pomoc w doborze właściwych simmeringów, łożysk czy uszczelniaczy tak aby ta piasta znowu działała poprawnie.

    Przyczepa ZPC Świdnik - Właściwy dobór łożysk piasty

    0 13
  • #2 03 Paź 2017 11:13
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Na części A czopa ma pracować simmering 38x52x7. Zakładasz go po osadzeniu wewn. łożyska piasty. Nic mu się przy montażu nie stanie, bo wewn. łożysko ma Φ wewn. 26 i opiera się o próg czopa. Nie zgadza się suma wymiarów cząstkowych czopa z wymiarem całkowitym. Gdzieś ginie 11mm długości części A. Sprawdź to dokładnie.

    0
  • #3 03 Paź 2017 12:28
    cns80
    Poziom 9  

    Fakt.
    Źle narysowałem kreskę. Wymiar 70 mm powinien być od gwintu do końca bez części A. Dzięki za zainteresowanie i wychwycenie błędu.

    A masz pomysł na te łożyska ?
    Ja tak sobie myślę że może to wewnętrzne łożysko było prawidłowe tylko łożysko zewnętrzne jest za cienkie ?

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Paź 2017 12:39
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Jeśli od strony nakrętki nie ma kołpaka, to wytłumaczeniem może być brakująca podkładka/tulejka dystansowa 26x38x8 między nakrętką i zewn. łożyskiem, na której mógł pracować drugi simmering 38x52x7. Wtedy po dokręceniu nakrętki do oporu łożyska będą naprężone, oraz obustronnie uszczelnione.

    0
  • #5 03 Paź 2017 12:49
    cns80
    Poziom 9  

    To by się zgadzało. Co prawda jest podkładka ale mniejsza o wymiarach jak na rysunku.
    Ale nadal suma grubości łożysk i tulei rozprężnej jest mniejsza niż długość czopa do gwintu bez części A. Czyli chyba któreś łożysko jest niewłaściwe ?

    Art.B napisał:
    Na części A czopa ma pracować simmering 38x52x7. Zakładasz go po osadzeniu wewn. łożyska piasty.
    Ale jak ? On ma średnicę wewnętrzną 38 a łożysko wewnętrzne ma średnicę zewnętrzną 52. Po założeniu łożyska na część 26x15,2 (z rysunku) to simmering mi już po nim nie przejdzie. Czy dobrze rozumuję ?

    0
  • Pomocny post
    #6 03 Paź 2017 12:58
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Nie, może brakować tulejki o Φwewn. 26mm, czyli wchodzącej na tą samą średnicę, co bieżnia łożyska. Simmering pracowałby na powierzchni zewnętrznej tulejki. Ta podkładka, co jest, dociskałaby pakiet łożysk przez tą dodatkową tulejkę, czyli po kolei: łożysko, tulejka sprężysta, łożysko, dodatkowa tulejka, podkładka, nakrętka.
    Co do simmera na części A: łożyska, tulejkę sprężystą i simmeringi zakładasz w piastę, a dopiero uzbrojoną piastę zakładasz na czop.

    0
  • #7 03 Paź 2017 13:10
    cns80
    Poziom 9  

    Teraz rozumiem.
    Pozostał tylko wymiar łożysk.
    I znalezienie tej dodatkowej podkładki, bo google nic nie podpowiada :(

    0
  • #8 03 Paź 2017 13:16
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Łożyska niech by były oba od 126p. A co do tulejki, to pomóc może chyba tylko tokarz... Najlepiej dorobić z kawałka tłoczyska od siłownika hydraulicznego. Grubość tej tulejki proponowałbym dobrać jako różnicę długości czopa od A do gwintu i wysokości 2 łożysk i tulejki sprężystej, plus coś tam na naprężenie tulejki sprężystej. Tak na oko 26x38x10mm.

    0
  • #9 03 Paź 2017 14:30
    cns80
    Poziom 9  

    Znalazłem jeszcze taki rysunek:

    Przyczepa ZPC Świdnik - Właściwy dobór łożysk piasty

    I pytanie: Czy element numer 6 "pierścień dystansowy" jest mi potrzebny ?

    0
  • #10 03 Paź 2017 14:41
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    No i masz odpowiedź: potrzebujesz tulejkę dystansową 5. Czyli tak jak napisałem 2 simmeringi, z czego jeden pracuje na tej tulejce, a drugi na części A czopa. Widać wszystko wrzucili od malacza, a to dobra wiadomość, bo tulejkę 5 kupisz w sklepie i nie musisz jej dorabiać. Dystanse 6 przydadzą się, aby łożyska nie uszkadzały warg uszczelniaczy. Możesz dać wewn. segery lub podkładki. Nie pamiętam, czy tulejka 8 nie była jednorazowego użytku, ale jak od malucha, to też kupisz bez problemu.

    0
  • #11 03 Paź 2017 15:15
    cns80
    Poziom 9  

    Tych dystansów 6 nigdzie w sprzedaży nie widzę. Da się to zastąpić czymś rozsądnym i dostępnym ?

    0
  • #14 04 Paź 2017 08:08
    cns80
    Poziom 9  

    No właśnie te zestawy widziałem i one nie mają tej drugiej tulejki.
    Ale wczoraj udało mi się dobrać wszystko w jednym sklepie :)
    Dziękuję bardzo za pomoc.

    0
  Szukaj w 5mln produktów