Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik indukcyjny raz kręci w lewo raz w prawo, słaby rozruch

Dolce 03 Paź 2017 20:01 546 6
  • #1 03 Paź 2017 20:01
    Dolce
    Poziom 22  

    Witam.
    Mam zamontowany w turbinie kominkowej silnik indukcyjny jednofazowy. Wymieniłem w silniku łożyska i po jego ponownym złożeniu i podłączeniu bez obciążenia (bez podłączonej łopatki tłoczącej powietrze) zauważyłem, że raz kręci się w lewo a raz w prawo. Chyba tak być nie powinno. Dodatkowo rozruch jest "słaby", czasem silnik tylko buczy i nie może wystartować. Wykonałem próbę: odłączyłem kondensator i stwierdziłem, że silnik zachowuje się dokładnie tak samo jak przy podłączonym kondensatorze. Sprawdziłem więc kondensator rozruchowy (8uF) ale według wskazań miernika jest sprawny. Miernik wskazuje dokładnie wartość nominalną kondensatora. Być może coś uszkodziłem uzwojenie podczas rozbiórki ale starałem się to robić delikatnie. Nie zauważyłem, bym coś naderwał itp.
    Tak czy owak proszę o wskazówki co może być przyczyną opisanego zachowania się silnika i jak można go próbować sprawdzić/naprawić.
    Będę wdzięczny za pomoc, pozdrawiam.

    0 6
  • Pomocny post
    #2 03 Paź 2017 20:15
    Maciek051996
    Poziom 27  

    Wstaw zdjęcie silnika , z widoczną tabliczką zaciskową. Sprawdź ciągłość uzwojeń.

    0
  • Pomocny post
    #3 03 Paź 2017 20:19
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    Sprawdź ciągłość uzwojeń, jeśli nie jesteś pewien, czy przypadkowo nie uszkodziłeś jednego z uzwojeń.

    0
  • #4 03 Paź 2017 20:49
    Dolce
    Poziom 22  

    Dziękuję za odpowiedzi.
    W tej chwili jestem poza warsztatem. Jeśli tylko coś na naklejce będzie widoczne to jutro zrobię zdjęcie.
    Mam pytania. Taki silnik ma 2 uzwojenia: główne i rozruchowe.
    Które z nich powinno mieć większą wartość rezystancji? W Internecie są sprzeczne informacje na ten temat.
    Jakie mniej więcej wartości rezystancji powinny mieć uzwojenia?
    I jeszcze takie pytanie na wypadek, gdyby okazało się, iż silnik jest uszkodzony a jego naprawa nie jest wykonalna/opłacalna.
    Jakie rodzaje silników elektrycznych pracują najciszej? To jest w typ przypadku bardzo istotne, gdyż silnik pracuje w turbinie rozprowadzającej ciepłe powietrze z kominka.
    Ten obecny silnik ma mniej więcej takie parametry: ok. 2600obr/min, zasilanie 220V, moc 45W. Ja jednak silnik zasilałem go z transformatora napięciem 110V ze względu na to, że przy zasilaniu silnika napięciem 220V turbina miała zbyt dużą moc a właściwie to wpadała w drgania (za duże obroty). Ten silnik nie był oryginalnie wstawiony w turbinie (poprzedni się "wyrobił"). Kupiłem go jako używany i służył dobrze przez ok. 10lat. Można więc przyjąć, że robocza prędkość silnika, która jest potrzebna dla tej mojej turbiny to ok. 1000-1300obr/min.

    0
  • #5 04 Paź 2017 07:05
    Maciek051996
    Poziom 27  

    W silnikach z kondensatorową fazą pracy uzwojenie pomocnicze (rozruchowe) ma większą rezystancję.

    1
  • Pomocny post
    #6 05 Paź 2017 11:06
    Chris_W
    Poziom 36  

    Dolce napisał:
    Dziękuję za odpowiedzi.
    W tej chwili jestem poza warsztatem. Jeśli tylko coś na naklejce będzie widoczne to jutro zrobię zdjęcie.
    Mam pytania. Taki silnik ma 2 uzwojenia: główne i rozruchowe.
    Które z nich powinno mieć większą wartość rezystancji? W Internecie są sprzeczne informacje na ten temat.

    Główne uzwojenie ma mniejszą rezystancję, a rozruchowe większą, czasami mają jednakową.

    Cytat:

    Jakie rodzaje silników elektrycznych pracują najciszej? To jest w typ przypadku bardzo istotne, gdyż silnik pracuje w turbinie rozprowadzającej ciepłe powietrze z kominka.

    Często hałasuje turbina (jej łopaty), a nie silnik, i jest to normalne. Kiedy coś w powietrzu porusza się szybko (tu łopaty) generuje dźwięk, nawet jak powietrze się porusza, a przedmiot stoi to też następuje generowanie dźwięku (głównie niskotonowe które interferują i dają potem tony słyszalne, jako różne szumy). Likwidację hałasów w wentylacji robi się na etapie projektowania/tworzenia - przyjmuje się większe przekroje (bo wtedy jest mniejsza prędkość powietrza dla tego samego strumienia), zwiększa się wielkość łopat aby pracowały na mniejszych obrotach - to wszystko jest drogie, dlatego są kompromisy cena/hałas (z przewagą wagową ceny ;) ). Teraz to możesz jedynie wytłumiać jakoś otoczenie tej turbiny wełną, podłączenie kanałów do niej zrobić na elastycznych odcinkach, aby nie niosło hałasu dalej. Silnik najczęściej hałasuje jak ma zużyte łożyska. Hałasuje też, jak ma regulator obrotów (a ten pewnie ma), i pracuje na "ciętym sinusie", tanie regulatory nie mają filtrów i ten "cięty sinus" powoduje skurcze blach i uzwojeń co słychać jako charakterystyczne burczenie/rzężenie podczas pracy - o dziwo najsilniej na niskich obrotach. Czyli redukowanie obrotów w celu wyciszenia turbiny, powoduje większy hałas silnika - tak to już jest z tymi regulatorami. Niektórzy wstawiają szeregowo kondensatory aby obniżyć dostarczaną moc do silnika, ponieważ obciążenie wentylatora rośnie wykładniczo do obrotów to zmniejszanie dostarczanej mocy powoduje zmiany obrotów poprzez opory powietrza.
    Cytat:

    Ten obecny silnik ma mniej więcej takie parametry: ok. 2600obr/min, zasilanie 220V, moc 45W. Ja jednak silnik zasilałem go z transformatora napięciem 110V ze względu na to, że przy zasilaniu silnika napięciem 220V turbina miała zbyt dużą moc a właściwie to wpadała w drgania (za duże obroty). Ten silnik nie był oryginalnie wstawiony w turbinie (poprzedni się "wyrobił"). Kupiłem go jako używany i służył dobrze przez ok. 10lat. Można więc przyjąć, że robocza prędkość silnika, która jest potrzebna dla tej mojej turbiny to ok. 1000-1300obr/min.

    Jak umiesz wymienić silnik to wymieniaj, są silniki z obrotami 920.

    0
  • #7 05 Paź 2017 14:53
    Dolce
    Poziom 22  

    Tak zrobię, wymienię silnik. Dziękuję za pomoc.

    0