Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI

erick999 04 Paź 2017 19:55 12933 26
  • ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI

    Dzień dobry!

    Zawsze chciałem stworzyć coś, co będzie przypominało sterowanie „smarthome”.
    Oczywiście mogłem kupić coś tańszego chińskiego lub droższego ale niezawodnego, ale nie o to chodzi.

    Tak powstał pierwszy rodzaj modułów, które chcę stworzyć nazwany ERKO-SOCKET.
    ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI

    Płytka rozmiarem pasuje do standardowych pogłębianych puszek, wejdzie też do zwykłych jeśli znajdują się tam płaskie przełączniki światła lub gniazdka elektryczne.

    Płytka składa się modułu WI-FI ESP8266 w wersji ESP-12E, czyli z większą ilością wyprowadzeń.
    Zasilanie to nic innego jak chińska przetwornica HLK-PM01 (moje oczekiwania spełnia w 100%) 230V do 5V, którym zasilam przekaźniki RELPOL RM50-3011-85-1005.
    3.3V osiągamy dzięki niezawodnym stabilizatorze ADP3338 3.3, wydajny, nie grzeje się podczas pracy.

    Na płytce znajduje się jeszcze czujnik temperatury DS18b20 (jego miejsce docelowo jest na kabelku z dala od PCB), miernik natężenia prądu ACS712 (tymczasowo nieobsługiwany z powodu braku doświadczenia w kodowaniu), przyciski RST i CFG i dioda STATUS-LED.

    Programowanie odbywa się poprzez złącze RS232 wyprowadzone w postaci listwy 4-pinowej glodpin przy napięciu 3.3V. Ja używam swojej przejściówki USB-RS232/485 na układzie FT232RL.

    Urządzenie działa aktualnie w środowisku SUPLA, ale może być używane także w innych, np. BLYNK.

    Płytka dodatkowo posiada wyprowadzone złącze 4 pinowe goldpin na dodatkowe sensory(krańcówki) lub przyciski (do manualnego sterowania przekaźnikami).
    Oprócz sterowania gniazdkami i przełącznikami światła można wykorzystać ją do innych celów m.in. do otwierania bram wjazdowych, bram garażowych, drzwi, sterowania roletami antywłamaniowymi i wszystkim co można włączyć lub wyłączyć lub sterować.
    ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI

    Niektórym może nie podobać się odsłonięcie i pogrubienie ścieżek 230V, ale ja poradziłem sobie w ten sposób, że zalałem tą stronę sylikonem do zalewania elektroniki.
    Aktualnie z powodu kilku małych niedoskonałości estetycznych jest wykonywana wersja 2, aby już wszystko było ok.

    ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI

    Konstruktywna krytyka oraz dyskusja mile widziana :)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    erick999
    Poziom 11  
    Offline 
    erick999 napisał 70 postów o ocenie 22, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Tarnowskie Góry. Jest z nami od 2007 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    zster

    Poziom 28  
    Bardzo fajny i estetyczny projekt jak i wykonanie.
    Wtrącę jedynie uwagę na temat zamiaru wykorzystania układu ACS712 do pomiaru prądu - układy te są cholernie czułe na pola elektromagnetyczne. Wystarczy, że w pobliżu znajdują się inna przewody ( o co w puszce instalacyjnej nie trudno ) i wyniki pomiaru rozjeżdżają się sporo. Masz też przekaźniki po drugiej stronie PCB oraz przetwornicę - to też może sprawiać kłopoty. Pisze to z własnego doświadczenia w dwóch podobnych projektach po których dałem sobie spokój z tymi układami w takich aplikacjach. Ale oczywiście spróbuj odczytać te układy - może akurat u Ciebie to zda egzamin.

    PS - jak wyglądają odległości ścieżek i padów wysokonapięciowych od obwodów niskiego napięcia ?
  • #3
    erick999
    Poziom 11  
    Co do ACS712 już słyszłem pare takich opinii ale jak ogarnę temat to zobaczymy, Z tego powodu także upchałem ten układ jak najdalej przekaźników i innych lini 230V i troszkę wylanej masy. Zobaczymy co z tego wyniknie.
    Odległości to o czym pisałem, że poprawiona wersja będzie miała oddalone elementy dyskretne przy przekaźnikach, np pady pod diodę przekaźnika nie są dedykowane pod MINIMELF ale takie tylko wtedy miałem, zastosowane będą mniejsze. Ale dodatkową osłonę robi silikon izolacyjny.
  • #4
    kicajbas
    Poziom 28  
    Witam
    Czy "instalując" na bazach tranzystorów swego rodzaju filtr dolnoprzepustowy zamiast szybkiego załączenia nie masz efektu "ciamkania" przekaźnikiem?

    Pozdr.
  • #5
    erick999
    Poziom 11  
    Ciamkanie czyli wolne włączenie? Nie, Relpole akurat sprawują się bardzo dobrze, wcześniej do testów miałem jakieś czarne azjatyki i dziwnie klikały ale niekoniecznie „filtr” był powodem.
  • Relpol przekaźniki
  • #6
    arturm
    Poziom 10  
    Wszystko fajnie, tylko że tego typu sterowniki nie nadają się do umieszczania w puszkach pod włącznikami oświetlenia. Nigdzie do tej pory nie spotkałem się z doprowadzeniem "zera" do takiej puszki.
    Jak rozwiązałeś ten problem?
  • #8
    arturm
    Poziom 10  
    Sprytnie :-)
    A jak wygląda sprawa zasięgu? Ogarnie 2 piętra domu czy musiałeś dać access pointy na każdym piętrze?
  • #10
    SylwekK
    Poziom 30  
    arturm napisał:
    ...Nigdzie do tej pory nie spotkałem się z doprowadzeniem "zera" do takiej puszki.
    Jak rozwiązałeś ten problem?


    Ja wprost przeciwnie... nie wyobrażam sobie instalacji bez doprowadzenia do wyłącznika fazy i zera.
    Pytam teraz całkiem serio - mówisz o starych instalacjach czy nowych? Jeśli o nowych to jestem przerażony krótkowzrocznym podejściem projektantów.
  • #11
    amajcher
    Poziom 11  
    Pomysł wydaje się być ogólnie ciekawy, choć nasuwają się pytania:

    A. jeśli przewód ochronny PE, to jak /do czego właściwie miałby tu być podłączony ?

    B. czy ten zasilacz HLK-PM01 wymaga jakiejś filtracji żeby nie zakłócał sieci energetycznej ? Jak wygląda temat jego zakłuceń (EMI) w powietrze ? Czy potrzebny jest tu jakiś ekran? To całe EMI to ogólnie (przynajmniej dla mnie) wciąż wielki znak zapytania :-) - jak/czym to mierzyć (w rozsądnym budżecie konstruktora "z doskoku", e.w. wypożyczając jakiś sprzęt/analizator, choć nie wiem czy w Polsce "się da" ) żeby wiedzieć czy już jest ok, czy trzeba coś optymalizować...

    C.w specyfikacji ACS712 juz teraz piszą żeby tego nie używać do nowych projektów. Pewnie są tego jakieś przyczyny (EOL, błędy, inne?)... Może wartoby rozważyć jakiś inny sposób lub układ scalony to pomiaru prądu obciążenia.

    D.jak wyszła finalnie ta płytka w temacie odstępów, czy udało sie zachować 7.5 mm pomiędzy ~230V a częścią niskonapięciowa bez frezowania ? Nie jestem znawcą tematu, ale skoro nie ma tu żanych wuprowadzeń zewnętrznych, to może w sumie nie jest to potrzebne (?). Z drugiej strony ESP8266 leży zaraz pod przetwornicą - ach ta miniaturyzacja ...

    E. tych kondensatorów przed tranzystorami sterującymi przekaźniki bym nie dawał, po co, szkoda miejsca ...

    To nie to żebym wiedział jak na nie tu odpowiedzieć ;-), ale pewnie warto je przynajmniej (grupowo?) rozważyć.
  • #12
    krzbor
    Poziom 17  
    Jeśli chodzi o "zero" w puszce, to wszystko zależy od technologii wykonania instalacji. Kiedyś popularne były puszki umieszczone pod sufitem. Spięte były one "magistralą" (zero i faza), która je łączyła. Od takiej puszki odchodził przewód do oświetlenia i zwykle dwużyłowy do wyłącznika, który rozłączał tylko fazę. Obecnie nie stosuje się tej metody, lecz ciągnie kabel do puszki z wyłącznikiem, a dalej do oświetlenia i kolejnego wyłącznika.
  • #13
    amajcher
    Poziom 11  
    Tak, ale myślałem bardziej: do czego miałby być podłączony ten przewód PE w samym już tym urządzeniu, na PCB...
    Nie ma tu ekranu, ani przewodów zewnątrznych, ani metalowych elementów które możnaby dotknąć (wszystko ma być w puszce podtynkowej), itp.
    Tu zakładam że przyciski (lub właściwie ich popychacze do micro switch-a smd) wystawione na zewnętrz będą z tworzywa sztucznego.

    Apropos (wiem że nie dotyczy to przewodu PE...), a ile dobrze patrzę, nie ma tu bezpiecznika / warystora na wejściu zasilania, więc przypuszczam że (np. przy awarii ADP3338) może się to zapalić a potem palić się też dalej przez dłuższą chwilę...
  • #14
    erick999
    Poziom 11  
    amajcher napisał:
    Pomysł wydaje się być ogólnie ciekawy, choć nasuwają się pytania:

    A. jeśli przewód ochronny PE, to jak /do czego właściwie miałby tu być podłączony ?

    B. czy ten zasilacz HLK-PM01 wymaga jakiejś filtracji żeby nie zakłócał sieci energetycznej ? Jak wygląda temat jego zakłuceń (EMI) w powietrze ? Czy potrzebny jest tu jakiś ekran? To całe EMI to ogólnie (przynajmniej dla mnie) wciąż wielki znak zapytania :-) - jak/czym to mierzyć (w rozsądnym budżecie konstruktora "z doskoku", e.w. wypożyczając jakiś sprzęt/analizator, choć nie wiem czy w Polsce "się da" ) żeby wiedzieć czy już jest ok, czy trzeba coś optymalizować...

    C.w specyfikacji ACS712 juz teraz piszą żeby tego nie używać do nowych projektów. Pewnie są tego jakieś przyczyny (EOL, błędy, inne?)... Może wartoby rozważyć jakiś inny sposób lub układ scalony to pomiaru prądu obciążenia.

    D.jak wyszła finalnie ta płytka w temacie odstępów, czy udało sie zachować 7.5 mm pomiędzy ~230V a częścią niskonapięciowa bez frezowania ? Nie jestem znawcą tematu, ale skoro nie ma tu żanych wuprowadzeń zewnętrznych, to może w sumie nie jest to potrzebne (?). Z drugiej strony ESP8266 leży zaraz pod przetwornicą - ach ta miniaturyzacja ...

    E. tych kondensatorów przed tranzystorami sterującymi przekaźniki bym nie dawał, po co, szkoda miejsca ...

    To nie to żebym wiedział jak na nie tu odpowiedzieć ;-), ale pewnie warto je przynajmniej (grupowo?) rozważyć.


    1.Po co PE?

    2. Tego szary użytkownik/konstruktor nie sprawdzi. Ale jest jakiś bloger który badał tą przetwornicę i rozbierał na części i jego opinia była dobra i dlatego skusiłem się na nią.

    3. Fakt że ACS712 nie zalecany jest do używania w nowych projektach ale wyszedł nowy kompatybilny z poprzednikiem, symbol ACS723.

    4. Wszystkie obecnie takie projekty i także komercyjne są tak upchane. Oglądałem ostatnio SMART gniazdko TAURONA i tam jest dopiero dużo elementów niebezpiecznych i upchanych blisko 230V.

    5. Kondensatory może nie są potrzebne ale nie zaszkodzą. Pomyślę nad tym w nowej wersji.

    Dziękuję za uwagi.

    Dodano po 8 [minuty]:

    amajcher napisał:
    Tak, ale myślałem bardziej: do czego miałby być podłączony ten przewód PE w samym już tym urządzeniu, na PCB...
    Nie ma tu ekranu, ani przewodów zewnątrznych, ani metalowych elementów które możnaby dotknąć (wszystko ma być w puszce podtynkowej), itp.
    Tu zakładam że przyciski (lub właściwie ich popychacze do micro switch-a smd) wystawione na zewnętrz będą z tworzywa sztucznego.

    Apropos (wiem że nie dotyczy to przewodu PE...), a ile dobrze patrzę, nie ma tu bezpiecznika / warystora na wejściu zasilania, więc przypuszczam że (np. przy awarii ADP3338) może się to zapalić a potem palić się też dalej przez dłuższą chwilę...


    Faktycznie nie widać warystora, pominąłem go przez przypadek w projekcie ale jest użyty poza PCB na złączach ARK. Powiem nawet że wygodniej go stosować w ten sposób.

    Bezpiecznik dałem za przetwornicą.

    Tu znalazłem test przetwornicy
    http://lygte-info.dk/review/Power%20Mains%20to%205V%200.6A%20Hi-Link%20HLK-PM01%20UK.html
  • #15
    amajcher
    Poziom 11  
    PE to przewód ochronny, ten żółto-zielony w instalacjach elektrycznych. Cytując obrazkiem za https://elektrykapradnietyka.com/17648/bialy-...przykladzie-gniazda-elektrycznego-1-fazowego/ : ERKO-SOCKET ESP8266 - sterownik 2-kanałowy WI-FI
    , ale wydaje mi się (?) że do samego urządzenia go tu nie włanczasz, tylko mostkujesz (podajesz dalej) w puszce od strony rozdzielni z stronę odbiornika.

    W filmach dot. urządzenia o nazwie Sonoff (wygląda to na produkcję chińską prawdopodobnie w/g designu z Australii) jest trochę inspiracji jak to zrobić i o czym warto pomyśleć https://www.youtube.com/watch?v=8mz5sCAvDAY (lub po nazwie: "SuperHouseTV #21: Six Sonoff Secrets: Storage, Safety, Switches, Sensors, Software, and Sites"), choć też pewnie nie do końca, bo autor mówi wprost że norm w Australii to z jakiegoś względu (?) nie spełnia.

    Bezpiecznik dłbym jednak na wejściu ~230V (może być jakiś miniaturowy, byle był na to napięcie robocze), a tuż za nim równolegle do wejścia przetwornicy ten warystor.

    Tak czy inaczej pozostaje temat jak praktycznie ogarnąć EMI/EMC w warunkach domowych (t.j. w ograniczonym budżecie powiedzmy do 1-2k pln)...

    ?
  • #16
    zster

    Poziom 28  
    Przewód PE nie ma w tym urządzeniu zastosowania. Jest tak, jak Kolega pisze - PE podaje się "dalej" do odbiornika.
    Bezpiecznik na zasilaniu tego sterownika oczywiście powinien być.
    EMI/EMC - w zastosowaniu domowym (na własny użytek, bez nastawienia komercyjnego produktu ) przymyka się na to oczy, licząc, że wypadkowe złożenie podzespołów spełniających poszczególne normy, nadal te normy bedzie spełniać ;)
  • #17
    Espablo
    Poziom 14  
    Pokazywałeś tą wersję w moim temacie o inCan do puszki. Mówiliśmy tam o tych kilku zmianach jakie byłoby dobrze wprowadzić. Szkoda, że nie pochwaliłeś się v2 :)
  • #21
    arturm
    Poziom 10  
    SylwekK napisał:
    arturm napisał:
    ...Nigdzie do tej pory nie spotkałem się z doprowadzeniem "zera" do takiej puszki.
    Jak rozwiązałeś ten problem?


    Ja wprost przeciwnie... nie wyobrażam sobie instalacji bez doprowadzenia do wyłącznika fazy i zera.
    Pytam teraz całkiem serio - mówisz o starych instalacjach czy nowych? Jeśli o nowych to jestem przerażony krótkowzrocznym podejściem projektantów.


    Tak, mówię o starych instalacjach, a takich niestety jest większość w Polsce. Mała dygresja: gdy w 2000 r. elektryk w moim starym remontowanym mieszkaniu wymieniał instalację, zrobił ją "po staremu". Nie dopilnowałem i tak zostało.
  • #22
    Slawek K.
    Poziom 31  
    Fajny moduł ;) niemniej zastanawiam sie czemu zastosowałeś duże i dość prądożerne przekaźniki, można by to zrobic na triakach i optotriakach.

    Pozdr
  • #23
    erick999
    Poziom 11  
    Ale zasilanie triakiem urządzeń elektronicznych typu RTV to chyba głupi pomysł.

    Sam moduł w stanie standby pobiera ok 1W , a podczas pracy chyba dobija do 1.4W-1.5W

    Co w przypadku gniazdka gdzie zasilany był komputer (konkretnie głośniki creative T40 które nawet po wyłączeniu pobierają Ok 5W i hub 3W) to myśle ze można tu mówić o oszczędności. Komputera raczej nie odłączam z prądu całkowicie bo źle wpływa na zasilacz.
  • #24
    blynk.pl
    Poziom 7  
    Chcesz to sprzedawać czy to tylko tak dla siebie?
    Rzecz wygląda fajnie tylko pytanie - za ile -
    podobne rozwiązanie ZamelaROW-01 to 120-150 zł ale trzeba pruć obudowę by dobrać się do pinów programowania dla wgrania BLYNKa
    i piny do programowania są o rozmiarze mini co trochę utrudnia całą operację
  • #25
    erick999
    Poziom 11  
    Chciałem to sprzedawać bo niedługo dojdą kolejne dwa moduły, sterownik RGBW oraz uniwersalna płytka pod rożnego rodzaju czujniki.

    Ale poczytałem ile trzeba włożyć pieniędzy w wszelkie wdrożenia to dałem sobie spokój. Nie w tym kraju. Cenowo wychodziła by może z 80-90zl,

    Planuje zmontować kilkadziesiąt sztuk w niedługim czasie.
  • #26
    blynk.pl
    Poziom 7  
    erick999 napisał:
    Chciałem to sprzedawać bo niedługo dojdą kolejne dwa moduły, sterownik RGBW oraz uniwersalna płytka pod rożnego rodzaju czujniki.

    Ale poczytałem ile trzeba włożyć pieniędzy w wszelkie wdrożenia to dałem sobie spokój. Nie w tym kraju. Cenowo wychodziła by może z 80-90zl,

    Planuje zmontować kilkadziesiąt sztuk w niedługim czasie.


    Za 100 wezmę zmontowany lub kupię samą płytkę.
    Z sugestii - mnie przydałaby się też wersja beznapięciowa przekaźnika ale z wyprowadzonym NO i NC ( ewentualnie z możliwością prostej zworki między fazą a przekaźnikiem)
  • #27
    Espablo
    Poziom 14  
    blynk.pl napisał:
    Z sugestii - mnie przydałaby się też wersja beznapięciowa przekaźnika ale z wyprowadzonym NO i NC ( ewentualnie z możliwością prostej zworki między fazą a przekaźnikiem)

    Tu masz moją wersję modułu do puszki https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3366791.html . Są tam gerbery do wersji V2. Styki NO i NC są wyprowadzone beznapięciowo.
    Dodam jeszcze, że powstała już wersja V3 inCan. Szerszy opis V3 jest na forum supla https://forum.supla.org/viewtopic.php?t=2188 .