Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wygląda Kradzież samochodu w 6 sekund - reportaż.

bestler 06 Oct 2017 23:14 9870 41
  • Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    bestler
    Admin of DIY, Automation
    Offline 
    Serwis elektroniki przemysłowej - zapraszam: www.bestler.pl
    Has specialization in: elektronika przemysłowa
    bestler wrote 5169 posts with rating 677, helped 254 times. Live in city Siedlce. Been with us since 2002 year.
  • #2
    penpen
    Level 9  
    Jeśli chodzi o sam film to nie rozumiem dlaczego metodom ochrony jest poświęcone tylko ostatnie 20 sekund na samym końcu filmu...jedno zdanie. Wg mnie to powinno być kilka razy powtarzane w trakcie, nie raz, ale więcej. Podobna sytuacja jest z paypass'em czy paywave'em - hałas jest, że okradli, ale w niewielu materiałach jest napisane wyraźnie jak się przed tym bronić.
  • #3
    metalMANiu
    Level 19  
    penpen wrote:
    Jeśli chodzi o sam film to nie rozumiem dlaczego metodom ochrony jest poświęcone tylko ostatnie 20 sekund na samym końcu filmu...jedno zdanie. Wg mnie to powinno być kilka razy powtarzane w trakcie, nie raz, ale więcej. Podobna sytuacja jest z paypass'em czy paywave'em - hałas jest, że okradli, ale w niewielu materiałach jest napisane wyraźnie jak się przed tym bronić.


    Być może to materiał informacyjny dla złodziei (żeby byli na bieżąco z nowościami) ;)
  • #4
    MrLog
    Level 1  
    Temat pojawił się niedawno na fb i zajnteresował się nim niebezpiecznik.pl - trochę "rozszerzyli" to co ustalili reporterzy na filmiku - poszperajcie a znajdziecie, nie mogę wkleić bezpośredniego linku :)

    Poza tym dobrym sposobem na zabezpieczenie są pokrowce tzw. silent pocket - podobna technologia jak dla osłonek dla kart zbliżeniowych. Gdy ich szukałem kilka miesięcy temu to znalazłem jeden od Koruma.pl - niewiarygodnie przeceniony (250 zł) ale działał, chodź po kilku miesiącach zauważyłem że będąc przy aucie z kluczykiem w pokrowcu samochód czasem go wykrywa (może gdy jestem bliżej anteny lub zabezpieczenie w pokrowcu się uszkodziło od ciągłego używania). W każdym razie sam pokrowiec na pewno bardzo mocno ogranicza sygnał z kluczyka i utrudni złodziejowi życie.
    Sposób na owijanie folią aluminiową? W moim wypadku 3 warstwy folii nie wysyarczyły na zabezpieczenie kluczyka (samochód ciągle go widział) - dopiero folia + metalowe pudełko po landrynkach zadziałało.
  • #5
    bestler
    Admin of DIY, Automation
    Nie rozumiem jednej banalnej rzeczy - czemu do uruchomienia auta potrzebny jest sygnał z kluczyka tylko przez tą krótką chwilę a potem już on nie jest w ogóle potrzebny? Gdyby samochód "upominał" się o kluczyk np. co 20 sek to ta cała walizka nie miałaby najmniejszego sensu. Dla mnie logicznym byłoby trzymanie kluczyka "online" przez cały czas użytkowania samochodu a w momencie zaniku sygnału unieruchomienie pojazdu a nawet zdalne zawiadomienie o podejrzeniu kradzieży.
    Druga sprawa, że taki transmitter wprowadza opóźnienia transmisji, które na pewno da się wykryć - czemu tego nikt nie stosuje tego typu filtrów?
  • #6
    E8600
    Level 39  
    Hehe chyba to otworzy oczy 0,1% społeczeństwa, których stać na drogie samochody. Rozwiązanie jest jedno nie należy kupować drogich samochodów - wiem wiem kto bogatemu zabroni.
    Co do samego urządzenia to ono jest raczej proste natomiast cały myk leży w napisanym sofcie dlatego taka cena. Jak wiadomo Ruscy może i dużą piją ale mają też zdolnych programistów/hakerów. Znając, życie to "kluczyk" do napisania takiego softu dał im sam producent mając za słabe zabezpieczenia na swych serwerach.

    bestler wrote:
    Nie rozumiem jednej banalnej rzeczy - czemu do uruchomienia auta potrzebny jest sygnał z kluczyka tylko przez tą krótką chwilę a potem już on nie jest w ogóle potrzebny? Gdyby samochód "upominał" się o kluczyk np. co 20 sek to ta cała walizka nie miałaby najmniejszego sensu

    Myślisz, że na to by nie znaleźli obejścia zrobili by zapis/kopię sygnału kluczyka i po kłopocie.
  • #7
    bestler
    Admin of DIY, Automation
    Tam nie żadnego softu. To Transmitter - dwukierunkowe urządzenie, które odbiera sygnał z jednego miejsca, wzmacnia go i przekazuje dalej w niezmienionej formie. Podobny myk można wykonać nawet samemu mając do dyspozycji kartę i czytnik nfc oraz dwa smartfony również z nfc.
  • #8
    E8600
    Level 39  
    bestler wrote:
    Tam nie żadnego softu. To Transmitter - dwukierunkowe urządzenie, które odbiera sygnał z jednego miejsca, wzmacnia go i przekazuje dalej w niezmienionej formie. Podobny myk można wykonać nawet samemu mając do dyspozycji kartę i czytnik nfc oraz dwa smartfony również z nfc.

    Teoretycznie tak ale myślisz, że zadziała to na każdym samochodzie w normalnych warunkach gdzie mamy mnóstwo urządzeń? Co do softu to to musi być jakiś, że nie wzmacnia innego sygnały a tylko sam z kluczyka.

    Takie rozwiązanie.



    A tutaj spryt ruskich podmieniają kod kluczyka.
  • #9
    bestler
    Admin of DIY, Automation
    E8600 wrote:


    bestler wrote:
    Nie rozumiem jednej banalnej rzeczy - czemu do uruchomienia auta potrzebny jest sygnał z kluczyka tylko przez tą krótką chwilę a potem już on nie jest w ogóle potrzebny? Gdyby samochód "upominał" się o kluczyk np. co 20 sek to ta cała walizka nie miałaby najmniejszego sensu

    Myślisz, że na to by nie znaleźli obejścia zrobili by zapis/kopię sygnału kluczyka i po kłopocie.


    To już duuużo wyższa szkoła jazdy. Nie wiem czy widziałeś token do banku, generujący kody zmieniające się np. co minutę. Miałem takie coś ok 10lat temu, wiem, że są używane do dziś, a nie słyszałem, żeby ktoś to złamał.

    Dodano po 4 [minuty]:

    E8600 wrote:
    bestler wrote:
    Tam nie żadnego softu. To Transmitter - dwukierunkowe urządzenie, które odbiera sygnał z jednego miejsca, wzmacnia go i przekazuje dalej w niezmienionej formie. Podobny myk można wykonać nawet samemu mając do dyspozycji kartę i czytnik nfc oraz dwa smartfony również z nfc.

    Teoretycznie tak ale myślisz, że zadziała to na każdym samochodzie w normalnych warunkach gdzie mamy mnóstwo urządzeń? Co do softu to to musi być jakiś, że nie wzmacnia innego sygnały a tylko sam z kluczyka.


    Jeszcze raz napiszę, że ten transmitter to jest taki jak by "przedłużacz" do sygnału radiowego. Jemu wszystko jedno co za sygnały przenosi. Oczywiście w przypadku kluczyków są pewne standardy, ustalone częstotliwości, a cała trudność polega na zmiennokodowości, zmiennej modulacji i to załatwia elektronika w kluczyku a transmitter tylko "przedłuża" krótki zasięg kluczyka na większe odległości.
  • #10
    E8600
    Level 39  
    bestler wrote:
    Nie wiem czy widziałeś token do banku, generujący kody zmieniające się np. co minutę.

    Raczej wątpię aby coś podobnego weszło do samochodów. Tokeny elektroniczne może są dobrym zabezpieczeniem ale nie przyjęły się na szeroką skale nawet w bankach o czymś to świadczy. Dziś królują chipy RFID. Ja jestem konserwatywny w sprawach samochodów najlepiej 1 ukryty wyłącznik lub 2 o którym tylko ty wiesz i autem nikt nie odjedzie najwyżej go spali.

    bestler wrote:
    Jeszcze raz napiszę, że ten transmitter to jest taki jak by "przedłużacz" do sygnału radiowego.

    Może tak ale nie zmienia to faktu, że obecne samochody mają lepsze zabezpieczenia, które złodzieje nadal potrafią obejść.
  • #11
    bestler
    Admin of DIY, Automation
  • #12
    E8600
    Level 39  
    bestler wrote:
    W ogóle się nie rozumiemy .

    Koledzy chodzi, że skopiowanie sygnału kluczyka jest bardzo trudne podobnie jak skopiowanie tokenu. Ja natomiast pokazałem w filmiku obejście podmiana kodu kluczyka w komputerze i po problemie. Na wszystko jest jakiś sposób mimo, że wymaga więcej czasu.
  • #13
    nici
    Moderator of Car Maps
    Takie samochody są drogie, zarazem młode. Co za tym idzie są ubezpieczone AC. Jak ktoś zwinie, to właściciel nie traci, a rynek zyskuje zastrzyk części zamiennych. I tak się to kręci.
  • #14
    Marco_zg
    Level 21  
    Najbezpieczniejsze są zabezpieczenia (rozwiązania) własne-twórcze, potencjalny złodziej nie wie czego się spodziewać . Wszystkie fabryczne czy tam inne, dostępne w sprzedaży są rozpracowane.
  • #15
    Tommy82
    Level 41  
    Nawet autka klasy compact pochodzące z bardziej cywilizowanych krajów mają szersze wyposażenie i czasem jak ktoś w jakiejś małej pchle szuka automatu to znajdzie oprócz klimy i tempomatu bezkluczykowca. Natomiast racja że raczej młode i z AC.

    @bestler
    No pojazd sprawdza i dowiaduje się że kluczyka nie ma w zasięgu i co? Zatrzymuje się na środku przejazdu kolejowego bo utrata łączności była spowodowana powiedzmy zakłóceniami od trakcji? Słabe.
  • #16
    maurycy123
    Conditionally unlocked
    Tommy82 wrote:
    Zatrzymuje się na środku przejazdu kolejowego bo utrata łączności była spowodowana powiedzmy zakłóceniami od trakcji?
    Pal licho przejazd. Złodziej zdąży uciec. Ale co będzie jak auto zgaśnie na autostradzie przy prędkości 140kMh? Zwłaszcza jak jest spory ruch i na łuku drogi. Były kiedyś takie immobilizery sterowane przez GSM. Zostało to zakazane ze względów bezpieczeństwa. Co innego jakby wyłączenie silnika było w momencie zatrzymania auta np. na światłach, lub jakimś innym skrzyżowaniu. Właśnie wpadłem na genialny patent ;-) Kluczyk powinien być "odpytywany" co zatrzymanie auta. Jest odpowiedź to jedziemy dalej. Nie ma no to żegnaj Gienia, Świat się zmienia ;-) i silnik gaśnie. Po wyłączeniu zapłonu i ponownym włączeniu ponowne sprawdzenie kluczyka. I skończą się kradzieże w ten sposób. Tylko dlaczego producenci na to nie wpadli? A może wpadli, tylko celowo tego nie wprowadzili? W końcu jak auto "znika" na części to trzeba kupić nowe. Trzeba powołać specjalną komisję śledczą w tej sprawie. Mam nawet kandydata na jej przewodniczącego ;-)
  • #17
    Tommy82
    Level 41  
    @maurycy123
    No i właśnie użytkownikowi "zdechłeś" auto na środku ronda.
  • #18
    krisRaba
    Level 31  
    Mógłby pojawić się komunikat "Nie wykryto kluczyka / Auto zostanie unieruchomione za 2:00... 1:59... 1:58..." i jakiś irytujący dźwięk jak przy niezapiętych pasach, żeby nie przeoczyć ;)
    W większości sytuacji pozwoli to na zatrzymanie na pasie awaryjnym w przypadku autostrady, czy zjechanie na bok drogi... Co do ruchu miejskiego, to i bez takich zabezpieczeń co jakiś czas komuś auto odmówi posłuszeństwa, przez co jest korek, bo zielone, a ktoś nie może na nowo odpalić - świat się nie kończy ;)
    Choć znając życie jeśli wiadomo będzie, że masz 2 minuty jazdy, to za rogiem będzie czekać laweta :-P Choć zawsze taki transport wygląda bardziej podejrzanie niż po prostu jazda autem jak swoim ;)
  • #19
    maurycy123
    Conditionally unlocked
    Tommy82 wrote:
    No i właśnie użytkownikowi "zdechłeś" auto na środku ronda.
    Fakt, że inni kierowcy przeklinaliby jak szewc ale właściciel by się ucieszył (a może i nie), że auto się odnalazło ;-)

    krisRaba wrote:
    Mógłby pojawić się komunikat "Nie wykryto kluczyka / Auto zostanie unieruchomione za 2:00... 1:59... 1:58..." i jakiś irytujący dźwięk jak przy niezapiętych pasach, żeby nie przeoczyć ;)
    W większości sytuacji pozwoli to na zatrzymanie na pasie awaryjnym w przypadku autostrady, czy zjechanie na bok drogi...
    Jeszcze nie zgłosiłem "swojego" patentu, więc dopisuję Cię jako współautora. Oczywiście dzielimy się po połowie ;-)
  • #20
    E8600
    Level 39  
    Kombinujecie jak koń pod górę. To całe rozwiązanie jest źle pomyślane ale trudno jest zrezygnować z czegoś na co wyładowało się kupę kasy aby to wprowadzić. Zaraz wymyślicie wykrywanie twarzy, skaner tęczówki lub wykrywanie fal mózgowych kierowcy. Powiem tak złodziej zawsze znajdzie sposób gdyż to jest jego "zawód" aby być sprytniejszym niż inni. Jak nie będzie mógł się włamać to przestawią się na psychologię i tak Cie omami, że sam mu dasz auto wszystko zgodnie z prawem i dopiero wówczas będziesz na minusie bo o kasie z AC możesz zapomnieć.

    Ja tylko czekam jak się zacznie masowy atak na kryptowaluty bo jeśli ktoś nie wie to pierwsza waluta Bitcoin powstała na potrzeby Deep-Webu. Z tego co czytałem, to potrafią już włamać się na iOS, który większość uważa za bezpieczny system i wykraść hasło do portfela i po pieniądzach.
  • #21
    maurycy123
    Conditionally unlocked
    E8600 wrote:
    Kombinujecie jak koń pod górę.
    A ja widzę, że masz dużo wolnego czasu ;-)

    E8600 wrote:
    Zaraz wymyślicie wykrywanie twarzy, skaner tęczówki lub wykrywanie fal mózgowych kierowcy.
    Ale po co? Technika idzie do przodu. "Nowe" pokolenie złodzieji nie zna starych zabezpieczeń. Bez komputera są jak dzieci we mgle.

    E8600 wrote:
    Powiem tak złodziej zawsze znajdzie sposób gdyż to jest jego "zawód" aby być sprytniejszym niż inni.
    Człowiek wymyślił zabezpieczenie to i człowiek je złamie.

    E8600 wrote:
    Jak nie będzie mógł się włamać to przestawią się na psychologię i tak Cie omami, że sam mu dasz auto wszystko zgodnie z prawem i dopiero wówczas będziesz na minusie bo o kasie z AC możesz zapomnieć.
    Ale to już było: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kevin_Mitnick
  • #22
    Tommy82
    Level 41  
    Ten system bezkluczykowy ma grzechy pierworodne jak zauważa @E8600.
    One są nie eliminowalne. Natomiast raczej zostawię sobie przemyślenia na ten temat dla siebie bo prowadzą do wniosków nie nadających się na publiczne forum i pisanie o nich było by nieodpowiedzialne.
  • #23
    bestler
    Admin of DIY, Automation
  • #24
    Tommy82
    Level 41  
    maurycy123 wrote:
    Tommy82 wrote:
    No i właśnie użytkownikowi "zdechłeś" auto na środku ronda.
    Fakt, że inni kierowcy przeklinaliby jak szewc ale właściciel by się ucieszył (a może i nie), że auto się odnalazło ;-)

    Problem jest w tym jak się użytkownikowi na tym przejeździe albo rondzie nie zgubiło a to on był w środku.
    Ten system nie może być bezpieczny w aspekcie antykradzieżowym bo był by niebezpieczny dla użytkownika. A jakieś go protezowanie prowadzi do zwiększenia prawdopodobieństwa niebezpieczeństwa dla użytkownika i potencjalnej odpowiedzialności karnej dla takie modyfikacje wykonującego w razie czego. To jest ślepa uliczka niestety.
  • #25
    paszczakq
    Level 26  
    Zawsze mam lęk przed utratą mocy ... przy wyprzedzaniu :) .
  • #26
    pawelr98
    Level 39  
    Za PRL-u dziadek miał syrenę.

    Miał dorobione proste acz skuteczne zabezpieczenie.
    W bagażniku był ukryty zawór odcinający dopływ paliwa.
    Jak dziadek ładował teczkę do bagażnika po prostu owy zawór otwierał.
    Z zewnątrz nie wyglądało to podejrzanie.

    Raz tylko zdarzyło mu się zapomnieć i samochód zatrzymał się na przejeździe tramwajowym.
    Musiał pchać a dopiero potem przypomniał sobie że ma zakręcony zawór.

    Jak dla mnie najprostszą metodą na zapobiegnięciu problemowi systemów bezkluczykowych jest demontaż/deaktywacja systemu.

    Nie wiem jak to dokładnie wygląda w tych samochodach.
    Wciąż jest stacyjka i zamek w drzwiach ?
    Jeżeli jest to można po prostu uniemożliwić komunikację bezprzewodową.

    W innym wypadku starałbym się zakłócić działanie systemu. Kluczyk koło zagłuszacza.
    Do kompletu zabezpieczenia mechaniczne/elektryczne które utrudnią odjechanie.
  • #27
    User removed account
    Level 1  
  • #28
    krisRaba
    Level 31  
    drobok wrote:
    Daliby głupi włącznik do pilota/kluczyka w celu jego aktywacji i już. Ale kto by pomyślał o takim "głupim" rozwiązaniu.

    Dokładnie. Zarówno w płatnościach zbliżeniowych jak i w kluczykach rozwiązałoby to w dużej mierze problemy z bezpieczeństwem. W kartach zbliżeniowych mógłby to być łącznik chwilowy, naciskany podczas przykładania karty, a w kluczykach przesuwny, żeby jednak idąc z torbami zakupowymi kluczyk mógł być aktywny i żeby sensu nie traciło "hands-free".
  • #29
    paszczakq
    Level 26  
    Jakby tego mało obecnie z kluczyka nowe BMW można zdalnie prowadzić ... .

    Zamiast zaworu wystarczy odcięcie obwodu pompy paliwa własnego pomysłu . Montowałem i całkiem skuteczne rozwiązanie .