Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

esh0 20 Aug 2005 17:42 518381 476
Computer Controls
  • #31
    lukasik
    Level 16  
    Fajne urządzenie:)

    1. nie lepiej byloby wlozyc blache z rurkami odwrotnie, tzn rurkami w strone welny izolujacej a plaska powierzchnią blachy w strone słońca?

    2. czy puszczenie rurki z jednej i z drugiej strony (czyli 20m+20m) nie zwiekszyloby wydajnosci?

    3. Dlaczego dales dwie szyby? czy miedzy nimi jest szczelina?

    Jaką farbą pomalowałeś? jakąś specjalną? czy poprostu czarną. Ja kiedys chcialem pomalowac chłodnice powietrza w moim samochodzie na czarno galwanicznie albo proszkowo.
  • Computer Controls
  • #32
    esh0
    Level 19  
    lukasik,
    1. W jakim celu?
    2. Pewnie tak. Tylko po co? Pozatym, niekoniecznie by było tak jak by chciało być, bo dwie rurki zabiorą więcej ciepłego powietrza z kolektora, niż jedna.
    3. Dałem dwie...ale obok siebie ;)
    4. Nie pamiętam co to za farba, ale polecam takie które wytrzymają wysoką temp. Olejna wystarczy :)
  • #33
    lukasik
    Level 16  
    1. niby bardziej prostopadle do promieni, bo nie ma nierównosci, ale z drugiej strony i tak nie celuje sie ciagle w strone słońca.

    2. jak to 2 rurki zabiora wiecej powietrza??

    czy szyby dałeś w jakiejś odległości od rurek, tzn czy wymagana jest jakas przestrzen?

    rozumiem ze trzeba jak najlepiej odizolowac blache wraz z rurkami od atmosfery, zeby cieplo przechwycone z promieni "zakisić" wewnątrz urzadzenia i wykorzystać maxymalnie.

    P.S. jeszcze jedno pytanie. czy w baniaku nie rosną ci jakieś grzybki itp?
  • #34
    esh0
    Level 19  
    lukasik,
    1. To nic nie da, zobacz, że słońce rozproszy się po powierzchni tej taśmy alu, zamiast na rurze. Jednak nie wiem czy dobrze rozumiem Twoją koncepcję, więc:
    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.
    Tak?
    2. Hm, no zobacz. Masz w kolektorze powiedzmy 100*, wpuszczasz do rurki zimną wodę, temp. w kolektorze spada. Dołóż do tego jeszcze jedną rurkę - spada bardziej. Jednak co do tego pewien nie jestem. Zobacz tylko, że niekt nie stosuje kolektorów z dwoma obiegami.
    3. Wymagana jest odpowiednia odległość szyby od rurki. Jak przyomnę sobie na jakiej stronie to znalazłem, to ją tutaj przytoczę.
    4. Zbiornik jest wykonany ze stali kwasoodpornej, woda jest praktycznie codziennie zabiera "do zera". Dlaczego miało by coś rosnąć? :)
  • #35
    Qvax
    Level 12  
    Najlepiej by było dopaść taki profil rury :
    ______
    [______]

    z aluminium
    góra i boki pomalowane na czarny mat.
    problem tylko : jak je łączyć ?
    spawanie wyjdzie drogo.

    albo taki profil :
    _______
    [__'__'__]

    coś na zasadzie radiatora który oddaje ciepło
    do środka - wody.
  • Computer Controls
  • #36
    Krisstoferes
    Level 19  
    Serdecznie witam i gratuluję pomysłu.:D

    Sam jestem zainteresowany budową kolektora tanim kosztem.
    Mój pomysł jest taki aby użyć stare szyby z okien (tyle się ich teraz wyrzuca, przy wymianie na plastiki) i za pomocą silikonu np. do budowy akwariów skleić je wstawiając pomiędzy szyby ramkę z plastiku lub z aluminium i " labirynt kanałów" w których płynie ciecz (np woda, borygo).
    Dodatkowo zewnętrzną szybę , z przekładkami przez środek z której wypompowane zostaje powietrze, lub zmniejszone ciśnienie celem uzyskania utrzymującej ciepło próżni, a przekładki żeby szyba nie pękła pod naciskiem ciśnienia zewnętrznego.
    Pod spód styropian, lub jakiś inny izolator, a całość w ramę np. z drewna pamiętając o luźnym osadzeniu gdyż pod wpływem temperatury szkło "będzie pracowało" a dzięki silikonowi będzie miało dużą elastyczność.
    Mały układzik załączający pompkę gdy temperatura kolektora będzie wyższa od temperatury w bojlerze.
    Oto mój projekt, proszę o opinię.
  • #37
    wader_669
    Level 28  
    Fajny projekt i fajnie go rozwijacie, ale ja mam taki inny pomysł ogólnie przez to że woda się nagrzewa, a później temperatura wody znowu spada cały czas ta woda jest w obiegu no i mój pomysł jest taki żeby do tego obiegu podłączyć pompę, która produkowala by prąd. :D
  • #38
    esh0
    Level 19  
    Krisstoferes, przekładka przed szybą jest zbędna, gdyż na niej załamuje się też światło, a przez to tracisz trochę jego energii. Lepiej zastosować po prostu jakieś wsporniki. Co do szyb ze starych okien - nie polecam, są strasznie kruche.

    wader_669, coś nakombinowałeś...przecież ta woda nie płynie jak rwący potok, żeby mogła napędzić jakąś turbinkę. Chyba, że Tobie o coś innego chodzi, wyjasnij mi bardziej :)
  • #39
    Krisstoferes
    Level 19  
    Nie kolego esh0.
    To nie jest coś co przysłania szybę tylko jest " wspornikiem" pomiędzy szybami aby utrzymywały ten sam kształt po wypompowaniu powietrza, bo gdyby nie było ich to szyba by się wygieła do środka i w rezultacie pękła.
    Wspornmik ten może mieć przekrój kwadratu o wymiarach 0,5cm-0,5cm co z powodzeniem wystarczy.
  • #40
    esh0
    Level 19  
    Krisstoferes, wybacz, ale po prostu nie rozumiem o czym piszesz. Czy to jest taka kanapka? Tzn przekładka, szyba, przekładka?
  • #41
    lukego
    Level 17  
    A cena ?
    Ile kosztowała szyba ?
    Skąd miałeś blachę na zbornik ?
  • #42
    adammc

    Level 26  
    witam jeżeli to dobrze grzeje to brawo dla konstruktora ja osobiscie składałem kolektory przez 3 lata na praktyce i kozystalismy z całkiem innych rozwiązań np rurki w kolektorze o powierzchni 1mkwadrat było okolo 50 m
    była to specjalna rurka z tworzywa sztucznego ,
    kolektor o powierzchni 1 m kwadrat symylował grzałkę elektryczna o mocy około 700W więc były to bardzo sprawne konstrukcje
    dla zainteresowanych moge zeskanowac kilka szkiców zdjęć
    model ten został opatentowany przez mojego znajomego i z patentu tego kożysta
    jedna z firm położona nieopodal mojego miasta.
    przed każdymi wakacjami nabiera mnie chęć zrobienia takiej konstrukcji
    jednakrze rurka o której pisałem wyżej kosztuje około 7 zl za metr i to odbiera mi chęci .
    kolektor o którym pisałem przy słonecznej pogodzie był w stanie nagrzac wodę do temperatury około 80 stopni powyżej woda spływała do zbiornika
    ze względów bezpieczeństwa dla kolektora
    przy pogodzie pochmurnej we wakacje można było osiągnąć jakieś 40 50 stopni.

    byc moze ktos juz pisał (czytałem pobierznie)ale można jako wkład do kolektora wykorzystać taki plastik co pokryte są nim przystanki autobusowe w niektórych miastach ,chodzi mi o taką jakby szybę składająca sie z 2 powierzchni przedzielonych kanalikami o przekroju około 1 cm kwadrat materiał ten jest niedrogi i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie lecz przy temperaturach poniżej 60 stopni .
  • #44
    esh0
    Level 19  
    Krisstoferes, z tego rysunku wyżej wcale coś takiego nie wynikało ;)
  • #45
    Krisstoferes
    Level 19  
    Ok. Masz rację ale to tylko rysunek pobieżny.
  • #46
    Qvax
    Level 12  
    adammc wrote:
    .............
    byc moze ktos juz pisał (czytałem pobierznie)ale można jako wkład do kolektora wykorzystać taki plastik co pokryte są nim przystanki autobusowe w niektórych miastach ,chodzi mi o taką jakby szybę składająca się z 2 powierzchni przedzielonych kanalikami o przekroju około 1 cm kwadrat materiał ten jest niedrogi i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie lecz przy temperaturach poniżej 60 stopni .


    To jest poliwęglan, już sie kiedyś orientowałem bo tez miałem taki pomysł
    Poliwęglan o którym mowa kosztuje ok. 150.- za m²
    drogi jak cholera, ale niebywale wytrzymały !!!
    Pozatym trzeba czymś zakleić brzegi - tylko czym, silikon raczej odpada.
  • #48
    esh0
    Level 19  
    A :)

    Pomysł jednak bez najmniejszego sensu. Rurka grzeje się tylko w miejsciu kontaktu z blachą (bo skąd pod blachą mają się wziąśc promienie?), na tomiast u mnie ten kawałek, połączenie rurki z blachą jest dużo większy i właściwie tracę tylko poweirzchnię grzania u dołu rurki. Czyż nie? W dodatku blacha (chyba nie położysz blachy aluminiowej grubości 1mm i wielkości 1x2m? ;) ) stalowana/ocynkowana nie ejst najlepszym przewodnikiem ciepła, a już na pewno nie nadaje się do tego zastosowania.
  • #49
    cornel24
    Level 2  
    Witam. Jestem tu nowy.
    Mój projekt (narazie tylko w głowie) zakłąda wykorzystanie do budowy kolektora słonecznego szyb zespolonych wyjętych z okna. Absorber wykonany z rurek miedzianych φ15 połączonych (lut twardy) z blachą miedzianą, całość pokryta galwanicznie czarnym chromem. Obudowa np. z drewna, pomalowanego na biało. Bojler o pojemności 60 l (tylko taki mam, ale biorąc pod uwagę małą powierzchnię kolektora < 2m*2 - w zupełności wystarczy) z nagrzewnicą wykonaną z miedzi, z rury o średnicy ok. 30-40mm, zwinętej w spiralę, z dolutowanymi dodatkowymi radiatorami. Połączenie kolektora z bojlerem za pomocą rurek miedzianych, izolowanych. Obieg wspomagany pompą (np. LFE Leszno), sterowaną lekko przerobionym sterownikiem od pieca c.o.
    Pojemność układu jest bardzo mała (ok. 22 l), więc pompka może okazać się zbyt wydajna. Można to rozwiązać montując równolegle z pompką jakikolwiek zawór (najlepiej termostatyczny). Wykonanie absorbera może przyspożyć trochę kłopotów (lutowanie w wysokiej temperaturze), ale pokrycie galwaniczne wydaje się najlepszym rozwiązaniem.
    Całość wypełniona płynem chłodniczym, żeby nie było problemów zimą. Izolowanie za pomocą styropianu z folią aluminiową (takiego jak pod ogrzewanie podłogowe - grubość 50mm i niezła twardość).
    To by było na tyle...

    ps. mierzyłem do ilu stopni nagrzeje się blacha pomalowana na czarno izolowana pojedynczą szybą. Miernik wskazał 86 stopni :D
  • #50
    esh0
    Level 19  
    Projekcik całkiem ok, ale nie wiem czy nie lepiej byłoby dać trochę cieńsze rurki (np. fi 12mm). Płyn ogrzeje się wtedy szybciej.

    Tak się zastanawiam, czy podkład z blachy miedzianej, nie będzie na początku działał pasożytniczo (zebierze ciepło), ale chyba nie :)

    A te 86*...no jakoś mało, chyba że nie mierzyłeś o 12'stej ;)
  • #51
    cornel24
    Level 2  
    Najprościej wykorzystać tzw. wąż miedziany - łatwo się zgina. Podkład po odpowiednim przylutowaniu będzie oddawał ciepło rurkom. A izolacja pod spodem (koniecznie z folią aluminiową) zatrzyma część promieniowania podczerownego.

    86 stopni uzyskałem w południe, ale przy kiepskiej izolacji:D
  • #52
    lukasik
    Level 16  
    esh0 wrote:
    Pomysł jednak bez najmniejszego sensu.


    Blacha bedzie czarna i nagrzeje sie od promieni, a od tej blachy rurki ktore do niej przylegają dodatkowo przycisniete folią aluminiową.

    generalnie chodzilo mi zeby do na slonce eksponowac płaską powierzchnię.
  • #53
    Krisstoferes
    Level 19  
    Kolego lukasik, powiedz dlaczego za wszelką cenę prubujesz schować te biedne rurki pod spód:?:
    Rurka zewnętrzna nagrzewa się szybciej a efekt wizualny ne jest tu chyba priorytetem:D
  • #54
    esh0
    Level 19  
    Nadal nie rozumeim, dlaczego upierasz (a może nie?) się przy swojej wersji.

    Spójrz na rysunek poniżej. Kolor:
    - czerwony oznacza miejsca najcieplejsze, czyli to w którym najwięcej energi przejdzie przez rurke do cieczy.
    - zielony oznacza miejsce gdzie ciezko powiedziec o wymianie energii, raczej jest to obszar neutralny
    - niebieski oznacz miejsc strat energii. Zauważ, że u Ciebie, zanim ta dolna blacha się nagrzeje i będzie zdolna oddać ciepło rurce miedzianej, to minie sporo czasu, a efekt i tak będzie mierny.

    Ja to tak widzę. Chyba się nie mylę, ale jeżeli jesteś inne zdania z chęcią przeczytam gdzie popełniłem błąd :)
  • #55
    cornel24
    Level 2  
    A ja proponuję kolor zielony "zastąpić" lutem. Przewodzenie ciepła ulegnie poprawie, a ten nieszczęsny niebieski zmieni kolor na zielony ;)
  • #56
    Krisstoferes
    Level 19  
    cornel24 wrote:
    A ja proponuję kolor zielony "zastąpić" lutem. Przewodzenie ciepła ulegnie poprawie, a ten nieszczęsny niebieski zmieni kolor na zielony ;)

    Albo wypełnić pastą przewodzącą ciepło i zbankrutować ;-)
  • #57
    marsm
    Level 12  
    Witam, jestem pod wrażeniem. Kiedyś dawno temu bardzo interesowały mnie takie rozwiązania. Może pod wpływem tej konstrukcji zrobię coś prostszego, na początek na działkę. Zawsze przyjemnie mieć trochę ciepłej wody w domku. Tylko, że w tym wypadku to już raczej wyłącznie grawitacyjny obieg wody. Ciekawe moim zdeniem rozwiązanie takiego kolektora jest tutaj http://darmowa-energia.eko.org.pl/pliki/solar/kolektor4.html .
  • #58
    janto
    Level 24  
    Sprawność a raczej wydajność nie zależy od ilości rurki tylko od powierzchni wystawionej na słońce. Ile energii wyłapie blacha, tyle można odebrać, nic więcej.(To w nawiązaniu do wcześniejszych postów)

    Kolega cornel24 ma taki sam pomysł, jak ja.
    Też myślałem o takim rozwiązaniu, tylko planowałem dać większy zasobnik, żeby nie musieć zrzucać wody, gdy nie ma odbioru.
    robiłem próby z czarną blachą i uzyskiwałem 130°C latem i do 60°C zimą, oczywiście bez odbioru ciepła.( Widzę, że żaden z kolegów nie brał pod uwagę przegrzania kolektora).
  • #59
    cornel24
    Level 2  
    Do przegrzania kolektora może dojść w obiegu wymuszonym. w obiegu grawitacyjnym (duże przekroje poprzeczne, mała ilość przewężeń) ciecz zacznie szybciej płynąć i nic złego nie powinno się stać. Chyba że mamy za duży kolektor w stosunku do pojemności zasobnika...
    Jeśli chodzi o powierzchnię blachy i ilość rurki - też nie można przesadzić, bo ciecz nie będzie się nagrzewać do pożądanej temperatury. Można oczywiście zmniejszyć prędkość przepływu, ale chyba nie tędy droga.
    Zapomniałbym - widziałem w sklepie z farbami farbę firmy ŚNIEŻKA do malowania kominków. Wytrzymuje ok. 650°, ale, niestety, nie jest idealnie czarna, tylko jakaś taka szara ("byłoby dobrze gdybym nie był daltonistą" - Shrek cz. I). ;)
  • #60
    janto
    Level 24  
    Ja mówię o przypadku, kiedy kilka dni nie ma nikogo w domu, a słońce grzeje...
    Wtedy temperatura może przekroczyć 100°C więc ciśnienie bardzo wzrasta. Trzeba również przewidzieć zwiększenie objętości a więc konieczność zastosowania naczynia wzbiorczego.