Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opinie do schematu CO z buforem

Przemek_Bud 13 Paź 2017 02:02 732 20
  • #1 13 Paź 2017 02:02
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Witam,

    Planuję zmodernizować instalację CO z zastanego kopciucha podłączonego wprost do obiegu CO, na dolniak do drewna + bufor.
    Miejsca mam tylko na bufor 600L, do ogrzewania dom ok. 120m2, ocieplony.

    Proszę o opinie czy czegoś nie skopałem w załączonym schemacie, lub czy czegoś nie pominąłem.
    Bardzo zależy mi na max prostocie układu oraz na tym, żeby w razie braku prądu kocioł w miarę łatwo oddawał ciepło do bufora.
    Schemat odnosi się tylko do ładowania bufora, to co za buforem to inna bajka, nie chcę tu omawiać.

    Jako zawór termostatyczny trójdrożny mieszający wybrałem Herz, jako jedyny który znalazłem na 6/4''. Mam nadzieję, że na obiegu grawitacyjnym będzie dobrze przepuszczał. Nie wiem czy 55'C to nie za dużo, może 45'C wystarczy? (wolę żeby pompa pracowała bardziej dla bufora niż do mieszania wody w kółko...)

    Kocioł jest bardzo blisko bufora. Rury miedziane może dać jednak 42mm żeby w pełni wykorzystać przyłącza 6/4 cala?
    A może przesadzam i wszędzie dać zawory 5/4'' i 35mm? Dodam, że nie chodzi mi żeby oszczędzić parę zł, tylko żeby grawitacja działała jak najlepiej.Opinie do schematu CO z buforem

  • Pomocny post
    #2 13 Paź 2017 06:51
    gersik
    Poziom 31  

    W buforze od góry powinno być odpowietrzenie więc jak dobrze poprowadzisz rury to " zawór odpowietrzający" jest zbędny. Źle podłączone naczynie. Ma być podłączone do zasilania kotła.

  • #4 13 Paź 2017 10:03
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Super, macie rację i dzięki za poprawienie schematu!

    Odnośnie przekroju rurek - to nie ma większego znaczenia?
    Rozumiem, że zawór mieszający nie przeszkodzi w ruchu grawitacyjnym?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Kurcze, a te naczynie wzbiorcze nie może być na zasilaniu, ale za buforem? Bo w przeciwnym razie czeka mnie spora walka z rurkami...
    Oczywiście bufor jest bez żadnych wężownic. No i żadnych zaworów nie mam zamiaru zamykać, one są tylko do ułatwienia montażu/ demontażu elementów.

  • #5 13 Paź 2017 14:23
    wowka
    Poziom 28  

    Różnica temperatur bufora (35*C - 95*C) = 60*C * 600 litrów (pojemność bufora) = 167,6MJ = 6,7Kg węgla o wartości opałowej 25MJ spalonego ze 100% sprawnością. Opłaca się kombinować z buforem który "zmieści" w sobie około 8-10 kg węgla ?

  • #6 13 Paź 2017 14:41
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Nie wiem czy faktycznie to tak mało, ale nie chodzi mi o nagrzanie bufora na tydzień, ale raczej o to żeby kocioł pracował więcej z mocą max, i potem bardziej płynną regulację temp na odbiornikach oraz w lecie żebym nie musiał tak często palić na potrzeby CWU.

  • #7 13 Paź 2017 19:04
    wowka
    Poziom 28  

    Na lato to zamontuj podgrzewacz elektryczny albo przepływowy podgrzewacz gazowy na propan-butan bo palenie w piecu tylko na cwu to strata opału.

  • #8 13 Paź 2017 19:59
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    600l bufor trochę bez sensu, możliwości załadunkowe kotła 14kW tez nikłe. Jedyna zaleta to efektywne spalanie bez dymu.
    Za buforem wypadałoby dac zawór mieszający 3D , bo chyba nie puścisz 85 stopni na instalację domową.

  • #9 14 Paź 2017 01:02
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    wowka napisał:
    Na lato to zamontuj podgrzewacz elektryczny albo przepływowy podgrzewacz gazowy na propan-butan bo palenie w piecu tylko na cwu to strata opału.

    Gazu ziemnego nie ma a żadnych butli nie chcę, Drewno mam w dużej części za darmo (własny las).

    andrzej lukaszewicz napisał:
    600l bufor trochę bez sensu, możliwości załadunkowe kota 14kW tez nikłe. Jedyna zaleta to efektywne spalanie bez dymu.
    Za buforem wypadałoby dac zawór mieszający 3D , bo chyba nie puścisz 85 stopni na instalację domową.

    Może uda mi się z czasem szeregowo drugi 600L dodać. A spalanie bez dymu to dla mnie nie "jedyna" ale bardzo ważna zaleta :)
    Tak, za buforem będzie inny mieszający.

    Dodano po 3 [godziny] 47 [minuty]:

    Przepraszam, ale podbiję pytania dodatkowe:
    * czy naczynie wzbiorcze może być na zasilaniu, ale za buforem?
    * czy starać się utrzymać przekrój 6/4'' / 42mm w całym obwodzie kocioł - bufor, czy dać sobie spokój i pójść w 5/4'' / 35mm (dostępniejsze)?
    * po dalszej lekturze skłaniam się na zawór 3D termostatyczny 45'C do powrotu kotła (palę drewnem, nie duszę powietrza)

  • #10 15 Paź 2017 00:10
    torus
    Poziom 12  

    Pomyśl o laddomacie lub zaworze temperaturowym (bez zabezpieczenia przy braku napięcia z sieci energetycznej).

  • #11 15 Paź 2017 02:18
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Torus, na schemacie przecież jest zawór 3d temperaturowy. Zastanawiam się tylko jeszcze nad śr. gwintów i temperaturą znaminową. Widzę, że zawory 5/4'' mają Kvs podobne do 6/4'', a o wiele łatwiej dostać. Żeby nie wywalać za dużo ciepła przez komin, skłaniam się do Afriso ATV 553 (45'C, 12m3/h) lub ESBE VTC511 (50'C, 14m3/h).
    Nie bardzo rozumiem ew. wyższość Laddomatu wobec takiego zaworu...

  • Pomocny post
    #13 15 Paź 2017 14:03
    gersik
    Poziom 31  

    Przemek_Bud napisał:
    * czy naczynie wzbiorcze może być na zasilaniu, ale za buforem?
    Przepisy mówią że nie, ale jeśli się uprzesz to musisz zlikwidować wszystkie zawory na lini kocioł-naczynie.
    Przemek_Bud napisał:

    * czy starać się utrzymać przekrój 6/4'' / 42mm w całym obwodzie kocioł - bufor, czy dać sobie spokój i pójść w 5/4'' / 35mm (dostępniejsze)?
    5/4 w zupełności wystarczy.
    Przemek_Bud napisał:
    * po dalszej lekturze skłaniam się na zawór 3D termostatyczny 45'C do powrotu kotła (palę drewnem, nie duszę powietrza)
    Przy paleniu drewnem dałbym min. 55oC

  • #14 16 Paź 2017 09:59
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    wnoto napisał:
    Jakie masz zapotrzebowanie na ciepło do domu ? Liczyłeś to ?

    Nie liczyłem, ale teraz malutki kopciuch, na oko 10kW daje radę.

    Gersik, dzięki!

  • #16 04 Lis 2017 21:32
    blu99
    Poziom 9  

    Niedawno zmodernizowałem kotłownię i dołożyłem zbiornik akumulacyjny do instalacji CO.
    Ja grzeję 180m2, a buforek z braku miejsca wyszedł ok.1080l.
    To faktycznie nie za dużo ponieważ taka pojemność pozwala na pracę instalacji w moim domu
    ok. 4godz. bez palenia.
    Natomiast brak konieczności rozpalania rano jest bezcenny i komfortowy.
    Jedynie uruchomienie pompki jest konieczne.
    Taka właśnie przyświecała mi idea.
    Zapewne w większe mrozy (bo aktualnie temperatury na dworze wahają się między 0 a +12st.C)
    będzie trzeba palić rano, ale większość okresu grzewczego w mojej okolicy to temperatury na zewnątrz
    rzędu -5 - +5.

    Zastanów się nad większym zbiornikiem akumulacyjnym od razu jeżeli masz miejsce.
    Tutaj jeden z kolegów z forum podsunął mi taką stronkę gdzie możesz wiele rzeczy wyliczyć
    http://cieplowlasciwie.pl/

    Przemyśl również, czy chcesz od razu po wypaleniu rozładowywać bufor, czy np. dopiero rano :-) tak jak ja?
    W moim wypadku automatyka jest tak wykonana, że priorytetem jest podtrzymanie temperatury w domu,
    czyli od razu po wypaleniu rozładowywany jest zbiornik.
    Jeżeli chcę zachować ciepło na później muszę zrobić to ręcznie.

  • #17 04 Lis 2017 22:41
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Przemek_Bud napisał:
    Żeby nie wywalać za dużo ciepła przez komin, skłaniam się do Afriso ATV 553 (45'C, 12m3/h) lub ESBE VTC511 (50'C, 14m3/h).
    Nie bardzo rozumiem ew. wyższość Laddomatu wobec takiego zaworu...

    Ladomat ma zawór klapowy do pracy grawitacyjnej i wbudowana pompę.
    Lepszy jest układ nilsan'a:
    http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

  • #18 12 Lis 2017 23:05
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Blu99, dzięki, fajna strona z tym obliczaniem ciepła.
    Bufor większy niż 600L niestety nie przejdzie mi przez drzwi w piwnicy :( Ale może potem dołożę drugi taki sam.

    Mam już ESBE 511, teraz czekam na bufor. Zależy mi na jak najprostszym rozwiązaniu, a wydaje mi się, że ten zawór takim będzie.

    Znalazłem jednak przykład innego zamontowania zaworu temperaturowego i wydaje mi się ciekawe. Zamiast wymuszać obieg powrotu zawsze przez ten zawór, w tym układzie dzieje się to tylko podczas działania pompy. Natomiast obieg grawitacyjny działa bez żadnych przeszkód poza zaworem. Wydaje mi się, że ma to jakiś sens, bo obieg grawitacyjny, raczej wolny, nie będzie chyba takim problemem dla kotła jeśli chodzi o zimny powrót. Co o tym myślicie? Załączam dwie fotki, które mnie zaintrygowały.

    Opinie do schematu CO z buforem
    Opinie do schematu CO z buforem

  • #19 13 Lis 2017 08:38
    hajtaler
    Poziom 12  

    Co do naczynia - mógłbyś zamontować za buforem ale tak jak pisał gersik - musiałbyś zlikwidować zawór odcinający bufor od kotła a to nie zalecane bo w razie jakiejkolwiek przeróbce spuszczasz całą wodę z instalacji. Zdajesz sobie sprawę z pojemności naczynia? I jak chcesz dołożyć drugi bufor to bym już założył od razu biorąc pod uwagę tę rozbudowę.

    Zawór 3d do ochrony powrotu - do palenia drewnem to dałbym min 55st albo 60. I tak na kotle będziesz miał ok 90 a będziesz miał pewność że smoły nie będzie

    Rozwiązanie ze zdjęcia jest bardzo dobre. Grawitacja działa tu tylko gdy nie pracuje pompa. Zawór zwrotny klapowy działa tak samo jak zawór różnicowy - klapka otwiera się tylko w kierunku przepływu więc przy pracy pompy strumień wody ją dopycha i przepływ na tym odcinku jest zamknięty. Gdy pompa nie pracuje grawitacja odchyla klapkę i woda przepływa swobodnie. Na 1 zdjęciu niepotrzebny jest drugi zawór klapowy przed zaworem 3d ale powinien być zwykły zawór zwrotny sprężynowy za pompą ale nie na odcinku gdzie będzie grawitacja

  • #20 13 Lis 2017 15:24
    Przemek_Bud
    Poziom 5  

    Dzięki Hajtaler,

    Tak rozumiem, że muszę mieć odpowiednie duże naczynie.

    Z tym rozwiązaniem tylko się zastanawiam co jeśli grawitacja sama wystarczy... Jeśli temp na kotle będzie OK a bufor będzie się ładował, to po co włączać pompę? No i czy wtedy ten zimny powrót nie będzie niedobry (mimo, że niewymuszony, czyli wolny)?

    Rozwiązanie gdzie powrót zawsze wraca przez zawór 3D chyba też będzie dobrze działać przy grawitacji - widzę, że ten ESBE ma całkiem swobodny przepływ, no i średnica całego obwodu kocioł<->bufor jest raczej spora (5/4 x 35mm). Jeśli można zaoszczędzić na nieużywaniu pompy to czemu nie? Oczywiście zakładam palenie optymalne, czyli żadnego duszenia powietrza, temp na kotle chcę mieć wysoką zawsze, więc jak ciąg będzie spory, np. przy dużych wiatrach to oczywiście pompa i tak będzie konieczna ( nie zakładam miarkownika ciągu).

  • #21 13 Lis 2017 19:06
    hajtaler
    Poziom 12  

    Możesz grawitacyjnie ładować bufor i nie jest potrzebny wtedy zawór 3d do ochrony powrotu. Przy pracy grawitacyjnej układ kontroluje się sam i dodatkowe narzędzia nie są potrzebne. Musisz tylko zastosować zawór zwrotny klapowy. Niestety często pomimo jego zastosowania i tak po wygaszeniu kotła zawór ten może przepuszczać i wychładzać bufor. Można dodatkowo wykonać zasyfonowanie aby tego uniknąć. No i jeżeli chcesz ładować bufor grawitacyjnie to utrzymaj max gruby przekrój w obiegu kocioł-bufor-kocioł
    Nie jestem pewien jednak czy grawitacyjnie naładujesz bufor tak żeby na górze było powiedzmy ponad 90 a na dole ponad 80

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME