Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Termoregulator ogrzewania podłogowego - czy taki się nada?

13 Paź 2017 19:42 1755 29
  • Poziom 9  
    Witam, jestem na etapie przygotowawczym do instalacji c.o. Mam pytanie odnośnie termoregulatorów do ogrzewania podłogowego. Na rynku jest tego mnóstwo jednak ja mam pytanie, czy do ogrzewania gazowego do termoregulacji można stosować termoregulatory dostępne w systemach osprzętu elektrycznego, a dokładnie czy taki termoregulator https://www.dobregniazdka.pl/19274-reg-temperatury-simon-54-premium-srebrny-mat-19274-19274 da się podłączyć? Czy termoregulatory dzieli się na te do ogrzewania elektrycznego i ogrzewania np. gazowego? Nie mam pojęcia o tym ale na logikę skoro w rozdzielaczach są siłowniki sterowane elektrycznie to nie ma znaczenia jaki jest sposób grzania, tak? Jest weekend, nie mam jak się dopytać a w poniedziałek elektryk kładzie kable. Chciałbym zamontować taki termoregulator w ramce np. z gniazdkiem lub włącznikiem (oczywiście w odpowiednim miejscu) tylko nie wiem czy to się nada. Wszyscy instalują jakieś dodatkowe regulatory a ja chciałem dla estetyki dać od systemu włączników/gniazdek - mogę dawać dodatkową puszkę i wkładać takie termoregulatory? Czy te natynkowe montowane się czymś różnią?
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    Czyli nie da się ten sposób - wykorzystać termoregulatory w ramce od gniazdek/włączników - trzeba montować specjalne do podłogówki? Decydując się na system SIMON 54 skazany jestem na dodatkowe pudełka na ścianach? Producenci osprzętu nie przewidzieli tego?
  • Poziom 39  
    Nie tylko Ty masz ten problem . Ja stosuje salusy, ( eurostery) tyboxy. Masz możliwośc ustawienia parametrów dobowych, tygodniowych, histerezę, opóźnienia załączenia grzania przy chwilowym wietrzeniu pomieszczenia, temp. wyjazdową, itd.

    Dodano po 41 [minuty]:

    Zawsze możesz zmienić osprzęt na inna markę i kupić takie coć za ponad 7 stówek...
    https://www.igniazdka.pl/pl/p/Berker-B.-KWADR...jHQySXxjw21hPpOWF7m2_hN8wh-1WsjxoCpaUQAvD_BwE

    Dodano po 1 [minuty]:

    Schneider jest troche tańszy...
    https://www.dobregniazdka.pl/elda-viva-55-101163
  • Poziom 39  
    Rzeczywiście ma histerezę 0,3 stopnia, ani e 2 stopnie jak zwykłe bimetale, zmienaim zdanie po przejrzeniu parametrów.
  • Poziom 9  
    Niestety, nie miałem czasu zweryfikować odpowiedzi i elektryk juz puścił kable poniżej, a tynkarze już objechali tynkami gipsowymi :( Będę niestety musiał kuć.
    Tak sobie to rozrysowałem/zaplanowałem. Macie jakieś uwagi?
    Na rysunku powierzchnie są trochę zaniżone. Planuję kupić rozdzielacze TECE do podłogówki i grzejników. Rozumiem, że do sterowania podłogówką mogę użyć tych termostatów SIMON-a i modułu TECEflex (moduł główny sterujący 8 strefowy EZC-12-8, 230 V)?
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    Mogą być, pracują w uruchamianych przeze mnie kilku instalacjach, nie mam zgłoszeń o problemach z tymi termostatami.
  • Poziom 9  
    Czyli kuję puszki ... szkoda że od razu nie zostawiłem. A co jeśli chodzi o plan ogrzewania? Instalator zdaje się na niestety na mnie ... zaplanowałem tak, jak w załączniku.
  • Specjalista elektryk
    Hydrauliczne, nie moja działka, że tak powiem lub sprecyzuj, o co dokładnie Tobie chodzi.
  • Poziom 9  
    Chodzi o to, czy taki rozkład grzejników/podłogówki jest ok.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A przy okazji - jeśli termoregulator SIMON będzie w ramce z gniazdkiem lub kontaktem, i będzie musiała ramka być w pionie, dawać go pod czy nad innym modułem? Czy on wystaje na tyle, że może przeszkadzać pod włącznikiem?
  • Specjalista elektryk
    Obojętnie, termostat będziesz sporadycznie używał (dokonywał regulacji) dlatego na najwygodniejszej pozycji, załóż najczęściej używany włącznik/gniazdo. Ten rysunek to dopiero plan? Jeżeli masz możliwość to nie mieszaj kaloryferów z podłogówką!! skoro już tak zrobiłeś, to nie będę tego komentował ;) tak jak pisałem kwestie hydrauliczne, inni koledzy.
  • Poziom 9  
    Dlaczego nie mieszać podłogówki z kaloryferami? Wiem że są różne zdania na ten temat. W sezonie przejściowym, gdy piec będzie wyłączony, dobrze mieć możliwość podgrzania na szybko pomieszczeń. Podłogówka ma pewną bezwładność, zanim się nagrzeje już nie będzie potrzebna. Dlatego chciałem kaloryfery w pomieszczeniach dzieci, jeden w salonie, w sypialni i drabinka w łazience oraz w pralni. Chodzi o sezon nim rozpocznie się pełne grzanie, czyż nie tak się robi? Przecież rozdzielacz załatwi wszystko.
  • Specjalista elektryk
    Jakie będziesz miał źródło ciepła ?
    Nie ma zdań podzielonych na ten temat wśród fachowców od lat instalujących podłogówki, oraz użytkowników którzy już raz spróbowali takiego typu ogrzewania. Musiał byś posłuchać mieszkańców, którzy właśnie postąpili w podobny do Ciebie sposób, przeklinają taką decyzję cały czas, nie zapomnę klienta, który przeczytał kiedyś artykuł w przychodni lekarskiej na temat złego oddziaływania podłogówki na serce, powiedział że jak kiedyś trafi autora tego tekstu, to rozniesienie go na części pierwsze ;)
    Dom nie będzie zbudowany z gołej cegły, także nie martw się o szybkie nagrzewanie jak i wychłodzenie.
  • Poziom 9  
    Planowane źródło ciepła to kocioł gazowy kondensacyjny VIESSMANN VITODENS 222-F. Zastanawiam się, czy tak zaawansowany kocioł potrzebuje tak drogich rozdzielaczy (instalator do tego kotła proponuje mi dwa rozdzielacze - jeden do grzejników i jeden do podłogówki TECE z mieszaczem i zaworem trójdrożnym). Czy temperaturą wody w podłogówce i w grzejnikach nie powinien sterować sam kocioł - pewnie ma w sobie odpowiednie sterowanie?
  • Specjalista elektryk
    No i tu masz kolejny argument przeciwko kaloryferom.
    To jest kocioł kondensacyjny, cała idea tego typu urządzeń polega na wykorzystaniu efektu kondensacji, który zanika wraz ze wzrostem temperatury pracy kotła, a na grzejniki trzeba puścić wysoki parametr, chyba że przewymiarujesz grzejniki - tylko to kolejny argument, po co sobie zagracać żelastwem ściany.
    Niestety ale "goły" vitodens 222 nie wysteruje Tobie dwóch obiegów grzewczych. Dostaniesz tylko jedną temperaturę z kotła - jeżeli będziesz miał grzejniki - one będą dyktować temperaturę jego pracy (wysoką) a jeżeli będziesz chciał wykorzystywać grzejniki tylko w jakiś tam okresach przejściowych a nie cały czas, to już zupełny nonsens i wyrzucenie pieniędzy w przysłowiowe błoto.
    rzucę jeszcze okiem na dtr-kę 222

    Dodano po 11 [minuty]:

    Potrzebujesz zestaw uzupełniający AM1 do tego kotła
  • Poziom 9  
    No więc właśnie - nie ma mi kto doradzić, muszę chyba zmienić instalatora. Co prawda taki podział był w oryginalny projekcie, który kupiłem, ale pewnie było inne źródło ciepła.
    Mnie zastanawia tylko sytuacja: załóżmy że zrobiło się w domu za ciepło, zmniejszam temperaturę i co, efekt będzie po kilku godzinach? Podobnie w drugą stronę? To mnie właśnie odstrasza.
    Generalnie źle zaplanowałem ogrzewanie w swoim domu - trzeba było iść w ekogroszek - wtedy nie miałbym tych dylematów.
  • Specjalista elektryk
    Kocioł pracuje z czujką pogodową, dobiera sobie parametr czynnika, reaguje na warunki zewnętrzne które mają duże znaczenie w ogrzewaniu Twojego domu. Tak więc nie obawiaj się jakiś skoków temperatury. Na zewnątrz robi się cieplej, kocioł zmniejsza temperaturę zasilania, dodatkowo masz regulator/termostat który całkowicie zamknie pętle i viceversa.
    Cała rzecz to prawidłowo dobrana instalacja centralnego, odpowiednie przekroje rurek, odpowiedni ich rozstaw, do tego przy strefowym ogrzewaniu trzeba zapewnić prawidłowy przepływ, żeby kocioł nie taktował - viessmann zaleca bufor ciepła lub sprzęgło, do tego blokowanie kotła (choć przy sprzęgle chyba nie będzie musowe) kocioł na ekogroszek - jeszcze większe miałbyś dylematy, przy gazowym dużo łatwiej sterować temp.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Termostat Simon nie będzie działał z tą listwą Tech L-7. Termostat działa na zasadzie załącz-wyłącz przełączając styki przekaźnika. Natomiast ta listwa działa tylko i wyłącznie z czujnikami temp. Tech C7-P. Czujniki temp. mierzą na bieżąco temp. pomieszczenia i dają sygnał analogowy do listwy L-7.

    Jeśli masz już zamontowane termostaty Simon to musisz szukać listwy do podłogówki która działa z termostatami - jeśli Tech to listwa L-5.
    Ale możesz dać coś innego, np. Salus, Euroster, Auraton, w zależności ile wejś jest ci potrzebnych.
  • Poziom 9  
    Bardzo dziękuję za informację. Z mojego punktu widzenia listwa L-5 wystarczyłaby (sterowników jeszcze nie mam zainstalowanych, ale chciałem SIMON w ramce z kontaktami, żeby już nie wieszać kolejnych "pudełek"). Z drugiej strony wiem, że dedykowane sterowniki i listwy do ogrzewania podłogowego pewnie lepiej regulowałyby temperaturę, zwłaszcza że już na innych forach i tak zostałem zlinczowany za próbę wprowadzania termostatów do instalacji z piecem kondensacyjnym i pogodówką.

    Chciałem zastosować termostaty po to, aby w razie skoku temperatury czy to po odpaleniu kominka, czy po zwiększeniu liczby gości w salonie, czy po zwiększeniu temperatury w kuchni (i salonie) w wyniku gotowania/pieczenia, zamknąć pętlę podłogówki w tych pomieszczeniach, nie obniżając temperatury np. w łazience. Nie biorę pod uwagę ekonomii, tylko komfort.

    Więc reasumując - albo zastosuję listwę np. L5 i termostat SIMON-a typu on/off, albo wykorzystam coś bardziej zaawansowanego, a wtedy dedykowane sterowniki?

    A jeszcze w kwestii pompy do podłogówki - chcąc nią sterować również z listwy w zasadzie termostaty musiałbym umieścić w każdym pomieszczeniu z podłogówką i wtedy gdy w najcieplejszym pomieszczeniu zostanie już osiągnięta temperatura, listwa wyłączy pompę?
  • Poziom 34  
    mistyk76 napisał:
    A jeszcze w kwestii pompy do podłogówki - chcąc nią sterować również z listwy w zasadzie termostaty musiałbym umieścić w każdym pomieszczeniu z podłogówką i wtedy gdy w najcieplejszym pomieszczeniu zostanie już osiągnięta temperatura, listwa wyłączy pompę?

    W momencie gdy zamkną się wszystkie obwody (nie będzie zapotrzebowania na grzanie) listwa wyłączy pompę żeby nie pracowała "na sucho" (bez przepływu wody). Oczywiście nie wszystkie pomieszczenia muszą mieć termostaty - możesz zostawić łazienkę (jeśli masz w niej jeszcze grzejniki), hol główny itp. zostawić bez termostatu - ale wtedy nie podłączasz pompy do listwy, bo ona musi pracować na te niezamykane obiegi.

    Ile masz rozdzielaczy i ile listew będziesz stosował?
    Zawsze możesz połączyć sterowanie źródłem ciepła z listew ze sobą w szereg i jak wszystkie nie będą potrzebowały ciepła to wyłączą kocioł - chyba że jeszcze są gdzieś grzejniki w układzie.
  • Poziom 9  
    Planowana instalacja w załączniku. Oczywiście są i grzejniki, więc termostaty najlepiej we wszystkich miejscach gdzie są pętle, choćby te najprostsze SIMON-a.
    Jedna listwa załatwi wszystko i będzie sterowała pompą.
  • Poziom 34  
    A jaki będziesz miał kocioł - producent i model? Jak będzie rozwiązane rozdzielenie hydrauliczne obiegów grzewczych: grzejniki i podłogówka? Będzie sprzęgło hydrauliczne i dwa obiegi grzejnikowy i podłogowy ze zmieszaniem? Jakaś rozszerzona automatyka producenta kotła?
  • Poziom 9  
    - kocioł z automatyką pogodową 200-W 19KW
    - zasobnik 120 l
    - zestaw uzupełniający do obiegu grzewczego z mieszaczem
    - wewnętrzne uzupełnienie H1
    To od strony Viessmanna - cokolwiek to oznacza.
  • Poziom 34  
    Sprawdzę jak wygląda sterowanie w Viessmannie bo go dokładnie nie znam.

    Dodano po 19 [godziny] 49 [minuty]:

    Niestety nie mogę się połapać co i jak z tym Viessmannem i jakie ma możliwości konfiguracji i sterowania.

    Na początek instalacja z punktu widzenia hydraulicznego powinna wyglądać następująco: kocioł + sprzęgło hydrauliczne + 1 obieg pompowy bezpośredni na grzejniki + 1 obieg mieszająco-pompowy na o.p. sterowany siłownikiem poprzez automatykę kotła.
    Moim zdaniem nie warto pchać się na siłę w termostaty do o.p. Układ grzewczy jest na tyle mały i rozkład pomieszczeń na tyle dobry, że podarował bym sobie takie sterowanie. Jeśli masz już pociągnięte przewody to ukryj je za gniazdami/przełącznikami - jak by coś to zawsze później można dołożyć termostaty.
    Na twoim miejscu dobrał bym tylko taką automatykę firmową Viessmann, żeby można było zamontować regulator w salonie, który mierzy temp. powietrza i odpowiednio wpływa na pracę obiegu grzewczego o.p. - nie chodzi mi tutaj o pracę typu załącz/wyłącz kocioł lub pompę ale o możliwość płynnej zmiany temp. wody wpływającej do o.p. Dlaczego mierzenie temp. tylko w salonie - ponieważ masz tutaj 3 pętle o.p. którymi warto sterować. Pozostałe pętle, czyli: łazienka, hol, przedsionek i kuchnia nie muszą mieć dokładnego sterowania. W nich wystarczy odpowiednie wyregulowanie przepływu, tak by dawały efekt tzw. ciepłej podłogi. W łazience masz grzejnik który będzie wspomagał o.p. i regulował odpowiednią temp. pomieszczenia za pomocą głowicy termostatycznej. W holu wystarczy tak wyregulować przepływ żeby była odczuwalna ciepła podłoga. W kuchni to samo - to jest zawsze najcieplejsze pomieszczenie w domu, a poza tym jest połączone z salonem. Ewentualnie w przedsionku wyregulować przepływ tak by było odpowiednio ciepło i tu zawsze przydaje się ciągłe grzanie - zamontowanie termostatu raczej mało przydatne bo otwieranie drzwi powoduje ciągłe zmiany temp. W salonie masz jeszcze duży grzejnik i on też będzie współpracował z o.p. w salonie.
    Znam automatykę i możliwości Vaillanta i na ich podstawie spróbuję ci wytłumaczyć co i jak warto zrobić. Regulator pogodowy mierzy temp. na zewnątrz i według osobnych krzywych grzewczych na grzejniki i na o.p. daje odpowiednią temp. wody na grzejniki i do układu o.p. Zamontowany w salonie regulator (zdalne sterowanie) mierzy na bieżąco temp. powietrza w salonie i płynnie "doregulowuje" temp. wody w obiegu o.p. Jak zbliżamy się do ustawionej na sterowniku temp. pomieszczeniowej to zostaje wysyłana informacja do kotła żeby stopniowo obniżał parametry wody a nie tylko sygnał wyłącz się. Lepiej dla układu i kotła żeby pracował dłużej z niższymi temperaturami niż ma działać on/off. W automatyce Vaillanta jest możliwość wpływu tej temperatury pomieszczeniowej na korygowanie albo jednego obiegu grzewczego (do wyboru: grzejnikowy lub podłogowy) albo obu na raz.

    Musisz dopytać u twojego instalatora lub serwisanta lub doradcy technicznego Viessmanna czy da się coś takiego zrobić z ich urządzeniami.