Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zalman MIC-1 - Mikrofon z tyłu działa cicho/słabo a z przodu normalnie

15 Oct 2017 11:10 2010 26
  • Level 10  
    Witam. Mam problem z mikrofonem, otóż gdy podłączę go do gniazda na froncie obudowy działa on normalnie, tzn. na poziomie 10dB w ustawieniach mikrofon łapie dźwięk wisząc na kablu na wysokości klatki piersiowej. Jednak gdy podłączę go z tyłu komputera, czyli bezpośrednio do płyty, mogę ustawić go nawet na 30dB i nie złapie dźwięku z takiej odległości, dopiero gdy trzymam go przy ustach wyłapuje jakiś dźwięk.

    Sprzęt:
    Mikrofon: Zalman ZM-MIC1,
    Płyta ASrock H110M-HDV
    Obudowa Tracer Joker.

    Dodam że niedawno przez tydzień miałem w kompie płytę Gigabyte H81M D3H z prockiem i5 4460 i sytuacja była taka sama. Może to coś ze wzmocnieniem mikrofonu? Wtyczka jack ma 3piny, nie wiem czy zagospodarowane są wszystkie, ale wiem że do wzmocnienia mikrofonu używa się opornika na 1 i 2 pinie z tego co pamiętam.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 43  
    factislite wrote:
    Obudowa Tracer Joker.

    Sprawdź co masz tam na PCB front panela. Jeśli jest jakiś układzik wzmacniający sygnał z mikrofonu - masz przyczynę.
    factislite wrote:
    Wtyczka jack ma 3piny

    Zgoda. Lewo, prawo i masa. Jednakże w przypadku mikrofonu są potrzebne tylko 2 linie - mono. Wiadomo, obecnie wszystkie gniazda w realtekach są stereo, nawet niebieskie (mikrofonu).
    A czy sygnał mono idzie lewą stroną, czy prawą, obiema - tego nie wiem.
  • Level 10  
    safbot1st wrote:

    Sprawdź co masz tam na PCB front panela. Jeśli jest jakiś układzik wzmacniający sygnał z mikrofonu - masz przyczynę.

    Mam przyczynę czyli z przodu działa bo ma wzmocnienie sygnału a z tyłu nie działa bo nie ma wzmocnienia?

    safbot1st wrote:
    Zgoda. Lewo, prawo i masa. Jednakże w przypadku mikrofonu są potrzebne tylko 2 linie - mono. Wiadomo, obecnie wszystkie gniazda w realtekach są stereo, nawet niebieskie (mikrofonu).
    A czy sygnał mono idzie lewą stroną, czy prawą, obiema - tego nie wiem.


    yogi009 wrote:
    Jeżeli sugerować się tym obrazkiem, sygnał mikrofonowy jest przechwytywany przez styk T wtyku TRS:

    https://obrazki.elektroda.pl/22_1229116170.jpg


    No pewnie tak jest, leci przez T chyba że ma wzmocnienie tak jak tu https://majsterkowo.pl/dobry-i-glosny-mikrofon-pojemnosciowy-do-komputera-i-laptopa-za-2zl/ wlutowany rezystor między 1 i 2 pin, czyli sygnał leci do 2pinu, przechodzi przez rezystor i wchodzi do pinu numer 1 (T).
    Czyli muszę wlutować w tego zalmana rezystor aby działał z tyłu bo prawdopodobnie nie ma tam wzmocnienia sygnału?
  • Level 10  
    yogi009 wrote:
    Ten rezystor to jest prawdopodobnie zasilanie mikrofonu. Popatrz chociażby tutaj:

    https://majsterkowo.pl/dobry-i-glosny-mikrofon-pojemnosciowy-do-komputera-i-laptopa-za-2zl/

    No to jest zasilanie mikrofonu, czyli jego wzmocnienie. Ale coś mi się nie zdaje żeby port na płycie nie radził sobie z tym mikrofonem a złącze audio do obudowy już tak. W jaki sposób obudowa miała by zasilić mikrofon? Musiało by to iść z płyty.

    Nie wiem co mam teraz zrobić, jak dowiedzieć się czy ten Zalman ma takie zasilanie czy nie ma. Dlaczego z przodu działa a z tyłu nie.

    PS. Dałem ten sam link.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 43  
    Generalnie standardowe komputerowe karty dźwiękowe (a konkretnie ich gniazda mikrofonowe) są zoptymalizowane do współpracy z mikrofonami elektretowymi, stąd trzeba dodać taki rezystor, dzięki czemu mikrofon tym samym przewodem dostaje zasilanie i wysyła sygnał audio.
  • Level 10  
    yogi009 wrote:
    Generalnie standardowe komputerowe karty dźwiękowe (a konkretnie ich gniazda mikrofonowe) są zoptymalizowane do współpracy z mikrofonami elektretowymi, stąd trzeba dodać taki rezystor, dzięki czemu mikrofon tym samym przewodem dostaje zasilanie i wysyła sygnał audio.

    Ok, rozumiem. Teraz tylko zagadka, czemu z przodu mikrofon działa dobrze? Aby zasilić mikrofon rezystor musi łączyć 1 i 2pin, a skoro ten go nie posiada, to?

    PS. W jakim zakresie ma działać rezystor?

    @Edit. Sprawdzilem mikrofon multimetrem. Wychodzi na to że pin 1 i 2 są ze sobą połączone w jakiś sposób a pin 3 z żadnym innym. Czyli chyba gdzies jakiś rezystor jest, bo inaczej to pin 2 i 3 to by była masa.
  • Level 43  
    Zazwyczaj sugerują 1-10kΩ, zacząłbym od 10kΩ. Tylne gniazdo jest montowane wprost na płycie głównej, przednie podłączasz przewodem do przedniego panelu. Jest kilka możliwości... choć oba powinny działać tak samo. Jeżeli masz rozbieralny jack (niestety, to rzadki przypadek w dobie chińskiej produkcji), możesz na prób wlutować taki rezystorek (najlepszy będzie THT 1/8W lub SMD 1206/0805 - można potem złożyć taki wtyk i wszystko pasuje).
  • Level 10  
    yogi009 wrote:
    Zazwyczaj sugerują 1-10kΩ, zacząłbym od 10kΩ. Tylne gniazdo jest montowane wprost na płycie głównej, przednie podłączasz przewodem do przedniego panelu. Jest kilka możliwości... choć oba powinny działać tak samo. Jeżeli masz rozbieralny jack (niestety, to rzadki przypadek w dobie chińskiej produkcji), możesz na prób wlutować taki rezystorek (najlepszy będzie THT 1/8W lub SMD 1206/0805 - można potem złożyć taki wtyk i wszystko pasuje).

    Wiem że gniazdo z obudowy jest podłączane do płyty.. ale obudowa chyba nie zasili mikrofonu, zwłaszcza jak nie ma on takiej opcji. Dodatkowo płyta (tylnie wejście) też by raczej to robiła.

    Niestety wtyczka jest gumowa, zlana. Chętnie bym to rozcial i zobaczył jak wygląda, ale pamiętam że miałem taki sam mikrofon i ta wtyczkę rozcinalem ale nie kojarzę żeby był tam jakis rezystor.

    Tak jak mówiłem wcześniej, ciekawi mnie czemu 1 i 2 pin są połączone, jakby to było mono to 2 i 3 pin były by połączone. (1-T, 2-R, 3-S).

    Muszę się zaopatrzyc w jakieś gniazda i wtyczki. Co do rezystora, taki mógłby być?

    Rezystor 1/4 0,25W 10k Ohm

    Moderated By RADU23:

    Link do Allegro usuwam. Pozostawiam nazwę produktu.
    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Level 43  
    Nie wklejaj linków z Allegro, za chwilę wygasną, a temat będzie świecił jeszcze długo. Napisałem, że optymalnie 1/8W, czyli jeszcze mniejsze, choć te ćwiartki też mogą być. Nie masz gdzieś u siebie sklepu elektronicznego? Przez internet zapłacić 20x więcej za przesyłkę, niż za rezystor. Wtyku nie tnij, możesz ew. poszukać jakiegoś gniazdka jack stereo 3,5mm (najlepiej z demobilu) i wtyku. Z tego zrób taki "przedłużacz", na którym będziesz mógł poeksperymentować nie szkodząc słuchawkom.
  • Level 10  
    yogi009 wrote:
    Nie wklejaj linków z Allegro, za chwilę wygasną, a temat będzie świecił jeszcze długo. Napisałem, że optymalnie 1/8W, czyli jeszcze mniejsze, choć te ćwiartki też mogą być. Nie masz gdzieś u siebie sklepu elektronicznego? Przez internet zapłacić 20x więcej za przesyłkę, niż za rezystor. Wtyku nie tnij, możesz ew. poszukać jakiegoś gniazdka jack stereo 3,5mm (najlepiej z demobilu) i wtyku. Z tego zrób taki "przedłużacz", na którym będziesz mógł poeksperymentować nie szkodząc słuchawkom.

    A wiec tak, ogólnie dziwna sprawa bo wczoraj podłączyłem mikrofon z przodu jak zawsze, wszedłem porozmawiać ze znajomymi i przykra niespodzianka, mikrofon nie łapie dźwięku z odległości takiej, z jakiej zawsze łapał. Na wyższym poziomie, tzn. 30dB łapie, ale bardzo cicho, jakby zza ściany.

    Akurat dotarła do mnie lutownica więc postanowiłem uciąć kabel mikrofonu w miejscu w którym kiedys go lutowalem i przylutowalem go do wtyku jack z zastosowaniem zakupionego opornika 10kOhm. Niestety nie dało to efektu i mikrofon działał podobnie i tak samo z tyłu jak i z przodu. Postanowiłem więc poprostu przylutowac go znowu do poprzedniego kabla, zrobiłem luty na kablu ale po odizolowaniu i nałożeniu koszulki termokurczliwej mikrofon nie działał zbyt dobrze. Zdjalem koszulkę i odsunąłem od siebie kable i działa ok. Możliwe że jest jakiś przesłuch między liniami?

    Co do opornika, nie wiem czemu to nie zadziałało, może za mocny, bo mógłbym jeszcze spróbować połączyć dwa.
  • Level 43  
    factislite wrote:
    jakiś przesłuch między liniami?

    Zwarcie.
  • Level 43  
  • Level 10  
    yogi009 wrote:
    Dobrze, zadam to pytanie. Kolega potrafi precyzyjnie lutować? Czy topnik to jest rzecz znana i używana?

    Przyznam się bez bicia że dawno nie lutowałem. Używałem nowej lutownicy. Korzystam z kalafonii, zdejmuje z pojedynczej żyły folie, jeśli taka jest, przykładam do kalafonii i smażę chwilę aż najdzie na żyłę, potem smażę już tylko żeby spalić trochę ekranu/emalii i pobielam. Myślę ze sam lut jest ok, tylko jak złapie przewód mic+ palcami i scisne, nawet lekko to słychać buczenie. Mam to poprawić czy to nie wina złego lutu?
  • Level 43  
    Każdy przewód mikrofonowy dotknięty palcem spowoduje reakcję głośników. Po prostu wykonaj to połączenie starannie, precyzyjnie, dbając o dobre ekranowanie sygnału.
  • Level 10  
    Dobra, powracam do tematu. Mikrofon polutowałem jeszcze raz, na kablu, dałem koszulkę i działa dobrze. Tak jak poprzednio, tylko z przodu, więc winę złego lutowania można odrzucić. Ponad to, jako iż zakupiłem oporniki 10KOhm to zrobiłem końcówkę jack przy użyciu jednego takiego opornika, ale bez efektu, z tyłu dalej to samo, potem połączyłem dwa takie oporniki równolegle ale mikrofon nie chciał lepiej działać
  • Level 10  
    Napisałem do supportu AsRocka i oto odpowiedź:
    Quote:

    If you have an identical problem on 2 different motherboards, I think it's not the board.

    The Front panel headers, usually have something like microphone boost, and some more expensive board s even have a headphone amplifier,. That work on a wider range of Microphone impedance (600 Ohm)

    But you shouldn't use the line In, but the Microphone (pink color), the Line In accepts only signals that have a higher output voltage, Microphones do not have enough voltage for this port.

    If also the Pink connector(Microphone) does not properly work, there is no solution, also I checked out the Microphone reviews, and it needs a higher voltage, please look at the Youtube review below, and pay attention to the disclaimer, here they already warn you, that the output voltage is not good enough for a PC.

    https://www.youtube.com/watch?v=1Vee7upfjkM



    So it is not the board, but this Microphone.


    Nie wiem co to ten disclaimer, ale chyba chodzi o przedwzmacniacz? Wychodzi na to że dla przedniego panelu sygnał mikrofonowy jest wzmacniany, wcześniej otrzymałem właśnie od nich informację że robią tak, bo złącza panelu przedniego są częściej używane, no nie wiem. Teraz moje pytanie, czy da się w jakiś sposób w miarę prosty, wzmocnić sygnał samodzielnie, czy jednak należałoby kupić jakąś lepszą kartę dźwiękową która takie zasilanie dostarczy?
  • Level 43  
    factislite wrote:
    disclaimer

    Chodzi o producenta mikrofonu.
    factislite wrote:
    The Front panel headers, usually have something like microphone boost,

    Jakoś bez zbytniej pewności siebie to napisali, poza tym taki boost to zwykle można programowo wyłączyć... hmm...
    Jeśli jest tak, że rzeczywiście wzmocnienie występuje tylko na FP, to nic nie zrobisz.
    Musisz przejść mikrofonem przez jakieś przedwzmocnienie, np. stół mikserski lub kartę audio.
    Umówmy się, do półprofesjonalnych zastosowań to najlepiej mieć mikrofon (standardowy nie typu "desktop") właśnie tak podłączony - na duży jack lub XLR.
  • Level 43  
    factislite wrote:
    If you have an identical problem on 2 different motherboards, I think it's not the board.

    The Front panel headers, usually have something like microphone boost, and some more expensive board s even have a headphone amplifier,. That work on a wider range of Microphone impedance (600 Ohm)

    But you shouldn't use the line In, but the Microphone (pink color), the Line In accepts only signals that have a higher output voltage, Microphones do not have enough voltage for this port.

    If also the Pink connector(Microphone) does not properly work, there is no solution, also I checked out the Microphone reviews, and it needs a higher voltage, please look at the Youtube review below, and pay attention to the disclaimer, here they already warn you, that the output voltage is not good enough for a PC.


    Typowy bełkot działu obsługi klajenta, grzecznie i niekonkretnie.
  • Level 10  
    Mikrofonu używam tylko do komunikacji, może do YouTube by się przydał, ale szumi.
    Czyli co myślicie, nie da się nic zrobić?
    Ciekaw jestem czy na droższej plycie z chipsetem B lub Z sytuacja byłaby taka sama. Bo droższa płyta to przeważnie lepsza dźwiękówka.
  • Level 43  
    Sprawdź ile V masz napięcia na obudowie:
    factislite wrote:
    Obudowa Tracer Joker.

    , skoro szumi.
    Łatwiej kartę dźwiękową na PCI-E/PCI zakupić niż całą płytę.
  • Level 10  
    safbot1st wrote:
    Sprawdź ile V masz napięcia na obudowie:
    factislite wrote:
    Obudowa Tracer Joker.

    , skoro szumi.
    Łatwiej kartę dźwiękową na PCI-E/PCI zakupić niż całą płytę.


    Napięcie dosłownie na samej obudowie? Szum jest w znośnych granicach.

    Emm.. karta dźwiękowa, koszt jakiejś w miarę dobrej to 80-100zł. Nie chcę tyle inwestować, do tego nie mam już wolnego slotu bo jeden zakrywa karta graficzna a w drugim siedzi karta WiFi. Jedyne co, to mógłbym się pokusić na kartę pod USB, wtedy mógłbym jej używać także w Xboxie aby wyprowadzić audio do starszego telewizora.

    Jak mogłem wydać na tą płytę 269zł.. teraz kosztuje poniżej 200 a ja jeszcze aktualizację BIOS'u brałem. Do tego 2 przednie USB nie chcą obsłużyc pendrive'a.
  • Level 43  
    factislite wrote:
    Napięcie dosłownie na samej obudowie?

    Tak.
    Karta audio USB około 40zł powinna się znaleźć w jakiejś przyzwoitej jakości.
    factislite wrote:
    Do tego 2 przednie USB nie chcą obsłużyc pendrive'a.

    Masz header`y:
    - 2 x USB 2.0 Headers (Support 4 USB 2.0 ports) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))
    - 1 x USB 3.1 Gen1 Header (Supports 2 USB 3.1 Gen1 ports) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))*

    *USB3_4_5 is shared with USB_6_7.

    z tą drobną uwagą na dole. Na 100% poprawnie podłączasz?
    FP w "chińskich" obudowach są niskiej jakości m.in. ze względu na cienutkie marnej jakości "przewodziki". Możesz FP pomierzyć miernikiem, wymienić okablowanie.
    Podsumuję, że niedziałające przednie USB nie muszą (i pewnie nie są) winą płyty gł.
  • Level 10  
    Napięcie na obudowie, tzn. przyłożyłem do metalowej otoczki od USB waha się pomiędzy 0.8-1.2V

    safbot1st wrote:

    Masz header`y:
    - 2 x USB 2.0 Headers (Support 4 USB 2.0 ports) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))
    - 1 x USB 3.1 Gen1 Header (Supports 2 USB 3.1 Gen1 ports) (Supports ESD Protection (ASRock Full Spike Protection))*

    *USB3_4_5 is shared with USB_6_7.

    z tą drobną uwagą na dole. Na 100% poprawnie podłączasz?
    FP w "chińskich" obudowach są niskiej jakości m.in. ze względu na cienutkie marnej jakości "przewodziki". Możesz FP pomierzyć miernikiem, wymienić okablowanie.
    Podsumuję, że niedziałające przednie USB nie muszą (i pewnie nie są) winą płyty gł.


    Na pewno dobrze podłączone, już tłumaczę.
    Z przodu są 2x2.0 i 1x3.0, tak jak napisałeś. Winę złego podłączenia można odrzucić ponieważ, pendrive'ów nie obsługuje 1x2.0 i 1x3.0 a drugi 2.0 działa normalnie. Sprawa ma się tak w przypadku nośników pamięci, bo klawiatura, myszka, pad działają w każdym, tylko właśnie ta jedna 2.0 i 3.0 ich nie czytają. Windows pokazuje że jest problem z nośnikiem i tyle. Z tego co pamiętam to w biosie też nie widzi pamięci w tychże usb.
  • Level 43  
    Uważasz, że to uszkodzenie płyty?
    A przywracałeś ustawienia BIOS? Może wystarczy zmienić ustawienia BIOS dot. pamięci masowej...?
    Zamieść jeszcze 3cią zakładkę CPU-Z, zobaczymy, czy BIOS masz aktualny.
  • Level 10  
    safbot1st wrote:
    Uważasz, że to uszkodzenie płyty?
    A przywracałeś ustawienia BIOS? Może wystarczy zmienić ustawienia BIOS dot. pamięci masowej...?
    Zamieść jeszcze 3cią zakładkę CPU-Z, zobaczymy, czy BIOS masz aktualny.

    Wersja tego BIOS'u to P7.10.
    Nie przywracałem go bo tak się działo od początku. Zapomniałem dodać że natknąłem się na podobne sytuacje w internecie, dotyczące oczywiście tej samej płyty. Raz na portalu z ogłoszeniami ktoś wystawił komputer z tą płytą i dodał także że nie działają USB z przodu.
    Zaraz zajrzę do BIOS'u i poszukam jakiś ustawień co do tej pamięci masowej

    @edit. Ustawione mam USB Legacy Support na UEFI Only, próbowałem Enabled, nic nie dało. W BIOS'ie pendrive także jest niewidoczny.
    Chyba po prostu coś pomieszane w płycie.