Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Napięcie w instalacji samochodowej przy odłączonym "-" akumulatora.

tom_pi 17 Oct 2017 14:16 2241 12
  • #1
    tom_pi
    Level 10  
    Witam wszystkich serdeczne.
    Mam następujący problem. Posiadam Dodge Caliber 1.8 (2006 r.), zapalił mi się błąd przepustnicy. Przepustnicę i pedał sprawdziłem u fachowców zajmujących się ich regeneracją, są podobno sprawne.
    Z pomocą interface ELM 327 odczytałem kody usterki, sugerują one sprawdzenie przewodów pod kątem zwarć.
    W tym celu odpiąłem wtyki z komputera samochodu oraz z przepustnicy. Na wtyku komputera znalazłem piny odpowiadające pinom przepustnicy.
    Ustawiłem miernik na zakres 20 MΩ. Wykonałem pomiary pomiędzy danym pinem wtyku przepustnicy i wszystkimi pinami wtyku komputera. I tak dla wszestkich pinów. W kilku przypadkach wyszły wartości kilku MΩ oraz kilku kΩ.
    Czy to oznacza, że jest gdzieś zwarcie pomiędzy przewodami (we wtyczce komputera?)

    Wyskoczyła mi jeszcze jedna dziwna dla mnie rzecz,
    Przy odpiętej klemie (-) akumulatora napięcie pomiędzy klemą (+) a masą na karoserii wynosi około 0,25-0,5 V. Całonocny postój z odpiętą klemą minus nie zmienia znacząco pomiaru.
    Odłączałem wszystkie ewentualne źródła zasilania jak - syrena alarmowa (poprzez wyjęcie wtyczki), latarka (wyjęcie z gniazda - posiada własny aku. ładowany z instalacji samochodu), radio samochodowe (bezpiecznik).
    Zupełnie tego nie rozumiem. Użyłem również innego miernika cyfrowego i pomiar był podobny.
    Czy to możliwe, żeby jeszcze jakieś źródło zasilania powodowało pojawienie się napięcia (zakłócanie sygnałów pomiędzy pedałem elektroniczny - komuterem - przepustnicą?). Czy może to być wpływ miernika? (pomiar napięcia miernika drugim miernikiem pokazuje wartość 0,05V na obu urządzeniach).
    Totalnie nie wiem co dalej robić?
    Pozdrawiam Tomasz
  • #2
    prochu1972
    Level 13  
    Po pierwsze ELM 327 to nie jest najlepszy interfejs, po drugie to odpięcie wszystkich możliwych urządzeń elektrycznych jest chyba tak czasochłonne, że wydaje mi się że nie zrobiłeś tego dokładnie ( alternator, rozrusznik wszystkie czujniki, kilka komputerów itp.), a po trzecie i najważniejsze to podaj kod tej usterki to wtedy pomyślimy
  • #3
    tom_pi
    Level 10  
    Numery błędów:
    P0221, P0222, P2101, P2110, P2118, P2135.
    Oczywiście nie odpiąłem wszystkich czujników, do dwóch z nich trzeba by zdemontować kolektor dolotowy. Z odpięciem źródeł zasilania chodziło mi o te wyposażone w akumulator, kondensator.
    Jeżeli chodzi o pomiar napięć to wyskoczyło inne ciekawe dla mnie zjawisko.
    Akumulator został doładowany w domu. Kiedy wstawiłem go do samochodu bez podłączenia klem wykonałem pomiar między plusem akumulatora a masą samochodu - napięcie 6V, Pomiar napięcia pomiędzy plusem a regałem stalowym w garażu 1,5 V. Pomiar wykonany drugim miernikiem to samo. Jakie zjawisko tu występuje?
  • #4
    helmud7543
    Level 43  
    Wygląda na elektryczność statyczną. Ten multimetr masz sprawny?
  • #5
    tom_pi
    Level 10  
    Pomiarów dokonałem dwoma miernikami, wskazania niewiele się różniły. Chyba rzeczywiście jest to elektryczność statyczna bo miernik analogowy wskazówkowy nawet nie drgnął na zakresach od 6V w dół.
  • #6
    freebsd
    Level 41  
    1) Elektryczność statyczna to raczej nie - wtedy też, dosyć szybko powinny wskazania się zmniejszać. Potwierdź, czy podczas mierzenia nie dotykałeś metalowych elementów sond pomiarowych palcami, skórą. Może własnym ciałem zamknąłeś obwód?

    2)
    tom_pi wrote:
    Ustawiłem miernik na zakres 20 MΩ. Wykonałem pomiary pomiędzy danym pinem wtyku przepustnicy i wszystkimi pinami wtyku komputera. I tak dla wszestkich pinów. W kilku przypadkach wyszły wartości kilku MΩ oraz kilku kΩ.
    Wydaje mi się, że rezystancja pomiędzy niepołączonymi kablami w jednej wiązce powinna być większa niż 20 MΩ - gdy mierzymy rezystancję przy odpiętych wtyczkach.
  • #7
    tom_pi
    Level 10  
    Podczas pomiarów nie dotykałem palcami sond ani elementów metalowych. Mierzone napięcie miernikami elektronicznymi było dosyć stabilne i nie wykazywało tendencji spadkowej.
  • #8
    prochu1972
    Level 13  
    Co do twoich błędów to wszystkie one jak dla mnie świadczą o mechanicznym uszkodzeniu przepustnicy. Najmniej prawdopodobne (ale nie wykluczone ) jest uszkodzenie ( przerwa ) któregoś z przewodów sterujących przepustnice . Najprostszy sposób to podmianka przepustnicy
  • #9
    tom_pi
    Level 10  
    Ten model przepustnicy niestety często się sypie, ale głównie koło zębate. Na filmikach w sieci pokazano take uszkodzenie. Objawia się ono tym, że klapka przepustnicy ma pusty ruch, a komputer pokazuje jej procentowe otwarcie (niedomknięcie). U mnie nie wyczuwam takiego zjawiska, Panowie z GMC w Warszawie sprawdzili mi na szybkiego (w przerwie między innymi swoimi czynnościami) przepustnicę pod kątem jej otwarcia. Podłączona została do urządzenia testującego. Stwierdzili że wygląda na sprawną. Tylko na ile w pełni ten test potwierdza jej sprawność?
    Pozostaje mi chyba zakup zamiennika za 650 zł lub oryginał 1000-1350 zł. Moja obecna przepustnica ma przebieg samochodu rzędu 50 000 km (poprzedni właściciel wymieniał, mam fakturę).
    Zastanawiam się dlaczego u nich podpięta pod zasilanie i sterownik testera się otworzyła a u mnie przy zdjętej rurze powietrza zasysanego nawet nie drgnie.
  • #10
    pgoral
    Level 26  
    Postaw na czymś nieprzewodzącym akumulator. Pewnie nie jest czysty i ma malutki upływ z ujemnego bieguna na obudowę.
  • #11
    tom_pi
    Level 10  
    Testowałem pod tym kątem. Podstawa na której stoi akumulator jest wykonana z tworzywa sztucznego, pomimo to postawiłem akumulator również na drewnianym taborecie. Zmierzone napięcie było identyczne. Akumulator przed ładowaniem zawsze czyszczę, więc raczej wykluczyłbym upływ po jego obudowie.
  • #12
    pgoral
    Level 26  
    Skoro tak, to jeżeli pomiary były poprawne to napięcie to nie pochodzi z akumulatora (możesz go wyjąć zupełnie by mieć pewność).

    Sprawdź jakie jest napięcie po odłączeniu akumulatora i rozpinaniu kolejnych obwodów. Nawet syrena od alarmu z własnym akumulatorem coś tam potrafi wprowadzać przy niezauważalnym obciążeniu.
  • #13
    tom_pi
    Level 10  
    Wymieniłem przepustnicę na nową. Wszystko działa jak należy. Temat można uznać za zamknięty. Dziękuję za pomoc.