Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

Sstalone 22 Lis 2017 16:55 5211 85
  • #31 22 Lis 2017 16:55
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    gaz4 napisał:
    Chodzi głównie o średnią moc urządzeń elektrycznych jak lodówka, TV itp. Wychodzi mi, że jest to ekwiwalent ok. 8 kg drewna na dobę czyli powyżej 0.5 kW średniej mocy.
    Nie przesadzaj. Dołóżmy do tego ładowarki telefoniczne, ciepło z papierosa, nie mówiąc o "bąkach"(w końcu to też ciepło).

  • Relpol
  • #32 22 Lis 2017 17:04
    gaz4
    Poziom 28  

    stanislaw1954 napisał:
    gaz4 napisał:
    Chodzi głównie o średnią moc urządzeń elektrycznych jak lodówka, TV itp. Wychodzi mi, że jest to ekwiwalent ok. 8 kg drewna na dobę czyli powyżej 0.5 kW średniej mocy.
    Nie przesadzaj. Dołóżmy do tego ładowarki telefoniczne, ciepło z papierosa, nie mówiąc o "bąkach"(w końcu to też ciepło).


    Tym jednym komentarzem po prostu rozwaliłeś całe budownictwo pasywne :)

    Ja nie przesadzam, u mnie przy wyliczonym zapotrzebowaniu na poziomie 5 tys kWh rocznie zużycie energii elektrycznej przez lodówki, TV i urządzenia elektryczne inne niż grzejniki w sezonie grzewczym wynosi ok. 1 tys kWh. Czyli aż 20% czerpię z "odpadowego ciepła" i to daje sie odczuć. Nie tylko w zapotrzebowaniu na moc grzewczą ale także w portfelu.

  • Relpol
  • #33 22 Lis 2017 17:18
    Sstalone
    Poziom 26  

    gaz4 napisał:
    A możesz podać jeszcze orientacyjne dane nt. dodatkowych źródeł ciepła? Chodzi głównie o średnią moc urządzeń elektrycznych jak lodówka, TV itp. Wychodzi mi, że jest to ekwiwalent ok. 8 kg drewna na dobę czyli powyżej 0.5 kW średniej mocy.


    Zużycie energii elektrycznej w domu około 7-8 kWh/dobę, plus kuchenka gazowa średnio jeden palnik przez godzinę/dobę. :D

    Wydaje mi się, że dochodzą zyski energetyczne z okien i ścian południowych, to jest skorelowane z wyższymi temperaturami zewnętrznymi, tymi około 20 stopni.

  • #34 23 Lis 2017 13:51
    Sstalone
    Poziom 26  

    Opracowany model krzywej grzewczej dał mi nowe możliwości, czyli np. określenie teoretycznego zużycia paliwa w zależności od temperatury zewnętrznej, wystarczy posiadać dane o takiej temperaturze.

    Poniżej przedstawiłem porównanie okresów grzewczych na podstawie opracowanego modelu dla warunków mojego domu. Model pozwolił też w zaokrągleniu wyznaczyć zysk energetyczny z okien w dniu dzisiejszym - czyli równoważnik spalenia 2,1 - 2,5 kg drewna lub równoważnik 3 godzinnych strat ciepła przez budynek przy temperaturze 7 stopni Celsjusza.

    Nadal nie wiem ile mój dom traci kWh... :crazyeyes:

  • #35 23 Lis 2017 21:01
    Sstalone
    Poziom 26  

    Sstalone napisał:
    Wykres krzywej grzewczej zawiesiłem sobie w kotłowni. :D


    Okazało się, że przygotowana krzywa grzewcza w postaci wykresu jest mało praktyczna w stosowaniu z dwu powodów. Ciężko się znajduje odpowiednią wielkość oraz są kłopoty z ustaleniem przyszłej średniej temperatury dobowej. W związku z tym przygotowałem odpowiednią tabelę, ponadto na podstawie danych o temperaturze, spróbowałem określić jak kształtuje się przyszła średnia temperatura dobowa na podstawie temperatury o godzinie 15, a więc tak w przybliżeniu o czasie, kiedy rozpala się w kotłowni. Jest jeszcze jedna kwestia do rozwiązania, tzn. korekta dawki paliwa w związku z różnicą w temperaturze w domu w momencie rozpalania. Wymaga to ustalenia, ile kg drewna trzeba spalić, aby podnieść temperaturę w domu o 0,1 stopnia Celsjusza. Na razie nie wiem, jak to zrobić... jakieś sugestie?

  • #36 24 Lis 2017 08:54
    gaz4
    Poziom 28  

    Tabela bardzo ułatwia ustalenie wielu rzeczy. Przede wszystkim dodatkowe ciepło to nie ekwiwalent ok. 8 kg drewna jak pisałem poprzednio lecz ok. 6 kg (średnia). Wynika to z teorii która mówi, że dwukrotnie większa różnica między otoczeniem i pomieszczeniem wymaga zużycia 2x większej energii. W tabeli mamy dla 5 stopni 4kg, dla 10 14kg, 0 stopni 35 kg i -20 76 kg. Gdy do wszystkich w/w wartości dodamy 6 kg mamy:10, 20, 41 i 82 kg drewna czyli 2x niższa temp. to niemal idealnie 2x wieksze zużycie energii. Skoro tak, to ustalenie przecietnego zużycia opału przez dom jest proste. Trzeba zobaczyć jaka jest średnia temp. w czasie sezonu grzewczego, odczytać wartość z tabeli i dodać 6 kg. Później zostaje tylko przeliczenie kg drewna na kWh, tu będzie największy błąd.

  • #37 24 Lis 2017 11:12
    Sstalone
    Poziom 26  

    gaz4 napisał:
    Tabela bardzo ułatwia ustalenie wielu rzeczy. Przede wszystkim dodatkowe ciepło to nie ekwiwalent ok. 8 kg drewna jak pisałem poprzednio lecz ok. 6 kg (średnia). Wynika to z teorii która mówi, że dwukrotnie większa różnica między otoczeniem i pomieszczeniem wymaga zużycia 2x większej energii. W tabeli mamy dla 5 stopni 4kg, dla 10 14kg, 0 stopni 35 kg i -20 76 kg. Gdy do wszystkich w/w wartości dodamy 6 kg mamy:10, 20, 41 i 82 kg drewna czyli 2x niższa temp. to niemal idealnie 2x wieksze zużycie energii. Skoro tak, to ustalenie przecietnego zużycia opału przez dom jest proste. Trzeba zobaczyć jaka jest średnia temp. w czasie sezonu grzewczego, odczytać wartość z tabeli i dodać 6 kg. Później zostaje tylko przeliczenie kg drewna na kWh, tu będzie największy błąd.


    Umiesz liczyć. Szacun. :D Tabela została przygotowana do wykorzystania w kotłowni, dlatego wprowadziłem w niej zaokrąglenia do pełnych kilogramów. Model funkcji którym się posługuje wygląda następująco: -2,047*średnia temp dobowa +34,78 = kg/doba Oczywiście można wyliczyć zużycie na godzinę, dzieląc wynik przez 24. No i dzisiaj zmierzyłem czas spadku temperatury o 0,1 stopnia Celsjusza, oraz średnią temperaturę zewnętrzną dla tego okresu, którą podstawiłem do wzoru i wyszło mi, że spadek o 0,1 stopnia jest odpowiednikiem spalenia ~1,1 kg drewna (Wynik może być obarczony błędem, bo niestety krótki był okres obserwacji). Po korekcie o temperaturę w domu wzór na dobową dawkę paliwa wygląda następująco: -2,047*średnia temp dobowa +34,78 -(temp w domu -20,0) *11 = kg/doba Wzór ten wynika z założenia, że temperatura w domu oscyluje wokół 20,5 stopnia, na wieczór po rozpaleniu dochodzi do 21, a przed rozpaleniem spada do 20 stopni. Przedstawiam poniżej tabelę z już wyliczonymi korektami. No a teraz czas na kWh, zamierzam wykorzystać grzałkę w bojlerze... :D

    Ps. Rozpalanie w moim kotle przy dawce poniżej 10kg drewna jest nie efektywne, na podstawie przedstawionych danych, można ustalić, kiedy należy rozpalać co dwa dni... lub posiłkować się grzałką elektryczną :D

  • #39 26 Lis 2017 12:23
    kkk6969
    Poziom 13  

    Zamontuj sobie ciepłomierz na co na dom i wszystkie wyliczenia staja się proste.
    Wtedy ładnie widać ile dom łyka na dobę i przy jakiej temperaturze na zewnątrz - łatwo wtedy obliczyć ile jakim paliwem się ogrzeje dom. Ja mam śmieciucha plus bufor1500l (polecam do grzania w okresach przejsciwotch - piec chodzi na pełnej mocy i powoli oddaje na dom). Koszt prostego bufora to kilka stówek na złomie lub olx. oprócz tego klima przerobiona na pc z wymiennikiem płytowym - wychodzi 0,12 zł za kw oraz gaz przy cenie 0,18 zł za 1 kw.
    palenie drewnem mi wychodzi tak około 0,12 zł za kw.

  • #40 27 Lis 2017 10:57
    Sstalone
    Poziom 26  

    kkk6969 napisał:
    Zamontuj sobie ciepłomierz na co na dom i wszystkie wyliczenia staja się proste.
    Wtedy ładnie widać ile dom łyka na dobę i przy jakiej temperaturze na zewnątrz - łatwo wtedy obliczyć ile jakim paliwem się ogrzeje dom. Ja mam śmieciucha plus bufor1500l (polecam do grzania w okresach przejsciwotch - piec chodzi na pełnej mocy i powoli oddaje na dom). Koszt prostego bufora to kilka stówek na złomie lub olx. oprócz tego klima przerobiona na pc z wymiennikiem płytowym - wychodzi 0,12 zł za kw oraz gaz przy cenie 0,18 zł za 1 kw.
    palenie drewnem mi wychodzi tak około 0,12 zł za kw.


    Żeby to wszystko było proste i tanie. Mam grube rury, połowę czasu instalacja chodzi na grawitacji, ciepłomierz mógłby być na bypasie z pompą na 1'' cal, ale trochę kosztuje.

    Naprawdę łatwo można ustalić, ile dom traci ciepła w określonym czasie, czy może ile dom łyka ciepła, tzn. ile wynosi łącznie strata ciepła i akumulacja netto ścian i stropów?

    Bufor tak, ale brak miejsca, trzeba by było też posadzkę zrywać w kotłowni na zamontowanie powrotu. Eksperyment z grzałką w bojlerze nie całkiem się powiódł, napiszę o nim oddzielnie, muszę wyniki opracować...

    Dodano po 16 [godziny] 8 [minuty]:

    @kkk6969 , mógłbyś przedstawić wyliczenia, jak palenie drewnem wychodzi Ci około 0,12 zł za kw.?

    Dodano po 20 [minuty]:

    Sstalone napisał:
    No i dzisiaj zmierzyłem czas spadku temperatury o 0,1 stopnia Celsjusza, oraz średnią temperaturę zewnętrzną dla tego okresu, którą podstawiłem do wzoru i wyszło mi, że spadek o 0,1 stopnia jest odpowiednikiem spalenia ~1,1 kg drewna (Wynik może być obarczony błędem, bo niestety krótki był okres obserwacji). Po korekcie o temperaturę w domu wzór na dobową dawkę paliwa wygląda następująco: -2,047*średnia temp dobowa +34,78 -(temp w domu -20,0) *11 = kg/doba Wzór ten wynika z założenia, że temperatura w domu oscyluje wokół 20,5 stopnia, na wieczór po rozpaleniu dochodzi do 21, a przed rozpaleniem spada do 20 stopni.


    Spróbowałem zweryfikować przedstawiony wzór na bazie posiadanych danych, np. dla przypadku przedstawionego w poście https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16779676#16779676 , no i wyszła mi rozbieżność, tzn. model wykazał mniejsze zapotrzebowanie aniżeli rzeczywisty wynik. Zacząłem się zastanawiać, gdzie tkwi błąd, no i wyszło mi, że błędnie ustaliłem pojemność cieplną ścian...

    Mam problem z ustaleniem, o ile stopni spada średnio temperatura w określonym czasie, czy spadek temperatury powietrza w domu bez dopływu nowej energii, będzie liniowy w czasie, czy też będzie miał jakąś inną zależność? Podejrzewam, że zależy to od rozkładu temperatury ścian w przekroju poprzecznym? A właściwie jak taki przekrój temperaturowy ściany wygląda?

  • #41 27 Lis 2017 12:54
    wnoto
    Poziom 32  

    Sstalone napisał:

    @kkk6969 , mógłbyś przedstawić wyliczenia, jak palenie drewnem wychodzi Ci około 0,12 zł za kw.?


    drewno 180 zł za mp
    2100kWh/mp = 0,0857 zł/kWh (suchy buk)
    dla 75% sprawność - 11,42 gr/kWh

  • #42 28 Lis 2017 13:39
    Sstalone
    Poziom 26  

    Eksperyment z ogrzewaniem domu grzałką bojlera

    Grzałka o mocy ~1,4 kW oraz pompa obiegowa na 2 biegu pracowała non-stop 27 godzin. Obieg w bojlerze był odwrócony, tzn. wężownica bojlera odbierała z niego ciepło dostarczane przez grzałkę. Grzałka elektryczna została włączona o godzinie 13, a więc na II taryfie, i podgrzała wodę w obiegu CO do godziny 15 częściowo. Zużycie energii elektrycznej zostało ustalone przez podłączony na gniazdku licznik, okazało się że moc grzałki lekko się wahała w czasie. W sumie zużyto 35,4 kWh energii elektrycznej, z tego do godziny 15 – 3,4 kWh. Dla celów obliczeń przyjęto okres 24 godzin pomiędzy godziną 15. Odejmując od całkowitego zużycia energii to zużyte do 15 oraz różnicę w energii zgromadzonej w bojlerze i obiegu CO na początku i końcu okresu rozliczeniowego – 0,7 kWh, wyszło mi, że do ogrzewania domu w tym okresie zużyto 31,3 kWh.

    Temperatura na zewnątrz w czasie eksperymentu wahała się od 9,7 do 6 stopni Celsjusza. Zależało mi na jak najwyższej temperaturze otoczenia. Na wyższą temperaturę chyba musiałbym czekać do wiosny. Nie udało uniknąć się warunków zakłócających interpretację wyników, tzn. nasłonecznienia w pod koniec eksperymentu. Na najniższej kondygnacji otwierano okna do ich mycia. Nie miało to wpływu na wykazywaną temperaturę w domu (pomiar na innej kondygnacji), nie mniej zapewne zmniejszyło temperaturę w obiegu CO. Oba te zdarzenia miały jednak przeciwstawny skutek, co zniwelowało ogólny błąd bilansu. Interpretując wyniki eksperymentu, nie można było wyciągać wniosków na podstawie zmian temperatury w domu w krótkim okresie. Poniżej przedstawiłem kształtowanie się temperatury w domu, na zewnątrz i w obiegu CO.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

    Ktoś mógłby powiedzieć, że domu grzałką nie ogrzałem. Jak zauważycie jednak, w obiegu CO udało mi się osiągnąć taką samą temperaturę z grzałką 1,4 kW, co kolega @stanislaw1954 z 4 kW w latach osiemdziesiątych. Początkowo temperatura w domu utrzymywała się, więc wydawało mi się, że jakimś trafem, za pierwszym razem poprzez włączenie grzałki określiłem straty ciepła w kWh oraz że mam bardzo słabą sprawność spalania w kotle na paliwo stałe. Niestety pewnie zauważyliście, że w późniejszym okresie temperatura zaczęła spadać. Oznaczało to, że ilość dostarczanej energii była zbyt mała. Niestety nie miałem grzałki o większej mocy, aby na bieżąco zareagować. Pozostało pytanie, jak wyglądał bilans cieplny tego eksperymentu?

    Nie mniej z eksperymentu wynika, że do dogrzewania domu można wykorzystać grzałkę zainstalowaną w bojlerze. Myślę, że niektórzy przy doborze bojlera uwzględniający taką możliwość powinni zwrócić uwagę na moc wężownicy lub płaszcza oraz moc zainstalowanej grzałki.

  • #44 29 Lis 2017 17:34
    Sstalone
    Poziom 26  

    zdzichra napisał:
    Tu można zobaczyć porównanie kosztów ogrzewania różnymi metodami
    http://www.instalacjebudowlane.pl/3742-23-40-...nanie-kosztow-ogrzewania-roznymi-mediami.html


    Ale nie ma tam nic o ogrzewaniu drewnem... a energia elektryczna liczona jest wg taryfy G11.

    Dodano po 38 [minuty]:

    Następna doba po eksperymencie z ogrzewaniem domu grzałką bojlera

    Zaraz po zakończeniu ogrzewania domu grzałką, został rozpalony kocioł. Dawkę paliwa wyliczono zgodnie ze wzorem podanym w poście 37, tzn. temperatura o godzinie 15 wynosiła 9 stopni, było pochmurno, z załączonej tabeli wynikało że dawka drewna powinna wynosić 20kg. Ponieważ temperatura w domu wynosiła 19,6 stopnia, dodano jeszcze 4kg zgodnie ze wzorem na podniesienie temperatury.
    Poniżej na wykresie przedstawiono jak kształtowały się temperatury podczas ogrzewania domu.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

    Po pierwsze, nie osiągnięto zakładanych temperatur w domu, tzn. maksymalnej 21 stopni oraz na koniec okresu temperatura była poniżej 20 stopni o 0,6 stopnia Celsjusza. Wynikało to, między innymi z faktu, że rzeczywista średnia dobowa temperatura zewnętrzna była niższa o 1 stopień, aniżeli prognozowana podczas rozpalania - 7 stopni. Z przywołanego wzoru 1 stopień mniej oznaczał 2 kg drewna więcej, co odpowiadało obniżeniu temperatury w domu o 0,2 stopnie. Zastosowana dawka 24 kg drewna w rzeczywistości pozwoliła ogrzać dom z 19,6 stopni do 20,5 stopnia i na koniec okresu osiągnąć 19,6 stopnia przy średniej temperaturze dobowej 7 stopni. Zatem w przedstawionym modelu występował błąd.

    Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że temperatura w domu kształtowała się przeciętnie o 0,5 stopnia poniżej oczekiwań, to zgodnie z wcześniej ustalonym wzorem odpowiadało to dodatkowym 5,5 kg drewna. Ponieważ model dla temperatury zewnętrznej opracowano na podstawie 1,5 miesięcznych obserwacji, w pierwszej kolejności pozostało zweryfikować, czy poprawnie określono pojemność cieplną ścian… Oceniłem że dane z tej doby w zakresie czasu spadku temperatury i jego zakresu w okresie bez dostarczania ogrzewania, nie mogą być podstawą do wyznaczenia pojemności ścian. Okres ich wygrzewania był krótki i nie wszystkie mogły zakumulować normalną ilość energii po okresie wychłodzenia pomieszczeń na skutek ogrzewania domu zbyt małą grzałką.

    Okazało się, że jednym z trudniejszych zadań było wyznaczenie relatywnej pojemności cieplnej budynku w stosunku do zainstalowanego termometru mierzącego temperaturę wewnętrzną. c.d.n.

    P.s. Pompa obiegowa została załączona przy 46 stopniach, a wyłączona o godzinie 19:00, w pozostałych okresach instalacja działała na grawitacji... Porównanie tych dwóch wykresów wyraźnie wskazuje, że spalenie 24 kg drewna dało więcej energii aniżeli 31,7 kWh energii elektrycznej.

  • #45 01 Gru 2017 11:30
    Sstalone
    Poziom 26  

    Ustalenie strat cieplnych budynku w czasie bez dostarczania energii

    Po okresie niedogrzanych pomieszczeń, zwiększyłem dodatkową dawkę drewna w przeliczeniu na 0,1 stopnia mniej od zakładanej do 3 kg. Okazało się to zbyt dużo, i następnej doby temperatura była wyższa od zakładanej o 0,3 stopnia. Pozwoliło to jednak dogrzać pomieszczenia i ściany. Następnej doby dokonano pomiarów temperatury wewnętrznej i czasu jej spadku (przy użyciu kamery, bo liczył się dokładny czas zmiany temperatury) oraz temperatury zewnętrznej. Od godziny 6:01 do godziny 15:02 temperatura wewnętrzna spadła o 0,6 stopnia Celsjusza, a średnia temperatura zewnętrzna w tym okresie wynosiła 0,6 stopnia.

    Temperatury wewnątrz spadła więc o 0,6 stopnia w 0,376 doby, czyli w przeliczeniu na jeden stopień potrzeba było (0,376/0,6) 0,626 doby.

    Następnie podstawiając do wzoru na ilość spalonego drewna w zależności od temperatury zewnętrznej: -2,047*średnia temp dobowa + 34,78 = ilość spalonego drewna/dobę
    czyli (-2,047 kg/stopień/doba*0,6 stopnia +34,78 kg/doba)*0,626 doba =21,0 kg/stopień.

    Pragnę zwrócić uwagę, że wskaźnik ten 21kg/stopień został ustalony dla termometru umieszczonego w określonym miejscu. Zmieniając miejsce zamontowania termometru należałoby czynność tą powtórzyć czyli dokonać kalibracji termometru do ustalonego modelu.

    Wzór na konieczną ilość drewna na dobę konieczną do spalenia przedstawia się następująco:
    (-2,047 *średnia temperatura dobowa +34,78 – (temp wewnętrzna – 20,0)*21



    Weryfikacja eksperymentu z grzałką



    W czasie grzania grzałką temperatura wewnętrzna spadła z 20,1 stopnia do 19,6 stopnia czyli o 0,5 stopnia aniżeli zakłada przygotowany model. Średnia temperatura dobowa wyniosła 7,1 stopnia a zużycie energii elektrycznej 31,3 kWh/doba .
    czyli odpowiada to -2,047 *7,1 +34,78 – 0,5*21= 9,74 kg drewna.

    Zakładając stuprocentową sprawność ogrzewania elektrycznego:
    9,74 kg drewna równa się 31,3 kWh czyli 31,3/9,74 = ~3,2 kWh/kg drewna

    Wartość tą weryfikowałem z wartością opałową spalanego drewna, nawet pożyczyłem wilgotnościomierz i wyszło mi, że sprawność spalania drewna wynosi u mnie od 81 do 86%. Aby to zweryfikować, pewnie eksperyment z grzałką powtórzę, ale dopiero na wiosnę, gdy będzie odpowiednia temperatura.

    Na razie przyjmę, do dalszych wyliczeń, że 1kg drewna w modelu odpowiada 3,2 kWh energii. Model zapotrzebowania na energię do ogrzewania domu w kWh/dobę wygląda więc następująco:
    -2,047*3,2*średnia temperatura dobowa+34,7*3,2 – (temp wewnętrzna – 20,0)*21*3,2=
    6,55 * średnia temperatura dobowa + 111,3 – (temp wewnętrzna – 20,0)*67,2

    Opracowany wzór na potrzebną dawkę drewna pozwolił mi przez trzy kolejne doby osiągnąć dokładnie zakładaną temperaturę czyli co najmniej 21 stopni temperaturę maksymalną oraz 20,0 stopni na końcu okresu...

    Cdn.

  • #46 01 Gru 2017 14:53
    gaz4
    Poziom 28  

    Tak z ciekawości - jaka była wilgotność i jaką wartość opałową wyliczyłweś dla drewna? No i jaki gatunek?

  • #47 01 Gru 2017 15:20
    Sstalone
    Poziom 26  

    gaz4 napisał:
    Tak z ciekawości - jaka była wilgotność i jaką wartość opałową wyliczyłweś dla drewna? No i jaki gatunek?


    Przesłałem odpowiedź na PW.


    Zapotrzebowanie energii na ogrzewanie domu w zależności od temperatury zewnętrznej w kWh

    Poniżej na wykresie przedstawiono ustalone zapotrzebowanie cykliczne i ciągłe na ogrzewanie (obejmuje również cwu) w kWh.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

    Zgodnie ze wzorem podniesienie temperatury w domu o 1 stopień wymaga dostarczenia 67 kWh energii. W trakcie palenia cyklicznego temperatura w domu wzrasta o co najmniej 1 stopień. Oznacza to, że w instalacji CO i ścianach budynku zostaje zmagazynowana taka ilość energii, która odpowiada co najmniej 1000 litrowemu buforowi wodnemu.

    Przy paleniu drewnem w kotle, tak duża ilość energii pozwala pracować urządzeniu na mocy prawie maksymalnej. Warunek ten jest spełniony od określonej temperatury zewnętrznej (poniżej 7 stopni - gdyż od tej temperatury zapotrzebowanie na energię na dobę przekracza pojemność cieplną domu - patrz wykres). Powyżej 7 stopni na zewnątrz dla zakładanej dawki paliwa krzywa temperatury w domu jest bardziej spłaszczona, czyli występują mniejsze różnice temperatur w domu aniżeli 1 stopień.

    Okazuje się, że grzanie grzałką elektryczną tylko w "taryfie nocnej" jest także grzaniem cyklicznym.

    Powstaje pytanie, jak taki algorytm powinien wyglądać dla instalacji takiej jak moja bez dużego bufora wodnego?

    Czy są jakieś sterowniki do ogrzewania elektrycznego, które uwzględniają w swojej pracy dwa kryteria: temperaturę wewnętrzną i zewnętrzną?

  • #48 01 Gru 2017 16:20
    Ryszard49
    Poziom 34  

    Sstalone napisał:

    Cytat:
    Czy są jakieś sterowniki do ogrzewania elektrycznego, które uwzględniają w swojej pracy dwa kryteria: temperaturę wewnętrzną i zewnętrzną?

    Nie spotkałem się z takimi, zresztą po co komu takie rozwiązanie przy ogrzewaniu elektrycznym. Przecież ważne jest utrzymanie zadanej temperatury w danym pomieszczeniu, bez względu na temperaturę panującą na zewnątrz.

  • #49 01 Gru 2017 16:39
    Sstalone
    Poziom 26  

    Ryszard49 napisał:
    Sstalone napisał:
    Cytat:
    Czy są jakieś sterowniki do ogrzewania elektrycznego, które uwzględniają w swojej pracy dwa kryteria: temperaturę wewnętrzną i zewnętrzną?

    Nie spotkałem się z takimi, zresztą po co komu takie rozwiązanie przy ogrzewaniu elektrycznym. Przecież ważne jest utrzymanie zadanej temperatury w danym pomieszczeniu, bez względu na temperaturę panującą na zewnątrz.


    Kolego @Ryszard49, jeżeli zakładamy ogrzewanie ciągłe elektryczne, to wtedy wystarczy sterownik, a w zasadzie termostat pokojowy.

    Inaczej jednak jest, jeżeli zakładamy korzystanie do ogrzewania tylko z nocnej taryfy G12 i nie mamy dużego wodnego bufora ciepła. Wtedy ogrzewanie odbywa się na "zapas", tzn. musimy na zapas zagrzać dom, by utrzymać tak jak określiłeś temperaturę zadaną w pewnym zakresie. I do tego niezbędne jest wykorzystanie w sterowaniu dwóch parametrów, przewidywanej temperatury zewnętrznej oraz temperatury wewnętrznej.

  • #50 01 Gru 2017 18:03
    Ryszard49
    Poziom 34  

    Sstalone, po to zakłada się sterowniki programowalne żeby o określonych porach dnia utrzymać odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach. Przecież nie będę grzał na "siłę" bo jest tanio. To się mija z celem, a celem jest jak najmniejsze zużycie energii elektrycznej przy zachowaniu optymalnych temperatur dla danego pomieszczenia. Dodam jeszcze że co najmniej 2 razy na dobę trzeba przewentylować pomieszczenia.

  • #51 01 Gru 2017 18:14
    Sstalone
    Poziom 26  

    Ryszard49 napisał:
    Sstalone, po to zakłada się sterowniki programowalne żeby o określonych porach dnia utrzymać odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach. Przecież nie będę grzał na "siłę" bo jest tanio. To się mija z celem, a celem jest jak najmniejsze zużycie energii elektrycznej przy zachowaniu optymalnych temperatur dla danego pomieszczenia. Dodam jeszcze że co najmniej 2 razy na dobę trzeba przewentylować pomieszczenia.


    Co według Ciebie oznacza optymalna temperatura dla danego pomieszczenia?
    Co oznacza dwukrotnie przewentylować pomieszczenie?

    Przy użyciu taryfy G12 celem nie jest jak najniższe zużycie energii elektrycznej, ale najniższy jej koszt przy zachowaniu zadowalających temperatur dla danego pomieszczenia...

  • #52 01 Gru 2017 18:32
    Ryszard49
    Poziom 34  

    Sstalone optymalna to taka temperatura jaką dana osoba akceptuje w swoim pomieszczeniu. Podczas nieobecności lub w pomieszczeniach w których nie przebywamy w godzinach nocnych ustawiamy temperaturę nieco niższą. Podczas wyjazdów też ustawiamy temperaturę niższą dla wszystkich pomieszczeń. Przed powrotem system przełączy się na normalna pracę, tak że wejdziemy do cieplutkiego mieszkania. Teraz są takie aplikacje na telefon które pozwalają monitorować całe mieszkanie. Przewentylować to znaczy przewietrzyć, można to zrobić np. otwierając okno lub w sposób automatyczny, zaprogramowany.

    Cytat:
    Przy użyciu taryfy G12 celem nie jest jak najniższe zużycie energii elektrycznej, ale najniższy jej koszt przy zachowaniu zadowalających temperatur dla danego pomieszczenia...

    Ale ja w nocy nie grzeje. Nie mam takiej potrzeby.

  • #53 01 Gru 2017 19:01
    Sstalone
    Poziom 26  

    Ryszard49 napisał:
    Sstalone optymalna to taka temperatura jaką dana osoba akceptuje w swoim pomieszczeniu. Podczas nieobecności lub w pomieszczeniach w których nie przebywamy w godzinach nocnych ustawiamy temperaturę nieco niższą. Podczas wyjazdów też ustawiamy temperaturę niższą dla wszystkich pomieszczeń. Przed powrotem system przełączy się na normalna pracę, tak że wejdziemy do cieplutkiego mieszkania. Teraz są takie aplikacje na telefon które pozwalają monitorować całe mieszkanie. Przewentylować to znaczy przewietrzyć, można to zrobić np. otwierając okno lub w sposób automatyczny, zaprogramowany.
    Cytat:
    Przy użyciu taryfy G12 celem nie jest jak najniższe zużycie energii elektrycznej, ale najniższy jej koszt przy zachowaniu zadowalających temperatur dla danego pomieszczenia...

    Ale ja w nocy nie grzeje. Nie mam takiej potrzeby.


    A mógłbyś przybliżyć, jakie Ty temperatury stosujesz, tzn. maksymalną i minimalną na dobę w pokojach?

    Jaką masz wentylację? Grawitacyjną czy wymuszoną?

  • #54 16 Gru 2017 22:52
    Sstalone
    Poziom 26  

    Porównanie poprzedniego i obecnego sezonu grzewczego oraz kosztów ogrzewania węglem i energią elektryczną

    Wykorzystując opracowany model oraz dane o temperaturach zewnętrznych przedstawiłem poniżej zapotrzebowanie na drewno, węgiel i energię elektryczną do ogrzewania domu w latach 2016 i 2017 w tych samych okresach.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektrycznąInstalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektrycznąInstalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną



    Poniżej przedstawiam koszty ogrzewania domu w 2017 roku przy użyciu węgla i energii elektrycznej. Ogólnie nie wygląda to zachęcająco, koszty użycia energii elektrycznej byłyby 3-krotnie wyższe bez uwzględnienia kosztu pracy własnej. Zwracam uwagę, że analizowanym okresie w drugiej dekadzie października koszty te nie rosły szybko. Sam pomysł dogrzewania grzałką w cieplejszych okresach nadal jest więc aktualny.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektrycznąInstalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

  • #55 18 Gru 2017 10:11
    gaz4
    Poziom 28  

    Wszystko zależy od taryfy. Te "najwygodniejsze" czyli np. weekendowa G12w mają prąd po ok. 30 groszy i w/g tych wykresów rzeczywiście wychodzi 3x drożej niż węglem. Ale PGE ma taryfę G12n gdzie prąd między 1-szą i 5-tą oraz całą niedzielę kosztuje 23 grosze. Jak ma się duży bufor to koszt ogrzewania tą taryfą będzie tylko 2x droższy. Jak wejdzie w życie "rządowa" taryfa gdzie między 23 i 7-mą rano stawki za kWh będą 2x niższe niż w G11 zapewne będzie podobne. Więc tu też koszt ogrzewania może być 2x, a nie 3x wyższy. Oczywiście cały czas mowa o porównaniu do prawidłowo eksploatowanego dobrego kotła. W złomie, na dodatek źle obsługiwanym może wyjść 1:1.

  • #56 19 Gru 2017 21:50
    Sstalone
    Poziom 26  

    gaz4 napisał:
    Wszystko zależy od taryfy. Te "najwygodniejsze" czyli np. weekendowa G12w mają prąd po ok. 30 groszy i w/g tych wykresów rzeczywiście wychodzi 3x drożej niż węglem. Ale PGE ma taryfę G12n gdzie prąd między 1-szą i 5-tą oraz całą niedzielę kosztuje 23 grosze. Jak ma się duży bufor to koszt ogrzewania tą taryfą będzie tylko 2x droższy. Jak wejdzie w życie "rządowa" taryfa gdzie między 23 i 7-mą rano stawki za kWh będą 2x niższe niż w G11 zapewne będzie podobne. Więc tu też koszt ogrzewania może być 2x, a nie 3x wyższy. Oczywiście cały czas mowa o porównaniu do prawidłowo eksploatowanego dobrego kotła. W złomie, na dodatek źle obsługiwanym może wyjść 1:1.


    Niestety, zmniejszanie dobowego okresu grzewczego wymaga nakładów inwestycyjnych. Na przykładzie mojego domu na wykresie przedstawiłem zapotrzebowanie na moc grzewczą, w zależności od długości cyklu grzewczego.

    Instalacja CO z kotłem na paliwo stałe i grzałką elektryczną

    Czarną przerywaną linią zaznaczono istniejącą maksymalną moc grzejników. Z wykresu wynika, że im krótszy dobowy cykl grzewczy, tym przy wyższej temperaturze zewnętrznej zachodzi konieczność gromadzenia ciepła czyli wprowadzenia buforu ciepła. Ponadto wraz ze skróceniem czasu korzystnej taryfy, wzrasta konieczna moc przyłącza oraz wymagania co do mocy urządzenia grzewczego, a więc także konieczność wymiany przyłącza.

  • #57 27 Gru 2017 19:11
    Sstalone
    Poziom 26  

    Na razie zamiast zakładanego zwiększenia zużycia energii elektrycznej do ogrzewania domu, zmniejszyłem je poprzez całkowite wyłączenie pompy obiegowej. Instalacja pracuje bardzo dobrze na grawitacji. Dodatkowy plus to brak wychładzania bojlera w czasie, gdy kocioł wygasa.

    Daje to mi zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o około 0,5 kWh/dobę, czyli na sezon grzewczy byłoby to około 100 kWh. Zamierzam je zużyć do ogrzewania domu w okresie przejściowym. Na razie pomysł jest taki, aby wykorzystać do tego celu grzałkę w bojlerze, oraz załączanie pompy obiegowej do odebrania ciepła z bojlera. Niepotrzebna byłaby zatem żadna przeróbka dotychczasowej instalacji, poza być może wymianą dotychczasowej grzałki w bojlerze na nową o większej mocy.

  • #58 28 Gru 2017 09:54
    Xantix
    Poziom 40  

    Sstalone napisał:
    Daje to mi zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o około 0,5 kWh/dobę, czyli na sezon grzewczy byłoby to około 100 kWh. Zamierzam je zużyć do ogrzewania domu w okresie przejściowym.

    Na długo ci starczy te 100 kWh?

  • #59 28 Gru 2017 10:26
    Sstalone
    Poziom 26  

    Xantix napisał:
    Sstalone napisał:
    Daje to mi zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o około 0,5 kWh/dobę, czyli na sezon grzewczy byłoby to około 100 kWh. Zamierzam je zużyć do ogrzewania domu w okresie przejściowym.

    Na długo ci starczy te 100 kWh?


    Wszystko zależy, jak ustawię próg temperatury zewnętrznej, przy której będzie się załączało ogrzewanie elektryczne, przy średniej temperaturze na zewnątrz 15 stopni, potrzebuje 13 kWh/dobę i wystarczyłaby obecna grzałka, przy 13 stopniach potrzebuje 26 kWh/dobę i potrzebna byłaby grzałka ~2,5 kWh. Łatwo policzyć, że może być to kilka dni (te 100 kWh to również obejmuje część w taryfie dziennej), ale pozwoliłoby skrócić okres używania kotła o więcej niż dwa tygodnie, bo konieczność dogrzewania w okresie przejściowym występuje nieregularnie.

  • #60 07 Sty 2018 15:32
    Sstalone
    Poziom 26  

    Dziś pomyślałem, że mniejsze znaczenie ma temperatura w całym pomieszczeniu, a liczy się tak naprawdę temperatura w miejscu w którym przebywamy, np. przy kanapie z której oglądamy TV. Być może, przy moich założeniach co do przejściowego ogrzewania elektrycznego wystarczyłaby obecna grzałka w bojlerze, a w miejscach w których pożądana byłaby wyższa temperatura, można byłoby zamontować elektryczne ogrzewacze miejscowe: w łazienkach - 400W ogrzewacze gniazdkowe??? a przy kanapie TV i stole przydałyby się piece akumulacyjne???

    Ogrzewacze gniazdkowe pracowałyby przez 10 godzin do zadanej temperatury w tańszej strefie nocnej. Piece akumulacyjne 1000W włączane byłyby tylko na dwie godziny od 13 do 15. Zagrzeją się do takiej temperatury aby podgrzać sobie plecy około 18??

    Co o tym myślicie???

  Szukaj w 5mln produktów