Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C4 GP 1,6 HDI - poszarpywanie/ przerywanie podczas jazdy

vipek 18 Paź 2017 12:10 1437 5
  • #1 18 Paź 2017 12:10
    vipek
    Poziom 2  

    Witam Kolegów.
    Od kilku miesięcy borykam się z niezdiagnozowaną usterką w mojej Cytrynce C4 GP 1.6 HDI.
    Po odpaleniu zimnego silnika pracuje on równiutko, jednak po ruszeniu i zmianie biegów na wyższe, pojawiają się jedno sekundowe szarpnięcia/przerwania -jakby było coś lekko przytkane i natychmiast się odtykało. Ma to również miejsce po wyjściu pojazdu z zakrętu dodaniu gazu /gdzie pojazd się przechyla i wraca za zakrętem z powrotem do pionu. Przerwania pojawiają się sporadycznie, a ustępują natychmiast po nagrzaniu silnika.
    Silnik pracuje równo, po nagrzaniu silnika. Przyspieszenie bardzo dobre. Jedyny kod błędu jaki się pojawia przy diagnostyce diagboxem , to awaria zasilania jednej świecy żarowej..
    Nie wiem, czy w tym modelu świece odgrywają kluczową rolę po odpaleniu silnika tzn. czy podtrzymują jakiś czas temperaturę w komorach spalania, aby wyrównać pracę silnika???/ i czy spalona świeca maiłaby wpływ na te sekundowe przerywania. Jak już wspomniałem po nagrzaniu silnika wszystko wraca do normy.
    Ostatnio były wymieniane lub naprawiane:
    - elektrozawór turbiny;
    - regeneracja wtrysków;
    - wymiana wszelkich filtrów;
    -sprawdzenie przepływomierza;
    - FAP się regeneruje prawidłowo;
    Mam pewne podejrzenie, że może nie domyka się EGR - brak jednak kodu błędu.
    Wiem , że w tym pojeździe samo zaślepienie nic nie da bo oprogramowanie dalej go widzi"
    Nie próbowałem odłączać wtyczki od Przepływki, która również steruje EGR-em, Zapali się pewnie tryb awaryjny, ale nie wiem czy to dobry trop???
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
    Ślicznie pozdrawiam kolegów. Paweł.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 18 Paź 2017 14:28
    Bunny82
    Poziom 16  

    Nie kombinuj z tymi durnymi pomysłami bo nic to ci nie da . Autko na komputer i zerknąć w parametry jak pracuje EGR i czy wskazania przepływki przy różnym stopniu otwarcia zaworu sie zmieniają. Przy tym motorze świeca też może mieć winę ze względu na to że podczas dopalania FAP-a swiece śię rozgrzewają żeby podnieść temperaturę spalania w komorze silnika co polepsza dopalanie fap-a.

    0
  • #3 19 Paź 2017 10:26
    vipek
    Poziom 2  

    Dziękuję koledze za odpowiedź.. :D
    Innych błędów oprócz spalonej świecy komputer nie pokazuje więc mam nadzieję, że to ona jest wszystkiemu winna. Myślałem jedynie o niedomykaniu się przepustnicy EGR -gdzie margines błędu jest niewielki i komputer nie wykrywa go jeszcze jako błędu.. Jednak masz rację. Chyba należy zacząć od tego co jest wiadome.
    Dowcipni Francuzi oczywiście musieli wrypać świece za tylną grodzią silnika aby ułatwić życie. Przez to dostęp dobry dla zegarmistrza. Wymiana b. kosztowna i pewnie większe ryzyko ukręcenia się świecy :(

    0
  • #4 19 Paź 2017 11:09
    willyvmm
    Poziom 26  

    Nie rozumiem w czym problem ze świecami? Dajesz do serwisu który robi francuskie samochody i wymieniają. Ryzyko jest wtedy ich.
    Dlaczego nie kupiłeś "paska w tdiku" skoro dowcipni Francuzi tak spier... silnik.
    W tym silniku świece dogrzewają silnik jak jest zimny, więc może to mieć znaczenie.
    Aczkolwiek skonentrował bym się na tym że objaw pojawia się po wyjściu z zakrętu, przechyłu. Czy z pełnym zbiornikiem paliwa efekt jest taki sam?
    W.

    0
  • #5 19 Paź 2017 11:49
    vipek
    Poziom 2  

    Haaaa, masz rację ... "widziały gały co brały" - nie mam co teraz narzekać...
    Bardzo Ci jestem wdzięczny za potwierdzenie moich przypuszczeń odnośnie podtrzymania w fazie początkowej temperatury w komorach spalania... bo objaw ustępuje całkowici po przejechania 2-3 km...
    Jeśli chodzi o przechyły pojazdu po wejściu w zakręt i dodaniu lekko gaz po wyjściu z zakrętu, to szarpnięcia /"lekkie przytkania/przyduszenia" pojawiają się tylko w tych pierwszych kilku minutach jazdy od momentu odpalenia zimnego silnika po nocy/ - później oczywiście samochód jeździ jak złoto. Dzięki za sugestię ponieważ nie sprawdzałem czy to zjawisko występuje po pełnym zatankowaniu pojazdu .. Zauważyłem jednak pewną prawidłowość, że im wyższa jest temperatura otoczenia to objaw ten nie występował /np. latem / prawie wcale po rozpoczęciu jazdy, albo o wiele rzadziej... Myślałem nawet o zapowietrzaniu się układu paliwowego??? Oczywiście jest to moje przemyślenie - być może nietrafne :D. To co napisałeś o podtrzymaniu przez świece temperatury w początkowej fazie nagrzewania silnika mogłoby się zbiegać faktycznie z temperaturą na zewnątrz. Tak sobie wyślę, że jeśli jest mocno dodatnia to komory spalania nie są tak wychłodzone i czas nagrzewania jest znacznie krótszy i nawet ze spaloną świecą nie są wtedy odczuwalne żadne szarpnięcia .. Oczywiście nie chcę ciebie wprowadzać w błąd swoimi sugestiami laika, ale może to da ci jeszcze dodatkowy obraz sytuacji w jakich to się dzieje.
    Zauważyłem również /oczywiście chodzi mi cały czas o jazdę początkową -pierwsze 2-3 km. przy jeździe z podtrzymaniem nogą równomiernej prędkości /bez dodawania gazu/ -wyczuwalne jest takie pulsowanie "przód/tył" jakby pojazd się wahał czy ma jechać do przodu, czy do tyłu >>.:D

    0
  • #6 30 Paź 2017 01:20
    KotBury2
    Poziom 18  

    vipek napisał:
    Ostatnio były wymieniane lub naprawiane:
    - elektrozawór turbiny;
    - regeneracja wtrysków;
    - wymiana wszelkich filtrów;
    -sprawdzenie przepływomierza;
    - FAP się regeneruje prawidłowo;
    Mam pewne podejrzenie, że może nie domyka się EGR - brak jednak kodu błędu.
    Wiem , że w tym pojeździe samo zaślepienie nic nie da bo oprogramowanie dalej go widzi"
    Nie próbowałem odłączać wtyczki od Przepływki, która również steruje EGR-em, Zapali się pewnie tryb awaryjny, ale nie wiem czy to dobry trop???
    Czy po wskazanych wyżej naprawach i wymianach sytuacja się zmieniła na lepsze lub gorsze? Dlaczego regenerowano wtryskiwacze? Jeżeli silnik poszarpywał przed regeneracją jak i potem, oznacza, że był to zabieg całkowicie zbędny. Ale wszak kosztowny...

    Spróbuj przeprowadzić test z odłączaniem wtyczki przepływomierza. Jest to dobry krok pod warunkiem, iż jesteś pewien pełnej sprawności obwodu wtryskowego paliwa oraz czujnika położenia pedału przyspieszenia.

    Jeżeli nie jesteś pewny układu paliwowego i czujnika pedału przyspieszenia (które mogą być przyczyną poszarpywania), eksperyment z wypinaniem wtyczki przepływomierza naprowadzi Cię na następujące dwie przyczyny:

    1) Jeśli przy wypiętej wtyczce przepływomierza i podczas jazdy na kwestionowanych obrotach oraz w czasie przechyłu auta zauważysz, iż usterka zniknęła, oznacza pełną sprawność układu EGR, a niesprawność przepływomierza.

    Tłumaczy się to w ten sposób, że wyłączając wtyczkę przepływomierza odcinasz komputerowi informację elektryczną o masie powietrza (zerowy sygnał z czujnika). Wówczas nie może on otwierać zaworu EGR i wpuszczać jakiekolwiek spaliny do świeżego powietrza, gdyż nie wie, ile jest powietrza. Jeżeli nie wie, ile ma powietrza, natychmiast zamyka zawór EGR.

    Podkreślam, robi to komputer, bo tak jest zaprogramowany (matryce wtryskowe). Zatem w pierwszej kolejności należy przeszukać z największą starannością jego pamięć, gdyż rejestruje on nawet przelotne błędy.

    Oznacza, że obwód EGR jest sprawny, gdyż prawidłowo zamyka dostęp spalin do świeżego powietrza. Natomiast szwankuje przepływomierz, ponieważ pokazuje złe wartości komputerowi np. zawyżając sygnał pomiarowy.

    2) Gdy silnik nadal poszarpuje mimo odłączenia wtyczki masowego przepływomierza powietrza, oznacza:

    a) pełną sprawność przepływomierza, ale niesprawność EGR (podejrzewasz nieszczelność zaworu);

    b) niesprawność obwodu wtryskowego paliwa;

    c) niesprawność czujnika położenia pedału przyspieszenia (schemat poniżej).

    Pzdr KotBury2

    0