Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przeróbka instalacji oświetlenia w motocyklu.

19 Oct 2017 22:39 2244 18
  • Level 25  
    Witam.
    Proszę Was o pomoc przy projekcie który urodził się w mojej głowie z prostego powodu. Dni coraz krótsze a jeździć się chce.
    Od początku.
    Motocykl Iż 49 z 1956 roku, instalacja 6V z plusem na masie, prądnica 45W i akumulator 8Ah, regulator mechaniczny.
    Wszystko pięknie działa, jak z fabryki, ale...
    No właśnie, ale...
    Oświetlenie przednie 20-30W z 6V instalacji, na oryginalnym, nie regenerowanym kloszu to porażka.
    Chciałbym założyć z zewnątrz prawie identyczny z oryginałem, współcześnie produkowany klosz lampy od Uaza. Klosz przystosowany jest do żarówek H4 i mógłbym założyć w nim żarówkę HS1 35/35W 12V.
    I tu zaczyna się problem.
    Mam przetwornicę step up 3/32V - 5/35V 4A max, podobno sprawność 90-95%. Wiem że wypadało by zastosować przekaźniki do przełączania świateł i chłodzenie przetwornicy ale nie umiem tego zaprojektować. Sprawę jeszcze komplikuje możliwość schowania tego wszystkiego albo w zamkniętej i ograniczonej przestrzennie czaszy lampy lub pod bakiem a tam ciepło. Nie wiem jakie dać przekaźniki, jak poprowadzić przewody itd.
    Czy mógłby mi ktoś zrobić rysunek jak to połączyć w całość?
    Lutownicy się nie boję, multimetr mam i potrafię go włączyć, coś tam zmierzyć.
    Mój Iż, dla zilustrowania braku miejsca( i na zachętę).Przeróbka instalacji oświetlenia w motocyklu.
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
  • Level 32  
    radarator wrote:
    6V z plusem na masie
    ? Na obudowie/karoserii ?
  • Level 40  
    @marqqv
    Tak to taki folklor w IZ 49 kiedyś szarpaliśmy się z kumplem z takim iżem bo ktoś dal puszkę od iża 56. Potem po nas spuchło kilku elektryków. A na koniec iża wziął kumpla wujek i powiedział ze będzie do śmierci robił ale zrobi i da znać jak skończy na wiosnę był gotowy ;).
    I to on wykrył że to nie ta puszka.
    Powiem tak z doświadczenia powiem ze doprowadzenie instalacji w iżu do stanu używalności przynajmniej dla mnie to jakaś masakra. Już szybciej poszło z junakiem.
    Co ciekawe podobne jaja miał jeden z elektrodowiczów i okazało się ze właśnie puszkę ma z innego iża.

    @radarator
    Iż fajny motocykl jedzie się tym jak panisko chyba że stawia czynny opór ;).
    Może urwiesz troszkę poprzez zastosowanie ledów w stopie pozycji nie pamiętam ale tam chyba były oddzielne. W sumie na przód też bym walnął leda bo brakujących watów nie wyczarujesz.
    Moje zdanie jest takie że tam jest po prostu słaba prądnica.
  • Level 31  
    Są H4 6V 35/35W. Może taką w nowy reflektor bez kombinacji?
  • Level 25  
    Podobno bardzo szybko czarnieją i się palą te H4 6V.
    Resztę świateł mam tak:
    Pozycyjne przod, tył po zarówce 1W.
    Stop na ledach flux, 3x2 plus rezystor do każdej pary.

    Co jest nie tak z moim pomysłem? Bilans prądów raczej się zamyka in plus. Zostaje coś na ładowanie

    Dodano po 14 [godziny] 28 [minuty]:

    Znalazłem jakiś rysunek w necie i przerobiłem na swoje potrzeby ale mam wątpliwości.
    Czy tak będzie dobrze?
    Przeróbka instalacji oświetlenia w motocyklu.
    PRZET to przetwornica oczywiście.
  • Level 31  
    Po 1 ledy raczej odpadają ponieważ homologacja i strumień świetlny mniejszy niż 35w halogen. Ja bym proponował poszukać markowej żarówki.
  • Level 25  
    W planie hs1 12v 35/35W narva.
  • Level 43  
    Co Wy chcecie od 6 V halogenów H4 ? i od prądnicy ? Możesz spokojnie zainstalować takę żarówke, o ile klosz i odbłyśnik jest do niej przystosowany. Niewiele sie tam zdziałasz przy tych 6 V z plusem na masie, o ile nie chcesz przerabiać instalacji. A ta prądnica mimo wszystko ma spory zapas mocy, więc nic się stanie. ,,Lata Swietlne" temu mialem IZa 49 i wbudowalem mu amperomierz w lampę. :D Coś na kształt ,,Jawy", tylko ona miala amperomierz i stacyjkę na baku. Uważaj przy ,,rozruchu" ! Zbyt wcześnie ustawiony zapłon może ci nogę złamać przez ,,odbicie". 350 ccm ! w dwusuwie. Z wad - lubią pękać pierścienie - tłok i cylinder wówczas do wymiany :cry:
  • Level 25  
    Po przemyśleniu sprawy zastosuję tylko jeden przekaźnik.
    Cewka bez zasilania - światła mijania, cewka zasilana - drogowe.
    Zalety i wady tego pojazdu znam, jeździ od 3 lat z okładem.
  • Level 39  
    Szukałeś coś na temat tzw. "powerdynamo"? Vape produkuje zapłony pasujące do Iża, tylko cena ponad 800 zł. Pewnie zaraz się znajdą specjaliści od "zapłonu CDI" czyli zapłonu od chińczyka, tylko pytanie czy zmieści się tam impulsator. Po zmianie zapłonu nie martwisz się wydajnością i instalacją 6V.
  • Level 25  
    Moi Drodzy.
    Ja się tu nie pytam jak przerobić zapłon, o żarówki ledowe itd.
    Pytam o to czy jest jakiś błąd w moim rozumowaniu, czy taki układ jak na szkicu jest ok? Ewentualnie jak go zmodyfikować. Nie chcę nic zmieniać w instalacji, chcę tylko zrobić 'dokładkę', tak by móc w każdej chwili wrócić bez problemów do oryginalnego rozwiązania.
    Mam już osiem Waszych postów i żadnego konkretu.
    A jeszcze zostaje kwestia chłodzenia przetwornicy, bo się grzeje do ponad 100° C. Radiator na scalak mogę dać i wentylator ale co z chłodzeniem cewki? Sam wentylek wystarczy?
    Przetwornica taka jak tu: http://inter-chip.pl/me-1006-35460.html
  • Level 43  
    @radarator Moj drogi. :D Ponieważ posiadasz wyłącznik oświetlenia w tej sławetnej ,,skrzynce", to wystarczy jeden przekaźnik. Zasilanie halogenu z przetwornicy ? O nie, Drogi Panie, minimalna rezystancja zimnego włókna halogenu, ,, skasuje" tą przetwornicę bardzo szybko.
  • Level 39  
    Przetwoornica jest beee, żarówka H4 6V jest ok, nowy reflektor H4 jest ok, regeneracja starego też jest ok i pewnie kosztuje mniej niż przetwornica. Ja wysyłam reflektory od aut które mam pod opieką do Huberta Cugiera i kierowcy są zadowoleni - może warto spróbować regeneracji ori lampy i zbadać efekty?
  • Level 43  
    Najpierw spróbuj poza motocyklem złożyć przetwornice żarówkę 12V 35W i zobacz co się będzie robiło.
    Możesz też dać grubszy przewód zasilający od szczotki prądnicy do skrzynki .
    Iż to fajny rusek , do którego są dekompresatory .
  • Level 25  
    Przetwornica kosztowała mnie 3 dychy, to chyba nie jest drożej od regeneracji odbłyśnika, nowy klosz pod H4 posiadam, przetwornica jest do 4A więc powinna znieść żarówkę H4, nawet zimną. Zawsze można założyć większą przetwornicę.
    Ale dziękuję, to już są jakieś konkrety.
  • Level 25  
    Sprawa ma się następująco.
    Dwie przetwornice max 5A, połączone równolegle. Reszta jak na rysunku. Plus i minus do przetwornicy prosto z akumulatora, sterowanie przekaźnikami przez puszkę prądów i przełącznik świateł.
    Musiałem dać dwie przetwornice bo jedna nie była w stanie tego uciągnąć. 35W:6V=5.83A a jeszcze wentylator. Dodatkowy plus tego rozwiazania to wydzielane ciepło rozkłada się na dwa układy.