Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Phaeton w12 - brak komunikacji

Fazi 20 Paź 2017 11:30 1221 13
  • #1 20 Paź 2017 11:30
    Fazi
    Poziom 17  

    Phaeton 2002r. trafił do Polski z popaloną wiązką cewek, częściowo zdemontowany, chyba ktoś sobie nie poradził z problemem. Jak do nas trafił nie załączał stacyjki z kluczyka oraz nie komunikował się z niczym. Coś na pewno nie tak z Kessy ale póki co Kessy ominięte i z jego wtyczki załączone dwa przekaźniki klemy 15 i 15a. Zapalają się kontrolki, dalej brak komunikacji. Stwierdziłem że oba komputery silnika obciążają linię K. Po ich odłączeniu jest komunikacja z : ABS, deska, Gateway i chyba tyle - czyli to co przez linię K. Nie gada z niczym po CAN Komfort. Po analizie tej magistrali ( oporności kilku omów między liniami i między masą) stwierdzam zwarcie w tylnych prawych drzwiach i w Bordnetz. Drzwi odłączone, bordnetz wymieniony, rezystancja między liniami około 1k i pojawiają się jakieś rozsądne przebiegi na CAN. Niestety nadal brak komunikacji z modułami po CAN Komfort. Nie wiem które z nich mają terminatory. Większość modułów jest odłączona, została deska, bordnetz, kanapa tył (póki co nie chciało mi się rozbierać) i może moduł haka którego albo nie ma albo nie znalazłem. Podłączam poszczególne kolejne moduły ale z niczym nie gada. Mam analizator Kvaser Can analyser ale póki co nie podłączałem (zresztą jeszcze się nie doszukałem jakie są prędkości magistral).

    Pytania następujące - czy da radę się skomunikować np VCDS, VAG podłączając się bezpośrednio do CAN Komfort omijając gateway w desce? Pewnie nie, zapewne magistrala CAN out ma inne parametry. Chociaż w pierwszej wersji Phaetona były wg schematów wyprowadzone wszystkie magistrale na OBD.

    Po następne, jak zdiagnozować KESSY? Nie komunikuje się, a dochodzą do niego dwa CANy - silnik i komfort. Podmieniałem na drugi o podobnym numerze ale też nie gada, choć raz załączył stacyjkę. Podejrzewam że jeśliby chodziło o kodowanie to przecież musiałaby być komunikacja. Dodam że jest to wersja najprostsza, bez anten w drzwiach i przycisku Start.

    EDIT ->
    Przebiegi CAN Komfort jednak nie wyglądają za dobrze. Szczególnie CAN Low . Mam podłączone w tej chwili tylko wskaźniki i bordnetz i oscylogram nie wygląda jak typowy przebieg CAN. Jako że bordnetz jest wymieniony wnioskuję że deska też jest do wymiany. Tyle że nie jestem pewny które sterowniki muszą być żeby CAN działał poprawnie (terminatory?) Wydaje mi się że jako że we wskaźnikach jest gateway to to musi być. Bordnetz raczej też pozycja obowiązkowa. Czy ktoś próbował co minimalnie jest potrzebne żeby CAN działał? Nie chcę od razu wymieniać wszystkiego (póki co naliczyłem 7 komputerów uszkodzonych - kurcze to chyba jakiś sabotaż był - co to się mogło stać? Spawanie wydechu?).
    Doczytałem że CAN Komfort to 100mbit. Niestety analizator CAN nie jest w stanie czegokolwiek odczytać.
    Oscylogram CAN Napęd to też sieczka.
    W załączeniu oscylogram CAN Komfort - dwa kanały mierzą poszczególne linie CAN względem masy.

    Phaeton w12 - brak komunikacji

    0 13
  • #2 23 Paź 2017 11:55
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    sterowniki mają jak dobrze pamiętam po 120ohm każdy.


    sprawdź oporność każdego sterownika, dużo zweryfikujesz w ten sposób.

    Druga sprawa to ewidentnie problem w CAN L. jakieś zwarcie?

    0
  • #3 23 Paź 2017 12:22
    Fazi
    Poziom 17  

    No właśnie analizę CANa zaczęłem od pomiarów oporności. Niektóre sterowniki miały kilka ohm między liniami a nawet względem masy. Te klasyfikuję jako uszkodzone - taki był bordnetz więc go wymieniłem - w kupionym, używanym, rezystancja między liniami czy też względem masy jest nieskończona. Wskaźniki mają 1,5kohm między liniami. Po odłączeniu wszystkich sterowników same przewody wyglądają na sprawne - nie ma rezystancji między nimi lub masą.
    Z tego co bawiłem się CANem w rajdówkach, używając sterowników MOTEC, magistrala tylko na końcach jest wyposażona w terminatory - rezystory 120ohm. Pomiar rezystancji takiej magistrali daje zazwyczaj wynik około 60ohm. Jak jest to zrobione w VW - nie wiem - a to w sumie na tą chwilę najbardziej istotna informacja - żeby wiedzieć które komputery wymieniać.
    Wydaje mi się że nie mogą wszystkie komputery mieć oporności 120ohm. W tym Phaetonie jest 19 sterowników na CAN Komfort - ich wypadkowa rezystancja wyniosłaby kilka ohmów. Magistrala musi pracować tak samo przy 2 sterownikach jak i przy 20. Więc jeślibym ja budował tą magistralę to dwa sterowniki miałyby rezystory 120ohm - na początku i końcu magistrali (czyli np. wskaźniki - bo pod maską nic nie ma - oraz np. sterownik komfort w bagażniku). Pozostałe sterowniki miałyby wejścia wysokoohmowe. Tyle że nie wiem jak to zrobili Panowie z VW. Póki co nie znalazłem sterownika który miałby taką rezystancję.

    0
  • #4 23 Paź 2017 21:25
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    reasumując z czym masz teraz komunikację?

    wrzuć skan jakiś.

    0
  • #5 24 Paź 2017 15:19
    Fazi
    Poziom 17  

    Proszę bardzo oto skan - tyle że większość modułów CAN Komfort odłączona - i tak z niczym po tym CANie nie gada. Odłączone też sterowniki silnika i skrzyni.

    Code:
     Tuesday,24,October,2017,13:39:26:36988
    
    VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x86
    VCDS Version: 17.8.0.1
    Data version: 20170721 DS276.2
    www.Ross-Tech.com

    Workshop Code: 031 73430 000063

    Mileage: 159090km-98853mi   Repair Order:


    Chassis Type: 3D - VW Phaeton (2002 > 2006)
    Scan: 01 02 03 05 06 07 08 09 11 13 15 16 17 18 19 23 27 28 29 2E
              34 36 37 38 39 46 47 55 56 57 65 66 68 69 71 75 76 77
     
       Mileage: 159090km-98853miles
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 03: ABS Brakes        Labels: 3D0-614-517.lbl
       Part No: 3D0 614 517 R
       Component: ESP 5.7 allrad  H33 0043 
       Coding: 0008697
       Shop #: WSC 68012 000 00000
       VCID: 3162FB15ABB926CE35-5120

    5 Faults Found:
    01315 - Transmission Control Module
                004 - No Signal/Communication
    00526 - Brake Light Switch (F)
                011 - Open Circuit
    01317 - Control Module in Instrument Cluster (J285)
                004 - No Signal/Communication
    01314 - Engine Control Module
                004 - No Signal/Communication
    00532 - Supply Voltage B+
                000 -  -  - Intermittent

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 15: Airbags        Labels: 3D0-909-601.lbl
       Part No: 3D0 909 601 A
       Component: Airbag 8.4E         0506 
       Coding: 0341705
       Shop #: WSC 01065 000 00000
       VCID: 21420B55FB59964EA5-5120

    9 Faults Found:
    00532 - Supply Voltage B+
                002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
    01578 - Airbag Deactivation Warning Lamp; Passenger Side (K145)
                009 - Open or Short to Ground - Intermittent
    01228 - Airbag Cut-Off Switch for Passenger Side (E224)
                010 - Open or Short to Plus - Intermittent
    01217 - Side Airbag Igniter; Driver Side (N199)




                001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent - MIL ON
    01740 - Igniter for Belt-Tensioner 2; Drivers Side (N297)
                001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
    00591 - Seat Belt Switch; Driver (E24)
                010 - Open or Short to Plus - Intermittent
    01312 - Powertrain Data Bus
                014 - Defective - Intermittent
    01220 - Rear Side Airbag Igniter; Passenger Side (N202)
                001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON
    01219 - Rear Side Airbag Igniter; Driver Side (N201)
                001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 17: Instruments        Labels: 3D0-920-xxx-17.lbl
       Part No: 3D0 920 880 S
       Component: KOMBIINSTRUMENT RB4 2411 
       Coding: 0031111
       Shop #: WSC 00698 223 84870
       VCID: 356ACF055FD10AEE69-5120

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 19: CAN Gateway        Labels: 6N0-909-901-19.lbl
       Part No: 6N0 909 901
       Component: Gateway K<>CAN      0101 
       Coding: 0000006
       Shop #: WSC 01065 000 00000
       VCID: 70E43E1160336FC67A-5120

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 47: Sound System        Labels: 7Lx-035-4xx-47.lbl
       Part No: 3D0 035 456 A
       Component: 12K-AUDIOVERST      0110 
       Shop #: WSC 00000 000 00000
       VCID: 1F460DADCD2DA0BE93-5120

       Subsystem 1 - Part No: 3D0 035 456 A
       Component: 12K-AUDIOVERST      0110

    No Faults Found
      or DTCs not supported by controller
      or a communication error occurred

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 57: TV Tuner        Labels: 3D0-919-146.lbl
       Part No: 3D0 919 146
       Component: TV Tuner        H07 1205 
       Coding: 0000010
       Shop #: WSC 01065 000 00000
       VCID: 65CA5F45AFF1BA6E19-5120

    5 Faults Found:
    00459 - Control Module for Display and Input; Front (J523)
                004 - No Signal/Communication
    02239 - Audio / Video Output 1
                011 - Open Circuit
    00863 - Antenna 1 for TV (R55)
                011 - Open Circuit - Intermittent
    00864 - Antenna 2 for TV (R56)
                011 - Open Circuit - Intermittent
    00866 - Antenna 4 for TV (R58)
                011 - Open Circuit

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 77: Telephone        Labels: None
       Part No: 3D0 035 704 D
       Component: Telefon             8110 
       Shop #: WSC 00000 000 00000
       VCID: 1E3830A9CA27A9B698-5120

    4 Faults Found:
    01523 - Microphone for Telephone (R38)
                011 - Open Circuit
    00459 - Control Module for Display and Input; Front (J523)
                004 - No Signal/Communication
    01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
                004 - No Signal/Communication
    01522 - Handset for Telephone (R37)
                004 - No Signal/Communication - Intermittent

    End-------------------------(Elapsed Time: 11:02)--------------------------


    Co ciekawe wychodzi na to że CAN Media działa. Oscylogramy w załączeniu. Dziwię się trochę bo spodziewałem się symetrycznego (lustrzanego) sygnału CAN H i CAN L. No ale jakoś działa.

    Phaeton w12 - brak komunikacji

    Porównując z oscylogramem z pierwszego postu widać że tam CAN L jest mizerny.

    0
  • Pomocny post
    #6 24 Paź 2017 17:41
    tzok
    Moderator Samochody

    CAN ma tak wyglądać:
    Phaeton w12 - brak komunikacji

    To jest komunikacja z modułem CAN Gateway. Z samym Gateway'em da się "pogadać" VCDSem "na stole".

    1
  • Pomocny post
    #7 24 Paź 2017 20:58
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    Media prawdopodobnie będą działać nawet a trybie jednoprzewodowym, jeśli chodzi o CAN trakcja ETC nie bo mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.

    Do puki CAN nie będzie wyglądał jak u mojego przedmówcy będzie problem...

    0
  • Pomocny post
    #8 24 Paź 2017 23:46
    ptr92
    Poziom 17  

    A sprawdziłbyś wiązki w drzwiach czy przypadkiem CAN tam nie zwiera się do masy. Kiedyś miałem bardzo podobny przypadek, co prawda w octavii z 2011. Jedna ze skrętek zwarła się do blachy drzwi, tuz za harmonijką.
    I warto zajrzeć do tej specyficznej rurki w pokrywie bagażnika, w której idzie wiązka.
    Dodano po 7 [minuty]:

    szymitsu21 napisał:
    sterowniki mają jak dobrze pamiętam po 120ohm każdy.


    sprawdź oporność każdego sterownika, dużo zweryfikujesz w ten sposób.

    Druga sprawa to ewidentnie problem w CAN L. jakieś zwarcie?


    Są tylko dwa oporniki zakłóceniowe w całej magistrali CAN, a nie w każdym sterowniku. Jeśli uszkodzony miałbyś ten opornik to wykres szyny wyglądałby tak:
    Phaeton w12 - brak komunikacji


    Przy sprawdzaniu szyn CAN na dwóch kanałach, warto ustawić taki sam zakres napieciowy dla obu;) w FSA klikasz w "costam szyny CAN" i komputer z automatu ustawania częstotliwość i amplitude

    2
  • #9 25 Paź 2017 11:06
    Fazi
    Poziom 17  

    tzok -> no właśnie takiego przebiegu się spodziewałem. Z gatewayem VCDS gada na aucie, ale tam jak wiemy jest oddzielna szyna bezpośrednio OBD - gateway i nic więcej. W wolnej chwili obejrzę tam przebiegi.

    szymitsu21 -> tryb jednoprzewodowy wiele by tłumaczył. Po raz kolejny daje mi to do myślenia żeby podmienić deskę wraz z gatewayem. Niestety nie mam, musiałbym kupić. Tam na szczęście nie ma immo.

    ptr92 - zwarcie wiązki do masy czy gdziekolwiek raczej wykluczam - po wypięciu wszystkich sterowników mierzyłem rezystancję linii CAN względem siebie i masy i wszędzie była nieskończona. Co do oporników - również pisałem że powinny być dwa - pytanie tylko w których sterownikach? Przemierzyłem wszystkie i żaden nie ma takiej rezystancji - a pomiary są najróżniejsze - kilka , kilkadziesiąt, kilkaset Ohm, kiloomy , megaohmy. Wyniki mam zanotowane jakby co. Najbliżej 120ohm jest sterownik klimy -180ohm - ale jego podłączenie nic nie zmienia.

    Na oscylogramach zakresy napięciowe miałem takie same, ale nie zauważyłem żeby było jakieś ustawienie do CANa. Zaraz sprawdzę. Ale to w sumie kosmetyka ;)

    Dziękuję póki co wszystkim za zainteresowanie :)

    0
  • #10 25 Paź 2017 12:16
    ptr92
    Poziom 17  

    A może szyna zwarła się (albo ktoś zwarł robiąc wiązkę, bo nie wiedział jak połączyć) do ekranu np czujnika położenia wału (o ile jest)? Na ekranie masa jest ze sterownika, czyli odpinajac sterownik zwarcia nie masz, podpinajac, zwarcie jest i szyna nie działa.
    Warto może z uszkodzonego przewodu przedzwonić miernikiem do wszystkich innych pinow.

    0
  • #11 31 Paź 2017 11:52
    Fazi
    Poziom 17  

    Obejrzałem przebiegi CAN Diag zegary-OBD i są wzorowe.

    Następnie udało mi się pozyskać inne zegary i tu potwierdziły się moje przypuszczenia - po wymianie zegarów oscylogramy CAN się poprawiły, podłączam kolejne urządzenia, komunikuje się z niektórymi sterownikami - np. tymi co nie mają 5ohm na wejściu CAN - te blokują komunikację. Inne potrafią nieco zakłócać przebiegi choć nie przerywa to jeszcze komunikacji - są mocno podejrzane ale zostawmy to na razie.

    Mogę teraz się skomunikować z wymienionym modułem KESSY. Oczywiście wywala on błąd kluczyka i stacyjki nie włącza. Wiem że do podmiany KESSY potrzebne są kody nowego i starego - póki co nie posiadam żadnych. Znajomy twierdzi że mógłby je sklonować ale numery muszą się zgadzać a niestety się nie zgadzają. Stary KESSY ma numer 3D0 909 131 T - póki co nie udało mi się pozyskać takiego samego na podmianę. Czy macie jakieś sugestie jak to można rozwiązać?

    0
  • #12 01 Lis 2017 19:12
    damdam

    Poziom 33  

    żadnymi kodami tego nie pokopiujesz, najlepiej ze starego przerzuć procek i pamięć.

    0
  • #13 02 Lis 2017 20:18
    Fazi
    Poziom 17  

    Problem może być taki że procesor ( Infineon sak-c161cs) ma wbudowane moduły komunikacji CAN. Więc jest duża szansa że po jego przelutowaniu problem przejdzie na nowy moduł. Że nie wspomnę o kłopotach przy przelutowywaniu obudowy P-TQFP - 128 nóżek. Wiem że da radę, ale...

    0
  • #14 02 Lis 2017 21:16
    damdam

    Poziom 33  

    fajnie się go lutuje, raster tragiczny.

    0