Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Man tga 6x2 jak podlaczyc podnoszona os

piotreczek94 20 Oct 2017 22:07 6147 35
Metalwork
  • #1
    piotreczek94
    Level 9  
    Witam,
    Zakupiłem ostatnio mechanizm podnoszenia osi wleczonej do mojego mana . Kołyska, poduszka wszystko założone, problem w tym że nie wiem gdzie wpiąć przewód od zasilenia poduszki. Klawisz w kabinie jest, upuszcza powietrze z poduszek po wciśnięciu. Może ktos ma jakiś schemat lub podpowie co i jak.
  • Metalwork
  • Helpful post
    #2
    dare23
    Level 19  
    Ten klawisz w kabinie nie służy do obsługi tylnej osi unoszonej. Jeśli pojazd nie miał wcześniej unoszonej 3 osi to nie ma instalacji elektrycznej i pneumatycznej dla tej funkcji. Ja bym pomyślał nad zamontowaniem prostego zaworu np. zaworu osi unoszonej z naczepy.
  • #3
    piotreczek94
    Level 9  
    To od czego są 2 klawisze pokazujące własnie trzecią oś ze strzałka w góre? Rozważałem opcje z zaworem i tak by było najlepiej ale chciałbym mieć sterowanie z kabiny.
  • Helpful post
    #4
    saron22
    Trucks specialist
    Podnoszeniem i opuszczaniem osi steruje jak dobrze pamiętam zawór ECAS. Tam jest odpowiednie wyjście służące do napełnienia poduszki odpowiadającej za podnoszenie osi.
    Ale przecież to nie wszystko! A co ze spuszczeniem powietrza tych pozostałych 2 poduszek na osi wleczonej?? W tym przypadku może być konieczna wymiana sterownika poziomowania oraz zaworów na takie, które obsługują taką funkcję.
    A to, że jest klawisz zamontowany to jeszcze nic nie znaczy. Może ktoś go tam w jakimś innym celu zamontował. Albo np kabina była zmieniana itp, itd.
  • Metalwork
  • Helpful post
    #5
    dare23
    Level 19  
    piotreczek94 wrote:
    To od czego są 2 klawisze pokazujące własnie trzecią oś ze strzałka w góre?

    Możliwe że jeden od funkcji pomocy w ruszaniu na śliskiej nawierzchni a drugi? Nie mam pojęcia. Może do sterowania osią unoszoną w naczepie? Były takowe... Pokaż zdjęcie z tymi klawiszami jeśli możesz. Podeśli nr vin to się zorientuję w temacie wyposażenia w tym pojeździe.
  • #6
    piotreczek94
    Level 9  
    Dlatego napisałem w pierwszym poście że po naciśnięciu klawisza podnoszenia osi z dwóch poduszek głownych schodzi powietrze i tył na chwile osiada. Po chwili pompują sie i wszystko wraca do normy tak jakby nie wykrył sterownik że oś została podniesiona lub ciężar był za duży na oś napędową.
  • Helpful post
    #8
    kaczy2214
    Level 13  
    Jeden klawisz to podnoszenie osi do jazdy na pusto, oś opuszcza się po przekroczeniu jakiegoś tam ustalonego w sterowniku obciążenia auta. Drugi klawisz to awaryjnie podnoszenie osi urzywane podczas ruszania podnosi oś pomimo obciążenia ładunkiem i utrzymuje oś w górze do momentu przekroczenia 20km/h z tego co pamiętam powinien być osobny ecas nad trzecią osią sterowany z tych samych przewodów co ecas osi napędowej. Przy zaworze osi napędowej powinien być przekaźnik z reduktorem do sterowania trzeciej osi.
  • #9
    piotreczek94
    Level 9  
    Przy zaworze osi napedowej został dołożony prawdopodobnie ten przekaźnik o którym mowa. Wchodzi do niego przewód pneumatyczny i wychodzi też przewód bezpośrednio do poduszki osi wleczonej. Problem w tym, że właśnie nie wiem gdzie podpiąć ten przewód ktory idzie do tego przekaźnika. Długością sugeruje że gdzieś do tego głownego zaworu ecas.
  • Helpful post
    #10
    dare23
    Level 19  
    Poszperałem trochę w notatkach i podpytałem ludzi i wiedza którą zdobyłem jest następująca:
    Jak już napisał kolega kaczy2214 dolny przełącznik ECASu służy do "pomocy w ruszaniu" - odpowietrza poduszki nośne osi wleczonej lub poprzedzającej w celu zwiększenia nacisku na oś napędową w przypadku ruszania na śliskiej nawierzchni. (funkcja ta działa przez określony czas lub do ustalonej prędkości pojazdu nawet na załadowanym w pełni pojeździe)
    Górny przełącznik najprawdopodobniej służy w tym przypadku do odpowietrzenia poduszek osi wleczonej lub poprzedzającej w momencie jazdy na pusto lub z małym obciążeniem w celu zminimalizowania zużycia opon. (funkcja działa ciągle pod warunkiem że pojazd nie jest załadowany...)
    Przełącznik ten może służyć również do podnoszenia osi dodatkowej w pojazdach wyposażonych w taką oś. Poduszka unoszenia osi jest wtedy podłączona do podwójnego bloku zaworowego ECAS przy tylnej osi do złącza 25 ale nie bezpośrednio tylko przez zawór ograniczający ciśnienie do 7.4 Bar.(Jest to maksymalne ciśnienie jakie powinno zasilać poduszkę unoszenia osi.)
    W Twoim MANie do złącza 25 w bloku zaworów ECAS podłączony jest zawór regulacji siły hamowania dla dodatkowej osi który w osiach unoszonych nie występuje ale jego obecność tutaj nie jest żadną przeszkodą. Ja bym wstawił trójnik na przewodzie z wyjścia 25 i podłączył go przez zawór ograniczający ciśnienie (z zaworem bezpieczeństwa) do domontowanej poduszki podnoszenia osi.
  • #12
    dare23
    Level 19  
    Tak, to jest zawór ograniczenia ciśnienia.
  • Helpful post
    #13
    kaczy2214
    Level 13  
    To jest zawór do środkowej poduszki zapobiega wypuszczeniu do zera powietrza z poduszki kiedy oś jest opuszczona, poduszka nie może być sflaczała w czasie jazdy bo się uszkodzi. Do tego masz ecas sterowania trzeciej osi
  • #14
    piotreczek94
    Level 9  
    Czyli muszę i tak dołożyć zawór ograniczający ciśnienie do tych 7.4 bar czy ten co mam spełnia też tą funkcję?
  • #15
    dare23
    Level 19  
    Musisz dołożyć zawór ograniczający (7.4 bar) pomiędzy blokiem zaworowym ECAS (złącze25) a poduszką podnoszącą oś.
  • #16
    piotreczek94
    Level 9  
    Super wszystko wiem. Dzięki wszystkim obserwującym post. Chętnie postawie butelke jak się kiedyś spotkamy :)
  • Helpful post
    #18
    kaczy2214
    Level 13  
    strona 7.10-5 schemat elementów z opisem
  • #19
    piotreczek94
    Level 9  
    Koledzy wszystko działa ale mam jeszcze jedno pytanie. Czy da sie w jakiś sposob oszukać sterownik jaką wagę towaru ma załadowane? Chodzi o to, że z tyłu jest dość spory hds i ośka się nie chce podnieść nawet na pusto.. (po podparciu łap podnosi się). Oczywiście nie zamierzam jeździć z podniesioną ośką chodzi tylko o wjazdy na budowy i nadchodzącą zimę...
  • #20
    kaczy2214
    Level 13  
    Nie podnosi nawet z przycisku podnoszenia pod obciążeniem ?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Sprawdź manometrem jakie jest ciśnienie na poduszkach osi napędowej w czasie podnoszenia ośki może zwyczajnie brakuje ciśnienia w butlach żeby podnieść ramę z hds-em
  • Helpful post
    #21
    saron22
    Trucks specialist
    kaczy2214 wrote:
    Nie podnosi nawet z przycisku podnoszenia pod obciążeniem ?


    Oś powinna się odrobinę unieść po naciśnięci w/w przycisku a opuścić po jakimś tam czasie lub po przekroczeniu określonej prędkości. Do tego właśnie służy ten przycisk czyli właśnie do wyjechania z błota, śniegu itp.

    Jeśli chodzi o oszukanie wagi to raczej ciężki temat. Czy da się przeprogramować ECAS za pomocą MANCatsa tak aby zwiększyć tolerancję wagi tego niestety nie wiem.
  • #22
    kaczy2214
    Level 13  
    Do czego służą te przyciski pisałem wyżej. Ale jeśli auto jest na tyle przeciążone że ciśnienie w poduszkach będzie się równać ciśnieniu w zbiornikach to się z powietrza nie wyczaruje większe ciśnienie i auto zamiast podnieść oś opadnie całe więc trzeba sprawdzić manometrem czy w czasie podnoszenia ośki ciśnienie w poduszkach jest takie samo jak w zbiornikach czy mniejsze
  • #23
    dare23
    Level 19  
    HDS na tyle? No i w pizdu wylądował. I cały misterny plan też w pizdu :D
  • #24
    kaczy2214
    Level 13  
    Żeby oszukać czujniki możesz zaślepić miejsca po czujnikach w poduszkach a czujniki podłączyć do przewodów powietrza przez reduktor 5bar

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dare23 też ma trochę racji 😊

    Dodano po 2 [godziny] 24 [minuty]:

    Oczywiście z tak podpiętymi czujnikami nie możesz jeździć, odczyt ciśnienia w poduszkach wpływa na działanie ebs
  • #25
    piotreczek94
    Level 9  
    Po nacisnieciu klawisza oska nie odrywa sie od ziemi ale znacząco dociąża oś napędową bo poduszka od wleczonej osi napełnia się. Myśle że to powinno wystarczyć przy błocie na budowie. Nie bede kombinował bo przedobrze i szczeli któraś poducha ;p

    A jeszcze inne pytanie mam. Na jakiej zasadzie działa korektor siły hamowania osi wleczonej bo mam problem ze zużyciem klocków na niej a mianowicie 2x szybciej się zużywaja a teraz odłączylem calkiem przewód 25 i jakoś dziwnie sie hamuje jakby słabiej ;p Dodam że czasem przy dojeżdżaniu do świateł potrafiło koło zablokować nawet na ośce wleczonej...
  • #26
    kaczy2214
    Level 13  
    Korekcja hamulca działa na wszystkie koła nie tylko na wleczoną oś. A tarcze jak wyglądają mają jakieś paski rdzy na brzegach? Przewód 25 od czego odłączyłeś?
  • #27
    dare23
    Level 19  
    Przewód oryginalny który był podpięty pod 25 musi być podpięty pod złącze 25 ponownie. Prowadzi on do zaworu odpowiadającego za ciśnienie hamowania na 3 osi. Jeśli nadal będą problemy z hamulcem na 3 osi to zadzwoń do najbliższego ASO MAN i zapytaj o darmową akcję serwisową dotyczącą właśnie tego hamulca na 3 osi. Z tego co się orientuję to chyba serwis w ramach tej akcji kiedyś nawet tarcze i klocki wymieniał. Samodzielne naprawy układu hamulcowego bez odpowiedniej wiedzy mogą się źle skończyć.
  • #28
    piotreczek94
    Level 9  
    Problem występował właśnie jak przewód był podłaczony do zaworu ecas.. Teraz jest ok ale chcialem wlaśnie wiedzieć czy nie wplynie to na cos innego. Juz wole jak ta oś wcale nie hamuje niż ma palic opony...
  • #29
    saron22
    Trucks specialist
    piotreczek94 wrote:
    Juz wole jak ta oś wcale nie hamuje niż ma palic opony...


    Ty nie jesteś od tego, żeby woleć albo nie woleć. Auto ma 3 osie i 3 osie mają hamować prawidłowo! Koniec i kropka!
    Jeśli nie potrafisz tego naprawić to zaprowadź auto do warsztatu lub do ASO i odbierz auto naprawione. Uprzednio regulując oczywiście fakturę.

    Jak dziecko przejedziesz to co jego matce powiesz?? Że wolałeś, żeby oś nie hamowała niż to, że paliło opony bo szkoda ci kasy na naprawę albo na opony??
  • #30
    piotreczek94
    Level 9  
    To lepiej jak przy ostrym hamowaniu blokuje oś ostatnią a reszta hamuje z dużo mniejszą siłą? Wtedy jest bezpieczniej? A druga sprawa że ktoś tu wcześniej pisał że przy podnoszonej osi przewód 25 jest wogole odpięty czy jakoś tak. Idąc twoim tokiem myślenia nie można podnosić osi wleczonej w czasie jazdy- bo nie hamuje...