Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem

młody14 21 Oct 2017 11:06 4863 11
  • #1
    młody14
    Level 37  
    Cześć.

    Piszę ten post już totalnie zirytowany.
    Tuż po przekręceniu stacyjki na zapłon przestaje mi działać połowa elektryki (wycieraczki, nawiew i na pewno wentylator na chłodnicy(!) ).
    Jak już odpalę silnik muszę się sporo nakręcić stacyjką, żeby wszystko wróciło do normy.

    Jestem kompletnym laikiem, stąd pytanie: Co tu może być nie tak? Na pewno jest to coś ze stacyjką, coś czytałem o kostce stacyjki, ale czy to na pewno to? Jak się do niej dobrać? Mogę zamówić i wymienić, tylko będę potrzebował w tym Waszej pomocy.



    Poza tym faktem samochód odpala normalnie, podczas jazdy też nie ma z nim problemów, nie robi się żadna dyskoteka czy coś. Jak już zaskoczy to działa aż do wyłączenia silnika.

    Dlaczego chcę to zrobić sam? Mieszkam na wiosce, mamy tu co prawda 2 serwisy ale oni mają ciągle pełno, ostatnio czekałem na swojego złomka ponad miesiąc zanim go zrobili a ja na to nie mam czasu, bo czymś do pracy trzeba jeździć.

    Wrzucam filmik, dla zobrazowania sytuacji:




    Proszę o pomoc :(

    Pozdrawiam!
  • Helpful post
    #2
    g107r
    Level 40  
    Musisz rozkręcić obudowę kolumny kierownicy, ze 3 śrubki od spodu, i pewnie 2 z przodu po bokach - jak przekręcisz kierownicę o 90 stopni to zobaczysz dwa trochę schowane wkręty zaraz za nią.
    Kostka stacyjki trzyma się stacyjki na śrubce ? Po "drugiej" stronie kluczyka, czyli przy kluczyku na razie nie gmerasz.

    Sprawdź też dokładnie czy bolec ze stacyjki, jej metalowej obudowy, przenosi ruch kluczyka we wkładce - tu też może być problem.
    Oprócz tych wymienionych, rozruch rozrusznikiem odcina też gniazdo zapalniczki :?: , ABS i zasilanie przekaźników wentylatora/ów chłodnicy. Bezpieczniki w kabinie F18, 19, 20.
    Kostkę staraj się kupić oryginalną. Lub spróbuj przeczyścić, jest na zatrzaskach, i da się rozłożyć i złożyć ponownie :)
  • #3
    młody14
    Level 37  
    Dziękuję bardzo za tą odpowiedź!

    A więc tak... Rozebrałem, wyciągnąłem tą kostkę i sprawdziłem ruch tego bolca w środku - wygląda ok, ale widzę też, że "nasi tu byli" :| Poizolowane kable przy tej kostce...

    Czy odcina gniazdo zapalniczki to sprawdzę jak to złożę, bo nie zwróciłem na to uwagi wcześniej. Bezpieczniki sprawdziłem nawet miernikiem, są ok.

    Sprawdziłem przejście między tymi zlutowanymi kablami a sama wtyczką, niby jest ok.
    Przetarłem styki lecz bez zmian. Dalej nic nie działa. Tak, nic. Po odpaleniu nie da się również opuścić szyb, włączyć ogrzewania tylnej szyby, gniazdo zapalniczki działa.
    No i ciągle świeci "check" po odpaleniu :/ Gasło wtedy, jak udało mi się wykręcić tą stacyjką by wszystko działało :(

    Czyli co, jednak ta kostka?
  • #4
    g107r
    Level 40  
    Zapalniczka to pikuś, ważniejsze są wentylatory chłodnicy jak masz dwa i klimę.
    Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem
    Pomarańczowy przewód z kostki idzie do złącza C206 (pin15) - te pierwsze najszersze od dołu przy bezpiecznikach. Daje prąd z kostki ?
    Masz w efekcie zasilanie na bezpiecznikach ?
    W kostce masz dwie miedziane blachy przesuwające się po wystających punktach stykowych łącząc styki od/do ... tak ?
    Jeden się wypalił, wtopił, zabrudził, nie styka z blachą nie zasilając ww.

    Można by ten przewód na chwilę zmostkować z pinem 4 lub 6, ale przeciążasz tym te jeszcze działające styki. ACC to zapalniczka i radio, i ten bym wybrał.
    Masz dwa czerwone, jeden to rozrusznik.
  • #5
    młody14
    Level 37  
    g107r wrote:
    Pomarańczowy przewód z kostki idzie do złącza C206 (pin15) - te pierwsze najszersze od dołu przy bezpiecznikach. Daje prąd z kostki ?
    Masz w efekcie zasilanie na bezpiecznikach ?

    Póki stacyjka nie jest w pozycji zapłonu to jest zasilanie bo wtedy działa wszystko. Dopiero po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu wszystko ucicha no i zostaje tak nawet po odpaleniu.

    g107r wrote:
    W kostce masz dwie miedziane blachy przesuwające się po wystających punktach stykowych łącząc styki od/do ... tak ?
    Jeden się wypalił, wtopił, zabrudził, nie styka z blachą nie zasilając ww.

    Zaraz jeszcze raz ją wykręcę i rozbiorę, bo tego nie robiłem.

    Chwila nieuwagi i...

    Poszło w częściach na podłogę :|
    Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razemDaewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem

    Te miedziane kółka są strasznie zabrudzone. Spróbuję je wyczyścić, tylko nie wiem jak to później złożyć.



    Dobra, te puzzle nie miały zbyt wielu elementów, już wiem jak to ma być :D
    Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razemDaewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem
  • #6
    g107r
    Level 40  
    :)
    Najprościej było sprawdzić prąd na pomarańczowym przewodzie włączając/przekręcając samą kostkę śrubokrętem.
    Z tego co pamiętam to źle nie złożysz, byle wygiętym do styków w plastyku kostki.
  • #7
    młody14
    Level 37  
    Wyczyściłem i nic to nie dało :o Bardzo ciekawe.
    Ok, sprawdzę jeszcze ten przewód.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Więc tak: Lekko przekręcony kluczyk, tuż przez pozycją zapłonu wentylatory działają, na pomarańczowym jest 12V, jak przekręcę kluczyk dalej to już 0V i po odpaleniu tak zostaje.
  • #8
    g107r
    Level 40  
    Nity trzymają blaszki do złącza ?
    Od tego czy kostka puszcza napięcie zależy czy jest dobra, puszcza, to problem leży po za nią.
    Włącz ją ręcznie śrubokrętem i sprawdź to kontrolką z żarówki. Nie miernikiem, który może pokazać napięcie, ale z bardzo małym prądem przez wadliwy styk.
    Daj plus 12V bezpośrednio na pomarańczowy.
    młody14 wrote:
    na pomarańczowym jest 12V, jak przekręcę kluczyk dalej to już 0V i po odpaleniu tak zostaje.

    Wychodzi na nią, ale...
    Kostka nie ma sprężyny powrotnej, ta jest w obudowie stacyjki, co powoduje że uszkodzenie może tkwić w niej - bolec nie powraca do końca, "kółko" też, nie dojeżdżając do styku. Tu "posiłuj" się trzymając za bolec równocześnie kręcąc kluczykiem. Bolec to luźna część, i też może się zacinać. Tego nie życzę gdy obudowa przykręcona jest zrywalnymi śrubami do kolumny kierownicy...
  • #9
    młody14
    Level 37  
    g107r wrote:
    Od tego czy kostka puszcza napięcie zależy czy jest dobra, puszcza, to problem leży po za nią.

    Tak jak napisałem, napięcie puszcza, ale przestaje w momencie przekręcenia kluczyka na zapłon.

    Nie wiem czy w problem nie leży w tym małym miedzianym kółku w kostce stacyjki. Wygląda jakby ktoś tam kiedyś cyną coś maźnął na nim.

    Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem





    Bolec raczej jest ok - kręciłem kluczykiem i próbowałem go palcami zatrzymać, nie dało się za bardzo :D
  • #10
    g107r
    Level 40  
    Nie pamiętam do którego kółka doszedłem śledząc rozrusznik, ale pocynowanie=pogrubienie.
    Można też pocienic spiłowując plastykowe wypustki po których niby ślizga się kółko celem lepszego dolegania kółka do styków. O ile dobrze to pamiętam, i chcesz ratować obecną kostkę.
    Wypadałoby kupić nową, jak ze śrubokręta także gubi prąd. Nie pomijaj mechanizmu napędzającego kostkę stacyjki.
    Lub
    g107r wrote:
    Można by ten przewód na chwilę zmostkować z pinem 4 lub 6

    4 zasila silnik > hamulce, wspomaganie < i światła, więc 6 jest bardziej bezpiecznym rozwiązaniem na czas dostarczenia/kupna nowej kostki.
    -------
    Wypalone i starte styki, praktycznie nie kręcisz, mimo to od minimalnego ruchu, docisku śrubokrętem, działa/nie działa ?
    Nowa potrzebna...
    Zsuń jeszcze osłonkę styków do wtyczki i sprawdź zanitowanie blaszek do styków, ale właściwie czeka Cię nowa kostka.
  • #11
    młody14
    Level 37  
    g107r wrote:
    Nie pamiętam do którego kółka doszedłem śledząc rozrusznik, ale pocynowanie=pogrubienie.

    Może posmarkać cyną lekko?

    g107r wrote:
    Można też pocienic spiłowując plastykowe wypustki po których niby ślizga się kółko celem lepszego dolegania kółka do styków. O ile dobrze to pamiętam, i chcesz ratować obecną kostkę.

    Mogę spróbować spiłować te wypustki. Szczerze mówiąc to zaczyna mi być ona obojętna. Jak nie zrobię to trudno, zamówię dziś, przyjdzie na wtorek. Najwyżej 2 razy przejadę się autobusem do pracy, ale dziewczyna nie będzie zadowolona, że nie przyjadę przez weekend :D

    g107r wrote:
    Wypalone styki, praktycznie nie kręcisz, mimo to od minimalnego ruchu, docisku śrubokrętem, działa/nie działa ?

    Sprawdzę to, bo szczerze mówiąc to nie dociskałem za bardzo.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Daewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razemDaewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razemDaewoo Lanos - Nawiew i wycieraczki nie działają za każdym razem

    Tak to wygląda...

    Dodano po 41 [minuty]:

    Lekko chlapnąłem cyną w 2 miejscach na tym miedzianym kółku i... Działa :) Tylko mimo wszystko obawiam się gdzieś jechać bo jednak to tylko cyna która nie bardzo ma się czego trzymać :/
  • #12
    młody14
    Level 37  
    Jeździłem na starej do dziś i nic jej nie jest :) Jednakże przyszła nowa i po wymianie jest trochę lipa :/ Straszna tandeta albo po prostu musi się wyrobić. Wcześniej przejście z zapłonu na start wymagało niewielkiej siły teraz muszę porządnie wygiąć kluczyk w stronę start, żeby samochód zaczął odpalać :/

    Jeśli się nic nie zmieni to odeślę to w cholerę.

    Dziękuję za pomoc, zamykam temat :)