Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki bezpiecznik/przewód dla przetwornicy 12-230V ?

21 Paź 2017 21:05 2259 11
  • Poziom 9  
    Witam.

    Zamierzam podpiąć do gniazda zapalniczki samochodowej (12V) przetwornicę 230V która ma wydajność 400W.

    (Jeśli się nie mylę to):
    Jeśli tak właśnie ją obciążę, to te 400W na 230V da ~1,7A

    I teraz pytania:

    1. Czy dla 12V prądu stałego będzie to w takim razie ~33,3A ? Taki bezpiecznik muszę wstawić?
    2. Jakiej grubości powinny być żyły przewodu dostarczającego ten prąd do przetwornicy przy obciążeniu jej 400W?
    3. Jakiej grubości powinny być żyły przewodu dostarczającego ten prąd do przetwornicy przy obciążeniu jej 100W? Wystarczą 4x cieńsze?
  • Poziom 42  
    1) Czyli 40A lub więcej. Bo chwilowe skoki na przetowornicy pewnie 600-800W mogą być (chyba że już podałeś te chwilowe a nie długie stałe).
    2) 2,5mm2 wg mnie starczą - do tego oczywiście solidne gniazdo zapalniczki bo to jest bardzo ważne bo inaczej będzie się mocno grzać.
    3) Ten punkt jest bezsensu - albo montujesz na zapas albo wcale te przewody. Chyba że pytasz z innego powodu jakiegoś?

    Faktycznie będziesz zużywał do 400W czy tylko max 100W? Co będziesz podłączał do niego?
  • Poziom 9  
    Dzięki za odpowiedź.

    Ad1. Te 400W to jest jej wydajność ciągła, skokowa to 650W.
    Ad2. Gniazda nie wymieniałem, oryginalny bezpiecznik to 15A czyli do 180W mogę chyba bezpiecznie podpiąć bez wymiany gniazda.
    Ad3. Zamierzam podpiąć do 90W w szczycie, ale chciałem też wiedzieć jak grube (nie poręczne, sztywne i ciężkie) były by potrzebne gdybym kiedyś chciał wykorzystać jej pełne 400W.

    Czyli jakie żyły dla 100W? Jak to się oblicza?
  • Moderator Samochody
    Kup sobie zasilacz do laptopa na 12V i nie kombinuj z przetwornicą, bo podejrzewam, że do tego ją potrzebujesz. Fabryczna instalacja zapalniczki (pod warunkiem, że jest dobrej jakości i nie była używana jako zapalniczka) wytrzyma do 150W na 12W, czyli jakiś 100-120W na wyjściu przetwornicy.

    :arrow: http://lumier.pl/kalkulator/
  • Poziom 9  
    Tak, to ma być pod laptopa, ale przetwornicę już mam, a wszystkie samochodowe zasilacze laptopów jakie spotykam albo nie mają końcówki dla Lenovo (prostokątna), albo są bardzo drogie.

    Dzięki za linka.
  • Poziom 35  
    Mogłeś kupić do starszego Lenovo i dokupić przejściówkę na kwadrat.
    Tak mam w swoim domu.
    A przetwornicę to nad wyraz kupiłeś, zasilacz ma raptem 90W, więc z zapasem mocy by 200W wystarczyła, a na przewodach 1,0 mm2 by pociągnęło bez problemu.
  • Poziom 9  
    Przetwornicę kupiłem już dawno (jeszcze zanim miałem laptopa), postanowiłem więc ją wykorzystać zamiast kupować jeszcze dodatkowy zasilacz. Nie miałem tylko przewodu doprowadzającego do niej prąd z gniazda zapalniczki (bo w komplecie były przewody z żabkami na akumulator) i stąd moje pytanie.
  • Spec od Mercedesów
    tbik napisał:
    oryginalny bezpiecznik to 15A czyli do 180W mogę chyba bezpiecznie podpiąć bez wymiany gniazda
    Mylisz się. Po pierwsze - bezpiecznik dobierany jest z pewnym zapasem - można przyjąć, że ok. 20-30% Nie można przyjmować, że wartość prądu bezpiecznika równa jest maksymalnemu prądowi użytecznemu w obwodzie. Po drugie: na bezpieczniku są zazwyczaj jeszcze inne odbiorniki które też pobierają prąd. Chociaż zasady konstruowania takich obwodów dążą do łączenia na tym samym bezpieczniku urządzeń, które z dużym prawdopodobieństwem nie są używane wspólnie (lub na jednym bezpieczniku nie jest podpinane więcej niż jedno urządzenie o ciągłym poborze mocy) to w podanym przypadku można być prawie pewnym, że wydolność prądowa obwodu zostanie przekroczona. Po trzecie - zdaj sobie sprawę z charakteru działania zapalniczki - jest to pobór chwilowy, dopuszczający w pewnym stopniu większy prąd. Ten sam prąd pobierany w trybie ciągłym może uszkodzić instalację pomimo tego, że nie spali bezpiecznika (!).
    W tym miejscu pora na niewielką przypowieść: Do gniazda zapalniczki podpięto kompresor do opon (taka samoróbka, trochę większy niż te marketowe, ale bezpiecznika nie przepalał) który był w ciągłym użyciu ok. 10 minut. Operację przerwał (na szczęście!) dymek wydobywający się z gniazda zapalniczki. Ten objaw można pominąć, bo akurat o słaby styk w zaśniedziałym gnieździe zapalniczki nie jest trudno. Przy okazji sprawdzania gniazda okazało się, że nadtopieniu uległa izolacja kabla doprowadzającego prąd do gniazda. Bezpiecznik ciągle cały, o wartości oryginalnej!
    Tak więc zastanów się teraz, dlaczego przetwornica dostarczana jest z żabkami na akumulator. Jaki był problem w założeniu dużo wygodniejszej wtyczki do gniazda zapalniczki?
  • Poziom 9  
    Dzięki za przestrogę i pouczenie. Na pewno skorzystam.

    Jeśli zaś chodzi o "Jaki był problem w założeniu dużo wygodniejszej wtyczki do gniazda zapalniczki?" to wg mnie prościej (i pewnie taniej) było założyć (duże wygodne) żabki, niż małą (i pewnie droższą) wtyczkę zapalniczki.
  • Moderator Samochody
    Generalnie wypadałoby pod przetwornicę pociągnąć instalację z jakimś złączem modułowym i bezpiecznikiem 40A bezpośrednio przy akumulatorze. Kabel 4-6mm^2 (10-12AWG). Gniazdo zapalniczni jest bardzo niepewnym złączem, które lubi się przygrzać. Zwłaszcza, jeśli gniazdo było używane do zapalniczki.
  • Poziom 42  
    tzok napisał:
    Kup sobie zasilacz do laptopa na 12V i nie kombinuj z przetwornicą, bo podejrzewam, że do tego ją potrzebujesz. Fabryczna instalacja zapalniczki (pod warunkiem, że jest dobrej jakości i nie była używana jako zapalniczka) wytrzyma do 150W na 12W, czyli jakiś 100-120W na wyjściu przetwornicy.

    Pokaż taki zasilacz ale pewnej jakości? Poza tym skąd by miał brać zasilanie jak nie z zapalniczki przy takim zasilaczu?

    Lepiej używać oryginalnego zasilacza poprzez przetwornice niż kupować jakiś pseudo zasilacz 12V czyli de facto przetowornice tylko nie wiadomo jakiej jakości.

    Jakbyś miał używac faktycznie non stop to ciągniesz sobie przewody do środka ale robisz sobie specjalne gniazdko pod które podłączasz przetowornice bo faktycznie jakości zapalniczek nie jest specjalna choć 100W lub mniej w miare dobrej jakości da rade. Choć co dedykowane połączenie napewno będzie się mniej grzać niz poprzez gniazdko zapalniczki - poprostu trzeba by pokombinować i zrobić jakieś gniazdko ala 230V czy coś w ten deseń na 12V.
  • Moderator Samochody
    Tak ma przetwornicę z 14VDC na 230VAC, a za nią zasilacz 230VAC na 19VDC... zamiast tego lepiej byłoby użyć przetwornicy z 14VDC na 19VDC. Takie podłączenie miałoby wyższą sprawność, a zatem mniejszy pobór prądu z gniazda 12V. Lenovo ma w ofercie takie zasilacze, jest też sporo zamienników. Niemniej już zostało wyjaśnione, że autor tego nie chce, bo już ma tę przetwornicę.