Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zbudować z silnika elekt. 3 faz 7KW agregat prądotwórczy

AndrzejMucka 29 Mar 2006 14:58 93296 91
  • #61
    prez8s
    Level 33  
    Witam ponownie, rozebrałem dzisiaj agregat i dokładnie go przeswietlilem. Pomylilem sie co do okreslenisa podlaczenia kondziorów, okazuje sie jednak ze sa połączone w trójkąt, a nie gwiazde, no ale to jeszcze nic. Równolegle do nich podpiołem swoje 20uF 500V stare ruskie, ale działające. I co sie okazuje? Silnik 2,2kW (pracujący w trójkącie) bez najmniejszego zająknięcia startuje, podłączyłem zarówke żeby zobaczyc co sie dzieje. Spadek napięcia podczas rzoruchu takiego takiego silnik jest tak duży ze zarówka gasnie, ale pochwili gdy silnik juz działa swieci normalnie. Trwa to najwyżej 1s, więc nie jest to duży problem. Ale problemem jest podwyższone napiecie do ok 280V-300V na jednej fazie i sie wacha w zaleznosci czy cos jest podłączone czy nie. Teraz mam zamiar zrobic automatyke, zeby kondensatory byly załączane automatycznie gdy spadnie napiecie podczas rozruchu silnika. Zrobie fotki jak wszystko mi sie uda :). Ewentualnie gdyby "myk" ze stycznikiem sie nie udał, to zamontuje włącznik, do załączenia kondensatorów, tylko do pracy z silnikami.
  • #62
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Prez8s - mam mała prośbą: jeśli możesz zmierz prąd płynący przez pojemności. Cały czas interesuje mnie ile mocy biernej "plącze się" po takim silniku.
  • #63
    prez8s
    Level 33  
    Witam znowu, no teraz juz nie pomierze bo złożyłem go. Niestety moje eksperymenty sie do konca nie powiodły. Po kilkunastu rozruchach silnika 2,2kW prądnica jest bardzo gorąca, poza tym napiecie na kondensatorach sięga 550V, co powoduje że sie grzeją, więc nie może tak ciągle pracować, nie udało mi sie zejść poniżej 280V na gniazdach z podłączonymi dodatkowymi kondziorami, mimo zmniejszania obrotów silnika. Rozruch bez dodatkowych kondensatorów i pozniejsze automatyczne dołączanie poprzez stycznik nic nie daje - nie wiem czemu. Agregat musi byc uruchamiany z tymi kondziorami i wtedy to działa, więc nie jest to konkretne rozwiązanie. Być może da sie to zrobić, ale chyba muszą być jeszcze jakieś dodtkowe elementy. Gdyby ktoś miał jakieś poropozycje, sugestie to prosze pisać.
    Zasatanwia mnie szczególnie dlaczego te główne kondensatory są wpięte w trójkąt? Mimo tego napiecie miedzyfazowe wynosi 400V, a fazowe ok 240V, więc znaczyłoby to, że ta prądnica to nie jest taki zwykły silnik, raczej są inne uzwojenia. Jak pomierzyłem rezystancie na kondesatorach wpietych z uzwojeniami to wynosi ona tylko 1,5 ohma.
    Wyglad i budowa przypomina zwykły silnik, jednak teraz wydaje mi sie że tak nie jest.

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Męczy mnie to :)
    Wie ktoś może co jest w tej nadbuduwce na tej prądnicy, oprócz rzecz jasna głównych kondensatorów wzbudzających?:
    http://www.szybicki.com.pl/geko/ekonomiczne/9002se.html

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jest napisane że:
    "Seryjnie wyposażony w wyłączane wzmocnienie rozruchu."
    Co to za ustrojstwo, że sie wyłącza?
    Cos tam musi być skoro ta obudowa taka duża, tylko co????
  • #64
    master9
    Level 20  
    Kolego najpierw napisz mi jak wygląda silnik klatkowy i ten drugi jak je rozróżniać.
    Drugą sprawą jest to z czego wykonany wirnik procze sprawdzić czy nie jest namagnesowany oraz prosze że tak to określe pomachać jakimś transformatorem lub cewko przy nim i sprawdzić czy bedzie sie w tym indukowało napięcie.
    Odnośnie tych kondensatorów to: jak już odpalony jest agregat podłączenie nic nie da, ponieważ w czasie startu musi być duże przesunięcie kąta. Mam pytanie jak podłącza sie te kondensatory bo sposobów jest kilka. Według mnie na każde uzwojenie powinien iść kondensator równolegle. Ale też jakimś sposoben jest podłączenie gdy silnik jest w gwiazde to kondensatory w trójkąt i odwrotnie.
    Mój wniosek takie załączanie kondensatorów gdzy napięcie jest poniżej 180V miało by sens, bo oczywiście przy starcie do osiągnięcia tego napięcia bedą podpięte. Druga sprawa podczas pracy podłączanie kondensatorów Y/Δ według mnie dało by coś konkretnie nie mam pojęcia.

    Prawdopodobnie w tym fabrycznym agregacie to urządzenie do startu to jest dołączanie kondensatorów właśnie z taką kombinacją Y/Δ.
    Teraz czekam na sugestie ja dodam ze w okolicach maja jesli załatwie sobie jakieś kondensatory również przystąpie do prac budowy.
  • #65
    prez8s
    Level 33  
    Znalazlem zdjecia z bliska:
    http://cgi.ebay.pl/Geko-Stromerzeuger-Generat...603352760QQcategoryZ65408QQrdZ1QQcmdZViewItem


    W tej nadbudówce w moim są tylko trzy kondesatory 50uF 400V(500V).
    Z prądnicy wychodzi z 8 kabli, 3 sa podłączone do kondesatorów w trójkąt, kolejne 3 do gniazd, N, PE i awayrjny do wyłączenia silnika podczas przegrzania (czujnik). Tyle że jakoś nie moge pojąć skąd sie bierze N. Czyżby te kondziory były na jakichś oddzielnych uzwojeniach wzbudzających? Na to by wyglądało. W kazdym razie gdy dałem dodatkowe to umozliwiło roruch silnika, ale nap. skoczyło do 280V i miedzyfazowo do blisko 480V. A na kondziorach było ponad 550V! Nie chce zabardzo eksperymentować, bo nie che uwalić prądnicy.
  • #67
    prez8s
    Level 33  
    Samej prądnicy jeszcze nie rozbierałem, ale widziałem małą ilustracje przekroju podobnej tej firmy niedawno na jakiejs stronie i z tego co tam wylookałem to wirnik jest nieuzwojony, jak w zwykłym silniku, typowy asynchro.
    W tej chwili najbardziej mnie ciekawi co sie składa na "wzmocnienie rozruchu", najlepiej jakis schemacik. Buszuje po sieci, po zagranicznych stronach, ale nic jak na razie nie znalazłem. Być może jest to tajny wynalazek tej konkretnej firmy. Może jakieś dławiki jeszcze sie dołącza? Gdzies kiedys czytałem, ze rozruch silników klatkowych mozna przeprowadzic za pomcą dławika trójfazowego.
  • #68
    Breżniew
    Level 22  
    Dzięki połączeniu kondensatorow w trojkat mozliwe jest zastosowanie mniejszych pojemności niz w gwiezdzie , niestety kondensatory muszą byc na wyższe napiecie pracy w trojkącie.
    Dziwi mnie tylko ten silnik 2,2kw dlaczego jest łaczony w trójkat . Silniki o tak małej mocy sa prawie zawsze łączone w gwiazdę. Czy na tabliczce silnika pisze 380/660V ? Moze 220/380- jeśli tak to tylko w gwiazdę powinien być połączony dla napiecia międzyfazowego 400V.
    Te dodatkowe kondensatory zamontował bym przy silniku 2,2kw a nie przy agregacie chyba ,ze uzywałbyś takze innych silnikow z tym agregatem. Można tez pobawic sie z połączeniem dodatkowych kondensatorow w gwiazdę.
  • #70
    prez8s
    Level 33  
    A tutaj rozrysowałem schemat prądnicy jaki z powyzszych połączeń kabli wynika. Więc wychodzi na to ze pradnica ma dodatkowe uzwojenia wzbudzające. Czyli nie jest to zwykły silnik asynchroniczny.
    Teraz sie zastanawiam, co bedzie jezeli dołoże dodatkowe kondenstaory, ale nie równolegle do tych co są, jak to robiłem wczesniej, a do uzwojenia "wyjsciowego". Połącze je w gwiazde, a pot`em w trójkąt i zobacze co to da......
  • #72
    master9
    Level 20  
    no to z tego co zobaczyłem no to wirniki różnią sie od tych które są w silnikach. Druga rzecz to odnośnie tych wyprowadzeń z agregatu to skoro gniazdka obydwa są podłączone pod jedne uzwojenie to w takim wypadku ciekawy jestem jak on dziala jak jest podpiete obciążenie niezrównoważone.
  • #73
    prez8s
    Level 33  
    Szczerze powiem ze nie mam zielonego pojecia, ale z jednego gniazdka (z jednej fazy) jest az 5kVA, a z trzech faz na raz tylko 5,9kVA. Takie są dane znamionowe, ale podłączyłem pod jedną fazę łącznie 7kW (grzejniki) i daje rade. Dziwne to, ale prawdziwe.
  • #74
    prez8s
    Level 33  
    prez8s wrote:
    ....co bedzie jezeli dołoże dodtkowe kondenstaory nie równolegle do tych co są jak to robiłem, a do uzwojenia "wyjsciowego", połącze je w gwiazde, a potem w trójkąt i zobacze co to da......


    Sprawdzilem to, niestety nic to nie daje. Trzeba w tej prądnicy jednak kombinowac przy uzwojeniach wzbudzających. Gdyby to był zwykły silnik to pewnie byłoby łatwiej. Orientuje sie ktoś, po co są tak rozplanowane uzwojenia w tej pradnicy? Wyjściowe w gwiezdzie, wzbudzające w trójkącie + kondenstaory. Co to daje wogóle?
  • #75
    janhen
    Level 22  
    Witam
    Przypomnę że połączenie uzwojeń silnika w trójkąt jest na niższe napięcie.
    Jeśli na tabliczce znamionowej silnika jest podane napięcie np.220/380 V(wg.starego podziału napięć )to przy połączeniu w trójkąt silnika pracującego jako generator powinieneś otrzymać napięcie międzyfazowe około 220 V a w gwiazdę ok.380V.Prawdopodobnie silnik napędowy ma za duże obroty.Jest bardzo dużo produkowanych i oferowanych przenośnych i przewożnych agregatów prądotwórczych z silnikiem napędowym spalinowym z silnikiem asynchronicznym jako generatorem prądu.Regulacja i stabilizacja napięcia jest realizowana przez regulator mechaniczny silnika spalinowego.Dlatego te agregaty są znacznie tańsze ale bardziej wrażniwe na spadki napięcia przy rozruch dużych w stosunku do swojej mocy silników.Pozdrawiam
  • #76
    prez8s
    Level 33  
    janhen wrote:
    Witam
    Przypomnę że połączenie uzwojeń silnika w trójkąt jest na niższe napięcie.
    Jeśli na tabliczce znamionowej silnika jest podane napięcie np.220/380 V(wg.starego podziału napięć )to przy połączeniu w trójkąt silnika pracującego jako generator powinieneś otrzymać napięcie międzyfazowe około 220 V a w gwiazdę ok.380V.Prawdopodobnie silnik napędowy ma za duże obroty.Jest bardzo dużo produkowanych i oferowanych przenośnych i przewożnych agregatów prądotwórczych z silnikiem napędowym spalinowym z silnikiem asynchronicznym jako generatorem prądu.Regulacja i stabilizacja napięcia jest realizowana przez regulator mechaniczny silnika spalinowego.Dlatego te agregaty są znacznie tańsze ale bardziej wrażniwe na spadki napięcia przy rozruch dużych w stosunku do swojej mocy silników.Pozdrawiam


    No to wiadomo ze wiekszosc silnikow spalinowych w agregatach reguluje sie automatycznie (regulator odsrodkowy, badz olejowy), ale to nie jest rewelacyjne regulacja napiecia.

    Miedzyfazaowo mam 400V.

    Po za tym to co piszesz to jest troche nie na temat :( Kombinujemy jak by tu zmusic zwykly silnik elektryczny indukcyjny klatkowy do pracy jako pradnica. Opisałem swoje doswiadczenia i wynika ze pradnice asynchroniczne w agregatach to jednak nie to samo co silniki induckyjne, jak by sie moglo wydawac. Kiedys tez tak myslalem, ale teraz...

    Mozliwe ze to dodatkowe uzwojenie wzbudzające jest w celu łatwiejszego wzbudzania sie prądnicy.
    Nidawno wyczytałem że jezeli zatrzymamy prądnice (silnik indukcyjny) z obciązeniem na zaciskach to ponownie po uruchomieniu nie wyindukuje napiecia. Sprawdzilem to na swoim agregacie i indukuje bez problemu. Mozna odpalac i gasic z obciazeniem. Moze to po to jest to dodatkowe uzwojenie w trójkącie z kondesatorami.
  • #78
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Magnesy będą niestety za słabe (w takim rozwiązaniu). Przy mniejszych mocach natomiast stosowane są bardzo często (poszukaj PMG) - zwłaszcza do małych wiatraków.
    Popatrz na oferte firmy Komel: http://www.komel.katowice.pl/
  • #79
    chester8
    Level 19  
    Witam tez mam ten sam problem co ty, tez robiłem juz eksperymenty i wygląda to tak że jeśli chodzi o zwykły silnik klatkowy to obojętnie czy jest połżczony w gwiazge czy w trójkat po podłączeniu pojemnosci i napędzeniu wzbudza sie i zamienia w prądnice ... im większa pojemnosć tym nizsze obroty przy których się wzbudza, ale te silniki które sa w agregatach mają wirnik zwykły tak jak w klatkowym ale jeśli jest to np. agregat 1 faz ma on dwa uzwojenia połaczone z sobą w szereg pomiędzy nimi jest punkt z którego jest wyprowadzony przewód który stanowi jeden z biegunów napiecia wujściowego drugi jest poprowadzony z drugiego końca cewki prztczym te cewki sa prawie identyczne, kondensator jest podłączony pomiędzy drugi noniec cewki drugiej , który jest wolny i koniec cewki piewszej , z kondensatorem razem ..,. trudno to opisać wiec dołącze jeszcze fotkie ,,, pozdro

    Dodano po 28 [minuty]:

    to tyle co narazie amm jeszcze musze się pobawić z tym co obciążac cewkie czy kondensator a tego jeszcze nie robiłem wpadłem na to teraz jak to rysowałem pozdro
  • #80
    karol3
    Level 26  
    Witam .
    Dyskusja zaczyna być owocna . Jest tylko jeden problem . Jeśli z całej dyskusji ma coś wyniknąć , to raczej kol. nie pobierajcie pkt. za post . Ten temat był już parokrotnie poruszany na forum . w całej sprawie chodzi o uzyskanie rezonansu LC , równoległego lub szeregowego .
    Pozdrawiam .
  • #81
    chester8
    Level 19  
    wiem tyle ze reaktancja pojemnosciowa musi być wieksza lub mniejsza od reaktancji indukcyjnej silnika ale nie wiem co od czego dokładnie ma być większe...
    problem nie leży w wzbudzeniu ale w utrzymaniu napiecia w rozsadnej granicy przy duzym zakrecie obciazenia i wiem że jest to na 1900 % możliwe bo mam agregat orginalny i jakos funguje bez problemu
    ...
  • #83
    patrony
    Level 17  
    Kazdy silnik indukcyjny posiada uzwojenie na wirniku. Co rozumiesz pod pojeciem "zwykly"?
  • #84
    master9
    Level 20  
    każdy to chyba nie koledze sie coś pomyliło. Jeśli każdy by miał uzwojenie na wirniku to można by było każdego przerobić na agregat prądotwórczy. A wiec kolego silniki trójfazowe żadko które mają uzwojenie na wirniku. Z uzwojeniem są to chyba silniki klatkowe nie jestem pewny. I taki z uzwojeniem można przerobić w prosty sposób na prądnice.
    A mi chodzi o to chy z tabliczki da nie to odczytać jaki to jest np po symbolach.
  • #85
    Tomasz.W
    Level 35  
    master9 wrote:
    ...A wiec kolego silniki trójfazowe żadko które mają uzwojenie na wirniku....
    O kurcze , to jakaś nowa fizyka . Jakieś nowe podstawy elektrotechniki . Powiedz mi tylko jedno , jeżeli wirnik nie będzie miał uzwojenia , to w czym niby ma nastąpić zjawisko indukcji ? Uzwojenie wirnika wykonywane jest najczęściej z prętów zalewanych aluminium i nazywa się to silnikiem klatkowym . Te pręty mogą być na końcach zwarte , ale widziałem i takie nie zwarte . Natomiast wirniki silników pierścieniowych wykonywane są przez nawinięcie jakiegoś tam drutu , i wyprowadzone na pierścienie ślizgowe .
  • #86
    patrony
    Level 17  
    Quote:
    każdy to chyba nie koledze sie coś pomyliło
    :!:
    Radze zapoznac sie z podstawowymi pojeciami dot. silnikow indukcyjnych. Silnik zwanty klatkowy posiada uzwojenie mimo iz nie kazdy potrafi to zauwazyc. Jest to najczesciej uzwojenie odlane z aluminium a uzwojenia nawiniete przewodem maja silniki indukcyjne pierscieniowe. Na tabliczkach znam. sa rozne oznaczenia w zaleznosci od producenta i trudno podac uniwersalna regole.
  • #87
    romoo
    User under supervision
    Jest rozwiązanie na problem wzbudzenia początkowego trzeba w wirnik klatkowy wkompomować 3 magnesy najlepiej neodymowe rozmieszczone co 120' co da strumień początkowy w puzniejszej pracy ich działanie będzie znikome.
  • #88
    MONTR
    Level 13  
    I jak się sprawa ma??Udało się komuś zbudować działający generator na silniku ??
  • #89
    master9
    Level 20  
    Dawno nie czytałem postu ale radze raczej skończyć te działania. Ja też próbowałem ale po tym jak miernik spłonął skończyłem. Kupiłem prądnice z agregatu 10kW za 450zł. No co prawda nie mam czasu i to lezy już z rok nie ruszane. I radze to samo na allegro czesto są prądnice w niskich cenach.
  • #90
    chomikus
    Level 10  
    Mam silnik 1kW jednofazowy który pracuje bez kondensatora czy moze posłużyć jako prądnica??