Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
flexghzflexghz
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kondensator w pralce

07 Sie 2005 14:29 7203 14
  • Poziom 12  
    witam

    kolega spytał mnie poco jest kondensator w pralce ja niestety niewiem a nie chceiałem rozplątywać przewodów żeby patrzeć do czego on jest podłączony ....więc pytanie -- Jaką role odgrywa kondensator w pralce (chyba występuje w każedej bo i wstraych typach i w nowszych widziałem że jest)
  • flexghzflexghz
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Witam.
    Mówiąc najprościej służy do rozruchu silnika elektrycznego (bez niego nie ruszy).
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    gdy odczepi się ten kondensator silnik będzie buczał i nie będzie się kręcił ale jak sie zakręci wirnikiem to silnik będzie sie kręcił więc służy on do rozruchu(mialem kiedys pralkę franie i siadł tam kondensator to przy włączaniu musiałem pokręcić silnikiem hehehe:D:D:D)
  • flexghzflexghz
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Z tym że to pole wirujące jest takie troche naciągane :)
    Nazywa się to polem wirującym eliptycznym. Powstaje ono jako skutek działania dwóch pól magnetycznych przemiennych. W silniku masz dwa uzwojenia o prostopadłych osiach magnetycznych.

    Jedno pole jest wytwarzne przez uzwojenie podłączone bezpośrednio do sieci.
    Kondensator podłącza się do drugiego uzwojenia. Zapewnia on przesunięcie fazowe wzgledem pierwszego pola.
    Prędkość wirowania obu pól pozostaje taka sama (są zasilane z jednego źródła o stałej częstotliwości). Ich złożenie (zsumowanie) powoduje powstanie pola, którego wektor zakreśla kształt elipsy.
  • Poziom 12  
    bardzo wszystkim dziękuje ..teraz jstem już troche mondrzejszy

    yyy tak na marginesie zapytam w silnikach komutatorowych też często jest kondensator ale on ma chyba inne zadanie ... ma chronic przed zakłuceniami??
  • Poziom 29  
    Może nie tyle chroni przed zakłóceniami, co nieznacznie stabilizuje prąd. Żeby nie było zakłóceń (choć zależy jakie zakłócenia ma się na myśli) Przed zakłóceniami elektromagnetycznymi chroni ekranowanie, tzn podł±czenie obudowy silnika pod biegun - w DC lub pod zero w AC (NIE PODŁĄCZAĆ POD FAZOWY... bo kogoś popieści z sieci i tyle będzie). Stabilizowanie prądu kondensatorem jest dobre w przypadku słabej jakości zasilaczy wtedy prąd DC na wyjściu nie jest stały jak z baterii tylko ma tak zwane wahnięcia (chwilowe spadki napięcia, w przypadku zasilania z sieci 230V 55Hz, 55 razy na sekundę napięcie nieznacznie spada) Kondensator ładuje się gdy pr±d ma wyrzsze napięcie i oddaje go gdy spada. Mocny kondensator może trochę podwyższyć napięcie ale to jest obliczone w użądzeniach. Znajdziesz taką stabilizacje w magnetofonach zasilanych z sieci, lub w samochodzie (tam co prawda jest akumulator który daje stabilny prąd, ale alternator nie ma już tej zalety). Prużno za to szukać stabilizacji w walkmanach na baterię, albo innych tego typu. Choć nadgorliwi producenci wciskają stabilizacje gdzie się da.
    Pozdro
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Cytat:

    w przypadku zasilania z sieci 230V 55Hz, 55 razy na sekundę

    coś się zmieniło ostatnio :> ?
    50, 100 zrozumiem. Ale skąd 55?

    Cytat:

    Kondensator ładuje się gdy pr±d ma wyrzsze napięcie i oddaje go gdy spada.

    to w końcu prąd czy napięcie?


    Troche to zakręcone co kolega napisał.
    Wg mnie nie ma co opowiadać o stabilizacji napięcia. Maszyna taka ma zbyt dużą bezwładność, a kondensator zbyt małą pojemność żeby było widać jakiś widoczny wpływ na stabilizacje (podejrzewam że koledze chodziło o stabilizacje obrotów).
    A tłumienie zakłóceń - owszem. W takim silniku jest tzw. komutator i szczotki. Komutator jest na osi na której są również uzwojenia (cewki). Cewka to takie paskudztwo, które gdy przerwać prąd przez nią płynący - będzie chciała go podtrzymać. A zgodnie z prawem ohma - może to robić zwiększając napięcie (rezystancja jest stała).
    Takie "śmieci" w postaci przepięć pojawiają się w układzie z którego zasilamy silnik.
    Z kolei kondensator nie lubi zmian napięcia. Więc broni się jak może - za pomocą prądu :). Więc jeżeli równolegle z silnikiem prądu stałego podłączymy kondensator - nie pozwoli on na szybkie zmiany napięcia (czyli owe piki).
    Zakłócenia wywołane przez silnik - mogą "wyjść na zewnątrz". Elemetny obwodu tworzą swoistą antenę. Wystarczy postawić radio obok silniczka:)
    Odnośnie stabilizacji obrotów - siedzi ona w większości magnetofonów. Bo jak sobie wyobrazić słuchanie muzyki gdy silnik zmienia obroty w zależności od napiecia baterii?
    W (dobrych) walkmanach na baterie stabilizacja taka jest na pewno. W moim przy rozładowaniu baterii do pewnego krytycznego poziomu - walkman po prostu sie wyłącza i zaświeca się kontrolka baterii.
  • Poziom 12  
  • Poziom 12  
    mrrudzin napisał:
    silnik z pralki - na 99% silnik indukcyjny.
    Silniki bezszczotkowe (prądu stałego) to zupełnie inna historia :P
    Mają komutator elektroniczny.

    Witam!
    Prawdą jest że człowiek uczy się całe życie -...... czy pisząc o silnikach bezszczotkowych prądu stałego miałeś na myśli silniki krokowe .... i komutator elektroniczny... sterownik silników krokowych.
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Wlad napisał:
    [
    Witam!
    Prawdą jest że człowiek uczy się całe życie -...... czy pisząc o silnikach bezszczotkowych prądu stałego miałeś na myśli silniki krokowe .... i komutator elektroniczny... sterownik silników krokowych.
    Pozdrawiam


    Witam
    Silnik krokowy to silnik krokowy.
    A silnik prądu stałego z komutacją elektroniczną to całkiem co innego.
    Jest to najnowsze rozwiązanie w silnikach elektr.
    Wewnątrz silnika są trzy czujniki Halla które kontrolują położenie wału (wirnika), i w zależności od tego załączane są poszczególne "fazy" stojana.
    Te silniki mają najwięcej zalet:brak komutatora, możliwość dokładnego sterowania momentem, kierunkiem wirowania, ilością obrotów (nie występuje poślizg).
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    [quote="Aleksander_01"]
    Wlad napisał:
    [
    Witam
    Wewnątrz silnika są trzy czujniki Halla które kontrolują położenie wału (wirnika), i w zależności od tego załączane są poszczególne "fazy" stojana.
    Te silniki mają najwięcej zalet:brak komutatora, możliwość dokładnego sterowania momentem, kierunkiem wirowania, ilością obrotów (nie występuje poślizg).
    Pozdrawiam

    Witam!
    Rozumiem że owy silnik ma wirnik indukcyjny np.klatkowy na osi wirnika co 120 stopni usytuowane trzy magnesy (wirujace) i hakotrony też co 120 stopni z pewna szczeliną w stosunku do magnesów. Wdzieczny bym był jak bys podał mi jakaś strone aby sobie na ten temat poczytać. Przepraszam że wciołem się nie na swój post ze swoim pytaniem.
    Pozdrawiam