Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

24 Paź 2017 09:16 3708 24
  • Poziom 4  
    Witam, nabyłem jakiś czas temu traktorek APR 15/102, znany jako Dino, Gardenstar, Castelgarden itd...
    Chodzi o skrzynię biegów, na zgaszonym silniku zmiana biegów super, natomiast podczas jazdy do przodu i zatrzymaniu czasami trzeba zdecydowanie pociągnąć żeby wrzucić "N" nawet nieco przeciągając w kierunku "R", bo inaczej w pozycji N dalej jedzie do przodu po puszczeniu sprzęgła.
    Podobnie z jazdą na wstecznym, po zatrzymaniu ciężko wyrzucić na N trzeba nieco mocniej szarpnąć, jakby coś nie chciało "puścić"..
    Skrzynia sucha nie ma wycieków , wszystkie cięgna i zmieniacz nasmarowane, nic nie zapieczone, może coś w samej skrzyni zaskakuje tak że nie chce potem wyskoczyć na N
    Ktoś wie może o co chodzi?
  • Poziom 11  
    Mam ten sam problem z tym samym sprzętem. Coś się udało zaradzić?
  • Poziom 4  
    Niestety nie, żadne regulacje nie pomagają, próbowałem wszystkiego, byćmoże jeszcze trzeba rozebrać zmieniacz -tą część w środku skrzyni... ale na postoju wszystko jak masełko, a jak jadę i się zatrzymam to muszę wyszarpywać z biegu..
  • Poziom 11  
    a czy byłaby możliwość...
    zrobienia podobnej fotografi do tej ?
    to jest wodzik między dźwignią biegów a ośką zmieniającą chyba naciąg paska...
    Ja coś mam chyba źle skręcone...

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

    Dodano po 59 [minuty]:

    tak sobie sam odpowiadam - bo głośno myślę...

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

    Z tego elementu którym steruje nazwijmy to wodzik połączony do dźwigni biegów
    jest chyba poprowadzone kolejne cięgno w kierunku koła już przy samej skrzyni biegów.
    Tak jak w pierwszym Twoim poście jest pokazana skrzynia biegów i to zardzewiałe koło jest chyba ruchome...
    i mnie się wydaje, że ja nie mam jednego wodzika po prostu :)

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

    1 . To element z mojego poprzedniego postu
    2. Tutaj nie mam w ogóle wodzika - gdzieś zaginął widocznie...
    3. To zardzewiałe koło skrzyni z Twojego pierwszego postu
    4. i tu jest pytanie ... gdzie to się kończy
    i jeszcze pytanie czy ten wodzik (pręcik) nie wiem co to za element - w miejscu strzałki jest jakoś połączony z ze skrzynią?

    Rozumiem, że to ten mechanizm odpowiada za regulację prędkości jazdy ?

    Jakbyś miał czas to będę wdzięczny za zdjęcia
  • Poziom 4  
    Witam, dzisiaj wieczór będę kosił to zdejmę osłonę i porobię zdjęcia..

    1. To nie zmienia naciągu paska tzn. nie bezpośrednio, odpowiada za położenie trybu napędu w skrzynie przód-N-tył, wciśnij sobie sprzęgło na maxa i zablokuj guzikiem hamulec ręczny, wtedy możesz zejść i zobaczysz z lewej strony jak to działa.....

    2.3.4. Też tego cięgna nie mam (z tego co pamiętam) zamiast tego jest łańcuszek zakończony śrubą regulacyjną, łączy łapę tego zardzewiałego koła z tylną blachą (tam gdzie kosz), tak to koło jest ruchome, to koło napędowe skrzyni...
    ta regulacja odpowiada chyba za siłę uciągu bo jak się tym bawiłem to nie mógł mi się pod górkę z pełnym koszem pozbierać tylko paski ślizgały

    Za regulację prędkości jazdy odpowiada wariator na dole (połączone 2 koła pasowe ze zmiennym stożkiem) w zależności od obrotów silnika i popuszczenia paska lewarkiem biegów.

    Generalnie te skrzynie są wg mnie nie do zajechania bo to zwykła mechaniczna skrzynia z mechanizmem różnicowym i przesuwnym trybem przód-tył z kłami jak w WSce, napakowana smarem do pełna i o niebo lepsza i wytrzymalsza od automatów hydrokinetycznych...
    Tylko w tym sprzęcie jest masa regulacji od wszystkiego i ruszenie jednej wpływa na resztę, to taka zabawa na dłuższą chwilę...
    U mnie nie mogę dojść końca z tym wyszarpywaniem biegów szczególnie jak zatrzymam na pochyłym, a druga sprawa to siła ciągu jak mam pełny kosz i synek jeździ ze mną to czasem pod górkę muszę zejść do 2 lub 1 bo inaczej np. na 5 zatrzyma mi się i paski slizgają a nie uciągnie


    ps. był podobny temat na forum kosiarki.net i tam ktoś doszedł końca i byli ludzie którzy wiedzieli o co w tym lata, ale nie mogę się tam zarejestrować nie wiem czemu
  • Poziom 11  
    Dzięki za opis.
    Moja kosiarka jeździ i kosi. Jest tylko taki problem że jeździ do przodu bez regulacji, bez biegów... Ktoś to rozpial, pewnie z jakiegoś powodu.
    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegówIMG_201806...140804.jpg Download (2.17 MB)

    Oczywiscie mogę to ze sobą zapiąć, ale znowu nie wiem jak to powinno być skręcone na tym zdjęciu z tymi przesuwkami.

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegówIMG_201806...140757.jpg Download (1.83 MB)

    Ta dźwignia biegów robi identyczny ruch wariatorem jak delikatne stopniowe naciskanie sprzęgła?
  • Poziom 11  
    Tak jak jest to zapiete na drugim zdjęciu to jest źle.
    To też było rozkrecone.
    Dodatkowo, po co to ktoś mógł rozkrecac?
  • Poziom 4  
    1. R i N masz? czy tylko do przodu?

    2. Na jakim biegu robiłeś to ostatnie zdjecie bo coś mi się tu nie podoba, zrób zdjęcie na pozycji lewarka N i puszczonym sprzęgle, bo teraz wygląda jakby było w okolicy 5, 6 biegu. Wtedy Ci powiem jak ma być ustawione.

    Dodano po 11 [minuty]:

    czekaj czekaj cos mi się wydaje że Ty robisz oba zdjęcia na rozpiętym tym cięgnie....
    jak to jest rozpięte to nie będziesz miał żadnej regulacji biegów do przodu bo to popuszcza pasek wariatora...
  • Poziom 11  
    Mam R i N. Skrzynia działa. Haczy trochę ale to teraz nie ważne.
    Jak widzisz na pierwszym zdjęciu ten wodzik w ogóle nie jest przyczepiony do dźwigni lewarka biegów, tylko jest przydrutowany do obudowy. Nie spełnia aktualnie żadnej roli, a po puszczeniu sprzęgła traktorek idzie z pełną prędkością. Żeby go trochę spowolnic trzeba lekko wciskać sprzeglo...

    Zdjęcia niestety nie zrobię do poniedziałku, bo sprzęt stoi na działce, ale niezależnie na którym biegu bym nie robił tego zdjęcia, to mechanizm z drugiego zdjęcia jest skręcony tak samo czyli źle. Po prostu ktoś to skręcil żeby się części nie pogubily chyba.
    Zdjęcie nr 2 było robione na puszczonym sprzęgle.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Tak, to jest rozpiete.
    Mogę to spiąć, ale wtedy przez to że jest to źle skręcone na tym zdjęciu po lewej na dole

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegówIMG_201806...140801.jpg Download (2.18 MB)

    dźwignia chodzi w polozeniu uniemożliwiając wrzucenie biegów n i r...
    No zagmatwane, w każdym razie kilka zdjęć jak to jest u Ciebie, by mi dużo rozjaśnilo.
  • Poziom 4  
    Złóż to tak jak Ci rozrysowałem: najważniejsze

    1.wywal drut
    2. niech ktoś ci wciśnie sprzęgło (albo zablokuj wciśnięte "hamulcem ręczym")
    3 wtedy lewarek na pozycje "R" i ten "trójząb" na dole- śruba w pozycji "R"
    to musi być zgrane ze sobą i zobaczysz że wciskając sprzęgło i przesuwając lewarkiem ta śruba przechodzi z jednego tunelu do kolejnych, to jest po to żebyś bez sprzęgła nie mógł przełączyć z P na R......

    krótki wodzik wchodzący do skrzyni też ma te 3 pozycje i zatrzask na każdej z nich czuć kliknięcie..

    Żeby to dobrze zgrać masz regulację gwintem na cięgnie i na tym krótkim wodziku który wychodzi ze skrzyni. W tych 3 miejscach trzeba to ze sobą dobrze zgrać upewniając się ze lewarek i wycięcie są w odp. pozycji, wybierak kliknął i bieg wskoczył....ruszyć tylnym kołem przód tył

    I wszystkie te ruchome elementy "bogato" nasmarować.
  • Poziom 11  
    Mistrzostwo. Dziękuję bardzo. Będę tą wiedzę przetrawiał. Niby teraz to proste, nie mogłem zrozumieć po co te trzy ścieżki.
  • Poziom 4  
    Będzie proste, ciężko to opisać krótko i zwięźle, ale jak zaczniesz to robić to załapiesz.. wydrukuj sobie to co ulepiłem i nie ma bata że nie zadziała..


    ps. Spróbuj się zarejestrować na e-kosiarki.net, ja nie mogę nie mam pojęcia dlaczego, nie przychodzi mi link aktywacyjny, próbowałem dziesiątki razy, tam są goście którzy mogą coś wiedzieć na temat tego ciężkiego włączania luzu..
  • Poziom 11  
    Jest jeszcze temat dlaczego to ktoś rozlaczyl. Może tam coś bliżej wariatora jest uszkodzone ale od czegoś muszę zacząć. Dam znać co wyszło z tego
  • Poziom 4  
    A tego to najstarsi Indianie nie wiedzą... pewnie coś nie za bardzo działało to rozłączył żeby było jedno przełożenie do przodu... tam jest milion regulacji, ja się dzisiaj zabieram za mojego bo wczoraj jak kosiłem to coraz słabiej pod górkę wyjeżdza, a jak naciągnę pasek ze na 9 wyjedzie to znowu nie chce wysprzęglać.....



    Ten pręt o który pytałeś (4) ma tam być! to jest cięgno hamulca, idzie od tej dźwigni do przekładni, ta mała tarcza na skrzyni to tarcza hamulcowa i na niej jest taki pseudo zacisk, właśnie przez niego przechodzi pręt a kończy się za tylną blachą (tam gdzie kosz się zakłada) nakrętką regulacyjną.
  • Poziom 11  
    Rozumiem. Naciskam sprzęgło i jednocześnie hamuje tą tarczę. To może przez ten brak, kleszczy też trochę te biegi. W poniedziałek będę walczył.
  • Poziom 11  
    ok, wiadomości prostu z frontu :)
    Biegi zapiąłem R do R, N do N itd
    Pojawiło się nawet kilka biegów do przodu, później odkręciłem wariator i przesunąłem go na fasolkach (właściwie otworkach regulacyjnych) i teraz jest już praktycznie super, bo mogę regulować prędkość jazdy biegami 1-9 - prawie idealnie.

    Tylko że muszę trzymać tę wajchę od biegów gdyż... i tu znowu potrzebuje twojej pomocy...

    Odpalam traktorek, wrzucam bieg najbardziej w dół i jest ok , ale jak chce wybrać bieg blisko N to lewarek nie jest w stanie utrzymać i spada bliżej 9tki, więc żeby jechać na biegu blisko N muszę trzymać lewarek ręką.

    Odpowiada za taki stan rzeczy (chyba) sprężyna...

    I teraz no po prostu muszę Cię wybłagać żebyś mi zrobił kilka fot - rejon po podniesieniu siedziska - więc raczej łatwy dostęp.

    Żeby było czytelniej o co chodzi znalazłem w necie zdjęcia

    Jedno rozwiązanie wygląda tak :

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

    a u mnie jest tak : (myślałem że to patent ale jak znalazłem w necie zdjęcie identycznego rozwiązania jak jest u mnie to zwątpiłem jak powinno być :
    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów

    Traktorek APR 15/102 (Dino) - skrzynia biegów


    Ta sprężyna jest zamontowana między ogniwami łańcucha.
    a jej siła jest tak duża że moim zdaniem - lewarek nie jest w stanie utrzymać biegu.
    Mógłbym jakoś znowu patentować ten lewarek, ale no nie o to chodzi chyba
  • Poziom 11  
    Sprężyne zostawiłem. Wszystko dosyć szczegółowo przejrzałem i wyregulowalem i teraz chodzi super. Dziękuję za pomoc.
  • Poziom 4  
    sorry chwile mnie nie było, zapomniałem o temacie...

    za to że biegi np. z 1 czy 2 spadają nagle na 8 czy 9 odpowiada sprezyna, ale nie ta o której mówisz.
    Ta i jej naciąg odpowiada za napiecie pasków i tym samym za wysprzeglanie i "nie slizganie" pod obciążeniem- czyli jak jest za lużna to pod górkę zaczyna slizgac i ni może się uciagnać w końcu staje, jak za bardzo naciągnieta -nie wysprzeglisz


    co do tej od spadania biegów: jak masz traktorek bez tylnych błotników to zajżyj pod siedzenie i jest to ta spreżyna maksymalnie w prawym tylnym rogu maszyny- popuść ją o jakies 5-10mm, będzie tez sprzeglo lżej wcisnąć i biegi nie będą spadac.

    Lepszy dostęp do jej regulacji bez podnoszenia traktorka jest jak odkręcisz wylot trawy- z tylu ten tunel kwadratowy który łączy noże z koszem..
    2 śruby na klucz 13 na tyle tunelu od środka (uważaj bo są tam tulejki dystansowe łatwo zgubić) i trzeba lekko unieść z bolców od str kosiska i pociągnąć do tyłu
    Masz wtedy piękny dostęp do tej sprężyny.
    Pozdrawiam.

    Ps. Jakie masz fasolki na wariatorze???
  • Poziom 11  
    Ok, nie wiedziałem do czego jest ta sprężyna.

    Fasolki na wariatorze to ja rozumiem przez to ze...
    Oska wariatora zamocowana jest przez przegub gorny i dolny do ramy, i jak odkręcić te mocowania to w ramie są dodatkowe pary otworow zeby wariator był trochę bardziej z przodu lub z tyłu.
    Chyba nie widać tych otworów bez idkrecenia tego mocowania.
    Otwory są w górnej i dolnej części ramy.
  • Poziom 4  
    O widzisz to ja nie wiedziałem że mogę regulować jeszcze przesunięciem wariatora, może to być rozwiązanie problemu u mnie.

    Popuść sobie tą sprężynę ja miałem to samo, musiałem trzymać ręką lewarek bo biegi spadały w dół
  • Poziom 11  
    Może tych otworów jest nawet po 5 par? Nie pamiętam. Wymyśliłem że zrobili to dla różnych długości pasków. W każdym razie mi pomogło, ale sprężyną to też może przereguluje chociaż boję się tam czegokolwiek dotykać, bo póki co działa na 4+ :)
  • Poziom 4  
    Czyli rozumiem że coś przestawiałeś na tych otworach, ale co naciągnęło paski czy popuściłeś?? co to przestawienie dało??
  • Poziom 1  
    Witam! Jestem nowy na forum. To jedyny wątek jaki znalazłem w internetach o tym traktorku:) Czytając Waszą rozmowę bardzo rozjaśniło mi się działanie tego traktorka. Jutro zabieram się za regulację, bo mam podobne problemy jak wasze. Jestem właścicielem tego traktorka od niedawna. Ogólnie maszyna wydaje się być solidna, ale tak jak piszecie, jest ogrom regulacji, części są mega drogie i trudno dostępne ale trzeba z tym żyć:). Dodatkowo nie chcąc zakładać nowego tematu mam kilka pytań. Możecie mi powiedzieć jak sprawdzić olej w skrzyni? co odkręcić i jaki nalać? Mam wielkie luzy na kierownicy. Wszystkie końcówki drążka do wymiany. Mieliście może taki problem i próbowaliście z czegoś dopasować końcówki? Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    mmatteush napisał:
    Czyli rozumiem że coś przestawiałeś na tych otworach, ale co naciągnęło paski czy popuściłeś?? co to przestawienie dało??


    to przestawienie znacząco poprawiło efektywność biegów :) czyli można powiedzieć, że jak wcześniej po puszczeniu sprzęgła traktorek jechał z maks prędkością niezależnie od biegu, to teraz jedzie z maksymalną tylko na najwyższym biegu, a na niższych wolniej. Ale w którą stronę przesunąłem wariator - nie pamiętam

    Dodano po 13 [minuty]:

    kudlaty_12345 napisał:
    Witam! Jestem nowy na forum. To jedyny wątek jaki znalazłem w internetach o tym traktorku:) Czytając Waszą rozmowę bardzo rozjaśniło mi się działanie tego traktorka. Jutro zabieram się za regulację, bo mam podobne problemy jak wasze. Jestem właścicielem tego traktorka od niedawna. Ogólnie maszyna wydaje się być solidna, ale tak jak piszecie, jest ogrom regulacji, części są mega drogie i trudno dostępne ale trzeba z tym żyć:). Dodatkowo nie chcąc zakładać nowego tematu mam kilka pytań. Możecie mi powiedzieć jak sprawdzić olej w skrzyni? co odkręcić i jaki nalać? Mam wielkie luzy na kierownicy. Wszystkie końcówki drążka do wymiany. Mieliście może taki problem i próbowaliście z czegoś dopasować końcówki? Pozdrawiam


    jak ogarniałem temat przełożeń to właśnie chciałem kupić kilka używanych części, ale ceny były absurdalne i dałem sobie spokój - wystarczyło trochę poregulować. Raczej trzeba się gapić w te kółka i paski i starać zrozumieć co autor miał na myśli. Serwisówki żadnej nie znalazłem. Końcówek nie zmieniałem.
    Podpowiem Ci tylko, że jak zastanawiasz się jak coś jest zbudowane to warto w internecie wyszukać ogłoszenia i pooglądać zdjęcia, bo na traktorku oglądanie znacznie ogranicza rama. Co do korków na skrzyni biegów, nie bardzo pamiętam, a sprzęt jest na daczy ;), ale obstawiałbym że nie ma ani spustu ani korka poziomu i jest tylko od góry przy wybieraku.
  • Poziom 1  
    Witam.Ile ogniw ma łańcuszek napędu ?