Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

25 Oct 2017 11:34 14775 48
  • About Author
    Anonymous
    Anonymous  
    Anonymous wrote 0 posts with. Been with us since 1978 year.
  • #2
    popiol667
    Level 18  
    1. Wykonanie pierwsza klasa
    2. Przejrzysty i dokładny opis
    3. Proporcje trochę nieciekawe dla oka.
    4. Aż się prosi o kwadratową maskownicę z blachy perforowanej na tulejkowych dystansach zamiast tej okrągłej.

    Mi "marketowe" barany docięły płyty o 1mm za szerokie (boki kolumn). Całą tylną ściankę wraz z wystającymi bokami musiałem przejechać na heblarce....
    Kolega mi kiedyś wspominał, że na Alledrogo można zakupić docięte formatki (na frezarce CNC), ponoć wychodzi taniej niż w marketach.
  • #3
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    Zgodzę się z przedmówca, najlepiej pasowałaby tutaj krata perforowana a na to materiał dźwięko przepuszczalny jak w paczkach PRO. Wtedy byś miał sześcian i nie byłoby widać frontu z głośnikiem, Taka czarna mała włochata skrzynka robiąca na pewno nie małe zamieszanie w mieszkaniu :p
    A mam pytanie, skoro to Closed, to czy zastosowałeś jakieś wytłumienie w środku i czy testowałeś z jego umieszczeniem w środku.
    Pozdrawiam :)
  • #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Ale... o co chodzi?
    dominator8 wrote:
    Dotychczas nie publikowałem żadnych pomiarów gdyż moje zestawy są precyzyjnie skalibrowane przy pomocy softu, który w zależności od akustyki pomieszczenia oraz rozmieszczenia zestawu dokonuje korekcji zarówno amplitudy na charakterystyce częstotliwościowej oraz opóźnień. Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens.

    Bo wydaje mi się, że znów jakieś ograniczenia się ostały w edukacji... Skoro (jak uważasz) pomiary w komorze bezechowej są bez sensu czemu wszystkie porządne wytwórnie kolumn głośnikowych je robią? Dla szpanu? Nie wydaje mi się.
    Podobnie z pomiarami jakie zamieściłeś - co w tym dziwnego, że głośnik w narożniku zagra niżej i z większą (wypadkową) efektywnością? Po to tuby się robi...
    Dziwisz się, że głośnik o takiej średnicy (w dodatku na sztywnym zawieszeniu) gra kickiem? Chyba nie, skoro sam piszesz że obudowa za mała i to dlatego. W takim razie co to za SUBwoofer?
    Jak sama nazwa wskazuje subwoofer to głośnik/kolumna głośnikowa mająca za zadane przenosić NAJNIŻSZE częstotliwości - kick bas można uzyskać (równie dobry) na większości głośników w zbyt małych obudowach.

    A tak w ogóle - odnoszę wrażenie, że jesteś z tych, co to nie uwierzy, że parzy dopóki sam łapy do wrzątku nie wsadzi... I dopóki tego nie zrobi kłóci się, że nieprawda. Podobno człowiek uczy się na błędach - ale czy koniecznie na swoich?

    Kolejna konstrukcja budząca zachwyt ... Twój.
    Żal....
  • #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • #6
    popiol667
    Level 18  
    1. Bo twórcy kolumn nie wiedzą, np. czy w twoim pomieszczeniu odsłuchowym jest masa dywanów i zasłon, albo wręcz przeciwnie, masz ścianę wyłożoną kafelkami?
    2. Nie wiem nie znam się, jestem amatorem, ale podejście kolegi dominator8 nie wydaje się głupie. Stworzył coś, co nie jest uniwersalne, ale dopasowane do konkretnego pomieszczenia.
    3. To lepiej stworzyć kolumnę z płaską charakterystyką i potem korygować specyfikę pomieszczenia odsłuchowego? Czyli lepiej np. tłumić głośnik wysoko-tonowy, a potem podbijać w korektorze, bo pomieszczenie odsłuchowe tłumi? A jakby zrobił kolumny wbudowane na stałe np. zabudowane w meblach / ścianie to też ma dążyć do płaskiej charakterystyki w komorze, czy dopasować do pomieszczenia?
    4. Co do formatek - dopytam się znajomego - dokładność lepsza niż w markecie, czas oczekiwania kilka dni, cena niższa - tak przynajmniej twierdził.
    5. Skoro kolega napisał, że podoba mu się kick-bass, brak zejścia (ja to subiektywnie określam jako "suchy", "szybki", "wyrazisty"), odpowiada mu w muzyce, którą słucha, to czemu ma się nie zachwycać? Osiągnął cel, napisał uczciwie, że jemu pasuje, innym może się nie podobać, nie wychwalał, że to jedyny i słuszny subwoofer, który zawojuje studia dźwiękowe...
  • #7
    Tremolo
    Level 43  
    Funkcja rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniach jest trudna do opisania, tłumienie, odbicie i rozproszenie. Przy małych pomieszczeniach ma się wrażenie, że pomieszczenie staje się obudową subwoofera i dmucha falą stojącą. Do tego drgania własne, i to, że fala stojąca zachowuje się ciut inaczej niż zwykły dźwięk. Softowo tego nie rozwiązywałem. Ale jak pamiętam dawno dawno temu ktoś tu używał korekcji aktywnej do poprawiania pasma małych obudów. Smażył mocą głośniki.
  • #8
    Mc`sFrYcO
    Level 20  
    dominator8 wrote:
    Dotychczas nie publikowałem żadnych pomiarów gdyż moje zestawy są precyzyjnie skalibrowane przy pomocy softu, który w zależności od akustyki pomieszczenia oraz rozmieszczenia zestawu dokonuje korekcji zarówno amplitudy na charakterystyce częstotliwościowej oraz opóźnień. Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens. Ten soft to Dirac Live. Dla zainteresowanych tym tematem polecam zabawę z foobarem2000 i wtyczką RoomEQ, która potrafi dokonać korekcji charakterystyki częstotliwościowej zestawu. Pomieszczenie testowe przedstawia się następująco.

    W takim razie po co w kinach, filharmoniach, studiach nagraniowych oraz pomieszczeniach odsłuchowych tak walczy się o jak najlepszą akustykę różnymi ustrojami, pułapkami, rozpraszaczami? Skoro Ty twierdzisz że wtyczką do foobara załatwisz wszelkie problemy akustyczne pomieszczenia wynikające z praw fizyki. Niestety nie jest to takie proste jak się wydaje, tu podbić, tam stłumić itd. Komory bezechowe są bez sensu? - równie dobrze można powiedzieć że pomiary osiągów aut są bez sensu, ale jak by nie patrzeć pomiar w środowisku neutralnym który nic od siebie nie dodaje ani ujmuje - jest obojętny mierzonym zestawom głośnikowym daje czyste dane o mierzonym zestawie dzięki czemu łatwo jest dostroić tak zestaw aby odtwarzał dźwięk jak najwierniej. Dzięki pomiarze w komorze jesteśmy w stanie skonfrontować ze sobą różne zestawy głośnikowe i porównać ich charakterystyki co nam da wstępny obraz brzmienia zestawu.

    Dla tego jak ktoś to napisał nie zgodzę się że "subwoofer" ten robiony jest pod pomieszczenie, raczej pod gust, bo nawet w DP mimo dyskotekowego rytmu mamy do czynienia z niskim basem o czym nie raz przekonałem się na koncertach w plenerze.

    Na plus zasługuje mimo wszystko wykonanie fajnie Ci to wyszło, skrzynia wygląda naprawdę solidnie.
    Pozdrawiam
  • #9
    marian133
    Level 38  
    dominator8 wrote:
    Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens.


    Pomiar, taki jaki się robi w komorze bezechowej (a jego odmianą może być też pomiar na zewnątrz... i zgadnij projektant jakich kolumn robi takie pomiary? zdziwił byś się :) ) robi się po to, aby zobaczyć charakterystykę przetwarzania kolumny, oraz po to aby móc później porównać ją z inną kolumną. A jak zagra w pokoju klienta to już inna sprawa. Każdy obeznany w temacie wie że połowa sukcesu to akustyka pomieszczenia a nie kombinowanie softem aby to później jakoś zagrało.

    Jeśli dla Ciebie pomiar w komorze i na zewnątrz nie ma sensu, to gratuluje podejścia i wiedzy.

    To co Ty robisz nie ma dla nikogo innego (oprócz Ciebie) sensu, bo i po co komu taki wykres skoro każdy ma inny pokój.

    Gdybyś zrobił pomiar tego suba tak jak się należy to można było by o czym porozmawiać, a tak to nie ma o czym, bo i nie ma do czego porównać.

    dominator8 wrote:
    Zrobiłem kilka testów: gąbka, wełna mineralna oraz wata szklana. Gąbka wypadła do niczego - zdusiła dźwięk i znacznie ograniczyła ciśnienie akustyczne


    Przecież gąbka nie nadaje się do wytłumiania takich obudów więc nie było sensu jej tam wtykać, powinieneś o tym wiedzieć skoro masz za sobą (ile lat doświadczenia? bo już się zaczynam gubić...).
  • #10
    398216 Usunięty
    Level 43  
    OK, Można budować kolumnę, która zagra w danym konkretnym pomieszczeniu z dywanami, meblami itp... tylko się tak zastanawiam; Jak zmienisz dywan, ustawienie mebli czy je same - kolumny trzeba wywalić i zrobić inne? A idąc dalej tym tropem - Ty również jesteś "meblem" w tym pomieszczeniu w jaki słuchasz. Zapraszasz znajomych by się pochwalić co zrobiłeś i co? Zmienia się definitywnie akustyka pomieszczenia i z efektu jaki chciałeś uzyskać - nici.
    Kolumny projektowane do konkretnego pokoju - ciekawe. Ale dla każdego kto myśli i chociaż w małym procencie orientuje się w tych sprawach (np. dlaczego podawane są wykresy i parametry z komory bezechowej) to (tak jak dla mnie) głupota.
    Więc podsumowując:
    a. Subwoofer, który nie jest subwooferem (za mała i w dodatku zamknięta obudowa).
    b. Projekt polegający na takim dobraniu formatek, żeby w sklepie przydzieli bez gadania.
    c. "Testy" zamiast przypomnienia sobie podstaw z akustyki.
    d. Głośnik estradowy (po raz kolejny) w domu, gdzie nigdy nie da z siebie nawet tego, co powinien.
    Niestety Kolego, ale potwierdza się, że zamiast wyciągać wnioski z doświadczeń innych - niewątpliwie bardziej w tej tematyce obeznanych, zamiast zrozumienia tego co jeszcze mądrzejsi napisali (i udowodnili to matematycznie) Ty nadal wolisz tworzyć własną rzeczywistość i rozumieć ją po swojemu...
    Dla mnie kolumna (bo nie subwoofer) zrobiona zupełnie bez sensu.
    Szkoda.
  • #11
    popiol667
    Level 18  
    398216 Usunięty -> idąc dalej tym tropem - a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu? Przy konstrukcji bądź zakupie kolumn / subwoofera nie kierujemy się miejscem docelowym (odsunięcie od ściany, położenie) i nie dobierasz pod tym kątem umiejscowienia otworu bass - reflex? W fabrycznych konstrukcjach nie ma przełączników, dzięki którym tłumisz / podbijasz pasmo wysokich częstotliwości (psujesz płaską charakterystykę)?

    Wiadomo, że nie wszystko da się zniwelować korektorem bądź procesorem dsp.
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    popiol667 wrote:
    398216 Usunięty -> idąc dalej tym tropem - a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu?

    Czekałem na takie pytanie :) Szacunek, że dostrzegłeś to pozorne zaprzeczenie.
    Odpowiadam - Nie do końca. Zamiana oczywiście , ze będzie, ale łatwiej ją przewidzieć, zminimalizować zwykłą korekcja wzmacniacza, niż kolumny które projektuje się pod konkretne warunki odsłuchowe i z którymi zrobić to (poprawić brzmienie w wypadku zmian akustyki) jest znacznie trudniej, a być może w ogóle niemożliwe.
    Podałeś bardzo trafiony przykład z BR z tyłu - to wręcz oczywiste że takiej kolumny nie wsadzisz w regał - pomiędzy książki, bo zginie całkowicie bas. Podobnie nie wstawisz jej w kąt pokoju BR do ścian bo będzie monotonnie dudnić basem. W temacie Autor (mimo otrzymanego PW nadal z wielkiej litery - Tak już mnie wychowano) otrzymał najlepsze (przynajmniej pod względem zwiększenia basu) efekty, gdy ustawił go w kącie pokoju. W każdym innym miejscu nie zagra on tak samo dobrze dołem... chyba, że w innym kącie. ;)
    popiol667 wrote:
    W fabrycznych konstrukcjach nie ma przełączników, dzięki którym tłumisz / podbijasz pasmo wysokich częstotliwości (psujesz płaską charakterystykę)?
    Mimo pozornej analogii to jednak zupełnie co innego: Sam zresztą napisałeś "psujesz" - czyli pierwotnie było dobrze. W Tematycznych kolumnach "dobrze" nie występuje. Te kolumny nie są poprawnie zaprojektowane więc nie ma takiej możliwości.
    popiol667 wrote:
    Wiadomo, że nie wszystko da się zniwelować korektorem bądź procesorem dsp.
    Oczywiście. Powtórzę jednak - łatwiej popsuć dobre niż poprawić to co już popsute jest.
  • #13
    marian133
    Level 38  
    popiol667 wrote:
    a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu?


    Jeśli mogę odpowiedzieć...
    Są, dlatego tak ważna jest adaptacja akustyczna pomieszczenia :)

    Płaską (a raczej równą) charakterystykę tworzy się po to aby kolumny jak najwierniej odtwarzały muzykę nagraną na np. płycie CD, ponieważ w studiu używa się monitorów z płaską charakterystyką.

    Jeśli kolumny mają górki i dołki na charakterystyce to jest to widzimisie projektanta (bo tak mu się podoba jak gra) albo brak wiedzy jak wykonać tą równą charakterystykę.

    Jednym się podobają kolumny z równą charakterystyką a innym z poszarpaną, rzecz gustu i słuchu.

    Natomiast nie można powiedzieć o kolumnach z płaską charakterystyką że są źle zaprojektowane, bo to po prostu bzdura.
  • #14
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    dominator8 wrote:
    Chciałem się przekonać jak zagra profesjonalne, estradowe 15 cali w małej obudowie zamkniętej


    I się przekonałeś. I jak gra ?
    Qts 0,25 więc masz pole do popisu , bo w 30l to powinny plomby wypadać przy tym głośniku.
    Po wykresach widać mniej więcej coś potworzył, potwora.
  • #15
    bimberboy32
    Level 18  
    Witam
    Mówicie to o monitorach studyjnych, natomiast w temacie jest mowa o subwooferze. Subwoofer względem reszty pasma powinien grać głośniej wraz ze zmniejszającą się częstotliwością (wiąże się to ze spadkiem liniowości słuchu ludzkiego w zakresie niskich częstotliwości). Oczywiście od pasma przenoszenia kolumny, poniżej nie ma sensu wzmacniać możemy jedynie zaszkodzić głośnikowi. Dochodzą tu zawsze wzmocnienia przy ścianach i spadki ciśnienia akustycznego w środku pomieszczenia. Nigdy nie da się wyeliminować tych zjawisk fizycznych. Do każdego pomieszczenia podchodzi się zawsze indywidualnie. Często przecież zdarza się, że w sklepie kolumny grają bardzo przyzwoicie, kupujemy zadowoleni, wstawiamy do domu, a tu kiszka, nie ma wcale basu.
    Pozdrawiam
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    marian133
    Level 38  
    bimberboy32 wrote:
    Mówicie to o monitorach studyjnych, natomiast w temacie jest mowa o subwooferze.


    Pisałem o pomiarach i dałem odpowiedź dlaczego się dąży do równej charakterystyki.

    A w domu można robić sobie co się chce, tyle że jak się prezentuje konstrukcję i pokazuje "pomiary" to wypadało by pokazać jej charakterystykę ogólną, a nie w pomieszczeniu, bo to akurat się nikomu nie przyda ani nie pokazuje jak konstrukcja właściwie gra.

    bimberboy32 wrote:
    Nigdy nie da się wyeliminować tych zjawisk fizycznych. Do każdego pomieszczenia podchodzi się zawsze indywidualnie.


    Z basem radzimy sobie za pomocą ustrojów akustycznych, ustawieniem sprzętu i miejsca odsłuchowego oraz ilością subów (w przypadku subów) ich ustawieniu w pomieszczeniu oraz DSP.
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    dominator8 wrote:
    Bas jest bardzo szybki, świetne uderzenie


    A ja bym go posłuchał przy np. Metallica one,Led zeppelin moby dick , Panthera czy Defekt muzgó. Głośnik szybszy od najszybszego perkusisty.
  • #19
    Anonymous
    Anonymous  
  • #20
    Tremolo
    Level 43  
    Ja robiłem eksperymenty. Głośnik do małej obudowy a przed nim długa rura z dywanu. Przy tym głośniku rura 5 metrowa powinna dać niskie zejście. Z tego co pamiętam z praktyki i oglądania głośników to przy małym VAS robiło się kolumny tak o objętości 90%* VAS np GDN 20/80/2. Przy VAS około 100-120 litrów - dawało się połowe VAS. Przy jakichś Tonsilach30cm i VAS 270 robiło się już tylko ułamek z 70-80litrów obudowę. Ale tutaj to obudowa na oko maciupka.
  • #21
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    dominator8 wrote:
    Dziś potestowałem trochę na metalu - byłem ciekawy jak odda stopę

    Kolego sklepałem sobie dzisiaj sub kicka , StagLine 12 cali 200W w obudowie 60l zamkniętej.
    I co ci powiem to brak nagrań w sieci z taką jakością żeby czuć było, atak stopą czy weblem.
    Koszmar 21wiek a pasmo mało co jak w radiu AM.

    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.
  • #22
    Anonymous
    Anonymous  
  • #23
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    dominator8 wrote:
    Strumien swiadomosci swia napisał:


    I co ci powiem to brak nagrań w sieci z taką jakością żeby czuć było, atak stopą czy weblem.


    Możesz wymienić elementy swojego toru audio?


    Strumien swiadomosci swia napisał:


    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.


    Pulsujący bas? Zdziwiony jestem i to mocno. Ja słuchając tej mojej paczki mam wrażenie, że bas jest suchy jak dwudziestoletnie suchary (totalnie odbarwiony, aż nienaturalny).


    Więc źródłem jest laptop dalej wzmacniacz , ten akurat 2x550W low pass 250Hz.
    Mam też subwofer 2x12' BR 400W i on gra dołem ale nie ma kicka razem grają cudnie.

    Jedyne co miło się słuchało to czysta perkusja ''lekcje youtuba'' 240bps , przy werblu faktycznie mózg się lasuje.

    Mam mały też problem bo CD przy tej mocy basu się buntuje i przerywa.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    dominator8 wrote:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.
    Pulsujący bas?
    Czy uważasz, że "mulący" bas to to samo co "pulsujący"?
    dominator8 wrote:
    Zdziwiony jestem i to mocno. Ja słuchając tej mojej paczki mam wrażenie, że bas jest suchy jak dwudziestoletnie suchary (totalnie odbarwiony, aż nienaturalny).
    Tremolo wrote:
    Ale tutaj to obudowa na oko maciupka.
    I przez to bas jest jaki jest.
    dominator8 wrote:
    byłem ciekawy jak odda stopę. Fajnie zabrzmiało
    Dość dziwna definicja jakości - z jednej strony "suchy" a z drugiej "fajny".
    Wszystko to wskazuje moim zdaniem na zbyt małą obudowę w której dusi się głośnik o takiej średnicy i parametrach - i żadne korekcje czy "procesorowanie" nie dadzą zamierzonego efektu.
    Zresztą - ja się tam nie znam, ja tylko gdzieś tam wyczytałem podstawy budowy kolumn w oparciu o parametry głośnika.... :)
  • #25
    marian133
    Level 38  
    398216 Usunięty wrote:
    Zresztą - ja się tam nie znam


    Ja też :D

    Kurde, nie widziałem nigdy paczki wysokotonowej, która nie gra wysokimi tonami, lub nadstawki estradowej średniowysokotonowej która gra tylko dołem.

    A tutaj mamy subwoofer który nie gra jak subwoofer :)

    Kurcze, ale my mamy zamknięte umysły na nowości :D
  • #26
    rzymo
    Level 34  
    398216 Usunięty wrote:

    Wszystko to wskazuje moim zdaniem na zbyt małą obudowę w której dusi się głośnik o takiej średnicy i parametrach - i żadne korekcje czy "procesorowanie" nie dadzą zamierzonego efektu.


    Przy użyciu korekcji właśnie da się uzyskać naprawdę niski bas z obudowy zamkniętej, jednakże wymaga to kilku zabiegów i nie będzie to tanie.
    Potrzeba mocnego i dobrego głośnika z wysokim x-max (cewka o dużej średnicy, do tego najlepiej pierścienie Faradaya - czyli linearyzacja impedancji w funkcji sporego wychylenia cewki głośnika).
    Taki głośnik + korekcja Linkwitza i z obudowy zamkniętej można wyciągnąć naprawdę niskie zejścia, przy w miarę dobrej odpowiedzi impulsowej...

    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
  • #27
    Anonymous
    Anonymous  
  • #28
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Taaa... Można też zaorać pole łyżeczką. Tylko co ze sprawnością? Z wytrzymałością membrany?
    Teoretycznie wszystko można - w praktyce jednak wychodzi, ze nie koniecznie to lepsze rozwiązanie. Znacznie lepsze efekty da też i obudowa zamknięta o dużej pojemności też się uzyska "szybki" bas i niskie zejście - i bez angażowania dużej mocy wzmacniaczy i procesorów.
    Moim zdaniem kombinacje z zastosowaniem nieodpowiedniej obudowy, źle dobranego (do zastosowań) głośnika, a potem kombinacje alpejskie, żeby toto jednak jakoś zagrało, to jest bez sensu.
  • #30
    rzymo
    Level 34  
    398216 Usunięty wrote:
    Taaa... Można też zaorać pole łyżeczką. Tylko co ze sprawnością? Z wytrzymałością membrany?

    Sprawność - niska. Wytrzymałość głośnika - stąd pisałem o wymaganym x-max i odpowiednio dużej cewce (moc).

    Quote:
    Znacznie lepsze efekty da też i obudowa zamknięta o dużej pojemności też się uzyska "szybki" bas i niskie zejście

    Nie każdy ma miejsce na postawienie suba wielkości małej pralki automatycznej i o to w tym chodzi ;) O ile uzyskasz niskie zejście, to "szybkiego" basu już nie dostaniesz. W przypadku dużego głośnika, wielkiej obudowy i takiego sobie mocowo wzmacniacza nigdy nie uzyskasz dobrego impulsu. Czyli nada się to tylko i wyłącznie do wybuchów w filmach, czyli sub typowo do kina domowego, do niczego więcej...

    Quote:

    Moim zdaniem kombinacje z zastosowaniem nieodpowiedniej obudowy, źle dobranego (do zastosowań) głośnika, a potem kombinacje alpejskie, żeby toto jednak jakoś zagrało, to jest bez sensu.


    To co opisałem to jest w pełni świadome wykorzystanie możliwości dobrych głośników (wysoka moc, wysokie x-max). Takie przetworniki można aplikować w niewielkich obudowach, uzyskując niskie zejścia przy -3dB.