Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

dominator8 25 Paź 2017 11:34 5382 48
  • Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    Witam ponownie :) Tym razem chciałbym zaprezentować mały, ustawny subwoofer closed, wykonany na głośniku estradowym o średnicy 15".

    1. Założenia projektowe
    Chciałem się przekonać jak zagra profesjonalne, estradowe 15 cali w małej obudowie zamkniętej. Zależało mi na uzyskaniu szybkiego, kopiącego basu, który sprawdziłby się przede wszystkim w muzyce dyskotekowej, disco polo - którą lubię i nie wstydzę się tego. Muzyka powinna dawać radość i nastawiać pozytywnie do życia.

    2. Dobór litrażu (symulacja)
    Do wykonania symulacji posłużyłem się moim ulubionym narzędziem - BasBox Pro. Podczas obliczania obudowy zamkniętej założyłem dobroć wypadkową całości Qtc na poziomie 0,5 - wyszła z tego mikroskopijna obudowa o niespełna 30 litrach objętości. Ostatecznie stanęło na tym, że wykonałem sześcienną obudowę o objętości netto 55l. Symulacja dla takiego litrażu przedstawia się następująco :
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    Wyniki moim zdaniem okazały się zachęcające by podjąć konkretne kroki praktyczne.

    3. Prace konstrukcyjne
    Pierwszym krokiem było zaprojektowanie obudowy, utworzenie formatek. Przy okazji tego projektu zdecydowałem się zastosować wzmocnienia wewnątrz obudowy. Tak duży głośnik w tak małym litrażu tworzy ogromne ciśnienia i z pewnością wprawiłby w drgania ścianki obudowy. Rysunek wykonałem w Autocad i prezentuje się następująco.
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76




    Standardowo rozrysowałem formatki dla płyt o grubości 18 oraz 19mm - z dostępnością płyt w Kielcach różnie bywa także wolałem się zabezpieczyć. Płyty docinałem w markecie (OBI). Sam z pewnością bym źle to wykonał, a precyzja na tym etapie zaoszczędza godziny pracy przy wyrównywaniu powierzchni. Od ponad roku "marketowe" stolarnie wprowadziły debilne ograniczenie na minimalny rozmiar formatek 230x500mm. Z tego względu rozrysowałem wymagany arkusz płyty na wypadek gdyby pojawił się "problem" docięcia płyt.
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    Ostatecznie po drobnych negocjacjach stolarz dociął mi "niedozwolone" formatki i tym samym zaoszczędził mi sporo czasu i pieniędzy :)

    Obudowa była standardowo skręcana wkrętami i klejona. Połączenie kleju Pattex oraz garści wkrętów tworzy niezawodne, niezniszczalne i niezatapialne połączenie na którym się do tej pory nie zawiodłem. Otwory zamaskowałem techniką "kołkowania" po czym przystąpiłem do szlifowania powierzchni. Efekt końcowy był gładką jak kuchenny blat powierzchnią nadającą się pod malowanie. Prace montażowe przedstawiały się następująco.
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    Kolejnym krokiem było gruntowanie wewnątrz i na zewnątrz obudowy (emulsja gruntująca Atlas, na bogato trzy warstwy) oraz poprowadzenie przewodów do gniazd Speak-ON znajdujących się na tylnej ściance obudowy.
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    Po wyschnięciu przystąpiłem do tapicerowania - czarny gruby materiał tapicerski przyłapany na całej swej powierzchni do bocznych płyt. Osobiście wolałbym wersję pomalowaną - paczka ta jest szczególnie narażone na uderzenia i brutalny kontakt ze ścianą za sprawą mojego dwuletniego syna - dla niego ten subwoofer jest ulubioną zabawką (jeździ na dodatek gra).

    4. Pomiary
    Dotychczas nie publikowałem żadnych pomiarów gdyż moje zestawy są precyzyjnie skalibrowane przy pomocy softu, który w zależności od akustyki pomieszczenia oraz rozmieszczenia zestawu dokonuje korekcji zarówno amplitudy na charakterystyce częstotliwościowej oraz opóźnień. Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens. Ten soft to Dirac Live. Dla zainteresowanych tym tematem polecam zabawę z foobarem2000 i wtyczką RoomEQ, która potrafi dokonać korekcji charakterystyki częstotliwościowej zestawu. Pomieszczenie testowe przedstawia się następująco.

    a) pomiar gdy subwoofer stoi w narożniku pomieszczenia
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

    b) pomiar gdy subwoofer stoi na środku pomieszczenia
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

    Korzystam ze skalibrowanego mikrofonu Umik-1 oraz Room EQ Wizard Room Acoustics Software (w HolmImpulse wyniki są identyczne - REW w moim odczuciu daje lepsze możliwości obróbki wyników, dlatego z niego zawsze korzystam). Poniżej przedstawiam uzyskane wyniki dla pomiaru przeprowadzonego przy 1W. Mikrofon pomiarowy ustawiam w pozycji mojego odsłuchu tzn na wysokości głowy, na kanapie (p.s w narożnikach tego pokoju znajdują się moje nadstawki ale nie rysowałem ich ponieważ ich pomiary nie będą tu prezentowane).
    Pomiary wykonałem po zastosowaniu filtracji aktywnej 12dB/okt ustawionej na 80Hz.

    a) subwoofer ustawiony w narożniku
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    b) subwoofer ustawiony na środku
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

    Dla porównania poniżej pokażę porównanie prezentowanego subwoofera (15", 55l closed) do subwoofera zamkniętego na bazie 18PS76 (18", 130l closed).

    Legenda:
    - kolor zielony - 18PS76, 130l Closed
    - kolor czerwony - 15PLB76, 55l Closed

    a) subwoofer ustawiony w narożniku
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76
    b) subwoofer ustawiony na środku
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

    5. Wrażenia odsłuchowe
    No cóż.. Subwoofer gra kopiącym basem, pozbawionym zejścia - co mnie nie dziwi bo raz, że głośnik sam w sobie ma niską dobroć, a dwa że pracuje w tak małej objętości. Moim zdaniem nadaje się wyłącznie do muzyki klubowej - ostre bity oddaje w należyty wulgarny sposób (tak moim zdaniem powinna brzmieć muzyka klubowa). Jest bardzo szybki.

    6. Koszta

    - obudowa - 300 zł (płyty, kleje, wkręty, tapicerowanie)
    - głośnik - 750 zł
    - okablowanie, złącza - 30zł

    7. Podsumowanie
    Jestem zadowolony ponieważ założenia zostały przeze mnie spełnione. Poniżej przedstawiam kilka fotek gotowego subwoofera.
    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76 Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76


    Fajne!
  • #2 25 Paź 2017 20:47
    popiol667
    Poziom 14  

    1. Wykonanie pierwsza klasa
    2. Przejrzysty i dokładny opis
    3. Proporcje trochę nieciekawe dla oka.
    4. Aż się prosi o kwadratową maskownicę z blachy perforowanej na tulejkowych dystansach zamiast tej okrągłej.

    Mi "marketowe" barany docięły płyty o 1mm za szerokie (boki kolumn). Całą tylną ściankę wraz z wystającymi bokami musiałem przejechać na heblarce....
    Kolega mi kiedyś wspominał, że na Alledrogo można zakupić docięte formatki (na frezarce CNC), ponoć wychodzi taniej niż w marketach.

  • #3 25 Paź 2017 22:22
    bimberboy32
    Poziom 17  

    Witam
    Zgodzę się z przedmówca, najlepiej pasowałaby tutaj krata perforowana a na to materiał dźwięko przepuszczalny jak w paczkach PRO. Wtedy byś miał sześcian i nie byłoby widać frontu z głośnikiem, Taka czarna mała włochata skrzynka robiąca na pewno nie małe zamieszanie w mieszkaniu :p
    A mam pytanie, skoro to Closed, to czy zastosowałeś jakieś wytłumienie w środku i czy testowałeś z jego umieszczeniem w środku.
    Pozdrawiam :)

  • #4 25 Paź 2017 22:28
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Ale... o co chodzi?

    dominator8 napisał:
    Dotychczas nie publikowałem żadnych pomiarów gdyż moje zestawy są precyzyjnie skalibrowane przy pomocy softu, który w zależności od akustyki pomieszczenia oraz rozmieszczenia zestawu dokonuje korekcji zarówno amplitudy na charakterystyce częstotliwościowej oraz opóźnień. Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens.

    Bo wydaje mi się, że znów jakieś ograniczenia się ostały w edukacji... Skoro (jak uważasz) pomiary w komorze bezechowej są bez sensu czemu wszystkie porządne wytwórnie kolumn głośnikowych je robią? Dla szpanu? Nie wydaje mi się.
    Podobnie z pomiarami jakie zamieściłeś - co w tym dziwnego, że głośnik w narożniku zagra niżej i z większą (wypadkową) efektywnością? Po to tuby się robi...
    Dziwisz się, że głośnik o takiej średnicy (w dodatku na sztywnym zawieszeniu) gra kickiem? Chyba nie, skoro sam piszesz że obudowa za mała i to dlatego. W takim razie co to za SUBwoofer?
    Jak sama nazwa wskazuje subwoofer to głośnik/kolumna głośnikowa mająca za zadane przenosić NAJNIŻSZE częstotliwości - kick bas można uzyskać (równie dobry) na większości głośników w zbyt małych obudowach.

    A tak w ogóle - odnoszę wrażenie, że jesteś z tych, co to nie uwierzy, że parzy dopóki sam łapy do wrzątku nie wsadzi... I dopóki tego nie zrobi kłóci się, że nieprawda. Podobno człowiek uczy się na błędach - ale czy koniecznie na swoich?

    Kolejna konstrukcja budząca zachwyt ... Twój.
    Żal....

  • #5 25 Paź 2017 22:50
    dominator8
    Poziom 20  

    bimberboy32 napisał:
    A mam pytanie, skoro to Closed, to czy zastosowałeś jakieś wytłumienie w środku i czy testowałeś z jego umieszczeniem w środku
    Zrobiłem kilka testów: gąbka, wełna mineralna oraz wata szklana. Gąbka wypadła do niczego - zdusiła dźwięk i znacznie ograniczyła ciśnienie akustyczne, wata szklana luźno wypełniająca objętość wypadła całkiem pozytywnie (to jest materiał wysoce szkodliwy dla zdrowia więc z niego zrezygnowałem). Finalnie zdecydowałem się na wełnę mineralną dość mocno wypełniającą cała objętość - paczka gra przy takim tłumieniu najlepiej (nic nie podbija, ani się nie narzuca).
    bimberboy32 napisał:
    najlepiej pasowałaby tutaj krata perforowana a na to materiał dźwięko przepuszczalny jak w paczkach PRO
    No zgadza się. Zastosowałem ten pierścień i okrągłą kratę z jednego powodu - by nie generować dodatkowych kosztów.
    popiol667 napisał:
    Proporcje trochę nieciekawe dla oka
    Prosta forma, a nawet prostacka - zrobiłem sześcian bo taka paczka jest łatwa do ustawienia i nie rzuca się w oczy.
    popiol667 napisał:
    Kolega mi kiedyś wspominał, że na Alledrogo można zakupić docięte formatki (na frezarce CNC), ponoć wychodzi taniej niż w marketach
    Mógłbyś podpytać kolegę o namiar na tego człowieka? Byłbym zainteresowany.

  • #6 26 Paź 2017 00:05
    popiol667
    Poziom 14  

    1. Bo twórcy kolumn nie wiedzą, np. czy w twoim pomieszczeniu odsłuchowym jest masa dywanów i zasłon, albo wręcz przeciwnie, masz ścianę wyłożoną kafelkami?
    2. Nie wiem nie znam się, jestem amatorem, ale podejście kolegi dominator8 nie wydaje się głupie. Stworzył coś, co nie jest uniwersalne, ale dopasowane do konkretnego pomieszczenia.
    3. To lepiej stworzyć kolumnę z płaską charakterystyką i potem korygować specyfikę pomieszczenia odsłuchowego? Czyli lepiej np. tłumić głośnik wysoko-tonowy, a potem podbijać w korektorze, bo pomieszczenie odsłuchowe tłumi? A jakby zrobił kolumny wbudowane na stałe np. zabudowane w meblach / ścianie to też ma dążyć do płaskiej charakterystyki w komorze, czy dopasować do pomieszczenia?
    4. Co do formatek - dopytam się znajomego - dokładność lepsza niż w markecie, czas oczekiwania kilka dni, cena niższa - tak przynajmniej twierdził.
    5. Skoro kolega napisał, że podoba mu się kick-bass, brak zejścia (ja to subiektywnie określam jako "suchy", "szybki", "wyrazisty"), odpowiada mu w muzyce, którą słucha, to czemu ma się nie zachwycać? Osiągnął cel, napisał uczciwie, że jemu pasuje, innym może się nie podobać, nie wychwalał, że to jedyny i słuszny subwoofer, który zawojuje studia dźwiękowe...

  • #7 26 Paź 2017 00:17
    Tremolo
    Poziom 43  

    Funkcja rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniach jest trudna do opisania, tłumienie, odbicie i rozproszenie. Przy małych pomieszczeniach ma się wrażenie, że pomieszczenie staje się obudową subwoofera i dmucha falą stojącą. Do tego drgania własne, i to, że fala stojąca zachowuje się ciut inaczej niż zwykły dźwięk. Softowo tego nie rozwiązywałem. Ale jak pamiętam dawno dawno temu ktoś tu używał korekcji aktywnej do poprawiania pasma małych obudów. Smażył mocą głośniki.

  • #8 26 Paź 2017 07:25
    Mc`sFrYcO
    Poziom 20  

    dominator8 napisał:
    Dotychczas nie publikowałem żadnych pomiarów gdyż moje zestawy są precyzyjnie skalibrowane przy pomocy softu, który w zależności od akustyki pomieszczenia oraz rozmieszczenia zestawu dokonuje korekcji zarówno amplitudy na charakterystyce częstotliwościowej oraz opóźnień. Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens. Ten soft to Dirac Live. Dla zainteresowanych tym tematem polecam zabawę z foobarem2000 i wtyczką RoomEQ, która potrafi dokonać korekcji charakterystyki częstotliwościowej zestawu. Pomieszczenie testowe przedstawia się następująco.

    W takim razie po co w kinach, filharmoniach, studiach nagraniowych oraz pomieszczeniach odsłuchowych tak walczy się o jak najlepszą akustykę różnymi ustrojami, pułapkami, rozpraszaczami? Skoro Ty twierdzisz że wtyczką do foobara załatwisz wszelkie problemy akustyczne pomieszczenia wynikające z praw fizyki. Niestety nie jest to takie proste jak się wydaje, tu podbić, tam stłumić itd. Komory bezechowe są bez sensu? - równie dobrze można powiedzieć że pomiary osiągów aut są bez sensu, ale jak by nie patrzeć pomiar w środowisku neutralnym który nic od siebie nie dodaje ani ujmuje - jest obojętny mierzonym zestawom głośnikowym daje czyste dane o mierzonym zestawie dzięki czemu łatwo jest dostroić tak zestaw aby odtwarzał dźwięk jak najwierniej. Dzięki pomiarze w komorze jesteśmy w stanie skonfrontować ze sobą różne zestawy głośnikowe i porównać ich charakterystyki co nam da wstępny obraz brzmienia zestawu.

    Dla tego jak ktoś to napisał nie zgodzę się że "subwoofer" ten robiony jest pod pomieszczenie, raczej pod gust, bo nawet w DP mimo dyskotekowego rytmu mamy do czynienia z niskim basem o czym nie raz przekonałem się na koncertach w plenerze.

    Na plus zasługuje mimo wszystko wykonanie fajnie Ci to wyszło, skrzynia wygląda naprawdę solidnie.
    Pozdrawiam

  • #9 26 Paź 2017 07:59
    marian133
    Poziom 37  

    dominator8 napisał:
    Poza tym sensowność pomiaru w pomieszczeniu bezechowym czy w plenerze jest moim zdaniem żadna - nijak się to ma do akustyki pomieszczenia, a uzyskane charakterystyki kolosalnie różnią się od pomiaru "wzorcowego". Dlatego też uważam, że dyskusja o pomiarach zestawów powinna odnosić się do pomieszczeń użytkowych gdzie dany zestaw pracuje - wtedy ma to sens.


    Pomiar, taki jaki się robi w komorze bezechowej (a jego odmianą może być też pomiar na zewnątrz... i zgadnij projektant jakich kolumn robi takie pomiary? zdziwił byś się :) ) robi się po to, aby zobaczyć charakterystykę przetwarzania kolumny, oraz po to aby móc później porównać ją z inną kolumną. A jak zagra w pokoju klienta to już inna sprawa. Każdy obeznany w temacie wie że połowa sukcesu to akustyka pomieszczenia a nie kombinowanie softem aby to później jakoś zagrało.

    Jeśli dla Ciebie pomiar w komorze i na zewnątrz nie ma sensu, to gratuluje podejścia i wiedzy.

    To co Ty robisz nie ma dla nikogo innego (oprócz Ciebie) sensu, bo i po co komu taki wykres skoro każdy ma inny pokój.

    Gdybyś zrobił pomiar tego suba tak jak się należy to można było by o czym porozmawiać, a tak to nie ma o czym, bo i nie ma do czego porównać.

    dominator8 napisał:
    Zrobiłem kilka testów: gąbka, wełna mineralna oraz wata szklana. Gąbka wypadła do niczego - zdusiła dźwięk i znacznie ograniczyła ciśnienie akustyczne


    Przecież gąbka nie nadaje się do wytłumiania takich obudów więc nie było sensu jej tam wtykać, powinieneś o tym wiedzieć skoro masz za sobą (ile lat doświadczenia? bo już się zaczynam gubić...).

  • #10 26 Paź 2017 14:34
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    OK, Można budować kolumnę, która zagra w danym konkretnym pomieszczeniu z dywanami, meblami itp... tylko się tak zastanawiam; Jak zmienisz dywan, ustawienie mebli czy je same - kolumny trzeba wywalić i zrobić inne? A idąc dalej tym tropem - Ty również jesteś "meblem" w tym pomieszczeniu w jaki słuchasz. Zapraszasz znajomych by się pochwalić co zrobiłeś i co? Zmienia się definitywnie akustyka pomieszczenia i z efektu jaki chciałeś uzyskać - nici.
    Kolumny projektowane do konkretnego pokoju - ciekawe. Ale dla każdego kto myśli i chociaż w małym procencie orientuje się w tych sprawach (np. dlaczego podawane są wykresy i parametry z komory bezechowej) to (tak jak dla mnie) głupota.
    Więc podsumowując:
    a. Subwoofer, który nie jest subwooferem (za mała i w dodatku zamknięta obudowa).
    b. Projekt polegający na takim dobraniu formatek, żeby w sklepie przydzieli bez gadania.
    c. "Testy" zamiast przypomnienia sobie podstaw z akustyki.
    d. Głośnik estradowy (po raz kolejny) w domu, gdzie nigdy nie da z siebie nawet tego, co powinien.
    Niestety Kolego, ale potwierdza się, że zamiast wyciągać wnioski z doświadczeń innych - niewątpliwie bardziej w tej tematyce obeznanych, zamiast zrozumienia tego co jeszcze mądrzejsi napisali (i udowodnili to matematycznie) Ty nadal wolisz tworzyć własną rzeczywistość i rozumieć ją po swojemu...
    Dla mnie kolumna (bo nie subwoofer) zrobiona zupełnie bez sensu.
    Szkoda.

  • #11 26 Paź 2017 15:36
    popiol667
    Poziom 14  

    398216 Usunięty -> idąc dalej tym tropem - a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu? Przy konstrukcji bądź zakupie kolumn / subwoofera nie kierujemy się miejscem docelowym (odsunięcie od ściany, położenie) i nie dobierasz pod tym kątem umiejscowienia otworu bass - reflex? W fabrycznych konstrukcjach nie ma przełączników, dzięki którym tłumisz / podbijasz pasmo wysokich częstotliwości (psujesz płaską charakterystykę)?

    Wiadomo, że nie wszystko da się zniwelować korektorem bądź procesorem dsp.

  • #12 26 Paź 2017 19:36
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    popiol667 napisał:
    398216 Usunięty -> idąc dalej tym tropem - a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu?

    Czekałem na takie pytanie :) Szacunek, że dostrzegłeś to pozorne zaprzeczenie.
    Odpowiadam - Nie do końca. Zamiana oczywiście , ze będzie, ale łatwiej ją przewidzieć, zminimalizować zwykłą korekcja wzmacniacza, niż kolumny które projektuje się pod konkretne warunki odsłuchowe i z którymi zrobić to (poprawić brzmienie w wypadku zmian akustyki) jest znacznie trudniej, a być może w ogóle niemożliwe.
    Podałeś bardzo trafiony przykład z BR z tyłu - to wręcz oczywiste że takiej kolumny nie wsadzisz w regał - pomiędzy książki, bo zginie całkowicie bas. Podobnie nie wstawisz jej w kąt pokoju BR do ścian bo będzie monotonnie dudnić basem. W temacie Autor (mimo otrzymanego PW nadal z wielkiej litery - Tak już mnie wychowano) otrzymał najlepsze (przynajmniej pod względem zwiększenia basu) efekty, gdy ustawił go w kącie pokoju. W każdym innym miejscu nie zagra on tak samo dobrze dołem... chyba, że w innym kącie. ;)
    popiol667 napisał:
    W fabrycznych konstrukcjach nie ma przełączników, dzięki którym tłumisz / podbijasz pasmo wysokich częstotliwości (psujesz płaską charakterystykę)?
    Mimo pozornej analogii to jednak zupełnie co innego: Sam zresztą napisałeś "psujesz" - czyli pierwotnie było dobrze. W Tematycznych kolumnach "dobrze" nie występuje. Te kolumny nie są poprawnie zaprojektowane więc nie ma takiej możliwości.
    popiol667 napisał:
    Wiadomo, że nie wszystko da się zniwelować korektorem bądź procesorem dsp.
    Oczywiście. Powtórzę jednak - łatwiej popsuć dobre niż poprawić to co już popsute jest.

  • #13 26 Paź 2017 19:44
    marian133
    Poziom 37  

    popiol667 napisał:
    a kolumny z płaską charakterystyką nie są podatne na zmianę mebli, zasłon, liczby osób w pomieszczeniu?


    Jeśli mogę odpowiedzieć...
    Są, dlatego tak ważna jest adaptacja akustyczna pomieszczenia :)

    Płaską (a raczej równą) charakterystykę tworzy się po to aby kolumny jak najwierniej odtwarzały muzykę nagraną na np. płycie CD, ponieważ w studiu używa się monitorów z płaską charakterystyką.

    Jeśli kolumny mają górki i dołki na charakterystyce to jest to widzimisie projektanta (bo tak mu się podoba jak gra) albo brak wiedzy jak wykonać tą równą charakterystykę.

    Jednym się podobają kolumny z równą charakterystyką a innym z poszarpaną, rzecz gustu i słuchu.

    Natomiast nie można powiedzieć o kolumnach z płaską charakterystyką że są źle zaprojektowane, bo to po prostu bzdura.

  • #14 26 Paź 2017 21:45
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Chciałem się przekonać jak zagra profesjonalne, estradowe 15 cali w małej obudowie zamkniętej


    I się przekonałeś. I jak gra ?
    Qts 0,25 więc masz pole do popisu , bo w 30l to powinny plomby wypadać przy tym głośniku.
    Po wykresach widać mniej więcej coś potworzył, potwora.

  • #15 26 Paź 2017 21:52
    bimberboy32
    Poziom 17  

    Witam
    Mówicie to o monitorach studyjnych, natomiast w temacie jest mowa o subwooferze. Subwoofer względem reszty pasma powinien grać głośniej wraz ze zmniejszającą się częstotliwością (wiąże się to ze spadkiem liniowości słuchu ludzkiego w zakresie niskich częstotliwości). Oczywiście od pasma przenoszenia kolumny, poniżej nie ma sensu wzmacniać możemy jedynie zaszkodzić głośnikowi. Dochodzą tu zawsze wzmocnienia przy ścianach i spadki ciśnienia akustycznego w środku pomieszczenia. Nigdy nie da się wyeliminować tych zjawisk fizycznych. Do każdego pomieszczenia podchodzi się zawsze indywidualnie. Często przecież zdarza się, że w sklepie kolumny grają bardzo przyzwoicie, kupujemy zadowoleni, wstawiamy do domu, a tu kiszka, nie ma wcale basu.
    Pozdrawiam

  • #16 26 Paź 2017 22:08
    dominator8
    Poziom 20  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    I się przekonałeś. I jak gra ?
    Bas jest bardzo szybki, świetne uderzenie - tego w dotychczasowym zestawie mi brakowało. Dlatego też z premedytacją zrobiłem małą obudowę zamkniętą i to na głośniku o tak niskiej dobroci - chciałem uzyskać taki atak żeby
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    powinny plomby wypadać
    dominator8 napisał:
    Zależało mi na uzyskaniu szybkiego, kopiącego basu, który sprawdziłby się przede wszystkim w muzyce dyskotekowej, disco polo
    Udało mi się. Bas kopie jak byk na rodeo.

  • #17 27 Paź 2017 07:46
    marian133
    Poziom 37  

    bimberboy32 napisał:
    Mówicie to o monitorach studyjnych, natomiast w temacie jest mowa o subwooferze.


    Pisałem o pomiarach i dałem odpowiedź dlaczego się dąży do równej charakterystyki.

    A w domu można robić sobie co się chce, tyle że jak się prezentuje konstrukcję i pokazuje "pomiary" to wypadało by pokazać jej charakterystykę ogólną, a nie w pomieszczeniu, bo to akurat się nikomu nie przyda ani nie pokazuje jak konstrukcja właściwie gra.

    bimberboy32 napisał:
    Nigdy nie da się wyeliminować tych zjawisk fizycznych. Do każdego pomieszczenia podchodzi się zawsze indywidualnie.


    Z basem radzimy sobie za pomocą ustrojów akustycznych, ustawieniem sprzętu i miejsca odsłuchowego oraz ilością subów (w przypadku subów) ich ustawieniu w pomieszczeniu oraz DSP.

  • #18 27 Paź 2017 14:53
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Bas jest bardzo szybki, świetne uderzenie


    A ja bym go posłuchał przy np. Metallica one,Led zeppelin moby dick , Panthera czy Defekt muzgó. Głośnik szybszy od najszybszego perkusisty.

  • #19 27 Paź 2017 15:34
    dominator8
    Poziom 20  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    A ja bym go posłuchał przy np. Metallica one,Led zeppelin moby dick , Panthera czy Defekt muzgó
    Dziś potestowałem trochę na metalu - byłem ciekawy jak odda stopę. Fajnie zabrzmiało (Metallica - Harvester sorrow). Ta pierwsza solówka gdzie perkusista stopą wyprawia cuda robi ogromne wrażenie (nie ma co prawda tej masy co na Hog Scopie gdzie stopa jest miażdżąca). Absolutny atak i uderzenie - tak jak napisałem wcześniej robiąc tą paczkę byłem daleki od audiofilskich uniesień, a zależało mi jedynie na szybkości i ataku. Jej uniwersalność jest mocno ograniczona - to fakt lecz faktem jest też to że uderzenie jest fantastyczne.

  • #20 27 Paź 2017 21:46
    Tremolo
    Poziom 43  

    Ja robiłem eksperymenty. Głośnik do małej obudowy a przed nim długa rura z dywanu. Przy tym głośniku rura 5 metrowa powinna dać niskie zejście. Z tego co pamiętam z praktyki i oglądania głośników to przy małym VAS robiło się kolumny tak o objętości 90%* VAS np GDN 20/80/2. Przy VAS około 100-120 litrów - dawało się połowe VAS. Przy jakichś Tonsilach30cm i VAS 270 robiło się już tylko ułamek z 70-80litrów obudowę. Ale tutaj to obudowa na oko maciupka.

  • #21 27 Paź 2017 22:39
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Dziś potestowałem trochę na metalu - byłem ciekawy jak odda stopę

    Kolego sklepałem sobie dzisiaj sub kicka , StagLine 12 cali 200W w obudowie 60l zamkniętej.
    I co ci powiem to brak nagrań w sieci z taką jakością żeby czuć było, atak stopą czy weblem.
    Koszmar 21wiek a pasmo mało co jak w radiu AM.

    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.

  • #22 27 Paź 2017 23:03
    dominator8
    Poziom 20  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego sklepałem sobie dzisiaj sub kicka , StagLine 12 cali 200W w obudowie 60l zamkniętej.
    Wrzuć fotki tego prototypu. Jestem ciekaw jak to wygląda.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    I co ci powiem to brak nagrań w sieci z taką jakością żeby czuć było, atak stopą czy weblem.
    Możesz wymienić elementy swojego toru audio?
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.
    Pulsujący bas? Zdziwiony jestem i to mocno. Ja słuchając tej mojej paczki mam wrażenie, że bas jest suchy jak dwudziestoletnie suchary (totalnie odbarwiony, aż nienaturalny).
    Tremolo napisał:
    Głośnik do małej obudowy a przed nim długa rura z dywanu.
    Dywan jako imitacja TL-ki ? Takiego patentu nie widziałem - szczerze nie wpadłbym na taki pomysł nawet po pijanemu. Moim zdaniem to bez sensu z wielu powodów - zbyt wielu by je tu wymieniać. Zapytam przez ciekawość - Jak to grało?

  • #23 27 Paź 2017 23:08
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:


    I co ci powiem to brak nagrań w sieci z taką jakością żeby czuć było, atak stopą czy weblem.


    Możesz wymienić elementy swojego toru audio?


    Strumien swiadomosci swia napisał:


    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.


    Pulsujący bas? Zdziwiony jestem i to mocno. Ja słuchając tej mojej paczki mam wrażenie, że bas jest suchy jak dwudziestoletnie suchary (totalnie odbarwiony, aż nienaturalny).


    Więc źródłem jest laptop dalej wzmacniacz , ten akurat 2x550W low pass 250Hz.
    Mam też subwofer 2x12' BR 400W i on gra dołem ale nie ma kicka razem grają cudnie.

    Jedyne co miło się słuchało to czysta perkusja ''lekcje youtuba'' 240bps , przy werblu faktycznie mózg się lasuje.

    Mam mały też problem bo CD przy tej mocy basu się buntuje i przerywa.

  • #24 28 Paź 2017 11:42
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    dominator8 napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Strasznie się przejechałem, za to mulącego basu jest prawie nieskończoność co byś nie puścił.
    Pulsujący bas?
    Czy uważasz, że "mulący" bas to to samo co "pulsujący"?
    dominator8 napisał:
    Zdziwiony jestem i to mocno. Ja słuchając tej mojej paczki mam wrażenie, że bas jest suchy jak dwudziestoletnie suchary (totalnie odbarwiony, aż nienaturalny).
    Tremolo napisał:
    Ale tutaj to obudowa na oko maciupka.
    I przez to bas jest jaki jest.
    dominator8 napisał:
    byłem ciekawy jak odda stopę. Fajnie zabrzmiało
    Dość dziwna definicja jakości - z jednej strony "suchy" a z drugiej "fajny".
    Wszystko to wskazuje moim zdaniem na zbyt małą obudowę w której dusi się głośnik o takiej średnicy i parametrach - i żadne korekcje czy "procesorowanie" nie dadzą zamierzonego efektu.
    Zresztą - ja się tam nie znam, ja tylko gdzieś tam wyczytałem podstawy budowy kolumn w oparciu o parametry głośnika.... :)

  • #25 28 Paź 2017 12:09
    marian133
    Poziom 37  

    398216 Usunięty napisał:
    Zresztą - ja się tam nie znam


    Ja też :D

    Kurde, nie widziałem nigdy paczki wysokotonowej, która nie gra wysokimi tonami, lub nadstawki estradowej średniowysokotonowej która gra tylko dołem.

    A tutaj mamy subwoofer który nie gra jak subwoofer :)

    Kurcze, ale my mamy zamknięte umysły na nowości :D

  • #26 28 Paź 2017 13:08
    rzymo
    Poziom 29  

    398216 Usunięty napisał:

    Wszystko to wskazuje moim zdaniem na zbyt małą obudowę w której dusi się głośnik o takiej średnicy i parametrach - i żadne korekcje czy "procesorowanie" nie dadzą zamierzonego efektu.


    Przy użyciu korekcji właśnie da się uzyskać naprawdę niski bas z obudowy zamkniętej, jednakże wymaga to kilku zabiegów i nie będzie to tanie.
    Potrzeba mocnego i dobrego głośnika z wysokim x-max (cewka o dużej średnicy, do tego najlepiej pierścienie Faradaya - czyli linearyzacja impedancji w funkcji sporego wychylenia cewki głośnika).
    Taki głośnik + korekcja Linkwitza i z obudowy zamkniętej można wyciągnąć naprawdę niskie zejścia, przy w miarę dobrej odpowiedzi impulsowej...

    Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76Kompaktowy subwoofer closed B&C 15PLB76

  • #27 28 Paź 2017 13:39
    dominator8
    Poziom 20  

    rzymo napisał:
    Potrzeba mocnego i dobrego głośnika z wysokim x-max (cewka o dużej średnicy, do tego najlepiej pierścienie Faradaya - czyli linearyzacja impedancji w funkcji sporego wychylenia cewki głośnika).
    Zgadza się. Głośnik, który zastosowałem (napiszę jeszcze raz - z bezczelną premedytacją i pełną świadomością spodziewanego efektu końcowego) nie spełnia wymienionych przez Ciebie koniecznych kryteriów. To jest głośnik dedykowany do pełno pasmowych nadstawek 2-way z bardzo mocnym nisko ciętym driverem. Jego Xmax jest mocno ograniczony i wynosi zaledwie 5mm - także tutaj nie ma czym za bardzo rządzić i dzielić - niestety. Głośnik ten od ponad roku był nieużywany więc postanowiłem coś z tym zrobić - nic klasycznego, zdroworozsądkowego i szablonowego. Taki już jestem i mam do tego prawo. :) To oczywiste, że obudowa którą zrobiłem jest dla człowieka myślącego szablonowo, bezpiecznie i schematycznie totalnie bez sensu - bo przecież fakty, parametry, typ głośnika, jego średnica stanowią jednoznacznie, że idealnym towarzystwem jest dla niego obudowa z bas refleksem czy np. wysoko strojona tuba pokroju HD15 - przerabiałem BR-kę, tuby i zawsze był niedosyt, a że lubię takie a nie inne brzmienie czyli suche i wulgarne to dałem ten głośnik w tak maleńką obudowę zamkniętą.

  • #28 28 Paź 2017 13:43
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Taaa... Można też zaorać pole łyżeczką. Tylko co ze sprawnością? Z wytrzymałością membrany?
    Teoretycznie wszystko można - w praktyce jednak wychodzi, ze nie koniecznie to lepsze rozwiązanie. Znacznie lepsze efekty da też i obudowa zamknięta o dużej pojemności też się uzyska "szybki" bas i niskie zejście - i bez angażowania dużej mocy wzmacniaczy i procesorów.
    Moim zdaniem kombinacje z zastosowaniem nieodpowiedniej obudowy, źle dobranego (do zastosowań) głośnika, a potem kombinacje alpejskie, żeby toto jednak jakoś zagrało, to jest bez sensu.

  • #29 28 Paź 2017 13:44
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Wiesz zmień tytuł na Mid bas i już kłótnie zostaną zażegnane na temat istoty przedmiotu.

  • #30 28 Paź 2017 13:53
    rzymo
    Poziom 29  

    398216 Usunięty napisał:
    Taaa... Można też zaorać pole łyżeczką. Tylko co ze sprawnością? Z wytrzymałością membrany?

    Sprawność - niska. Wytrzymałość głośnika - stąd pisałem o wymaganym x-max i odpowiednio dużej cewce (moc).

    Cytat:
    Znacznie lepsze efekty da też i obudowa zamknięta o dużej pojemności też się uzyska "szybki" bas i niskie zejście

    Nie każdy ma miejsce na postawienie suba wielkości małej pralki automatycznej i o to w tym chodzi ;) O ile uzyskasz niskie zejście, to "szybkiego" basu już nie dostaniesz. W przypadku dużego głośnika, wielkiej obudowy i takiego sobie mocowo wzmacniacza nigdy nie uzyskasz dobrego impulsu. Czyli nada się to tylko i wyłącznie do wybuchów w filmach, czyli sub typowo do kina domowego, do niczego więcej...

    Cytat:

    Moim zdaniem kombinacje z zastosowaniem nieodpowiedniej obudowy, źle dobranego (do zastosowań) głośnika, a potem kombinacje alpejskie, żeby toto jednak jakoś zagrało, to jest bez sensu.


    To co opisałem to jest w pełni świadome wykorzystanie możliwości dobrych głośników (wysoka moc, wysokie x-max). Takie przetworniki można aplikować w niewielkich obudowach, uzyskując niskie zejścia przy -3dB.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME