Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)

blacknigga 25 Paź 2017 18:37 1971 34
  • #1 25 Paź 2017 18:37
    blacknigga
    Poziom 13  

    Potrzebuję wymienić przekaźnik który "łączy" termostat pokojowy ze sterownikiem pieca C.O.
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)

    Jest to jakaś tania chińszczyzna i trudnodostępna, więc musze kupić coś innego.
    Na starym przekaźniku : 17A 277VAC 220/240V~AC
    Czy Songle lub OMRON będą dobre? OMRON ma tyle samo styków, więc podłączam dokładnie tak samo jak mam na starym?

    0 29
  • #2 25 Paź 2017 18:45
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    Dla Ciebie liczy się na jakie napięcie masz cewkę i czy masz com no nc

    0
  • #4 25 Paź 2017 19:02
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    A co Ty masz za termostat pokojowy, który wymaga takiego przekaźnika separacyjnego wiszącego na kablach? Większość znanych mi regulatorów pokojowych ma wyjście beznapięciowe w postaci wyprowadzonych styków NO.
    Podpina się to normalnie do sterownika kotła i po sprawie. Opisz co i jak masz tam podłączone, bo to pierwsze zdjęcie wygląda na jakiegoś "mega druta".

    0
  • #5 25 Paź 2017 19:29
    blacknigga
    Poziom 13  

    daro31ie napisał:
    Dla Ciebie liczy się na jakie napięcie masz cewkę i czy masz com no nc

    Wydaje mi się, że jest cewka 12v, czy com no nc to niewiem

    Contar323 napisał:
    Dokładnie. Tylko żebyś nie kupił czasem bistabilnego lub na inne napięcie cewki.
    Jest też opcja szukaj.

    Dzięki, już wiem jakie zamienniki kupić. Dziwne bo jak wpisywałem w google to mi nie wyskakiwało nic na elektrodzie, tylko same odnośniki to strony mauser:/
    Art.B napisał:
    A co Ty masz za termostat pokojowy, który wymaga takiego przekaźnika separacyjnego wiszącego na kablach? Większość znanych mi regulatorów pokojowych ma wyjście beznapięciowe w postaci wyprowadzonych styków NO.
    Podpina się to normalnie do sterownika kotła i po sprawie. Opisz co i jak masz tam podłączone, bo to pierwsze zdjęcie wygląda na jakiegoś "mega druta".

    Lepsze zdjęcie załączam poniżej. Wisi to wszystko gdyż musiałem to wyciągnąć z puszki by zrobić zdjęcie. Dla mnie dziwnie jest to podłączone wszystko. Nr1 jest wejściowy prąd (żółto zielony kabelek), nr 2 tam powinies wyjść prąd do sterownika.
    Termostat pokojowy IB-Tron 309 (do obsługi urządzeń dwupunktowych z funkcją ogrzewania podłogowego).
    Mi to by było nawet na ręke jakbym mógł podpiąc to bezpośrednio do sterownika kotła jeśli nic się nie stanie. Niewiem czy na zdjęciu z pierwszego posta na schemacie sterownika piszą coś o tej kwestii?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3272234.html[/quote]
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)
    [/img]

    0
  • #6 25 Paź 2017 19:37
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Ok. Przeczytałem manual od tego IB trona. Faktycznie dziki wynalazek, dający na wyjściu sterującym fazę. Pewnie zamiast przekaźnika wrzucili triaka. Przynajmniej klikania styków nie słychać w pomieszczeniu. :D
    Kupujesz dowolny przekaźnik 1 para styków NO z cewką 230VAC, styki co najmniej 230V, 2A wystarczy w zupełności. Ale dokup proszę podstawkę do tego przekaźnika, bo taki pająk pod napięciem sieciowym straszy, i jest w sumie niebezpieczny dla sterownika kotła, bo jak dostanie 230 na wejście to... RIP.

    0
  • #7 25 Paź 2017 19:56
    blacknigga
    Poziom 13  

    Wielkie dzięki Art.B, mam nadzieje, że mam końcowe 3 pytania jeszcze:)

    1. 1 para styków NO na wyjście i 1 para styków na wejście wystarczy?
    2. Skąd będę wiedział że kupiłem No a nie NC?:)
    3. Widziałem w Castoramie podobne przekaźniki, tylko wydaje mi się, że miały 3 pary styków (miałbym je odręki zamiast zamawiać). Wtedy podłączam identycznie jak na starym? Nie jest to dziwnie podpięte, że 1 kabelek idzie z pierwszej pary, a drugi z trzeciej pary styków?

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Paź 2017 20:06
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Po kolei.
    -wejście sygnału z termostatu pokojowego (230VAC) dajesz na cewkę przekaźnika, a nie żadne styki.
    -wystarczy jeden styk NO, lub NC/NO. Użyjesz tylko NO, przewody z GECO podłączasz między COM a NO przekaźnika. Od strony sterownika pieca na styki przychodzi pewnie 5 lub 12VDC. Ten ze zdjęcia ma dwie pary styków NO/NC, z czego jedna w ogóle nie wykorzystana.
    -Castorama to jeden z gorszych pomysłów na zaopatrzenie. Idź do jakiegoś normalnego sklepu elektrycznego i powiedz, że chcesz przekaźnik z cewką na 230VAC i stykiem NO na 230V i obciążalnością 2A (i tak grubo na wyrost).
    Tylko kup ten przekaźnik z podstawką, żebyś mógł normalnie te przewody przykręcić.

    0
  • #9 28 Paź 2017 09:00
    blacknigga
    Poziom 13  

    Kupiłem takie oto cudo:
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)
    Napięcie jest w żółtozielonym, podłączone do COIL A1A2, sterownik do NO. Czy wg schematu sterownika, który zamieściłem w pierwszym poście, napięcie powinno być pod prawą czwórką, czyli niebieski?

    0
  • #11 28 Paź 2017 10:05
    blacknigga
    Poziom 13  

    Tak za pierwszym razem podłączyłem, jednak korki wywaliło
    Wymiana/kupno nowego przekaźnika (termostat pokojowy - sterownik pieca)

    0
  • #13 28 Paź 2017 15:46
    blacknigga
    Poziom 13  

    Już niewiele zostało, dam rade. Przy podłączaniu wyłączam prąd w całym domu.
    Oba kable do A1 czy po jednym do A1 i A2?

    0
  • #15 28 Paź 2017 17:08
    blacknigga
    Poziom 13  

    Podłączyłem sterownik kotła pod 14 i 21 oraz termostat pokojowy A1A2 i udało mi się włączyć termostat pokojowy jednak jak ustawiłem temperature tak by zadziałał to wywaliło korki i spaliło przekaźnik:(

    0
  • #17 28 Paź 2017 18:00
    blacknigga
    Poziom 13  

    Wiem, że taki przekaźnik miałem kupić i o taki też się pytałem mailowo w sklepie i odesłali mnie do tego przekaźnika. Odbierając upewniałem się raz jeszcze o "przekaznik z cewka 230VAC i stykiem NO na 230V i obciazalnoscia min 2A + podstawka pod niego" wg tego co mi pisałeś wcześniej. Niestety już taki biegły nie jestem i nie sprawdziłem/nie wiedziałem, że dali mi zły. W poniedziałek się tam do nich przejdę:/
    Wielki dzięki za cierpliwość i porady Art.B!

    0
  • #18 28 Paź 2017 18:57
    BUCKS
    Poziom 33  

    Na szybko to wychodzi mi, że ostatnie cyfry oznaczają napięcie cewki, czyli RM85-2011-35-1012 oznacza model 12V, dodatkowo na obudowie jest napisane DC12V co powinno u Ciebie zapalić żarówkę ostrzegawczą.
    Z tego co widzę to cewkę na 230V ma model RM85-2011-35-5230. Tylko nie znam się na przekaźnikach, więc nie wiem jakimi jeszcze detalami one się różnią ale w 5 minut opanowałem wybór modelu z cewką na napięcie 230V.

    Osobiście wolałbym nowy regulator pokojowy (termostat), który ma styki bez napięcia i wtedy podłączyłbym to bezpośrednio do kotła, zamiast bawić się prądem sterującym 230V i zewnętrznym przekaźnikiem. Nie wiem na ile przekaźniki są bezpieczne ale ja bym unikał 230V jako sygnał sterujący.
    Twój IB Tron obowiązkowo wymaga zewnętrznego przekaźnika, bo bezpośrednie podłączenie do Twojego kotła w przypadku załączenia termostatu oznacza puszczenie na styki 4-4 Geco napięcia 230V co może oznaczać na 99,99% spalenie elektroniki kotła.
    Tylko z drugiej strony te inne przewodowe regulatory mają przekaźnik wbudowany i wtedy słychać głośne klikanie, co może irytować.
    Aby pozbyć się irytującego klikania to najlepiej mieć bezprzewodową wersję regulatora, a o ile będzie zasięg to klikać będzie tylko odbiornik przy kotle.
    Ten IBTron może byłby fajny w przypadku jakiegoś grzejnika elektrycznego, bo skoro wytrzymuje do 15A mógłby pełnić rolę zewnętrznego termostatu i włącznika zasilania 230V dla grzejnika 2,5kW.

    0
  • #19 28 Paź 2017 20:22
    blacknigga
    Poziom 13  

    Właśnie miałem się pytać czy jakbym ominął przekaźnik i podpiął bezpośrednio do sterownika, to czy nie byłoby tak, że sterownik trzymałby kocioł w stanie podtrzymania? (dostawałby impuls od ibTrona, że zadana temperatura została osiągnięta). Czy ten przekaźnik obniża też napięcie czy tylko steruje włączając/wyłączając prąd?

    0
  • #20 28 Paź 2017 21:00
    BUCKS
    Poziom 33  

    blacknigga napisał:
    Właśnie miałem się pytać czy jakbym ominął przekaźnik i podpiął bezpośrednio do sterownika, to czy nie byłoby tak, że sterownik trzymałby kocioł w stanie podtrzymania? (dostawałby impuls od ibTrona, że zadana temperatura została osiągnięta). Czy ten przekaźnik obniża też napięcie czy tylko steruje włączając/wyłączając prąd?


    Według schematu Geco jaki załączyłeś to wynika, że impuls o potrzebie grzania jest przesyłany za pomocą styków 4-4, czyli jeśli dobrze zrozumiałem to gdy obwód zostanie zamknięty to kocioł grzeje, jeśli obwód będzie otwarty to kocioł się wyłączy.
    Zwykle przy takich rozwiązaniach chodzi tylko o zamknięcie obwodu, czyli regulator powinien mieć styki bez napięcia, natomiast Twój IBTron po włączeniu grzania przekazuje 230V AC, czyli można założyć, że wtedy na 99,99% spalisz elektronikę kotła.
    Tylko kotły są różne i np. mój Vaillant na stykach dla regulatora zwykłego WŁĄCZ-WYŁĄCZ ma 230V, więc w teorii taki IBTron nie powinien go uszkodzić ale mam też styki na oryginalny regulator i tam są wtedy 24V DC, więc chyba nie masz wątpliwości, że puszczenie na taki styk 24V w kotle napięcia 230V AC spowoduje automatycznie spalenie elektroniki.

    Właśnie po to Twój regulator (IBTron) potrzebuje przekaźnik, aby zamknąć obwód 4-4 bez dodatkowego napięcia 230V, które może z dużą pewnością uszkodzić elektronikę kotła.
    W tym wypadku przekaźnik dostaje impuls 230V z IBTronu jako sygnał sterujący i po pojawieniu się napięcia na A1-A2 następuje przełączenie przekaźnika i zamknięcie określonego obwodu, po zaniku napięcia 230V następuje otwarcie tego obwodu. W teorii oba obwody są od siebie odizolowane, więc choć sterujesz sygnałem 230V to on nie dociera do kotła, bo przekaźnik pełni rolę takiego separatora/izolatora tłumacząc tak na chłopski rozum ;)
    Ten dodatkowy przekaźnik do IBTrona robi to co robią regulatory typu Euroster, Auraton itp. bez dodatkowych przekaźników, bo one są już fabrycznie wbudowane w sam regulator w wersji przewodowej lub odbiornik w wersji bezprzewodowej.
    Regulator bezprzewodowy daje radiowo sygnał do grzania, odbiornik odbiera ten sygnał i zamyka obwód za pomocą przekaźnika wbudowanego w odbiornik i kocioł dostaje sygnał grzania. Regulator jest na baterie, więc nie ma tam żadnego zasilania 230V, zasilanie 230V masz tylko w odbiorniku potrzebne do jego działania ale samo zamknięcie obwodu odbywa się bez obecności zewnętrznego, dodatkowergo napięcia 230V, czyli jest bezpieczne dla kotła.
    Fabryczny regulator ma już fabrycznie dobrany przekaźnik i masz opisane wejścia do których należy podłączyć kocioł, natomiast przy samodzielnych przeróbkach jeśli pomylisz sposób podłączenia lub dobierzesz niewłaściwy przekaźnik to możesz coś spalić dlatego jest to obarczone większym ryzykiem.

    0
  • #21 29 Paź 2017 20:10
    blacknigga
    Poziom 13  

    Musiałem się przespać z tym by zrozumieć jak działa przekaźnik:D
    To teraz mam pytanie, skąd mam wiedzieć, że mój stary przekaźnik nie działa? Może być tak, że to jednak wina sterownika/styków 4-4? Mógłbym sprawdzić przekaźnik np podłączając sterownik do styków NC na przekaźniku (zamiast NO)? Wtedy termostat/sterownik działałby na odwrót?
    Czy jakbym zamknął obwód styków 4-4 to wtedy piec działałbym cały czas na blokadzie? Czy mogę złączyć ze sobą kabelki od sterownika by zamknąć obwód?

    0
  • #22 29 Paź 2017 20:18
    BUCKS
    Poziom 33  

    zamiast podłączać przekaźnik do 4-4 w kotle to zrób tam mostek i tym samym zamkniesz obwód, czyli kocioł powinien to interpretować jako sygnał ciągłego grzania.
    Jeśli kocioł będzie grzał nonstop to będziesz wiedział, że styki 4-4 w kotle są OK.
    Skoro przekaźnik działał i nagle przestał to pewnie coś w nim padło i dla mnie jest to wystarczające do stwierdzenia, że jest on trefny i należy go wymienić.
    Ja zwykle dodatkowo sprawdzam miernikiem, czy dany obwód zamyka się i otwiera zgodnie z założeniami. Choć po ostatnim zwarciu to u Ciebie wszystkie warianty niespodzianek są możliwe ;)

    0
  • #23 29 Paź 2017 20:47
    blacknigga
    Poziom 13  

    Głupie pytanie może, ale wole się upewnić by nie spalić sterownika. "Zrób tam mostek", czyli połączyć kable ze sterownika ze sobą by zamknąć obwód?

    0
  • #25 30 Paź 2017 06:44
    blacknigga
    Poziom 13  

    To że nie znam podstawowych pojęć nie znaczy, że mi się coś stanie. Z tego co rozumie to przekaźnik tylko zamyka/otwiera obwód na sterowniku, więc złączenie kabelków na ze styku 4-4 powinno zrobić to samo. Z tego co wygooglalem to jest to poprostu zwykła kostka

    0
  • #27 30 Paź 2017 09:56
    BUCKS
    Poziom 33  

    Art.B napisał:
    Zabrnęło to za daleko. Zleć tą robotę jakiemuś elektrykowi, bo, przykro mi to stwierdzić, nie ogarniasz tematu. Spalisz sobie sterownik, albo zrobisz krzywdę.

    Trochę nie ogarnia ale nie jest tak źle, póki co jego błąd polegał na kupnie przekaźnika na 12V zamiast na 230V i stąd jego spalenie, aczkolwiek ryzyko spalenia kotła przez błędne podłączenie było duże.
    Reszta podłączeń A1-A2 (IBTron 230V) i 14-21 (styki 4-4 w kotle) wyglądały na prawidłowe.
    Jeśli kupi przekaźnik na 230V to powinno być OK ale i tak wszystko robi na własną odpowiedzialność.

    blacknigga napisał:
    Z tego co rozumie to przekaźnik tylko zamyka/otwiera obwód na sterowniku, więc złączenie kabelków na ze styku 4-4 powinno zrobić to samo

    Przekaźnik czeka na napięcie 230V na stykach A1-A2, w przypadku jego pojawienia się (włączenie grzania na IBTron) to ten sam przekaźnik zamyka obwód 14-21, czyli de facto zamyka obwód w kotle na stykach 4-4, stąd moja sugestia na zrobienie mostka, aby wykluczyć problem z uszkodzonym obwodem w kotle na stykach 4-4 zanim kupisz i podłączysz nowy przekaźnik.
    Można by sprawdzić miernikiem jakie masz tam napięcie na tej 4 w kotle ale jak nie ogarniasz tematu to może lepiej tam nic innego nie wtykaj, bo przy nieumiejętnym posługiwaniu się miernikiem też można spalić elektronikę.

    P.S. Dla pewności kupiłbym nowy zestaw tj. przekaźnik i podstawkę, aby mieć pewność, że podstawka jest dobra. Być może tej starej nic nie jest ale majątku nie kosztuje, więc po co ryzykować kolejne niespodzianki.

    0
  • #28 18 Lis 2017 11:13
    blacknigga
    Poziom 13  

    Podpiąłem przekaźnik 230V wg zaleceń. Gdy temperatora żądana w termostacie pokojowym jest większa od temp obecnej to napięcie jest podawane do przekaźnika. Gdy temp przekroczy żądaną temp to napięcia nie ma. Mimo to, sterownik nie przechodzi w stan blokady. Stan blokady działa poprawnie, gdyż od ostatniego posta miałem zamknięty obwód 4-4 mostkiem. Może źle NO 14-21 jest podłączone?
    Kupione:
    PODSTAWKA GNIAZDO PRZEKAŹNIKA GZT80 RELPOL + PRZEKAŹNIK RELPOL RM85-2011-35-5230

    0
  • #29 18 Lis 2017 14:37
    BUCKS
    Poziom 33  

    W kotłach gazowych gdy kocioł ma być wyłączony to obwód ma być otwarty, a gdy jest potrzeba grzania to obwód jest zamykany.
    Czyli podłączenie powinno być do styków NO, które zamykają się dopiero po potrzymaniu impulsu od termostatu.

    Z kolei w kotłach na paliwo stałe zasada może być inna czyli gdy kocioł ma być w stanie blokady to obwód ma być zamknięty, a jeśli jest potrzeba grzania to obwód ma być otwarty,
    Wtedy podłączenie powinno być NC, a po otrzymaniu impulsu od termostatu, w celu grzania to obwód otworzy się i kocioł zacznie grzać pełną mocą.
    Poczytaj instrukcję od swojego GECO.
    Na szybko znalazłem instrukcję od G-403-P02 i tam obowiązuje ta druga metoda, czyli podłączenie NC.

    Dodatkowo patrz na opis na schemacie podstawki. Na tej ze zdjęcia w poście #9 widać, jakby były przyłącza górne i dolne.
    W przypadku oznaczenia na dole (lewa) to jako NO masz 14-21, a jako NC 21-12.
    Z kolei na górze (prawa) jako NO jest 21-24 i 11-14, a jako NC 21-22 i 11-12.
    Nigdy nie bawiłem się tego typu obudowami, więc sugeruję się tylko schematem widocznym na fotce.

    blacknigga napisał:
    Stan blokady działa poprawnie, gdyż od ostatniego posta miałem zamknięty obwód 4-4 mostkiem.

    Nie rozumiem do końca Twojego zdania ale jeśli blokada na kotle była w momencie, gdy miałeś założony mostek na 4-4 to przy przekaźniku musisz mieć podłączenie NC.
    Sugerując się fotką z postu #9 i dolnym (lewym) schematem z podstawki to kocioł (4-4) ma być podłączony do 21-12, a sugerując się górnym (prawym) schematem to kocioł powinien być podłączony do 21-22 lub 11-12.
    W efekcie normalnie obwód będzie zamknięty i kocioł będzie w stanie blokady, gdy termostat da sygnał GRZEJ to obwód otworzy się i na kotle wyłączy się blokada.

    0
  • #30 18 Lis 2017 15:38
    blacknigga
    Poziom 13  

    Chodzi o to, że teraz przy podłączeniu sterownika poprzez przekaźnik, funkcja blokady nie działa w ogóle, czyli piec grzeje na pełnej parze cały czas. Teraz jak się okazało, nawet po zamknięciu obwodu 4-4 na stałe mostkiem, piec dalej działa na pełnej parze - funkcja blokady nie działa a przy zamkniętym obwodzie piec powinien włączyć funkcję blokady(podtrzymania).
    Czy jak podłączyłem przekaźnik 14-21 to czy mogło pójść napięcie na sterownik kotła? Jeżeli tak, to czy cały sterownik by się nie spalił?

    0