Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z rozdrabniarki do gałęzi - identyfikacja + sterowanie

hagop 30 Paź 2017 20:01 537 17
  • #1 30 Paź 2017 20:01
    hagop
    Poziom 15  

    Witam

    Wymontowałem silnik z rozdrabniarki do gałęzi HANDY POWER. Na obudowie ani na silniku nie ma żadnej tabliczki znamionowej. W internecie też nie mogę odnaleźć informacji o tej rozdrabniarce. Jedna, która powiedzmy ze jest podobna to HANDY POWER ER2400. Urządzenie jest zasilane z 230V. Na silniku jest kostka elektryczna do podłączenia zasilania i kondensatora. Do pierwszego zacisku podłączona faza (chyba) do drugiego zero wraz z jednym wyprowadzeniem kondensatora, do trzeciego drugie wyprowadzenie kondensatora.
    Silnik najprawdopodobniej ma moc 2,4kW lub 2,8kW.

    1. Ilu fazowy może być ten silnik? W internetach podłączane są tak trójfazowe pod 1 fazę.
    2. Jakie obroty ma ten silnik?
    3. Zmiana kierunku obrotów to tylko przełączenie kondensatora (do fazy lub do zero)
    4. Regulacja obrotów tego silnika to chyba tylko przez falownik. Jaki tani falownik byłby dobry do tego silnika?

    0 17
  • #2 30 Paź 2017 20:04
    szymon122
    Poziom 37  

    hagop napisał:

    1. Ilu fazowy może być ten silnik? W internetach podłączane są tak trójfazowe pod 1 fazę.

    Jednofazowy.
    hagop napisał:
    2. Jakie obroty ma ten silnik?

    Podłącz i zmierz...
    hagop napisał:
    4. Regulacja obrotów tego silnika to chyba tylko przez falownik. Jaki tani falownik byłby dobry do tego silnika?

    W jakim celu chcesz regulować jego obroty?

    Pokaż chociaż zdjęcia tego silnika...

    0
  • #3 31 Paź 2017 11:28
    hagop
    Poziom 15  

    Chcę ten silnik zastosować w tokarce. Zdjęcie zrobię jutro.

    Dodano po 14 [godziny] 17 [minuty]:

    Silnik z rozdrabniarki do gałęzi - identyfikacja + sterowanieSilnik z rozdrabniarki do gałęzi - identyfikacja + sterowanie
    Silnik pobiera 6 A bez obciążenia a pod obciążeniem nie przekracza 7 A. Z tego wynika, że moc silnika to 7*230*0,8=1288 W. Zaokrąglę do 1,5 kW. Poprawnie kombinuję? Czy ATV12HU15M2 Schneider będzie dobrym falownikiem do tego silnika?

    Dodano po 15 [minuty]:

    Opalarka o mocy 2 kW pobiera 8 A, czyli z obliczeń jak wyżej wychodzi prawie 1,5 kW. Jak się to ma do tabliczki znamionowej tej opalarki?

    0
  • #4 31 Paź 2017 16:10
    kortyleski
    Poziom 41  

    Jeżeli pobiera 6A bez obciążania to jest uszkodzony.

    0
  • #5 31 Paź 2017 17:38
    hagop
    Poziom 15  

    dlaczego uważasz, że ten silnik jest uszkodzony? Po załączeniu silnik pracuje cicho, bez żadnych nadmiernych wibracji ani się nie grzeje.
    Test pod obciążeniem wykonałem przez przykręcenie do wału silnika kwadratowej deski, którą toczyłem dociskając mocno dłutko. Skok prądu był nieznaczny, a obroty utrzymywały się na stałym poziomie. Po wyłączeniu wał silnika zatrzymuje się prawie natychmiast. Obracając wał silnika rękoma wyczuwalny jest skokowy opór. Zakładam, że ten opór jest związany z założeniami bezpieczeństwa urządzenia, z którego on pochodzi. Mam jeszcze drugie takie urządzenie (podobne kupione przez siostrę i czeka na wymianę kabla zasilającego) i silnik zachowuje się identycznie czyli po odłączeniu zasilania zatrzymuje się prawie natychmiast.

    0
  • #6 31 Paź 2017 17:57
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    kortyleski napisał:
    Jeżeli pobiera 6A bez obciążania to jest uszkodzony.

    Kolega wstuka w Google "tabliczka silnika jednofazowego" i poczyta wartości prądów takich silników o mocy 1,1 lub 1,5 kW.

    0
  • #7 31 Paź 2017 18:48
    hagop
    Poziom 15  

    znalazłem coś takiego:
    Typ ML 90 S-2
    Moc 1,5kW
    Obroty 2810 1/min
    Współczynnik cos 0,97
    Prąd rozruchu 55A
    Prąd 8,62A
    Napięcie 230V

    Dla mnie wynika z tego, że dla 1,5kW prąd powinien wynosić około 8,62A. Czyli mój silnik ma moc mniejszą niż zakładałem i wynosi coś około 1,1kW? Dalej nie mogę się doszukać w tym tezy o uszkodzonym silniku.

    0
  • #8 31 Paź 2017 20:55
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    hagop napisał:
    znalazłem coś takiego:

    Pytanie nie było dla kolegi.

    0
  • #9 01 Lis 2017 09:20
    kortyleski
    Poziom 41  

    Krzysztof Reszka napisał:
    Kolega wstuka w Google "tabliczka silnika jednofazowego"

    Kolega nie musi. Kolega wie.
    Natomiast niech kolega Krzysztof zawróci tam gdzie uczyli czytać i rozumieć.
    Ech , z grubsza policzmy. A przypominam że mówimy o NIEOBCIĄŻONYM silniku. 6A przy 230V czyli ca 1380W. Na kręcenie samego siebie taki silnik potrzebuje 30, góra 50W. Gdzie reszta? Jeżeli pomiar jest prawidłowy to albo hamulec elektromagnetyczny trzyma albo zwarte uzwojenia i moc idzie w ciepło.

    0
  • #10 01 Lis 2017 15:32
    hagop
    Poziom 15  

    kortyleski - silnik się nie grzeje (po dłuższej chwili z obciążeniem robi się tylko troszkę cieplejszy).

    Czy kolega może powiedzieć coś więcej na temat tego hamulca? Jeżeli ten hamulec puszcza w momencie pojawienia się napięcia zasilającego, a chwyta w momencie jego zaniku to możliwe jest to, że silnik pobiera taki prąd ze względu na to że hamulec ciągle trzyma.

    Znalazłem coś takiego: http://kristal.home.pl/index.php/regulator-obrotow-do-silnika-jednofazowego.html

    Czy to urządzenie nada się do regulacji obrotów tego silnika?

    0
  • #11 01 Lis 2017 15:38
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    kortyleski napisał:
    Natomiast niech kolega Krzysztof zawróci tam gdzie uczyli czytać i rozumieć.

    Wypraszam sobie tego typu sformułowania . Jak ci się forum nie podoba, to nikt cię na siłę tu nie trzyma. Więc przestrzegaj regulamin.

    0
  • #12 01 Lis 2017 18:05
    kortyleski
    Poziom 41  

    Krzysztof Reszka napisał:
    Jak ci się forum nie podoba, to nikt cię na siłę tu nie trzyma. Więc przestrzegaj regulamin.

    Nie Ty mnie na to forum zapraszałeś i nie Ty będziesz wypraszał. Proszę odnieś się merytorycznie do naszej polemiki na temat tego konkretnego silnika i pomiarów prądu poczynionych przez autora. Oraz moich przybliżonych wyliczeń mocy. Tylko tym razem proszę dokładnie przeczytać wypowiedź autora z postu nr 3.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Dopiszę jeszcze. Jest to Silnik indukcyjny klatkowy jednofazowy z kondensatorem pracy. Prawdopodobnie posiada hamulec który odblokowywany jest polem magnetycznym wirnika. Przy tej konstrukcji silnika powinno być widać czy ten hamulec jest przyciągany do czoła wirnika po uruchomieniu silnika. Dodam jeszcze że regulacja takiego silnika falownikiem jest dość trudna z racji obecności kondensatora i jego zmiennej reaktancji w funkcji częstotliwości. Taniej i prościej zakupić silnik trójfazowy. I tego sterować falownikiem.

    0
  • #13 01 Lis 2017 19:04
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    kortyleski napisał:
    Nie Ty mnie na to forum zapraszałeś i nie Ty będziesz wypraszał

    Za obrażanie kogoś tak, więc waż słowa .

    0
  • #14 01 Lis 2017 19:51
    kortyleski
    Poziom 41  

    kortyleski napisał:
    Proszę odnieś się merytorycznie do naszej polemiki na temat tego konkretnego silnika i pomiarów prądu poczynionych przez autora

    Ja wiem że możesz jednym kliknięciem myszki pozbawić mnie dostępu do forum. Nie obraziłem tylko wskazałem sposób by czytać.

    0
  • #15 01 Lis 2017 20:48
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Dla mnie silnik jeśli nie grzeje się nie wydaję dziwnych odgłosów jest w miarę dobry. Sprawa jego prądu jest sprawą wtórną . Spotykałem silniki o tak fatalnej konstrukcji blach że prądy jakie na pracy jałowej pobierał klasyfikowałyby go jako uszkodzony. A pracował i nic się niepokojącego nie działo. To moje zdanie o tym silniku.

    0
  • #16 01 Lis 2017 20:56
    kortyleski
    Poziom 41  

    To gdzie się podziewa ponad 1000 wat? Energia mechaniczna? To by po stole sam chodził.

    0
  • #17 01 Lis 2017 22:55
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Ja bym nie dał głowy ile on ma Watt .

    hagop napisał:
    silnik się nie grzeje (po dłuższej chwili z obciążeniem robi się tylko troszkę cieplejszy).

    Gdyby był uszkodzony to by chyba już się spalił. Dałbym mu szansę .

    0
  • #18 05 Lis 2017 16:36
    hagop
    Poziom 15  

    Odpuszczę sobie wykorzystanie tego silnika w tokarce.
    Za wentylatorem na silniku jest zamocowany hamulec.
    Wg mnie ten silnik jest sprawny (bo ani nie się nie grzeje, ani nie hałasuje, ani nie traci obrotów podczas obciążenia). Znajdzie on nowe życie w późniejszym czasie w innym urządzeniu.

    Jak zasugerował kolega kortyleski zakupię silnik 1,5kW 3fazowy (mocy powinno starczyć na cele amatorskie) i do tego falownik. Planuję kupić nowy silnik 1,5kW i do tego używany falownik 1F 1,5kW. W garażu mam 3f, ale ze względu na uniwersalność.
    Czy ten silnik: http://promotorpolska.com/sklep/silniki-trojfazowe-3000-obrotow/23-ms-80-3-2.html da się podłączyć do falownika Schneider ATV12HU15M2?

    0
  Szukaj w 5mln produktów