Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja ładowania akumulatorów

Pawel537 01 Lis 2017 10:54 3411 62
  • #31 01 Lis 2017 10:54
    Wlodek22
    Poziom 28  

    Regulator + grzałka. W regulatorach wiatrowych, ta grzałka służy za hamulec turbiny, by nadmierny wiatr jej nie rozwalił. Nie wiem, jaki jest algorytm jej odłączenia I kiedy regulator stwierdza, że już nie trzeba hamować turbiny. Generalnie twój regulator uważa, że na polu za bardzo p... by móc ładować akumulatory.
    No i kit wciskaleś co do napięcia 0V, bo po odłączeniu obciążenia napięcie na nich wzrosło by do kilku woltów.

  • #32 01 Lis 2017 11:02
    Pawel537
    Poziom 6  

    Gdy na aku wzrośnie napięcie do 28.8v to regulator włącza grzałkę, napiecie na aku spada, grzałka 500w po kilku sekundach rozłącza grzałkę i ładuje aku i tak cały dzień, gdy swieci słońce oczywiście. Powtarzam jeszcze raz, na aku rano było Ov czy to tak trudno zrozumieć.

  • #33 01 Lis 2017 11:08
    arturavs
    Poziom 39  

    Pawel537 napisał:
    aku było już Ov


    Pawel537 napisał:
    dostałem wiadomość ze sklepu gdzie kupiłem aku, że trzeba je tylko naładować i będzie ok


    Zażądaj wymiany na nowe, i zmień sklep. Gość bzdury opowiada.
    Akumulator ( nowy, tj. kilkumiesięczny ) rozładowany do 0V nadaje się tylko do utylizacji.

    I zmień regulator, ten który masz nie pracuje zgodnie z przeznaczeniem.

    Na akumulatorze 0V występuje tylko w jednym przypadku: upalenie mostka między celami.
    Nawet najbardziej rozładowany, będzie miał te kilka wolt.
    Podłączyć pod zwykły prostownik, i zobaczyć czy "bierze" jakiś prąd.
    Jak nie, to do utylizacji.

  • #34 01 Lis 2017 11:20
    Wlodek22
    Poziom 28  

    arturavs napisał:


    Zażądaj wymiany na nowe, i zmień sklep. Gość bzdury opowiada.
    Akumulator ( nowy, tj. kilkumiesięczny ) rozładowany do 0V nadaje się tylko do utylizacji.
    .

    Teraz to Ty głupoty napisałeś.
    Rozładowanie akumulatora poniżej 10V równoznaczne utracie gwarancji. To by było zbyt proste i ludzie niegdy nie kupowali by nowych akumulatorów, tylko je wymienili pod koniec okresu gwarancyjnego.
    Akumulator rozładowany do 0V jak najbardziej nadaje się do dalszego użytkowania, choć jego RW już będzie wyższe.

  • #35 01 Lis 2017 11:49
    arturavs
    Poziom 39  

    Wlodek22 napisał:
    Teraz to Ty głupoty napisałeś.


    Nie wydaje mi się.

    Wlodek22 napisał:
    Rozładowanie akumulatora poniżej 10V równoznaczne utracie gwarancji.


    W przypadku upalenia mostka też? A wiesz jak wygląda procedura gwarancji praktykowana przez większość sprzedawców?

    Wlodek22 napisał:
    To by było zbyt proste i ludzie niegdy nie kupowali by nowych akumulatorów, tylko je wymienili pod koniec okresu gwarancyjnego.


    Tylko większość użytkowników wymienia akumulatory, jak już nie da się nic zrobić. I mało kto pilnuje gwarancji.

    Wlodek22 napisał:
    Akumulator rozładowany do 0V jak najbardziej nadaje się do dalszego użytkowania, choć jego RW już będzie wyższe.


    Taaak, Rw wyższe. A to powoduje utratę pojemności. Czyli? Przełożysz z ciężarówki ( 220-230 Ah Volvo) do osobówki ( średnio 72-100Ah).
    Fakt, spróbować można. Ale.... Sukces nie jest gwarantowany, i taki akumulator stwarza ryzyko że zawiedzie jak będzie najbardziej potrzebny.

  • #37 01 Lis 2017 15:10
    Leon444
    Poziom 20  

    Pawel537 napisał:
    Do aku mam podłączoną przetwornicę firmy volt sinus 4000 plus


    To straszne badziewie ta przetwornica, daj sobie z nią spokój, możliwe że ona jest wszystkiemu winna...
    Poszukaj w internecie sterownik Brizo, on jak ktoś pisał by mógł rozwiązać Twoje problemy...
    Masz dwa akku po 230Ah czyli możesz je ładować prądem (teoretycznie) 23A ale masz je spięte szeregowo czyli jak dla mnie chwilowe skoki ładowania do 50A nie powinny tutaj zaszkodzić...
    Jeśli szukasz na prawdę coś fajnego do ładowania akku to są np Tracer MPPT i one na prawdę mają super ładowanie i świetne MPPT i nawet w tedy mógł byś panele pospinać inaczej bo tam jest napięcie z paneli wejściowe (z tego co pamiętam) do 150V, mam taki regulator tylko że 10A (ale występują większe).
    Ogólnie ładowanie akumulatorów przez panele słoneczne (poprzez regulatory) to ich przyśpieszone zużycie i to bardzo przyśpieszone, wiem z doświadczenia 2lata i 3 akku 100Ah ledwie zipią, a wykańczają je skoki ładowania przez wychodzące słońce zza chmur, brak ciągłości ładowania (ładowanie krótko tylko w dzień), cykliczność na nie doładowanych akku.
    Tak że nawet najlepszy regulator i osprzęt nie wiele dadzą a żywotność akku którą podaje producent na starcie możesz podzielić co najmniej przez dwa jak nie przez trzy....

  • #38 01 Lis 2017 17:29
    smyti
    Poziom 10  

    Sterownik BRIZO jest do 50A
    W sieci znajdziesz wszystko o tym sterowniku
    Jak chcesz to pomogę w kontakcie z gościem który je robi

  • #39 01 Lis 2017 18:06
    kkknc
    Poziom 42  
  • #40 01 Lis 2017 18:47
    Leon444
    Poziom 20  

    Ale nawiasem mówiąc bardzo dziwne aby akumulator rozładował się do 0.
    Rozbieram i regeneruje upsy czasem i padnięte baterie mają 4V/5V/7V ale nigdy 0V, jak bateria ma 0V to zawsze jest pęknięta obudowa (bateria była rozkładowa i w transporcie przemarzła/zamarzła) albo naruszona ogólnie konstrukcja, inaczej z baterią 0V się nie spotkałem, zawsze mają jakieś napięcie nawet najbardziej zajechane baterie...

  • #42 01 Lis 2017 19:06
    Wlodek22
    Poziom 28  

    kkknc napisał:
    Zostaw żarówkę czy zestaw na parę dni i......


    i póki będzie wisiała żarówka, będzie 0V, jak tylko odłączy obciążenie napięcie zacznie rosnąć.

  • #43 01 Lis 2017 19:08
    Leon444
    Poziom 20  

    Wlodek22 napisał:
    kkknc napisał:
    Zostaw żarówkę czy zestaw na parę dni i......


    i póki będzie wisiała żarówka, będzie 0V, jak tylko odłączy obciążenie napięcie zacznie rosnąć.


    Też mi się tak wydaje...
    Tak z 3/4V z 12V nawet przy maksymalnym rozładowaniu to po odpięciu obciążenia akku pokaże...

  • #44 01 Lis 2017 19:16
    kkknc
    Poziom 42  
  • #45 01 Lis 2017 19:30
    Leon444
    Poziom 20  

    Tak, autor postu pisze o 4 dniach i 0V a Ty mówisz o miesiącu pod obciążeniem... Bez sensu i nie pomocne.
    Tak jak pisałem uwalone/umęczone akku z Ups-ów pokazują 4V/5V, uszkodzone obudowy rozsadzone/ uszkodzone 0V.

  • #46 01 Lis 2017 21:38
    Pawel537
    Poziom 6  

    Po odłączeniu przetwornicy nic już nie obciążało aku, do rana zero V.

    Sprawdziłem dzisiaj napięcie ładowania przez regulator, to 34,9V i od 3 do 5A przy pochmurnej pogodzie, nie znam się ale chyba za wysokie te napięcie. Zastanawiam się nad zmianą regulatora na MPPT, i nie wiem jak spiąć panele tz. jakie napięcie uzyskać aby było wydajniej i nie było strat na przewodach, bo teraz mam przewód 6mm, a powinienem zastosować 10mm, bo szóstka się grzeje.

  • #47 01 Lis 2017 21:47
    Leon444
    Poziom 20  

    Pawel537 napisał:
    Po odłączeniu przetwornicy nic już nie obciążało aku, do rana zero V.

    Sprawdziłem dzisiaj napięcie ładowania przez regulator to 34,9V i od 3 do 5A przy pochmurnej pogodzie, nie znam się ale chyba za wysokie te napięcie. Zastanawiam się nad zmianą regulatora na MPPT, i nie wiem jak spiąć panele tz. jakie napięcie uzyskać aby było wydajniej i nie było strat na przewodach, bo teraz mam przewód 6mm, a powinienem zastosować 10mm, bo szóstka się grzeje.


    Napięcie z paneli zależny od tego jaki regulator zastosujesz... Tak jak pisałem ten Tracer miał do 150V więc pewnie przy panelach 30V w punkcie mocy musiał byś połączyć po trzy szeregowo a następnie połączyć te dwa stringi równolegle...

    Akumulatora szczególnie mokry jeśli jest rozładowany a temperatura jest bliska zeru może stracić całkowicie moc a nawet jeśli temp jest poniżej zera może zamarznąć i go rozsadzić... Ale prawdopodobnie zagotowałeś te akumulatory tym badziewnym regulatorem...

  • #48 01 Lis 2017 21:54
    Pawel537
    Poziom 6  

    aku mam w korytarzu, wiec często je dotykałem w słoneczne dni gdy ładowanie było intensywne, i nie zauważyłem aby były ciepłe, chyba że nie muszą. A co z amperami, ten sterownik sam reguluje, spięte panele 3X2 to 16A.

  • #49 01 Lis 2017 21:59
    kkknc
    Poziom 42  

    Pawel537 napisał:


    Sprawdziłem dzisiaj napięcie ładowania przez regulator, to 34,9V i od 3 do 5A przy pochmurnej pogodzie, nie znam się ale chyba za wysokie te napięcie.

    Napięcia nasz podane. Te mocno za wysokie. Ugotowałeś baterie.

  • #50 02 Lis 2017 08:40
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Dobrym pomysłem jest przy współpracy aku z panelami żeby ich 0.1C nie było mniejsze niż maksymalny prąd paneli. W ten sposób osiągamy dużą żywotność akumulatorów.

  • #51 02 Lis 2017 08:53
    Pawel537
    Poziom 6  

    Co to znaczy 0.1C?

  • #52 02 Lis 2017 08:55
    Leon444
    Poziom 20  

    Pawel537 napisał:
    aku mam w korytarzu, wiec często je dotykałem w słoneczne dni gdy ładowanie było intensywne, i nie zauważyłem aby były ciepłe, chyba że nie muszą. A co z amperami, ten sterownik sam reguluje, spięte panele 3X2 to 16A.


    Regulator MPPT zamieni napięcie po stronie wejścia na natężenie po stronie ładowania...
    Czyli np masz napięcie z paneli 100V i prąd 10A a na ładowaniu baterii będziesz miał już za regulatorem 24V i prąd 40A...
    Tak działa regulator MPPT, dzięki temu nie masz strat na przewodach z paneli i w sumie masz większą wydajność z całego systemu...
    Ale nawet ten Twój obecny regulator ma tez pewnie jakiś zakres napięcia na wejściu? Nie ma tam 100V max? Jeśli tak to już mogl byś to zrobić przy tym co masz... poczytaj instrukcje od niego, jest tam Mppt?

  • #54 02 Lis 2017 09:05
    Leon444
    Poziom 20  

    Może ten Twój regulator radził sobie z natężeniem przy dwóch panelach ale jak mu dołożyłem kolejne 4 to sobie nie daje już rady?

  • #55 02 Lis 2017 12:07
    3301
    Poziom 20  

    Pawel537 napisał:
    Do aku mam podłączoną przetwornicę firmy volt sinus 4000 plus i ta przetwornica nie pozwoli na rozładowanie aku poniżej 21v, problem z aku pojawił się jak już pisałem, gdy dokupiłem 4 panele solarne i moc ładowania wzrosła z max 15A do prawie 30-40A, 6 miesięcy było ok na 2 panelach, gdy moc ładowania wzrosła aku padły, wieczorem przetwornica oznajmiła spadek napięcia na aku poniżej 21v i się wyłączyła, i do rana na aku było już Ov, wczoraj dostałem wiadomość ze sklepu gdzie kupiłem aku, że trzeba je tylko naładować i będzie ok, ale co je rozładowało?

    Jeżeli przetwornica się wyłączyła to jednak coś obciążało aku że się rozładowały, może regulator a może prąd własny tej przetwornicy, chyba że te aku już całkiem wykończone.
    Można wpiąć aku przez amperomierz tak z 50A lub bocznik i poobserwować.

  • #56 02 Lis 2017 12:11
    Wlodek22
    Poziom 28  

    Może grzałką była za mocna i tranzystor załączył się już na zawsze.

  • Pomocny post
    #57 02 Lis 2017 14:39
    arturavs
    Poziom 39  

    Pawel537 napisał:
    Co to znaczy 0.1C?


    C, to pojemność znamionowa akumulatora. Czyli, akumulator o pojemności znamionowej 100Ah ładujesz prądem 10A.

  • #58 02 Lis 2017 19:50
    prose
    Poziom 33  

    arturavs napisał:
    Czyli, akumulator o pojemności znamionowej 100Ah ładujesz prądem 10A.
    Można większym ale trzeba pilnować napięcia i temperatury aku np: 0.2C

  • #59 02 Lis 2017 21:33
    kkknc
    Poziom 42  
  • #60 02 Lis 2017 22:08
    prose
    Poziom 33  

    kkknc napisał:
    Alternator w samochodzie nie pilnuje temperatury.
    Dla tego aku wytrzymują 2,3 lata i kaplica.