Witam,
Pisze kolejny raz na forum, gdyż dostałem ostatnio satysfakcjonujące odpowiedzi . Co świadczy o rzetelności oraz obfitej wiedzy użytkowników forum.
Chciałbym zmodernizować stara siec energetyczna w bloku z wielkiej płyty i podciągnąć kable do nowej rozdzielni w mieszkaniu.
Mam problem....kabel zasilający klatka mieszkanie oraz kabel z gniazdek w mieszkaniu do rozdzielni ... jest za krótki aby przemieścić rozdzielnie w nowe miejsc jak jest powieszona.Wiec chciałbym przedłużyć stare kable nowymi o tej samej średnicy(lub większa w przypadku rozdzielni).Do tego myślę użyć listwy zaciskowej 4x4 mm2 lub 4x6 mm2 dla rozdzielni po uprzednim osadzeniu jej w puszce .Co do kabli w mieszkaniu chciałbym użyć złączki WAGO i jest to tylko czasowe rozwiązanie ( miesiąc lub dwa).
PONIŻEJ WYWÓD DLA TYCH CO CHCĄ MIEĆ SZERSZE SPOJRZENIE NA SPRAWĘ.
ROZUMIEM! tez ze lepiej zapłacić komusz uprawnieniami by zrobił rzetelnie ( choć i z tym rożnie bywa).Jednakże chce tez złapać troszkę wiedzy i praktyki w tym procesie, aby w przyszłości robić sobie uprawnienia SEP...Mowie się ze "liczy się tylko cel"czyli końcowy efekt, jednakże dla mnie najważniejsza jest droga.Docelowo cala instalacja będzie sprawdzona przez elektryka z uprawnieniami( ważnymi) i potwierdzona protokołem. Wiec nawet jeśli gdzieś coś się zepsuje to się wyłapie i poprawi i jak mówi przysłowie " kto nie ma w głowie ten na w nogach " w tym przypadku kieszeni.
Rozdzielnia(jak na zdjęciu ) podłączał mój ojciec który ma wiedzę i uprawnienia jednakże są one tak stare jak blok w którym mieszkamy. Czyli przestarzałe i wymagające odkurzenia/wymiany..Z racji iż ojcu się nie odmawia ( aby go nie urazić )^_^... pozwoliłem mu dokończyć jednakże jego myślenie jest podobne do "jak działa to nie ma co zmieniać/ulepszać" albo 1.5mm2 kabel to jak(paracetamol) rozwiązanie wszystkich problemow recepta na wszystkie problemy czyli ogólnego zastosowania.Nie wspomnę tu bezpieczników,bo czy trzeba C czy B/D jak z kablem powyżej typ B jest odpowiedzią ^_^ i najlepiej jak najwyższy aby tylko był mniejszy od zabezpieczenia na klatce.No i estetyka... V_V
Z racji ze mieszkamy w remontowanym mieszkaniu nie mogę zrobić równolegle wymiany instalacji oświetlenia i gniazdek w tym samym czasie.Wiec na razie zaczynam od oświetlenia które układam listwach plastikowych przy suficie które później przykryje sufitem obniżanym a do gniazdek doprowadzę w listwach przy podłogowych bo bruzdy w betonie są w złych miejscach a robienie nowych to coś na co nie mogę sobie pozwolić.
Mieszkanie jest 2 pokojowe, kuchnia, łazienka,przedpokój i toaleta. Połączenia Zabezpieczenia na klatce( licznik) 20A. Grubość przewodów całym mieszkaniu to coś kolo 0.75 mm2(miedz), mierzyłem suwmiarką i nawet tego nie miały. Co do połączenia klatka mieszkanie to coś kolo 1.5mm2 moze! 2.5mm2 ( tego kabla nie mogę tykać poza mieszkaniem gdyż należny do spółdzielni)
Chce zmienić instalacje na bez puszkowa przewody :1.5mm2 na oświetlenie, 2.5mm2 na gniazdka,4mm2 na pralke
1. Duży pokój-4 gniazdka i 1 oświetlenie
( max3500W na gniazdka i max 200W oświetlenie LED)
2. Mały pokój -2 gniazdka i 1 oświetlenie
( max 2500W na gniazda i max 200W na oświetlenie LED)
3. Łazienka-1 gniazdko i 2x oświetlenie ( w tym jedno na lustro)
(max 2000W na gniazdku i max 200W na oświetlenie)
4. Przedpokój-1 oświetlenie
(max300W oświetlenie LED)
5. Toaleta-1 oświetlenie
(max 50W oświetlenie LED)
6. Kuchnia -5 gniazdek 1 oświetlenie( 2x gniazdka to do okapu i oświetlenie w piekarniku w kuchence gazowej)
(2x gniazdka max 3500W 2x gniazdka max 1000W 1x gniazdo max2400W i max 300W na oświetlenie LED)
Moc zabezpieczenia obliczam według formuły MAX obciążenie sieci( Watt) dzieląc przez 230V=wymagane zabezpieczenie, np : pralka 2400 watt/230V=10.44 Amper( z racji ze pobór przekroczył 10 Amper instaluje zabezpieczenie 16 Amper)
Na rozdzielni będzie 8 zabezpieczeń:
1x B16 -pralka
2x B16 kuchnia gniazdka
1x B16 -gniazda Duży pokój
1x B16 -gniazda Mały pokój
1x B16 -gniazdo łazienka
1x B10-Oświetlenie Kuchnia,toaleta,przedpokój,łazienka
1x B10-Oświetlenie Duży,maly pokój
1x Różnicowka RCD ---to jest opcjonalne bo nie wiem czy w instalacji 2-żyłowej na klatce to ma sens ale to kwestia do obgadania z elektrykiem
Z góry dziekuje za konstruktywne posty, rozwiązania lub odniesienia do testów do wymienionego problemu.
P.S
Przepraszam za gramatykę lub/i stylistykę pisowni teks jest tłumaczony z Angielskiego przez Google translator z racji mojej słabej pisowni Polskiego.

Pisze kolejny raz na forum, gdyż dostałem ostatnio satysfakcjonujące odpowiedzi . Co świadczy o rzetelności oraz obfitej wiedzy użytkowników forum.
Chciałbym zmodernizować stara siec energetyczna w bloku z wielkiej płyty i podciągnąć kable do nowej rozdzielni w mieszkaniu.
Mam problem....kabel zasilający klatka mieszkanie oraz kabel z gniazdek w mieszkaniu do rozdzielni ... jest za krótki aby przemieścić rozdzielnie w nowe miejsc jak jest powieszona.Wiec chciałbym przedłużyć stare kable nowymi o tej samej średnicy(lub większa w przypadku rozdzielni).Do tego myślę użyć listwy zaciskowej 4x4 mm2 lub 4x6 mm2 dla rozdzielni po uprzednim osadzeniu jej w puszce .Co do kabli w mieszkaniu chciałbym użyć złączki WAGO i jest to tylko czasowe rozwiązanie ( miesiąc lub dwa).
PONIŻEJ WYWÓD DLA TYCH CO CHCĄ MIEĆ SZERSZE SPOJRZENIE NA SPRAWĘ.
ROZUMIEM! tez ze lepiej zapłacić komusz uprawnieniami by zrobił rzetelnie ( choć i z tym rożnie bywa).Jednakże chce tez złapać troszkę wiedzy i praktyki w tym procesie, aby w przyszłości robić sobie uprawnienia SEP...Mowie się ze "liczy się tylko cel"czyli końcowy efekt, jednakże dla mnie najważniejsza jest droga.Docelowo cala instalacja będzie sprawdzona przez elektryka z uprawnieniami( ważnymi) i potwierdzona protokołem. Wiec nawet jeśli gdzieś coś się zepsuje to się wyłapie i poprawi i jak mówi przysłowie " kto nie ma w głowie ten na w nogach " w tym przypadku kieszeni.
Rozdzielnia(jak na zdjęciu ) podłączał mój ojciec który ma wiedzę i uprawnienia jednakże są one tak stare jak blok w którym mieszkamy. Czyli przestarzałe i wymagające odkurzenia/wymiany..Z racji iż ojcu się nie odmawia ( aby go nie urazić )^_^... pozwoliłem mu dokończyć jednakże jego myślenie jest podobne do "jak działa to nie ma co zmieniać/ulepszać" albo 1.5mm2 kabel to jak(paracetamol) rozwiązanie wszystkich problemow recepta na wszystkie problemy czyli ogólnego zastosowania.Nie wspomnę tu bezpieczników,bo czy trzeba C czy B/D jak z kablem powyżej typ B jest odpowiedzią ^_^ i najlepiej jak najwyższy aby tylko był mniejszy od zabezpieczenia na klatce.No i estetyka... V_V
Z racji ze mieszkamy w remontowanym mieszkaniu nie mogę zrobić równolegle wymiany instalacji oświetlenia i gniazdek w tym samym czasie.Wiec na razie zaczynam od oświetlenia które układam listwach plastikowych przy suficie które później przykryje sufitem obniżanym a do gniazdek doprowadzę w listwach przy podłogowych bo bruzdy w betonie są w złych miejscach a robienie nowych to coś na co nie mogę sobie pozwolić.
Mieszkanie jest 2 pokojowe, kuchnia, łazienka,przedpokój i toaleta. Połączenia Zabezpieczenia na klatce( licznik) 20A. Grubość przewodów całym mieszkaniu to coś kolo 0.75 mm2(miedz), mierzyłem suwmiarką i nawet tego nie miały. Co do połączenia klatka mieszkanie to coś kolo 1.5mm2 moze! 2.5mm2 ( tego kabla nie mogę tykać poza mieszkaniem gdyż należny do spółdzielni)
Chce zmienić instalacje na bez puszkowa przewody :1.5mm2 na oświetlenie, 2.5mm2 na gniazdka,4mm2 na pralke
1. Duży pokój-4 gniazdka i 1 oświetlenie
( max3500W na gniazdka i max 200W oświetlenie LED)
2. Mały pokój -2 gniazdka i 1 oświetlenie
( max 2500W na gniazda i max 200W na oświetlenie LED)
3. Łazienka-1 gniazdko i 2x oświetlenie ( w tym jedno na lustro)
(max 2000W na gniazdku i max 200W na oświetlenie)
4. Przedpokój-1 oświetlenie
(max300W oświetlenie LED)
5. Toaleta-1 oświetlenie
(max 50W oświetlenie LED)
6. Kuchnia -5 gniazdek 1 oświetlenie( 2x gniazdka to do okapu i oświetlenie w piekarniku w kuchence gazowej)
(2x gniazdka max 3500W 2x gniazdka max 1000W 1x gniazdo max2400W i max 300W na oświetlenie LED)
Moc zabezpieczenia obliczam według formuły MAX obciążenie sieci( Watt) dzieląc przez 230V=wymagane zabezpieczenie, np : pralka 2400 watt/230V=10.44 Amper( z racji ze pobór przekroczył 10 Amper instaluje zabezpieczenie 16 Amper)
Na rozdzielni będzie 8 zabezpieczeń:
1x B16 -pralka
2x B16 kuchnia gniazdka
1x B16 -gniazda Duży pokój
1x B16 -gniazda Mały pokój
1x B16 -gniazdo łazienka
1x B10-Oświetlenie Kuchnia,toaleta,przedpokój,łazienka
1x B10-Oświetlenie Duży,maly pokój
1x Różnicowka RCD ---to jest opcjonalne bo nie wiem czy w instalacji 2-żyłowej na klatce to ma sens ale to kwestia do obgadania z elektrykiem
Z góry dziekuje za konstruktywne posty, rozwiązania lub odniesienia do testów do wymienionego problemu.
P.S
Przepraszam za gramatykę lub/i stylistykę pisowni teks jest tłumaczony z Angielskiego przez Google translator z racji mojej słabej pisowni Polskiego.
