Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion

SylwekK 02 Lis 2017 13:21 8349 33
  • Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    Niedawno w jednym z podobnych tematów wspominałem, że na dniach będę swoją drugą już wkrętarkę przerabiał no i te "na dniach" nadeszło :)

    W zasadzie nic odkrywczego tu nie napiszę ale być może ktoś coś wykorzysta.
    Przerabiana wkrętarka to 18V Einhell. Bardzo mi jej szkoda było, bo ma świetne sprzęgło i stała tak bidulka praktycznie nie wykorzystana (czasem ją na kabelku pod żelówkę podłączałem w wyjątkowych sytuacjach). Oryginalne aku padły już lata temu, a trafiła mi się okazja z pakietem wysoko prądowych ogniw, które dostałem od znajomego (jego wkrętarka padła fizycznie i nie nadawała się do naprawy).

    Na początku trzeba było dopasować akumulatory do obudowy. Zmieściły się 4-y pakiety po dwie sztuki. Pojemność aku wynosi 1,5Ah więc w sumie mam teraz 3Ah i max napięcie około 16,5V - to spokojnie wystarcza (na 12 woltowym żelu też działała jak już wspominałem). Balancer 4s to podstawowa elektronika jaka musi się naleźć w takim pakiecie - w moim jest taki, o prądzie 30A. Najważniejsze, że wszystkie elementy bez ścisku się zmieściły i dały zamknąć w obudowie. Jedynie złącze ładowania/odbioru musiałem tylko lekko na gorącego gluta przyłapać, żeby się styki nie wyślizgiwały ze swojego miejsca. Wcześniej były tam podtrzymywane przez dwa akumulatorki Ni-Cd. To tyle o baterii.
    Bardzo istotnym jest wskaźnik stanu akumulatorów. Dobrze jest wiedzieć czy to już czas ładowania :). Zastosowałem tu rozwiązanie z mojej poprzedniej przeróbki wkrętarki, które się idealnie sprawdziło. Umieściłem maleńki wskaźnik stanu aku zaprojektowany przeze mnie na diodzie dwukolorowej (zielona/czerwona), ale nie w baterii tylko we wkrętarce dzięki temu na bieżąco wiem co się dzieje z aku, a przy okazji widzę postęp rozładowania w zależności od obciążenia. Sam wskaźnik to łącznie z potencjometrem tylko 6 elementów. W miarę rozładowania dioda z zielonej przechodzi w czerwień. Histereza przejścia kolorów zależy od użytego tranzystora i u mnie jest dość mała - zmiany koloru zaczynają się dopiero po pewnym rozładowaniu aku dzięki czemu zostaje jeszcze trochę czasu na dokręcenie kilku śrubek zanim na dobre zapali się czerwone :). Aha, wskaźnik podłączony jest we wkrętarce pod główny plus zasilania i pod nóżkę tranzystora (mosfet od regulacji obrotów) "S" - to ta po prawej patrząc od frontu na tranzystor. Myślę, że we wkrętarkach innych firm można podobnie podłączyć wskaźnik, ale lepiej to sprawdzić wcześniej miernikiem. Dzięki takiemu rozwiązaniu wskaźnik włącza się tylko w momencie uruchomienia silnika co istotne dla żywotności aku.





    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    Pozostała jeszcze ładowarka. Ta musiała być przerobiona całkowicie. Tu też cudów nie ma - z oryginalnej płytki wylutowałem wszystko oprócz mostka i styków ładowania po czym pociąłem na kawałki aby mieć więcej miejsca na przetwornicę CC/CV, która wylądowała z boku (trzeba było usunąć plastikowe prowadnice oryginalnych ledów). Przetwornica jest step up/down, bo akurat nie miałem innej pod ręką. Napięcie ładowania ustawione na 16,5V - lepiej lekko nie doładować baterii niż przeładować. Zawsze to wydłuży żywotność o parę cykli. Prąd ładowania na 1,5A, bo więcej i tak trafo by tam chyba nie dało, a poza tym mniej się balancer nagrzewa. Przy 2A (test na dużym zasilaczu) był lekko ciepły, a że jest zamknięty z bateriami to po co ryzykować przegrzanie. Informacja o naładowaniu to dioda niebieska, a prąd przy, którym się zapala ustawiłem na około 50-60mA. Początkowo chciałem ledy wyprowadzić w oryginalne miejsca, ale było ryzyko uszkodzenia tych maleństw smd podczas wylutu, a nie miałem takich luzem to postanowiłem kontrolkę zrobić w inny sposób - kanał świetlny :) Z kawałek pręta gorącego kleju oskrobałem przy końcu i umieściłem w obudowie. Po podgrzaniu hotairem zrobiła się fajna "kuleczka" która trzyma pręt aby nie wyleciał i w sumie fajnie wygląda. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. Światło led jest widoczne nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu. Zdjęcie tego nie odda, ale ważne, że działa i spełnia swoje zadanie :)

    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-IonKolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion

    I to by było na tyle :)


    Fajne!
  • #2 02 Lis 2017 17:29
    h3c4
    Poziom 13  

    Rozumiem przerobić Makitę, Boscha,DeWalt-a lub coś porządniejszego a nie Einhella ; ), ale + za wykonanie.

  • #4 02 Lis 2017 18:18
    SylwekK
    Poziom 28  

    @h3c4, Uwierz, swego czasu ta wkrętarka naprawdę wiele przepracowała w najróżniejszych warunkach jako wkrętarka, gwintownica i wiertarka i nie zauważyłem w niej śladów zużycia za wyjątkiem oczywiście kiepskich ni-cd. Przy wielu śrubeczkach z delikatnym gwintem jest niezastąpiona. Wirujący uchwyt przy sprzęgle ustawionym na najniższym poziomie można dosłownie bez najmniejszego wysiłku paluszkiem zatrzymać, a to się przydaje :)

  • #5 02 Lis 2017 18:30
    h3c4
    Poziom 13  

    @a_noob Uważam że ten czas i pracę w przerobienie opłaca się poświęcić tylko na sprzęt lepszej klasy, który podziała dłużej i ma lepsze parametry niż marketówy. Tutaj kolega zastosował 4s ogniwa w szeregu przy nominalnym napięciu pracy ogniwa 3,7V osiąga 14,8V silnik tej wkrętarki jest przystosowany do 18V więc szału nie będzie. Pakiet 4s najlepiej sprawdza się przy wkrętarkach 12V.

    @SylwekK Jeśli spełnia Twoje wymagania to nic tylko się cieszyć ; ).

  • #6 02 Lis 2017 18:40
    a_noob
    Poziom 21  

    @h3c4 pakiet 4s będzie optymalny do wkrętarek 14,4V, do "dwunastek" to będzie za duże napięcie.

    Opłacalność to rzecz bardzo subiektywna, hamowałbym się z takimi jednoznacznymi ocenami. @SylwekK przerobił ten sprzęt bo mu odpowiada, Tobie nie może nie odpowiadać i nikt Cię do tego nie zmusza. Dla mnie możliwość zrobienia czegoś działającego i przydatnego, przeznaczając na to kilka przedmiotów spisanych na straty, jest odzyskiem niesamowitej ilości zasobów, w porównaniu z kupnem nowego urządzenia. Takie podejście powinno być wpajane w szkołach, mielibyśmy naprawdę masę śmieci mniej.

    @SylwekK wiem że lata minęły odkąd oryginalna bateria wyzionęła ducha, ale jesteś może w stanie określić jakiś spadek mocy na niższym napięciu?

  • #7 02 Lis 2017 18:52
    SylwekK
    Poziom 28  

    Cała konwersja trwała może góra 2h. Wcześniej, jak już pisałem, dorywczo zasilałem ją z 12v żelówki i dawała radę. Teraz ma na dzień dobry 15-16V i w rękach ciężko ją zatrzymać :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    a_noob napisał:
    Dla mnie jeżeli można zrobić coś działającego i przydatnego, przeznaczając na to kilka przedmiotów spisanych na straty, jest odzyskiem niesamowitej ilości zasobów, w porównaniu z kupnem nowego urządzenia. Takie podejście powinno być wpajane w szkołach, mielibyśmy naprawdę masę śmieci mniej.

    Zgadzam się z tym w 100%. Producenci przyzwyczaili społeczeństwo swoimi praktykami postarzania przedmiotów i góry śmieci rosną... niestety.

    Dodano po 6 [minuty]:

    a_noob napisał:
    wiem że lata minęły odkąd oryginalna bateria wyzionęła ducha, ale jesteś może w stanie określić jakiś spadek mocy na niższym napięciu?

    Prawdę mówiąc mam wrażenie, że wcale spadku mocy nie ma(!) W porównaniu z zasilaniem 12v to już wyraźna przepaść chociaż i przy tych 12V jak aku był w dobrej kondycji "parę" otworów i gwintów zrobiłem :)

  • #8 02 Lis 2017 18:55
    h3c4
    Poziom 13  

    a_noob napisał:
    @h3c4 pakiet 4s będzie optymalny do wkrętarek 14,4V, do "dwunastek" to będzie za duże napięcie.
    - będzie właśnie dobre uwzględniając spadek napięcia na ogniwach podczas obciążenia.

    a_noob napisał:

    Dla mnie jeżeli można zrobić coś działającego i przydatnego, przeznaczając na to kilka przedmiotów spisanych na straty, jest odzyskiem niesamowitej ilości zasobów, w porównaniu z kupnem nowego urządzenia. Takie podejście powinno być wpajane w szkołach, mielibyśmy naprawdę masę śmieci mniej.
    - oczywiście sam tak robię tylko trzeba sobie przekalkulować czy bawić się w przerabianie czegoś co kosztuje 120zł z dwoma bateriami ; ). Przerobić wkrętarkę gdzie bateria kosztuje 300zł/sztukę to już rozumiem.

  • #9 02 Lis 2017 19:26
    a_noob
    Poziom 21  

    SylwekK napisał:
    Prawdę mówiąc mam wrażenie, że wcale spadku mocy nie ma(!) W porównaniu z zasilaniem 12v to już wyraźna przepaść chociaż i przy tych 12V jak aku był w dobrej kondycji "parę" otworów i gwintów zrobiłem


    Może stara bateria prądowo nie dawała rady, producent mógł nawet w takim przypadku z czystym sumieniem dać silnik na niższe napięcie, bo i tak mu nic nie będzie, wtedy wychodziłoby na to, że na szczęście czwarte ogniwo nie weszło ;)

    h3c4 napisał:
    a_noob napisał:
    @h3c4 pakiet 4s będzie optymalny do wkrętarek 14,4V, do "dwunastek" to będzie za duże napięcie.
    - będzie właśnie dobre uwzględniając spadek napięcia na ogniwach podczas obciążenia.


    Liczy się napięcie nominalne, akumulatory niklowe miały 1,2 V więc potrzeba ich było 10 szt. do pakietu 12 V, akumulatory na bazie litu nominalnie mają 3,6 V, a więc na 12 V potrzeba 3 i 1/3 szt. :P W takim wypadku lepiej dać pakiet 3s i mieć 10,8V niż zajeździć silnik. Przy pakiecie 14,4 V owszem będzie spadek napięcia pod obciążeniem, ale to napięcie będzie przecież wyższe niż to występująca na pakiecie 12 V pod obciążeniem.

    h3c4 napisał:
    (...)trzeba sobie przekalkulować czy bawić się w przerabianie czegoś co kosztuje 120zł z dwoma bateriami ; ) (...)


    Chyba paluszkami :D

  • #10 02 Lis 2017 19:31
    wodzu12240
    Poziom 12  

    Witaj. Można prosić o schemat tego wskaźnika stanu baterii ?

  • #11 02 Lis 2017 20:02
    SylwekK
    Poziom 28  

    Jasne, że można :) Jednak ze względu, że to mój autorski miniprojekcik, a w necie nie znalazłem nic podobnego (to znaczy jest dużo, ale nie o tak małej liczbie elementów lub z pojedynczymi led) pozwolę sobie schemat "zapunktować" ;-)
    Dodam, że czym mniejsze RDSon tranzystora (tak wyszło z moich obserwacji i testach na różnych typach) tym węższy jest zakres napięcia zmieniającego kolor. Innymi słowy jeśli tranzystor będzie miał dużą rezystancję złącza to już niewielki spadek napięcia zacznie zmieniać kolor i będzie to trwało przez szerokie okienko napięciowe natomiast przy małej rezystancji będzie to stosunkowo wąskie pasmo, w którym dość szybko przestawią się kolory. Można tam wstawić też IRLML2502.
    Rezystor należy dobrać w zależności od napięcia zasilania aby prąd diody nie przekraczał 20mA. Układ działa w zasadzie od pojedynczego li-jon'a jeśli tranzystor będzie logic level :)

  • #12 02 Lis 2017 22:00
    szczodros
    Poziom 18  

    Wszyscy piszą że jak napięcie niższe niż ori pakiet to źle, a ja uważam że to kwestia ogniw. Miałem wkrętarkę na 14,4V jakiś markeciak. Na oryginalnych ogniwach Ni coś tam wiadomo jak to działało. Przy zasilaniu z ATX z linii 5V,fakt kręciło wolniej, sporo, ale zatrzymać nie mogłem.

  • #13 03 Lis 2017 08:41
    Bynak
    Poziom 12  

    Projekt jak najbardziej na + z malutkim ale... Nie twierdzę że jedyna słuszna idea to idea promowana przez producentów fabrycznych ale po namyśle wiele wskazuje na to że stosowanie wskaźnika wbudowanego w "aku" ma większy sens. Tego przypadku to oczywiście nie dotyczy ale gdy ktoś tak jak ja posiada dwa pakiety "aku" to nie wydaje mi się aby specjalne zakładanie pakietu do wkrętarki w celu oceny jego stanu naładowania miało sens w szczególności gdy wkrętarka niejednokrotnie znajduję się daleko od zapasowego pakietu (piszę o swoich "doświadczeniach"). Drugim aspektem przemawiającym za stosowaniem wskaźnika bezpośrednio w pakiecie załączanego oddzielnym włącznikiem jest pomiar właściwego napięcia pakietu a nie napięcia roboczego uzależnionego od obciążenia jakiemu poddana jest wkrętarka. Oczywiście "pomiaru" można dokonywać jedynie na biegu jałowym ale i to nie daje nam pełnego obrazu stanu naładowania pakietu w zależności od jego stopnia rozładowania. Też przymierzam się do przeróbki mojego SKIL-a bo oryginalne Ni-Cd już wydają ostatnie tchnienie i w tym celu posiłkuję się takimi tematami jak ten za co oczywiście dziękuję bo daje mi to dodatkowe, niezbędne informacje aby podejść do tematu raz ale porządnie.

    Pozdrawiam.

  • #14 03 Lis 2017 08:57
    h3c4
    Poziom 13  

    a_noob napisał:
    Chyba paluszkami :D

    - oj ludziu małej wiary wpisz sobie w alledrogo : "Wiertarko-wkrętarka 18V BCD18 Einhell Bavaria 2xak"

  • #15 03 Lis 2017 09:27
    SylwekK
    Poziom 28  

    Jeszcze odnośnie sensu przerabiania pomijając już fakt, że lubię tą wkrętarkę... Kosztowało mnie to w sumie jakieś 10zł i 2h pracy. Czy warto? Trzeba sobie samemu odpowiedzieć na to pytanie, ale nawet jakbym miał zapłacić koło stówy za akumulatory ze sklepu to też bym wolał przerobić niż kupić nową za 130 z aku... ni-cd :)

  • #17 03 Lis 2017 14:21
    Fredw
    Poziom 20  

    @h3c4 może zajmij się najlepiej swoim portfelem, a nie innym go trzepiesz.
    Ja mam starą, już ponad 10 letnią wkrętarkę marketową i też ją zreanimowałem, bo skoro mechanicznie działa to jaki zysk z wywalenia?

    Tylko do sprawy podszedłem dużo prymitywniej, w zasadzie kompletnie prymitywnie, bo wykorzystałem ogniwa z baterii laptopowych połączone w pakiet 3x4 aku, bez żadnego balansera, zabezpieczeń, stopień rozładowania określam na oko, a ładuję to po prostu imaxem B6.
    Dodatkowo jeszcze musiałem powiększyć pojemnik na aku przy pomocy maty szklanej i żywicy żeby upchnąć ten pakiet.

    Sprzęt działa tak 2 lata bez problemów, ale zaczynam myśleć o zrobieniu tego porządnie z balanserem i lepszymi ogniwami.
    Tylko skoro działa to jakoś weny brak :D

  • #18 03 Lis 2017 14:51
    Jawi_P
    Poziom 29  

    h3c4 napisał:
    Rozumiem przerobić Makitę, Boscha,DeWalt-a lub coś porządniejszego a nie Einhella ; ), ale + za wykonanie.

    Dziwnie rozumiesz.
    Mam starą "Agojamę". Jedna z lepszych wkrętarek. B&D to przy niej była zabawka, bo jak padły akumulatory to kupiłem właśnie B&D za 2x większą kwotę niż ta Agojama. Okazało się, że popełniłem wielki błąd. B&D poszedł do kuzyna. A ja dalej mam tą niemarkową, tyle, że dorobiłem kabel i aku mam na kablu :)
    A czytam te tematy bo przymierzam się do przerobienia jak w tym temacie. Szukam tylko inspiracji i zachęty :)

  • #19 03 Lis 2017 15:42
    SylwekK
    Poziom 28  

    Odnośnie wskaźnika napięcia - z tranzystorem BSS138 i rezystorem 750om przejście między pełnym zielonym a pełnym czerwonym uzyskuje się dla napięcia od 8,1V do 6,9V choć osobiście wolę jak mi kolor zaczyna zmianę w czerwony w okolicy 7,4V :)

  • #20 05 Lis 2017 00:30
    tomus2k
    Poziom 23  

    SylwekK napisał:
    Jasne, że można :) Jednak ze względu, że to mój autorski miniprojekcik, a w necie nie znalazłem nic podobnego (to znaczy jest dużo, ale nie o tak małej liczbie elementów lub z pojedynczymi led) pozwolę sobie schemat "zapunktować" ;-) ....


    A ja proponuje taki wskaźnik napięcia (na elektrodzie zamieścił go w 2010 kol. Ajok )
    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    Te w kółku to podwójna dioda led
    Dzielnik i rezystor diody oczywiście trzeba dobrać do napięcia baterii
    Też 6 elementów, za darmo - bez punktów :D
    Ale licytacja trwa, więc daje wskaźnik z 5 elementów:
    Wskaźnik pochodzi ze strony (więcej przeczytacie w linku)Link
    Kolejna konwersja wkrętarki Ni-Cd na Li-Ion
    za darmo, bez punktów :D :D

  • #21 05 Lis 2017 10:38
    SylwekK
    Poziom 28  

    Zawsze to jakaś alternatywa choć ten na TL431 to popularna aplikacja, ale tylko na jednej led.

  • #22 05 Lis 2017 18:19
    SylwekK
    Poziom 28  

    primabus napisał:
    Na pewno opłacalne to nie było. Ale ważne doświadczenie własnych umiejętności :)

    Nie zgadzam się z Tobą absolutnie. Koszty jakie poniosłem podałem wcześniej podobnie jak i powód :)

    Dodano po 13 [minuty]:

    P.s
    @primabus, zauważyłem, że pisałeś jeszcze w kilku innych tematach, które mam na liście obserwowanych i dziwnym zbiegiem okoliczności w żadnym nie ma nawet odrobiny merytorycznej wypowiedzi. Czyżbyś nabijał posty czy może się mylę?

  • #23 05 Lis 2017 19:53
    paszczakq
    Poziom 15  

    Motyw z żelowym aku 3,6 Ah stosuję i na razie wada taka że jest ciężki .

  • #24 05 Lis 2017 22:22
    war40k
    Poziom 15  

    W sumie zawsze sie zastanawialem dlaczego producenci takich sprzetow(lub innych przenosnych) dalej uzywaja z lekka zacofanych technologicznie ogniw niklowo kadmowych zamiast litowo jonowych badz litowo polimerowych? Czy chodzi tu o cene takich ogniw? czy tez moze trudniejsza budowe calej baterii? A moze tez ryzyko wybuchu? (jak wiadomo li-lon lubia wybuchach przy zbytnim nagrzaniu lub za duzym pradze). Czy w takim razie nie myslales o jakims zabezpieczeniu termicznym dla ogniw?

  • #25 06 Lis 2017 08:57
    SylwekK
    Poziom 28  

    Nie jest mi potrzebne takie zabezpieczenie. To tylko wkrętarka - znam jej możliwości (i swoje :) ) i wręcz nieprawdopodobne jest abym ja przeciążył ;-)

  • #26 06 Lis 2017 22:36
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    war40k napisał:
    W sumie zawsze sie zastanawialem dlaczego producenci takich sprzetow(lub innych przenosnych) dalej uzywaja z lekka zacofanych technologicznie ogniw niklowo kadmowych zamiast litowo jonowych badz litowo polimerowych? Czy chodzi tu o cene takich ogniw? czy tez moze trudniejsza budowe calej baterii? A moze tez ryzyko wybuchu?


    Stosują bez problemu.

  • #27 06 Lis 2017 22:51
    Jawi_P
    Poziom 29  

    war40k napisał:
    sumie zawsze sie zastanawialem dlaczego producenci takich sprzetow(lub innych przenosnych) dalej uzywaja z lekka zacofanych technologicznie ogniw niklowo kadmowych zamiast litowo jonowych badz litowo polimerowych?

    Raczej nowe sprzęty, w sensie nowe projekty zakładają już zastosowanie li-on.
    Ni-cd przez długi czas nie miały konkurencji jeśli chodzi o możliwości prądowe.

  • #28 07 Lis 2017 19:00
    paszczakq
    Poziom 15  

    Przypadkiem nie jest tak że ogniwo Li-Ion w ujemnych temperaturach słabnie dość mocno ?

  • #29 07 Lis 2017 19:06
    SylwekK
    Poziom 28  
  • #30 08 Lis 2017 08:39
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    Ładne wykonanie i popieram takie przeróbki. A co do sensu, to napiszę tylko tyle, że sam posiadam dość starą wkrętarkę Einhell. Padł mi w niej silnik (wytarł się komutator). Kupiłem nowy, bo jak zobaczyłem, że nowy model Einhell o porównywalnych parametrach kosztuje około 400zł, to stwierdziłem, że mi warto. W trakcie poszukiwań silnika okazało się, że jest to dokładnie ten sam model co w Makitach i wielu innych "markowych". Także nie psioczcie tak na "niemarkowe" sprzęty, bo do zastosowań typowo domowych są wystarczające.
    A co do akumulatorów, to miałem ją przerobioną na zasilanie pakietem modelarskim Li-Po 5S o prądzie maksymalnym 80A i ciągłum 60A. Działała rewelacyjnie. Niestety nie zamontowałem zabezpieczenia i udało mi się zbyt głęboko rozładować pakiet, co spowodowało uszkodzenie dwóch ogniw. Tymczasowo mam włożone LiIon z odzysku z laptopów, ale to rozwiązanie doraźne. Planuję przeróbkę na wysokoprądowe + zabezpieczenie.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME