
Witam,
chciałbym zaprezentować statyw/praskę do wiertarki, który dziś skończyłem budować.
Wiercenie z ręki powodowało w moim przypadku ciągłe łamanie wierteł i brak precyzji. Chciałem też przejść na budowę dwustronnych PCB.
To, co widzimy na pierwszym obrazku to screen z programu "3D builder" wbudowanego w Windowsa 10. Pomógł on dobrać wymiary i zwizualizować, jak całość ma wyglądać. Rozmiar drewnianej ramy konstrukcji to 20x20x20cm. Taka konstrukcja pozwala na użycie dowolnej grubości desek. W moim przypadku konstrukcję stanowi płyta meblowa 17mm, która została przycięta i oklejona przez znajomego pracującego przy produkcji mebli.
Część ruchoma składa się z rozciętej na pół szyny od serwera rackowego oraz kolejnego kawałka deseczki, do którego przyczepione są obejmy do rur z gumą. Nie miałem śrub w odpowiednim rozmiarze , więc pociąłem odpowiednio połówki zawiasów do drzwi.
Poniżej też widać sposób zamocowania mniejszych części szyn. Prześwit w środku szyn był tak mały, że wykluczał użycie śrub/wkrętów. Poradziłem sobie w ten sposób, że do mniejszych (wewnętrznych) części szyn dolutowałem nad kuchenką gazową po 3 nakrętki . Śruby przechodzą od frontu ruchomej deseczki i wkręcają się w szynę:

A tu po nałożeniu/przymierzeniu zewnętrznej części szyn:

Jak już miałem złożoną część ruchomą i osobno ramę konstrukcji, to pozostało je połączyć ze sobą. Na tylną ściankę ramy nakleiłem dwustronną taśmę do wykładzin. Od dołu i z jednego boku dałem kawałki sklejki jako dystanse do wyrównania i przykleiłem cały moduł z szynami.


Dzięki temu miałem całość unieruchomioną i mogłem się zająć przykręcaniem zewnętrznych szyn do tylnej ściany bez obawy, że coś się obsunie.

Dolne śruby to wkręty z płaskim łbem, z dodatkowo podłożoną nakrętką i na to naciągnięte gumeczki ze środka CD-ROMu - oprócz mocowania szyn robią też za dolne ograniczniki ruchu całej karetki. Pozostałe wkręty są z łbem stożkowym, wkręcone w podfrezowane otwory w szynach, żeby miały jak najniższy profil i nie blokowały w środku ruchu szyny. Po skręceniu upewniłem się tylko, że kawałki zawiasów robiące za śruby do mocowania obejm nie blokują nic:

Wstępnie zmontowana całość jeszcze bez rączki:

Powyżej widać też, że zostawiłem specjalnie prześwit ok. 1cm między tylną ścianką a podstawą, żeby móc wiercić większe płytki.
Napęd góra-dół stanowi rączka od wiertarki + wycięta "płaska zębatka" z CDromu + kilka części z drukarek.




Próbowałem też zamontować sprężyny robiące za powrót karetki do góry, ale efekt był marny przy wadze całego urządzenia. Całość jest spasowana na tyle ciasno, że samoistnie nie opada - w sumie nawet mi to podpasowało. Sprężyna obok rączki pozwala mi na wciśnięcie całego mechanizmu i ustawienie rączki tak, żeby przy używanym w danej chwili obszarze ruchu góra-dół, mógł wygodnie ustawić rączkę, żeby była z przodu. Dla zainteresowanych dorzucam model z programu 3D builder (w zipie), każdy kto ma Windows 10 może go od razu wypakować i otworzyć do edycji (forum nie akceptuje pliku .3mf). Na spodzie podstawy całego statywu są przyklejone gumowe nóżki.
Całkowity koszt konstrukcji wyniósł mnie 8zł 30gr - za obejmy. Wszystko inne wygrzebane z gratów. Konstrukcja wydaje się bardzo stabilna, nie ma najmniejszych luzów. Najsłabsze ogniwo to chyba te zębatki do poruszania karetką - przyjmują na siebie duże obciążenie.
Na koniec zdjęcie pierwszych prób wiercenia. Wiertareczka ustawiona na ok.20000 obr./min. Próby dokonałem ze zużytym już wiertłem kobaltowym 1mm zamocowanym w małej termokurczce (tulejka zaciskowa była za duża dla gołego wiertła 1mm) oraz nowym wiertle 0,8mm z węglików spiekanych i poszerzonym trzonkiem. W przypadku pierwszego jest nieciekawie, miedź z obu stron jest bardzo poszarpana, drugie wiertło sprawdza się idealnie i muszę dokupić więcej takich w innych rozmiarach.

Zdjęcia z drugiej strony PCB nie wrzucam, bo wygląda to identycznie.
Pozdrawiam i zapraszam do konstruktywnej krytyki.
Cool? Ranking DIY