Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Napad.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Porównianie inwerterów Fronius <> ELNIX

05 Lis 2017 11:07 10569 74
  • Poziom 16  
    Dokonałem małego porównania wydajności i czasu pracy inwerterów Fronius i Elnix.
    W testach uczestniczył Fronius Symo 7.0-3-M i Elnix 8KW
    To co mnie zaskoczyło to niskie napięcie startu w inwerterze Elektronix od 60V ale ustawiłem 40V i zaczął działać.
    We Froniusie minimalne napięcie DC startu to 200V ale udało się uzyskać 190V . To jest spora różnica napięcia startu między Fronius a Elnix, co daje taki efekt, że przy wschodzie słońca mały strumień światła a Elnix już zaczyna pracował a Fronius jeszcze śpi. Te 15 minut wcześniejsza praca to według mnie jest dużo.
    Tak samo przy zachodzie słońca, Fronius już zasnął (za male słońce) a Elnix jeszcze działał.
    To samo , przy pochmurnym dniach. Elnix lepiej się zachowywał zaczął pracować nawał mała mocą a Fronius sobie drzemał.
    Kolejnym elementem co mnie zaciekawiło to czas startu i synchronizacji z siecią energetyczna.
    Fronius po załączeniu potrzebował nawet 100 sekund aby oddawać energie do sieci a inwerter Elnix potrzebuje tylko jedną sekundę i już oddaje prąd do sieci, tak jest tylko jedna sekunda. Przy zapadach napięcia (wyłaczenia inwerterów) czy mały słońcu ten czas jest bardzo ważny , tez czas startu daje kilka minut przewagi Elnixa przed Fronius.
    Analizując wydajność w % wydaje się, ze ELNIX ma minimalnie lepsza a dodając czas pracy i szybkość załączania to w ciągu roku sporo większa wydajność inwertera Elnix.
    Ważne jest, że dziennie nawet kilkadziesiąt minut dłuższa praca inwertera daje rocznie sporo dodatkowej energii.
    To wydaje mi się bardzo ważne przy porównaniu inwerterów.
    Jeszcze jedno :
    Co ma ELNIX a nie ma Fronius
    Elnix ma juz wbudowany jako standard serwer www, serwer poczty mailowej i bezpłatny Smart Metering .
    Tak więc w myśl hasła cudze chwalicie a swego nie znacie , kolejne potwierdzenie mądrości ludowej !
  • Napad.pl
  • Poziom 33  
    witekem napisał:
    Ważne jest, że dziennie nawet kilkadziesiąt minut dłuższa praca inwertera daje rocznie sporo dodatkowej energii.
    To wcześniejsze wstawanie daje tyle co kot napłakał a nie przeliczyłeś ile urządzenie dłużej pracuje i się szybciej zużywa.
  • Poziom 16  
    Jak przeliczyć np. 300 dni po 30 minut dłużej pracy inwertera to daje nawet przy 100W (0,1KW) mocy daje już trochę energii to jest ponad 45 KWh więcej. To co mało ?? Elnix wykonuje swoje inwertery z renomowanych elementów jak Infineon, TDK, Panasonic więc żywotność liczona do 20 lat.
    Cena Froniusa
    Producent: Fronius
    Model: Symo 7.0-3-M
    Cena: 9 245,91PLN
    Cena netto: 7 517,00PLN
    A Elnixa 8KW - to ~3000zł netto ( cena 3700zł). I jest spora różnica w cenie, lepiej wydać na panele, też polskie!
  • Poziom 15  
    Porównywałeś działanie MPPT, albo warunki gwarancyjne i serwis?
  • Poziom 23  
    Też porównywałem Goodwe i SolaX`a i Solax startuje wcześniej tylko ja podam wykresy a nie teorię:
    Dane z dnia 1.11 goodwe z pvmonitora, a solax z dedykowanej strony.
    GoodWe 1 strong x 12 paneli mono około 360V, Solax 6 paneli poli około 180V
    GoodWe MPPT: 80-400V
    SolaX MPPT 55-380V

    Porównianie inwerterów Fronius <> ELNIXPorównianie inwerterów Fronius <> ELNIX

    SolaX wystartował o 6:50 oddając do sieci oszałamiające 22W
    W tym czasie GoodWe o 7:04 oddając do sieci 3W
    19W róznicy w czasie niecałych 15 minut.

    Wieczorem sytuacja była zupełnie inna
    SolaX poszedł spać o 16:35 oddając w tym czasie 29W
    GoodWe zasnął o 14:28
    I tu różnica to ponad 2h jednak SolaX oddawał (co doskonale widać na wykresie 30W
    Mamy 15 minut rano i 2h wieczorem razy 30W = 67,5Wh

    W skali miesiąca tracimy około 67,5 * 30 = 2kWh
    W skali roku * 12 = 24kWh

    Nie będę tu porównywał kosztów obu inwerterów bo i po co.
    Pytanie czy jest sens się bić o 24kWh warte około 14 PLN w G11 i najdroższej w Polsce ZE Energa.
  • Poziom 15  
    Ciekawe porównanie, ja ostatnio szukałem jakiś informacji jak w praktyce działają MPPT różnych firm - tzn. jakie są szybkie, jakie skuteczne. Nie znalazłem nic ciekawego...
    Sam jednak miałem Aurorę, teraz mam SMA i mam wrażenie, ze SMA radzi sobie lepiej gdy jest cień, a w słońcu różnicy nie widać. Nie jest to jednak miarodajne porównanie, bo to tylko moje odczucia niepoparte żadnymi testami.

    Gdybym miał porównywać inwertery, to brałbym pod uwagę:
    - głośność urządzenia (radiator, czy głośne wentylatory)
    - temperaturę pracy (mam wrażenie, ze gorący szybciej się popsuje niż chłodny)
    - gwarancję (czas trwania, możliwość przedłużenia)
    - dostępność serwisu w Polsce
    - napięcie startowe
    - cena
    - popularność - dlatego nie wiem czy zdecydowałbym się na polskiego Elnixa - z różnych dziedzin życia nie raz miałem nauczkę żeby nie eksperymentować (głupi przykład - wkrętarka - sprawdziła się dopiero solidna ze znanej firmy, a wyższa klasa marketowa po prostu się gorzej używała, tak samo poziomica, a nawet kątownik)
  • Poziom 23  
    O Polskim Elnix`ie opinie mam już wyrobioną zresztą jak każdy jedni go lubią za jakieś tam serwery wbudowane, inni za współpracę z PVM a jeszcze inni jak ja obchodzą go szerokim łukiem. Fronius i SMA to takie Mercedesy z górnej półki, jednak każą sobie płacić za naklejkę z ich logo.
    Mój GoodWe to takie coś pośredniego między Chińczykami pierwszej wody a Fronkiem czy SMA. Działa nie psuje się czasami robi się ciepły i dochodzi do 50oC. A SolaX kupiłem 2 w UK po taniości. Działa zamontowany na zewnątrz narażony na wszystkie warunki atmosferyczne (nawet daszku nie ma) deszcz, ulewa,upał: nic mu nie straszne a to jakby nie było inwerter za mniej niż chińczyki z alliexpess ;)
  • Napad.pl
  • Poziom 18  
    A dlaczego "szerokim łukiem"? Pytam poważnie, póki co mam Growatt 5kW, który mało nie kosztował, pewnie za jakiś czas będę sobie lub komuś
    z rodziny montował nieco paneli i tak rozglądając się po falownikach człek się gubi.
  • Poziom 23  
    Jak pisałem każdy ma wyrobioną opinie o jakimś produkcie. Swoją wyrobiłem sobie jeszcze zanim zdecydowałem się na pierwszą instalację, i Elniksa ominąłem szerokim łukiem.

    A tak zupełnie serio: Weź sobie popatrz na swojego Growatta, później na Elnixa, jeszcze raz na Growatta i raz jeszcze na Elnixa.
    Serio w XXI wieku trzeba mieć komputer i połączenie z internetem aby sprawdzić ile inwerter w danej chwili produkuje (o statystykach nie wspomnę). Ale mówią też że czarny wyszczupla i nie zauważyłem tej PODSTAWOWEJ funkcjonalności.
    Na koniec należy jeszcze wspomnieć o cenie tego produktu... i tu też próżno szukać jej na stronach producenta. To jakiś myk marketingowy, aby cena była tajna/poufna czy w zależności od klienta zmieniamy cenę?

    Jak pisałem to moja opinia może innym brak wyświetlacza jest jak najbardziej na rękę, bo wyświetlacz wszak kilka Wat pobiera i pomniejsza produkcję ;) Ale z drugiej strony te "serwery" dodatkowe pewnie też swoje Waty biorą.
  • Poziom 18  
    Szczerze, to w dzisiejszych czasach doczepienie "serwera" do jakiegoś urządzenia, któren to serwer coś tam mierzy i udostępnia, to koszt i zaawansowanie
    na poziomie LanKontrolera czy innego Raspberry, więc chyba nie ma o co tutaj kruszyć kopii i nawet taki ćwierćelektronik jak ja by to ogarnął, wydając pewnie ze 300-400 zł.
    Też mi się nie podoba wciskanie internetu na siłę wszędzie, ale zważywszy, że za Growatta 5kW płaciłem 6 tys. brutto, a tutaj jak kolega pisze o Elnixie 8kW za 3700 brutto
    to jest jakieś miejsce na zadumę, bo za różnicę można kupić spokojnie 3 wypasione panele.
    Pytanie jak to wygląda w eksploatacji długoletniej, bo to jest tak naprawdę najważniejsze w tego typu klamotach...
  • Poziom 23  
    A no właśnie użyłeś odpowiedniego słowa: "Coś tam mierzy" ale nie wiadomo właściwie co mierzy. Obejrzyj sobie kilka filmików na YT jak to mierzy i co mierzy a później odpowiedz sobie na pytanie czy ważniejsza jest dla Ciebie moc po stronie AC / DC czy to co pokazuje oprogramowanie ;)
  • Poziom 18  
    Ale abstrahując od mierzenia, to poza tym aspektem są jakieś mankamenty tego klamota?
  • Poziom 33  
    sam wygląd sprawia wstręt.Porównianie inwerterów Fronius <> ELNIX
    A o przyłączach skoda mówić w dodatku brak wyświetlacza, po prostu skrzynka od prostownika i to nie wiem czy prostownik lepiej nie wygląda bo ma przynajmniej amperomierz.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Autor niech pokaże bebechy i wtedy porównamy jakość wykonania.
  • Poziom 23  
    Lisciasty napisał:
    Ale abstrahując od mierzenia, to poza tym aspektem są jakieś mankamenty tego klamota?

    Przy produkcji powyżej 2kW w środku bebechy wydają dość głośny ciągły pisk. Więc to chyba wystarczająco świadczy o urządzeniu.
  • Poziom 18  
    Chętnie bym zerknął do środka. Sama obudowa i przyłącza mi jakoś specjalnie nie wadzą, natomiast niepokoją mnie te wiatraczki.
  • Poziom 16  
    Ale ruch spory na forum i jak to w Polsce od razu jak w przysłowiowym piekle z kociołkiem z polakami, jak ktoś wyskoczy za bardzo do góry to reszta polaków od razu ściąga go w dół, zamiast się cieszyć, że coś się w Polsce jednak robi i to naprawdę fajny sprzęt.
    A potem, narzekają, ze zniszczyli polski przemysł. A kto go niszczy.
    Testowałem inwerter 8kw to http://www.elektronix.pl/inwpv10.htm obudowa w LCD, a tu wyskakują jakiej stare początkowe konstrukcje Elnixa.
    Kolega Bimki pisze, Gdybym miał porównywać inwertery, to brałbym pod uwagę: OK, ale w Polsce 90% to decyduje cena, odwrotnie jak kolega bimki pisze, popularność ? A ile chińczyków jest sprzedawanych jakiś dziwnych i nowych firm ?
    Odnośnie wygład sprawa gustu ale w przetargach brak MC4 daje sporo zysku stosując polskie ZUG. http://www.pokoj.com.pl/.
    W Elektronixie mówią, że sprzęt ma działać a i tak po miesiącu tygodnia klient zapomina , ze jest instalacje i jak ten sprzęt wygląda. To nie telewizor, ze się ciągle na niego patrzy. Inwerter ma dobrze i sprawnie działać.
    Odnośnie MPPT to w porównaniu z Froniusem zauważyłem ze Elnix jest szybszy o 2 - 3 sekundy przy starcie MTTP.
    Niby mało ale coś, ale jak chłopaki mówili, to zastosowali 2 razy szybsze procesory jak w Froniusie. ARMy. I to daje efekt lepszego MTTP i szybszej synchronizacji do 1 sekundy, ale i tak się dziwię,ze w Froniusie to az 60 sekund.
    Dałem porównanie przereklamowanego Froniusa do naszego sprzetu polskiego Elnixa i wyszło naprawdę na korzyść tego naszego.
    A do tego cena dwa razy lepsza. Odnośnie cen to przesyłam ich cennik na wiele próśb.
  • Poziom 23  
    Tak czytam i tu 2 sekundy szybciej, jak inne procesory to inna 1 sekunda szybciej tak jakby tu chodziło o wyścigi samochodowe. Ta 1, 2 czy 5 sek. to żaden zysk kiedy inwertery produkują prąd czasami po 14h dziennie. Czy on wystartuje 15 minut wcześniej a skończy 2h później w niektórych sytuacjach to 24kWh/rocznie.

    I ten polski system ZUG od wtyczek ciekawe jakie koszty generują wymiany wtyczek na panelach z MC4 na ZUG.
    Ale faktycznie ta nowa wersja 10 jeszcze bardziej przypomina prostownik ;)
  • Poziom 18  
    Mój klamot wisi w kotłowni, więc ewentualne piszczenie przypuszczalnie by nie przeszkadzało :P Jest to dość skromne w formie,
    ale chyba ma potencjał. Pytanie czy to faktycznie rodzima produkcja, czy jakiś chińczyk pakowany tylko u nas w blachę.
    Dobrze jakby się jakiś twórca tego wypowiedział :]
  • Poziom 33  
    Mam Chińczyka Eversolar ale on nie piszczy i powiem że pracuje nieźle i się nie grzeje jak ELNIX.
  • Poziom 18  
    No fakt, z tym grzaniem... Ale tak naprawdę nie wiemy, jak bardzo się grzeje ten Elnix. Tam jest podawana temperatura
    70 stopni, ale pytanie gdzie to jest mierzone. Jak bezpośrednio na półprzewodniku, to nie jest to nic szokującego.
    Sposób liczenia sprawności (czy też strat) przez gościa na filmiku jest jak dla mnie bardzo mało wiarygodny.
    Generalnie z całego tego półgodzinnego przedstawienia wywnioskować można jedynie że klamot piszczy i jest brzydki.
    Słabo, jak na tyle materiału...
  • Poziom 14  
    No i jeszcze to, że autor filmu nie uznaje przewodów z ocynowanymi żyłami bo zaraz kiepska jakość i pewnie jakieś oszukane typu CCA :shocked!:

    PS. Nie no dopiero teraz obejrzałem ten filmik do końca. Miszcz po prostu. Szacuje sprawność inwertera na podstawie wskazań z miernika cęgowego...
  • Poziom 33  
    Ten przewód był pobielany dlatego był jasny mógł zeskrobać i okazałoby się że też jest miedziany.co do temperatury to czujniki umieszcza się na radiatorze koło tranzystorów.
  • Poziom 15  
    hej,

    witekem napisał:
    Kolega Bimki pisze, Gdybym miał porównywać inwertery, to brałbym pod uwagę: OK, ale w Polsce 90% to decyduje cena, odwrotnie jak kolega bimki pisze, popularność ? A ile chińczyków jest sprzedawanych jakiś dziwnych i nowych firm ?


    Tak, wyraziłem swoje zdanie - po prostu kilka razy w życiu kupiłem coś taniego i potem musiałem kupować drugi raz. Teraz jak mam kupić tanio, to wolę nie kupować lub dozbierać - ale to kwestia indywidualna.
    Chinczyka bym już nie kupił, chociaż SMA przeniosło fabrykę do Chin ;)

    witekem napisał:
    To nie telewizor, ze się ciągle na niego patrzy. Inwerter ma dobrze i sprawnie działać.


    i tak i nie - u mnie falownik jest w widocznym miejscu pomieszczenia przy kotłowni i musiałem się liczyć z żoną, która na estetykę wykonania trochę uwagę zwraca ;)

    ale bardzo jestem za produktami polskimi i chciałbym, żeby jakaś firma się w Polsce wybiła w następnych latach, bo czeka nas fotowoltaiczny boom.
  • Poziom 32  
    Mam Froniusa i mogę potwierdzić że ma rekordowo długi start. To jakiś wyjątek, bo SMA są dużo szybsze.

    Witekem się wydaje że Elnix ma większą wydajność. Otóż takie rzeczy się po prostu mierzy a nie opiera o przekonania. Witekem nie pierwszy raz już zachwala Elnixa i jest zapewne pracownikiem tej firmy lub ma płacone za marketing. Wątpię w obiektywizm. Jeszcze ani razu tego sprzętu nie skrytykował.

    Froniusa 2,5kW kupiłem nowego za 1000 zł więc Elnix jest dla mnie po prostu drogi.
    Filmy na Youtubie pokazują problemy z Elnixem. Nie jest tak różowo. Sprzęt niedopracowany. Wygląda jak prototyp z garażu. Gówniane zaciski. Strach pomyśleć jakie będą konsekwencje łuku jeśli się śrubka poluzuje. ZUGi są pod tym względem niepewne.
  • Poziom 23  
    Nie długi start to ma GoodWe 120 sekund ;) SolaX jakoś o wiele sprawniej sobie z tym radzi
  • Poziom 14  
    marcinbbb napisał:
    Nie długi start to ma GoodWe 120 sekund ;) SolaX jakoś o wiele sprawniej sobie z tym radzi

    Mikro-inwerter Enecsys na oryginalnym sofcie synchronizuje się z siecią 2min20sek. :wink:
    Porównianie inwerterów Fronius <> ELNIX
  • Poziom 33  
    No to u mnie Fronius IG 60 HV 30 s z ENS drugi bez 2 min, Eversolar 30 s, to wszystko zależy na jaki kraj jest też nastawiony inwerter, norma G83 ma 2 minuty.
  • Poziom 16  
    Panowie i panie, chińczyk 120sekund a mikro-inwerter nawet 140 sekund ,to bardzo dużo a tu 1 sekunda. I jeszcze jedna kwestia odporności na złą instalację elektryczna, np.w niektórych gniazdkach pomylone N z PE. Przy większym obciążeniu Fronius czy SMA juz się palą .Często się słyszy, że padł Fronius czy SMA. Sa tacy użytkownicy co zmieniali po dwa czy trzy inwertery tych firm. Elnix spokojnie działa, bo zrobiony , że ma działać na takich instalacjach. Chłopaki z Elnixa mówią, ze niebawem będzie u nich hybryda inwerter 15KW czyli 10KW turbina i 5KW panele PV. Szykują również rodzinę inwerterów na wiosnę 2018 PV 15KW, 20KW, 25KW, 30KW i 40KW (teraz w testach) . 25KW i 40KW trochę większa jak ta 12KW na zdjęciu.
  • Poziom 14  
    @witekem Można gdzieś poczytać coś więcej o tej wersji inwertera z LCD? Może jakiś filmik prezentacja. Czemu Elnix tak uparcie trzyma się tych gniazd ZUG? Przecież nawet standardowe złącze MC4 na przewód, można bez problemu zastosować do obudowy (wystarczy otwór w obudowie o średnicy gwintu wewnętrznego z tworzywa). Podejrzewam, że hurtowy zakup złącz MC4 i instalowanie ich na obudowie w ilości 2/4 czy 6 (w zależności od ilości wejść MPPT) będzie tańsze od tych ZUGów. A o tym, że pewniejsze nie wspomnę...

    PS. To KW u Ciebie to skrót od Księgi Wieczyste, czy może seria radzieckich czołgów KW z czasów WW2? Bo jeśli miałeś na myśli kilowaty, to zmień może na prawidłową, techniczną nomenklaturę, czyli kW.