Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Montaż zaworu czterodrogowego mieszającego w istniejącej instalacji

megaman11 05 Nov 2017 12:30 5106 28
Automation24
  • #1
    megaman11
    Level 13  
    Witam forumowiczów mam pytanie odnośnie montażu zaworu czterodrogowego mieszającego w istniejącej instalacji jakie korzyści będą po zamontowaniu oraz czy jest sens montowania owego zaworu oraz gdzie najlepiej
    Było by go zamontować zdiecia istniejącej instalacji co poniżej
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    przemyslw
    Level 14  
    Do takiego kotła nie , masz podłogówkę?
  • Automation24
  • Helpful post
    #4
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Aby cokolwiek można było założyć przy tym kotle to trzeba tą instalację naprawić i wykonać ją od nowa tak jak powinna być wykonana czyli zgodnie ze sztuką i przepisami. Póki co ten kocioł stanowi dla Ciebie i Twojej rodziny ogromne zagrożenie życia.
    Po pierwsze brak zaworu bezpieczeństwa.
    Po drugie taki kocioł powinien pracować w układzie otwartym, bo ma dodatkowy ruszt. Na zdjęciach nie widać jaki to układ, ale podejrzewam, że ten króciec z ocynku i rura PEX o średnicy 20mm podłączone są do naczynia przeponowego lub naczynia wzbiorczego otwartego.
    Jeżeli kocioł podłączony jest w układzie otwartym to rura prowadząca do naczynia (rura wznośna) nie powinna być prowadzona rurą PEX, ale rurą stalową, ewentualnie miedzianą o średnicy nie mniejszej jak 25mm czyli rura stalować 1" minimum lub rura miedziana 28mm.
    Ponadto rury typu PEX przy takim kotle to proszenie się o problemy.
    Dom o powierzchni 80m2 ma bardzo małe zapotrzebowanie na ciepło i każdy kocioł węglowy z podajnikiem będzie dla takiego domu mocno przewymiarowany.
    Podłączenie zaworu 4D dodatkowo pogorszy ten stan rzeczy, bo będzie doprowadzał do gotowania się tego kotła.
  • #5
    megaman11
    Level 13  
    Witam kolegę piec był montowany przez fachowca pozatym jest to instalacja otwarta na strychu znajduje się zbiornik wyrównawczy czyli jak mniemam jest to instalacja otwarta co jest do poprawy w takiej instalacji żeby była zgodna normami oraz działała bardziej wydajniej narazie idzie worek ekogroszku na 24h dziękuję za zainteresowanie
  • Helpful post
    #6
    Plumpi
    Heating systems specialist
    1. Przy samym kotle musi być zamontowany zawór bezpieczeństwa o ciśnieniu otwarcia nie większym jak 2,5 bara i nie większym ciśnieniu do jakiego dopuszczony jest kocioł przez producenta. Jeżeli producent napisze w instrukcji, że maksymalne ciśnienie robocze kotła to 1,5 bara to zawór bezpieczeństwa nie może być większy jak 1,5 bara.
    2. Do naczynia wzbiorczego ma być poprowadzona rura stalowa minimum 1" lub rura miedziana minimum średnicy 28mm.
    3. Przy naczyniu musi być zrobiony przelew oraz napowietrzenie naczynia, a naczynie zamontowane w takim miejscu lub tak ocieplone, aby nie było możliwości, żeby zamarzły rury przelewu i napowietrzenia. Jeżeli naczynie znajduje się na nieocieplonym strychu to trzeba zapewnić przepływ gorącej wody poprzez to naczynie, aby nie zamarzło. Zamarznięcie takiego naczynia może doprowadzić do rozerwania kotła. Przed taką ewentualnością zabezpiecza zawór bezpieczeństwa.
    4. Prawo dopuszcza montaż takich kotłów w układach zamkniętych, ale po spełnieniu 2 warunków: pierwszy to zawór bezpieczeństwa, drugi to kocioł musi być wyposażony w zawór schładzający bezpośredniego działania (działa bez prądu) lub bufor, który jest w stanie przyjąć całą energię z jednego, pełnego zasypu. Niestety pojemność takiego bufora musiałaby wynieść kilka tysięcy litrów wody, dlatego realnie pozostaje tylko schładzacz. Jeżeli układ jest otwarty to tylko wystarczy zawór bezpieczeństwa.

    Na zdjęciu, które zamieściłeś to nie jest naczynie wzbiorcze, lecz dwupłaszczowy zasobnik ciepłej wody.
    Daj zdjęcie naczynia.

    Napisz też coś o domu. Jak jest ocieplony, jakie okna, parterowy, piętrowy, czy najwyższy strop jest ocieplony, czy podłogi są ocieplone, czym dom jest ocieplony i jakie grube są te ocieplenia? Jakiej mocy jest kocioł?
    Czy grzejniki są wyposażone w zawory termostatyczne? Jakie duże są te grzejniki i ile ich jest?
  • #7
    megaman11
    Level 13  
    Dom jest ocieplony z zewnątrz styropianem 15cm
    Okna plastikowe wszystkie
    podłoga 15 cm styropian pod posadzka
    Strop strychu przed zimą będzie ocieplony 30 cm wełna
    Przy okazji naczynie wzbiorcze ocieple piec 12kw marki stalkot z podajnikiem brak zaworów termostatycznych na grzejnikach przed zimą będą zamontowane jakie będą odpowiednie prosił bym o jakiś namiar na dobre
    Wszystkie grzejniki są nowe aluminiowe
    Pokój 1 20 żeberek
    Pokój 2 20 żeberek
    Kuchnia 14 żeberek
    Przedpokój 1 6 żeberek
    Przedpokój 2 6 żeberek
    Łazienka 5 żeberek ± grzejnik naścienny
    Dom parterowy z planem zrobienia poddasza w przyszłości
  • #16
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Daj jeszcze zdjęcia innych grzejników, a w zasadzie ich podłączeń.
    Wszystkie grzejniki masz tak podłączone? Tzn. zasilanie i powrót na dole grzejnika?
    Przy kotle jest rozdzielacz to chyba nie jest układ jednorurowy.

    To naczynie trzeba koniecznie przerobić, wymieniając rurę wznośną i przelewu na większą średnicę. Najlepiej na rurę miedzianą 28mm.
    Większa średnica rury umożliwi ponadto cyrkulację gorącej wody od kotła do naczynia. Woda sobie będzie krążyła w tej jednej rurze. Gorąca do góry, a zimna na dół. Im większą średnicę będzie miała ta rura tym wydajniejsza będzie ta cyrkulacja i tym lepiej będzie zabezpieczone naczynie przed zamarznięciem.
    Podłączenie tego naczynia rurą PEX o średnicy 20mm jest niedopuszczalne i świadczy o kompletnej niewiedzy tego, który wykonał tą instalację.
    Tak podłączone naczynie, nawet dobrze ocieplone ma duża szansę zamarznąć, a jego zamarznięcie grozi rozerwaniem kotła.

    Proszę nie nazywaj go fachowcem, bo gość po prostu nie ma pojęcia jak powinna być prawidłowo wykonana instalacja.

    Jeżeli masz możliwość umieszczenia tego naczynia w strefie ogrzewanej np. gdzieś pod sufitem parteru to zrób to. Wtedy będziesz miał pewność, że naczynie nie zamarznie. Jak zaadaptujesz poddasze, wtedy naczynie przeniesiesz wyżej.

    W obecnej sytuacji kocioł masz 2-krotnie przewymiarowany w stosunku do zapotrzebowania ciepła w największe mrozy.

    Po dociepleniu stropu zapotrzebowanie energetyczne Twojego domu będzie na poziomie 5-6kW przy temperaturze zewnętrznej rzędu -20'C.
    Przy przeciętnych temperaturach na zewnątrz na poziomie ok. 0'C dom będzie potrzebował 2,5-3kW mocy.
    O ile palnik może sobie jeszcze poradzić z tak niskim zapotrzebowaniem w ciepło o tyle nawet nie próbuj palić używając rusztu, bo kocioł zagotujesz przy pierwszym rozpaleniu.
    Montaż zaworów termostatycznych może ograniczyć przegrzewanie domu, a tym samym obniżyć zużycie opału. Jednak jak dołożysz zawory termostatyczne to przy obecnych pogodach kocioł będzie miał duże problemy
    Niestety kotły węglowe mają to do siebie, że im bardziej są przewymiarowane tym niższą mają sprawność podczas grzania domu.

    Ponadto docieplenie stropu przyniesie Ci duże oszczędności, ponieważ poprzez strop ucieka największa ilość ciepła.
    Po dociepleniu stropu i dogrzaniu domu, zużycie ekogroszku powinno spaść do połowy worka na dobę. Przy największych mrozach nie powinieneś przekroczyć 1 worka na dobę.

    P.S.
    Obecnie wszedłeś w jedno z droższych ogrzewań.
    W tak małym domu i z takim ociepleniem ogrzewanie ekogroszkiem jest drogie. Gazem byłoby tańsze, ale gaz trzeba by mieć.
    Poza tym gdybyś wszedł w powietrzną pompę ciepła to płaciłbyś rachunki za ogrzewanie domu prawie o połowę mniejsze jak grzejąc ekogroszkiem, a do tego nie kiwnąwszy nawet palcem.
    Przy tym koszt montażu takiej pompy jest porównywalny z ogrzewaniem na ekogroszek.
    Ogrzewanie ekogroszkiem to nie tylko koszt samego kotła, ale także koszt komina, którego nie potrzeba przy pompie ciepła. Nie potrzeba także kotłowni.
  • #17
    megaman11
    Level 13  
    Dziękuję za zainteresowanie wszystkim a jakie są koszty instalacji pompy ciepła jeżeli kolega mógł by coś doradzić
    Ponadto pozostaje mi tylko teraz zamontować zawór bezpieczeństwa oraz zawory termostatyczne wymienić rurę do naczynia wzbiorczego i tak wszystkie grzejniki są tak zamontowane oraz czy kolego mógł byś doradzić jakieś dobre zawory termostatyczne oraz mogę przenieść naczynie wzbiorcze blisko komina dodam że komin daje dość ciepła czy takie rozwiązanie się sprawdzi
  • Helpful post
    #18
    Plumpi
    Heating systems specialist
    megaman11 wrote:
    Dom był budowany w latach 80 ja posiadam go od 2 lat to jest pierwsza zimą tzn prędzej nikt nie mieszkał dom przeszedł kapitalny remont w ciągu tych 2 lat to będzie pierwsza zima kiedy będzie ogrzewany


    Tylko nie mów, że dałeś się namówić na wycięcie starej instalacji z rur stalowych o dużych przekrojach i dałeś się złapać na bzdurne śpiewki "fachowca": "Panie, bo stare rury to dużo wody. Ile to trzeba węgla spalić, żeby tą wodę rozgrzać. Będziesz Pan płacił za ogrzewanie, że ho ho. Jak założymy cienkie rurki to będzie mało wody i wtedy woda będzie się szybko nagrzewać i dlatego niewiele będziesz Pan płacił za ogrzewanie"?
  • Helpful post
    #19
    Sstalone
    Level 31  
    Kocioł jest przewymiarowany, ale chyba automatycznego o mniejszej mocy nie ma. Moim zdaniem w tej sytuacji gdy kocioł jest zamontowany, należy zastanowić się nad możliwością zainstalowania bufora, jeżeli jest na niego miejsce. Wtedy kocioł pracowałby co drugi dzień. Nie potrzeba byłoby zmieniać zaworów przy grzejnikach, grzejniki pracowałyby na niskiej temperaturze, i nie byłoby kurzu od nich...
  • #21
    Plumpi
    Heating systems specialist
    megaman11 wrote:
    Dziękuję za zainteresowanie wszystkim a jakie są koszty instalacji pompy ciepła jeżeli kolega mógł by coś doradzić
    Ponadto pozostaje mi tylko teraz zamontować zawór bezpieczeństwa oraz zawory termostatyczne wymienić rurę do naczynia wzbiorczego i tak wszystkie grzejniki są tak zamontowane oraz czy kolego mógł byś doradzić jakieś dobre zawory termostatyczne


    Teraz to już po ptokach, bo dla pompy ciepła to trzeba by mieć podłogówki zamiast grzejników.

    Pytasz o dobre zawory?
    Ja preferuję zawory firm: Herz, Honeywell, Heimeier, Danfoss. Nie miałem z nimi nigdy problemów. Do starych instalacji oraz instalacji z kotłem węglowym zaś preferuję zawory o zwiększonym przepływie Herz TS-E
    Jeżeli w przyszłości planujesz montaż elektronicznych głowic termostatycznych to nie bierz zaworów Herz, ponieważ firma ta preferuje mocowanie głowic termostatycznych na gwint M28x1,5
    Większość takich głowic elektronicznych ma gwint M30x1,5
    Oczywiście Herz także ma w swojej ofercie elektroniczne głowice termostatyczne z gwintem M28x1,5 ale zdecydowanie masz mniejszy wybór systemów pod ten rozmiar, a stosowanie adapterów M30x1,5 -> M28x1,5 nie dość, że jest drogie to jeszcze bardzo kiepsko się to spisuje.
  • #22
    stanislaw1954
    Level 43  
    Widzę duże rozpisywanie się o rodzajach zaworów, a nikt nie zwraca uwagi na sposób poprowadzenia instalacji. Jeśli jest to instalacja jednorurowa, co byłoby dość głupie, to nie miałyby sensu żadne zawory. Zamknięcie jednego grzejnika powoduje zamknięcie całej linii.Mam nadzieję, że tak nie jest. Nie spotkałem się by grzejniki tego typu miały zasilania dolne. Pozostaje przerobić zasilania grzejników na górne, nie przerabiając powrotów.
  • #23
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Tak jak napisał kolega Sstalone montaż bufora to dość rozsądne rozwiązanie, ale kosztowne. Dzięki takiemu buforowi można sporo zaoszczędzić kasy na opale zwłaszcza, kiedy na zewnątrz są dość wysokie temperatury - tak jak obecnie.
    Kocioł się odpala co 1-2-3 dni, pogrzać ze 2-3-4 godziny pełną mocą i pełną sprawnością. Po nagrzaniu takiego bufora oddaje on ciepło stopniowo.
    Dla przykładu bufor 1000 litrów nagrzany od temperatury 40 do 90'C jest w stanie zgromadzić energię ok. 210MJ (58kWh), która starczy na utrzymanie stałej temperatury w domu przy zapotrzebowaniu 2kW przez 29 godzin.
    Energię taką uzyskamy ze spalenia ok. 12kg węgla o wartości opałowej 25MJ/kg i sprawności kotła na poziomie 70%.


    Ale to już do Ciebie należy decyzja.
    Jeżeli chodzi o obecne przeróbki to:
    Przy wyjściu z kotła montujesz dwa trójniki:
    Pod pierwszy trójnik podłączasz zawór bezpieczeństwa, a od drugiego w bok wychodzisz do zaworu mieszającego. W prostej linii trójnika podłączasz rurę wznośną do naczynia wzbiorczego.
    Jaki zawór zastosować?
    Pomimo, ze instalację masz zrobioną PEX-em to rozdzielacz masz w piwnicy i jest duże prawdopodobieństwo, że instalacja może pracować nawet w częściowej grawitacji. Warto byłoby to wykorzystać.
    Niestety zawór 4D choć lepiej rozdziela obiegi CO i kotła dzięki czemu woda w tych obiegach jest lepiej mieszana to pozbywa możliwości zrobienia obejścia grawitacyjnego. Takie obejście można zrobić tylko z zaworem 3D.
    Ale, żeby móc podłączyć zawór mieszający trzeba odseparować od tego obiegu zasobnik CWU. Najlepiej podłączyć go bezpośrednio do wyjść kotła. Może być ładowany grawitacyjnie bez pompy.

    Dodano po 53 [minuty]:

    stanislaw1954 wrote:
    Widzę duże rozpisywanie się o rodzajach zaworów, a nikt nie zwraca uwagi na sposób poprowadzenia instalacji. Jeśli jest to instalacja jednorurowa, co byłoby dość głupie, to nie miałyby sensu żadne zawory.


    Raczej nie jest jednorurowa, bo jest rozdzielacz.
  • #24
    megaman11
    Level 13  
    Panowie czy jest ktoś z Podkarpackiego kto by się podją niezbędnych przeróbek oczywiście dojazd oraz wszelkie koszty do ustalenia +extra flaszka ostatnie pytanko co da zamontowania zaworu 3d I przerobienie zasilania grzejników na górne podłączenie panowie pod wymiennikiem dwuplaszczowym znajduje się zawór bezpieczeństwa czy o tym mowa czy jest potrzebny kolejny przy wyjściu z pieca
  • #25
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Zamontowanie zaworu mieszającego 4D daje obniżoną temperaturę w grzejnikach i wyższą temperaturę powrotu w kotle, a także możliwość ustawienia wyższej temperatury na kotle. Dzięki temu kocioł mniej koroduje.
    Niestety taki zawór pozbawia możliwości zrobienia obejścia grawitacyjnego.
    Co prawda mając zawór sterowany siłownikiem z funkcją samopowrotu (mechanizm sprężynowy) w razie zaniku zasilania zawór może być przestawiony w pozycję, która zapewnia 100% przepływ grawitacyjny.
    Problem jest tylko taki, że takie siłowniki są trudno dostępne i są dużo droższe.

    Niższa temperatura wody w grzejnikach to mniejsze ryzyko poparzenia się dotykając grzejnika. Ponadto na kotle możemy wtedy ustawić wyższą temperaturę, dzięki czemu kocioł będzie mniej korodował i zwiększy się jego żywotność.

    Natomiast zawór 3D można zamontować na 2 sposoby:
    1. Z mieszaniem wody i obniżeniem jej temperatury w grzejnikach. Wtedy w kotle możemy mieć wyższą temperaturę, ale taki układ nie podnosi temperatury powrotu, ale za to chłodny strumień wody szybko się miesza z gorącą wodą w kotle.
    Tak zamontowany zawór przedłuża żywotność kotła, ale jest mniej skuteczny jak zawór 4D.
    2. Z mieszaniem wody w kotle. Taki układ podnosi temperaturę powrotu kotła, ale nie obniża temperatury w obiegu grzejnikowym. Taki układ tylko reguluje przepływ przez grzejniki i nadaje się raczej do instalacji, które potrafią pracować w grawitacji.

    Czy przerabiać cały układ?
    Osobiście nie rwałbym się aż tak do przerabiania.
    Takie podłączenie grzejników jak u Ciebie (od dołu zasilanie i powrót) ma także swoje zalety. Takie podłączenie wymusza zasilanie grzejników wyższą temperaturą wody. Ponadto same grzejniki aluminiowe lepiej pracują z wyższą temperaturą. Łącznie taki układ podłączenia grzejników + grzejniki aluminiowe daje możliwość utrzymania na kotle wyższej temperatury grzewczej oraz utrzymania wyższej temperatury powrotu. Ponadto zasobnik CWU jest ładowany tą samą pompą, która wymusza obieg w CO. Ma to swoje zalety i wady. Zalety to takie, że dzięki temu woda w kotle intensywnie jest mieszana poprzez zasobnik CWU, który dodatkowo podnosi temperaturę powrotu. Wadą jest natomiast konieczność dławienia obiegu zasobnika CWU zaworem. Musi on być lekko przymknięty, bo jak otworzysz na full to grzejniki przestaną grzać.
    Jeżeli nie masz w domu maleńkiego dziecka, które mogłoby się poparzyć dotykając grzejnik to osobiście radziłbym pozostać przy tym układzie i niczego nie przerabiać.
    Ograniczyć się tylko do wymiany rur przy naczyniu wzbiorczym, zamontowaniu zaworu bezpieczeństwa przy kotle oraz do zamontowania zaworów termostatycznych przy grzejnikach.
    Oczywiście pod warunkiem, że wszędzie masz grzejniki podłączone od dołu (dlatego też wcześniej o to pytałem).
    Tutaj należy się pochwała dla Twojego hydraulika, który problem utrzymania wysokiej temperatury w kotle rozwiązał najtańszym, możliwym sposobem, a do tego pozostawiając układ z możliwością pracy w grawitacji. Widać, że chłop myśli.
    Po łbie zaś powinien dostać za podłączenie naczynia wzbiorczego i brak zaworu bezpieczeństwa.

    Jeżeli chciałbyś jednak zamontować zawór mieszający, wtedy trzeba by zmienić podłączenie zasilania grzejników na górne, bo po obniżeniu temperatury wody w obiegu CO grzejniki będą słabo grzały przy podłączeniu dolnym.
  • Helpful post
    #26
    Sstalone
    Level 31  
    Problem polega na tym, że w pomieszczeniach zamontowano taką moc grzejników, że można je zagrzać w 3 godziny, Kolega dyplomatycznie nie napisał jaką ma teraz temperaturę w mieszkaniach, a pomysł z zaworem nie zrodził się z fanaberii. Oczywiście taka moc grzejników to zabezpieczenie kotła kosztem domowników. Podejrzewam że przy obecnym całodobowym grzaniu, kocioł 2/3 doby musiałby pracować w podtrzymaniu, aby utrzymać komfortową temperaturę.

    Ja na 100 m kw. mam 70 żeberek żeliwnych, a tam jest 70 aluminiowych na 80 metrów kw., myślę że w tych warunkach temperatura zasilania grzejników u kolegi @megaman11 powinna być poniżej 35 stopni :D, no i kolega @megaman11 prosi nas o radę.

    Ja jak bym miał w tym domu mieszkać dłużej, to zamontowałbym bufor, jak miałbym mieszkać tymczasowo, to zostałbym przy tym co jest i otwierałbym okna, nie ocieplałbym strychu albo palił w kotle 3 godziny... :D
  • #27
    megaman11
    Level 13  
    Cóż koledzy w domu jest gorąco nie powiem że nie dokładna temperatura jest mi nie znana brakuje termometru :) przy najbliższej okazji zakupie i będzie wiadomo pracuje za granicą wiec co mogłem napisałem oraz co mogłem przedstawić przedstawiłem zacznę od kontaktu z moim instalatorem oraz przedstawię mu co jest do poprawy i zamontowania w tym zawór bezpieczeństwa wymiany rury od naczynia zbiorczego nie wykluczone że zbiornik przeniosę do przedpokoju nad sufitem kolejno zamontuje zawory termostatyczne i w żadnym wypadku nie skreślam
    Instalacji bufora co do bufora to kolego jak byś mógł to prosił bym o radę co wybrać ile litrów się sprawdzi u mnie w kotłowni pozatym jeszcze raz chciałem podziękować za zainteresowanie tematem