Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DJI Phantom 4 parę pytań przed zakupem + znacie jakieś forum do dronów?

9396264 05 Lis 2017 18:25 1296 5
  • #1 05 Lis 2017 18:25
    9396264
    Poziom 3  

    Cześć. Mam zamiar zakupić sobie drona wspomnianego w temacie. Kupuję go jako zabawkę, nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z dronami. Chciałbym porobić parę fajnych fimików panoramy mojego miasta + fajna rzecz na wakacje, aby zrobić sobie jakąś pamiątkę z wycieczki. Czytałem po różnych forach i rankingach i ten Phanotm 4 chyba najbardziej mi odpowiada w tym przedziale cenowym (około 4300 zł). Mam tylko pytanie, gdzie najlepiej kupić taki sprzęt? Chodzi mi po prostu o to by mieć jak największą pewność, że nie kupię jakiegoś felernego egzemplarza + nie będzie żadnych problemów z gwarancją. Pytam, ponieważ miałem raz bardzo nieprzyjemną sytuację z Euro Agd RTV w którym kupiłem telefon za 500zł, po 3 dniach mi się zdupił i co najlepsze po oddaniu na gwarancję dowalili mi, że ja go popsułem. Odwoływałem się od tego, byłem u rzecznika praw konsumenta ale ostatecznie odpuściłem sobie. Nie chciałbym, aby podobna rzecz powtórzyła się z moim dronem bo to już nie jest kwestia 500zł. Więc proszę podajcie jakiś sklep gdzie mógłbym go zakupić i mieć pewność, że w razie "w" nie będzie żadnych problemów z gwarancją.

    Druga sprawa, znacie może jakieś dobre i aktywne forum o dronach? Chciałbym jeszcze więcej dowiedzieć się o moim dronie. Najbardziej interesuje mnie jednak czy po prostu jego obsługa mnie nie przerośnie. Znacie może coś? Z góry bardzo dziękuje za wszelką pomoc. Pozdrawiam.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 08 Lis 2017 22:09
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Po pierwsze, zakupu dokonaj u oficjalnego dystrybutora, a nie w przypadkowym sklepie typu market czy dyskont.

    Po drugie, bardzo dokładnie zapoznaj się z przepisami prawnymi dotyczącymi dronów i lotów z ich udziałem. W zeszłym roku zostały bardzo poważnie zaostrzone.
    To o czym piszesz jest obecnie, dla przeciętnego człowieka, nielegalne, bo nie można latać dronami w terenie zabudowanym, bez licencji operatora UAV, ubezpieczenia OC oraz zezwolenia na lot od ULC oraz władz miasta.

    Zdobycie licencji pilota UAV to kolejne kilka tysięcy i parę dodatkowych obowiązków.

    W mieście nie polatasz. Poza miastem, zaś nie polatasz dalej niż ustawowe limity dla rekreacyjnych modeli latających RC. Nie można też latać w strefach gdzie obowiązuje zakaz lotów. Przed zakupem, radziłbym sprawdzić mapę stref lotniczych twojej okolicy, bo może się okazać, że najbliższa wolna przestrzeń powietrzna, gdzie wolno latać amatorskim dronem bez zezwolenia, jest 50 km od domu. Np. Warszawa ma z tym problem, z powodu trzech lotnisk i kilku korytarzy powietrznych nad miastem i w jego okolicach. Trzeba z modelami jeździć poza granicę stref kontrolowanych. I niestety, przy obecnym spojrzeniu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego nie ma tu nic śmiesznego i naruszenie takiego zakazu może bardzo szybko skutkować wizytą smutnych panów w towarzystwie śmigłowca policyjnego - za paliwo i akcję, ty płacisz. Oraz oczywiście kary ustawowe. Służby naprawdę nie uważają tego za żarty po kilku ostatnich incydentach, gdy jakiś tępak latał dronem na podejściu do Okęcia (parę razy się już zdarzyło), czy inny próbował filmować szczyt NATO przy zakazie lotów.
    Kary są poważne, długookresowe i kosztowne. Poczucia humoru u władzy brak.

    Sama obsługa drona jest śmiesznie prosta, choć wymaga trochę ćwiczeń.
    Drony są tak proste, że wręcz nudne. Jeżeli nie używasz ich jako narzędzia do pracy, to jako zabawka się szybko nudzą.

    Znane i większe polskie fora:
    pfmrc.eu
    rc-fpv.pl

    Ale jest ich o wiele więcej. Wpisz sobie "forum modelarzy rc" lub "forum FPV".
    Znajdziesz ich całkiem sporo, w tym wiele lokalnych.
    Bardzo byłoby dobrze, gdyś przed zakupem drona, poszukał w swojej okolicy miejsc, gdzie spotykają się modelarze z twojej okolicy i po prostu tam pojechał.
    Spotkał się z ludźmi, przywitał, popatrzył na modele, popytał i porozmawiał.

    Wreszcie, modele tego typu wymagają od użytkownika ścisłego przestrzegania instrukcji użytkowania i zachowania wszystkich procedur bezpieczeństwa, przez cały czas.
    Dla przykładu, źle potraktowane akumulatory litowe, stosowane w takich modelach, już po jednej wpadce użytkownika mogą ulec uszkodzeniu i nie nadawać się do dalszego użytku - nie podlega gwarancji.
    Co więcej, jeżeli widziałeś wybuchy baterii w smartfonach, to wyobraź sobie wysoko prądowy akumulator modelarski, który ma dosłownie siłę granatu zapalającego. Nie jedna osoba z powodu zapominalstwa lub nieuwagi straciła model, samochód czy nawet dom, w nieplanowanym pożarze.

    Sam dron też jest niebezpieczny. Jego śmigła przy tej wielkości i mocach silników, zamieniają się w już w noże do krojenia mięsa. W sieci są liczne fotki rezultatów spotkania ciała ze śmigłami modeli. Nie oglądać po jedzeniu.

    Przy zderzeniach z przeszkodami, śmigła dosłownie zmieniają się w granaty odłamkowe. Utrata oka od takiego odłamka, naprawdę nie jest niczym dziwnym.

    To już nie jest "zabawka", lecz poważne urządzenie, mające swoje wymagania i podlegające pewnym przepisom. Wymaga od użytkownika pewnego rygoru, albo dalsza zabawa zrobi się naprawdę niemiła.

    I w praktyce - nie masz co liczyć na gwarancję. Większość usterek przy dronach wynika z eksploatacji i jej skutków. A to nie podlega gwarancji. Już po jednorazowym rozbiciu drona czy złamaniu śmigieł, tracisz de facto gwarancję.
    Naprawy będą zatem odpłatne i kosztowne.

    0
  • #3 29 Lis 2017 08:16
    9396264
    Poziom 3  

    @Madrik
    hmm wyglądasz mi na osobę, która w jakiś sposób poważnie ucierpiała z powodu dronów i teraz przestrzega innych przed zakupem :P To tak pół żartem, pół serio bo oczywiscie masz rację i bardzo mi pomogłeś bo z wielu rzeczy nie zdawałem sobie sprawy. Jednak mam pewne zastrzeżenie, ponieważ napisałeś, że "nie można latać dronami w terenie zabudowanym, bez licencji operatora UAV, ubezpieczenia OC oraz zezwolenia na lot od ULC oraz władz miasta". Otóż byłem świadom pewnych prawnych ograniczeń, jednak w ustawach przeczytałem tylko o tym, że OC jest wymagane jedynie w przypadku, gdy urządzenia latające ma ponad 5 kg. Dron Pantom 4 nie przekracza tej wagi. Druga sprawa to taka, że pozwolenie jest wymagane z tego co czytałem jedynie, gdy używamy drona w celach zarobkowych. Ja nie będę czerpał z latania i filmowania żadnych korzyści, więc chyba nie potrzebują żadnego zezwolenia ani licencji. Poza tym pierwsze słyszę, że nie można latać dronem w terenie zabudowanym. Mógłby mi to ktoś potwierdzić, ewentualnie odesłać do normy prawnej potwierdzającej te informacje? Jeśli to okazałoby się prawdo to jest to dla mnie ogromne utrudnienie, ponieważ mieszkam w wielkim mieście.

    Kolejna sprawa, napisałeś, abym "zakupu dokonał u oficjalnego dystrybutora, a nie w przypadkowym sklepie typu market czy dyskont". Mógłbyś podać jakiś przykładowy taki sklep? Myślałem o Media Markt lub Media Expert, czy to coś zmienia?

    I ostatnia rzecz odnośnie tych problemów z gwarancją. Słyszałem o czymś takim jak DJI Care Refresh. Jest to jakieś ubezpiecznie, na wypadek gdybym dronem gdzieś pierdyknął i go popsuł. Słyszałeś może coś o tym? Mógłbyś mi więcej powiedzieć o tym ubezpieczeniu? I przede wszystkim czy warto i się opłaca. Cena to około 500 zł z tego co mi wiadomo.

    0
  • #4 29 Lis 2017 21:25
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa, zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze
    do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków
    i wymagań dotyczących używania tych statków.
    D.Ust. RP. z dn. 23 VII 2016. Poz. 1317

    Pod wpływem kilku incydentów z dronami i modelami, wprowadzono liczne zmiany odnośnie użytkowania modeli latających.
    Szczególnie polecam rozdział 4 wzmiankowanego dziennika.

    Co do ubezpieczenia, to w rozporządzeniu jest podana minimalna kwota tego ubezpieczenia, a nie jego wymagalność.
    Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, to jest twój "must have". Jeśli nie, mocna karta atutowa.
    Utrata drona to najmniejszy koszt jaki możesz ponieść. Wszystko zależy od tego, gdzie twój dron spadnie i co zrobi na ziemi.
    Naprawdę były już przypadki spalenia komuś hektara czy kilku, upraw przez rozbity model, czy zrobienia dziury w karoserii nowego samochodu. Wbrew pozorom, model ma masę i wirujące śmigła. Potrafisz sobie np. wyobrazić, że twój dron spada na piaskownicę na placu zabaw, tuż obok dzieci? Nie tak dawno w Lublinie spadł spory model na parking w centrum miasta. Model uciekł z zawodów modeli rozgrywanych parę kilometrów dalej, poza miastem. Uszkodzone zostały samochody. Teraz sam sobie odpowiedz, czy warto mieć OC na takie wypadki.

    Na pewno warto mieć ubezpieczeniu modelu od własnych błędów, jeżeli stanowi on twoje źródło zarobku. A w tej dziedzinie, model za 20 "kilo" to jeszcze jest "budżetowy" sprzęt.

    Nie jest ważne czy będziesz ze swojego latania czerpał korzyści. Przepis jest przepis. Nie wolno ci latać w określonej odległości od terenu zabudowanego, a nawet od stałych zabudowań.
    Nie wolno latać wyżej niż 100 metrów wysokości.
    Nie wolno latać w strefach kontrolowanego ruchu lotniczego - obejmuje to np. prawie całą Warszawę. Podobnie okolice innych lotnisk poligonów i wydzielonych stref. W zasadzie wolno korzystać tylko z przestrzeni klasy G, czyli od 0 do 100 metrów (choć sama strefa ma 500 metrów wysokości).
    Nie wolno latać ci dalej niż wynosi twój zasięg wzroku i dotyczy to sprawnej kontroli nad modelem.

    Więcej wolno tylko z licencją, a i to z pewnymi ograniczeniami. Niektóre mocno utrudniające życie.
    Podziękujmy niestety "mondrym" inaczej, z dronami, którzy np. filmowali lądujące liniowce na Okęciu, czy latający w zamkniętych strefach czy przy zakazie lotów.
    Jak widać władza nie uznała tego za dowcipy i wprowadziła mocno niekorzystne zmiany w tej tematyce.

    Czy kupować model w markecie? No cóż. Zdecydowanie wolałbym wybrać sklep z własnym serwisem autoruzowanym, doświadczonym sprzedawcą, który zjadł na takich modelach zęby i ma licencję na dystrybucję. A na każdym kliencie im zależy.
    Niż kupować w markecie, gdzie kupili towar hurtem, z najtańszej hurtowni, bez sprawdzania. Sprzedaje je student na umowie zlecenie, którego aktualnie postawili na danym dziale i który z dronem zapoznał się, jak wyjmował go z pudełka, pokazać pierwszemu klientowi, a serwis traktują tak jak wszystkich innych mikserów i pralek w sklepie.

    0
  • #5 30 Lis 2017 17:41
    9396264
    Poziom 3  

    @Madrik
    Wiesz co miałeś racje, kupiłem model w Media Expert. Był to zwykły Phantom 4 za który zapłaciłem 4699 zł. Okazało się, że jest w nim popsuta bateria - nie działa po prostu. Na dodatek z ciekawości spojrzałem na główną stronę producenta i okazało się, że Phantom 4 ADVANCED jest za 4244zł - 1199 dolarów. Postanowiłem zwrócić drona i kupić w tańszej cenie jego lepszą wersję. Tylko pytanie, czy to będzie najlepszy możliwy zakup? Domyślam się, że przyjdzie on zza granicy, potem w razie problemów, będę chyba musiał go tam odsyłać. Co o tym myślisz? Nie będzie lepiej dopłacić i kupić ten sam dron w Polsce? tutaj jest link do zakupu tego dronia https://store.dji.com/product/phantom-4-advanced?site=brandsite&from=buy_now_bar
    Z góry bardzo Ci dziękuję za pomoc.

    Kurcze jednak nie mogę dokonać zwrotu tego drona, tutaj opisałem cały problem: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16859977#16859977
    Mógłbyś coś doradzić i pomóc w tej sprawie?

    0
  • #6 13 Gru 2017 14:45
    Rybskee
    Poziom 10  

    Dobra, kolega Madrik pojęcie jakieś ma ale troszkę braki w wiedzy są.
    Zacznijmy od zakupu, nie ma znaczenia gdzie kupimy sprzęt z racji, że w razie awarii/usterki/naprawy/reklamacji i tak odsyłamy bezpośrednio do producenta, co w przypadku dronów DJI najbliżej - do Hamburga. Tak jest najszybciej, oczywiście można się piłować z lokalnym sprzedającym jednak nie ma to sensu gdyż on również będzie tam wysyłał. Dlatego okazji(a często się zdarzają) można śmiało szukać w kraju jak i poza, tutaj polecam gearbeast w przypadku poszukiwań Mavica Pro.

    I w przypadku poszukiwań Phantoma 4 to polecam jednak rozejrzeć się nad właśnie Mavic Pro który nie odstaje od starszego brata a jego ergonomia i wymiary plus jakość stabilizacji video stoją na zajebistym poziomie.

    Prawo i przepisy. Tutaj poza całym tym straszeniem które przytacza Madrik do prywatnego latania wystarczą dwie złote zasady. 5km od lotnisk oraz nie latać nad ludźmi. Obecnie nikt poza pracownikami ULC nie mają prawnych racji czy operatora posiada świadectwo kwalifikacji czy nie. Jeśli ma ktoś jakieś obawy to ubezpieczenie do 50k w PZU kosztowało mnie w 2016 - 50-60zł na rok tak więc bez paniki.

    Przepis odnośnie lotów VLOS jest tak otwarty, że można latać praktycznie do utraty zasięgu. Wiadomo, stref należy się trzymać i lotów w MATZ i CTR nie praktykujemy!



    A przede wszystkim wszystko z głową :)

    PS.Posiadam świadectwo kwalifikacji zanim quadro/hexa/octo-koptery stały się "dronami" :>

    0