Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

czark123 26 Lis 2017 19:25 21066 269
  • #211 26 Lis 2017 19:25
    tatanka
    Poziom 20  

    Ciągle nie rozumiesz.
    Wyciągasz błędne wnioski.
    Tu nie chodzi o to kto jest lepszy.
    Pomiar prądu ładowania nic nie daje.
    Będziesz miał skoki prądu po 50A i nie będziesz wiedział dlaczego.
    Rozkopiesz auto i nie znajdziesz przyczyny.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #212 26 Lis 2017 19:27
    smyk55
    Poziom 20  

    Wracając do tematu, projektowanie wzmacniacza to jedna sprawa. Dodatkowo musimy znaleźć najlepszą metodę zadawania prądu jak i jego pomiaru na czas wyznaczania stałej bocznika. Pisałem o prądzie większym od 1 A nie podałem górnej granicy. Na obecną chwile nie potrafię tego określić. Powstrzymuje mnie przed określeniem choćby to, że przyrząd ma być przenośny a zatem ograniczony co do wielkości. Im wyższy przyjmiemy prąd pomiarowy tym lepiej - na takim stoję stanowisku.

  • #213 26 Lis 2017 19:28
    czark123
    Poziom 9  

    tatanka napisał:
    Ciągle nie rozumiesz.
    Wyciągasz błędne wnioski.
    Tu nie chodzi o to kto jest lepszy.
    Pomiar prądu ładowania nic nie daje.

    Ale by fajnie wyglądało jak po odpaleniu silnika pokazało by na wyświetlaczu zamiast zer prąd ładowania 😀

  • #214 26 Lis 2017 19:36
    smyk55
    Poziom 20  

    tatanka napisał:
    Pomiar prądu ładowania nic nie daje.

    A może daje. Przykład pizzy - zimno, dużo jeździ, często uruchamia pojazd - prąd ładowania wyższy. Wiesz, że tak jest od poniedziałku do niedzieli. W któryś dzień zauważasz anomalie, spadł prąd ładowania. Takie zachowanie się auta nie wzbudzi u Ciebie podejrzeń?

  • #215 26 Lis 2017 20:25
    Freddy
    Poziom 43  

    smyk55 napisał:
    Takie zachowanie się auta nie wzbudzi u Ciebie podejrzeń?
    Oczywiście, że nie, bo nie jest to za bardzo miarodajne. Przyczyn może być mnóstwo, łącznie ze skokami temperatury i awaria miernika.

  • Sklep HeluKabel
  • #216 26 Lis 2017 20:49
    Adamcyn
    Poziom 34  

    tatanka napisał:
    Ciągle nie rozumiesz.
    Wyciągasz błędne wnioski.
    Tu nie chodzi o to kto jest lepszy.

    Tatanka,
    co stoi na preszkodzie, abyś sam dokonał kilku pomiarów?
    Wtedy, jako ekspert, będziesz jeszcze bardziej wiarygodny.

  • #217 26 Lis 2017 20:52
    smyk55
    Poziom 20  

    czark123 napisał:
    Rezygnuję z

    Nie poddawaj się. Miałem odpowiedzieć Tobie na post #193 tylko jak widzisz wdałem się w dyskusję z kolegą tatanka.
    czark123 napisał:
    Zrobiłem wzmacniacz nieodwracający aby móc mierzyć prąd ładowania akumulatora. Jednak tętnienia na alternatorze są tak duże że nawet uśrednianie 10 pomiarów z odrzuceniem najwyższego i najniższego nie dają dobrych wyników. Myślę nad zastosowaniem jakiegoś filtra, tylko czy przy tak małych napięciach będzie to dobrym rozwiązaniem? Szukałem na schematach urządzeń pomiarowych i w większości takie filtry RLC dolnoprzepustowe znajdują się za wzmacniaczem na wejściu do uC.

    Zastanawiam się, czy Ty za pochopnie nie wyciągasz wnioski z tego niepowodzenia. Stawiasz na tętnienia bez oscyloskopu i nie bierzesz innych możliwości zachowania się układu. Nie zamieściłeś schematu wzmacniacza, są koledzy co mają wiedzę i im łatwiej ocenić. Większość wypowiedzi to teoretyczne rozważania, bo tak się komuś zdaje. Najcenniejsze to te potwierdzone badaniami.
    Z mojego doświadczenia, pomiaru prądu w samochodzie. Też nie obyło się bez problemów. Dwie kostki ICL7106 i ICL7107, ta druga jest pod wyświetlacz LED. Robiłem takie dwa pomiary, drugi z użyciem kostki ICL7107. Ta sprawiała problemy. Może nie sama kostka, ale wyświetlacze. Zmiana cyfr a co za tym idzie prądu jaki pobierał miernik był zmienny i to wpływało na pomiar. Użyty miernik to gotowiec, miernik przemysłowy. Pozbawiłem go jedynie zasilacza 230 V i wzmacniacza (zakres miernika 4-20 mA). W tym przypadku uśrednianie by nie pomogło, to nie ta przyczyna. Jak budowałem te pomiary bocznik bezpośrednio podpięty do wejścia kostki. Pomiar stabilny, pełne zadowolenie.
    Metex M-4650B jest na kostce tej samej rodziny, na niej mamy wyświetlany wynik 4.5 cyfry. Na zakresie mV jak końcówki pomiarowe są w powietrzu wyświetlacz pokazuje zmieniające się wartości. Z otoczenia bierze, wystarczy zewrzeć końcówki pomiarowe wyświetlacz ustawia się na 0. Wszystkie te śmieci są zwierane, tak samo się dzieje jak podepnę pod bocznik.

  • #218 26 Lis 2017 21:19
    eurotips
    Poziom 35  

    Bezpośrednie podpięcie miliwoltomierza na ICL7106 to dobry pomysł.
    Teoretycznie na zakresie 200mV mamy rozdzielczość 0.1mV pomijając błąd ostatniej cyfry.
    Ale to nie koniec możliwości tej kości, można zmniejszyć napięcie referencyjne ze 100 na 10mV i czułość nam wzrośnie do 0,01mV. Gorzej ze stabilnością. Mierniki analogowe wszystkie wymagają wzmacniacza a to już szumy, zakłócenia, napięcia indukujące się na przewodach.

  • #220 26 Lis 2017 22:46
    tatanka
    Poziom 20  

    Adamcyn napisał:
    tatanka napisał:
    Ciągle nie rozumiesz.
    Wyciągasz błędne wnioski.
    Tu nie chodzi o to kto jest lepszy.

    Tatanka,
    co stoi na preszkodzie, abyś sam dokonał kilku pomiarów?
    Wtedy, jako ekspert, będziesz jeszcze bardziej wiarygodny.


    Pomiarów czego :?:
    Prądu ładowania :?:

    Szkoda mi czasu na takie bzdury.

    Skoro uważasz mnie za eksperta, a nie rozumiesz tego co piszę to jak zrozumiesz moje pomiary :?:

  • #221 27 Lis 2017 12:07
    smyk55
    Poziom 20  

    tatanka napisał:
    Szkoda mi czasu na takie bzdury.

    Czasami trzeba przerwać dyskusję i zareagować w takiej sytuacji. tatanka - Znasz takiego gościa Leonardo mu było. Kolesie z jego czasów mówili podobnie jak Ty to się nie uda, bzdury, szkoda czasu itp. On jednak robił swoje i czas pokazał że ma rację. Przykład z dzisiejszych czasów "Zasilanie diod LED przetwornikiem piezo" taka mini elektrownia. Z punktu widzenia: opłacalności, sprawności, jaki to ma sens, itp taki projekt do kosza. Lepiej, w tym projekcie źródło dźwięku własne kolumna głośnikowa. Zaraz ktoś powie - debil siedzi w hałasie i lampki mu się palą. Poznawczo tak, użytecznie nie. Pytam, czemu nie bawić się w takie projekty (chyba ten projekt można znaleźć na elektroda). Robiąc takie projekty ludzie uczą się przy okazji wielu innych rzeczy. A może wolał byś by jakaś grupka osób zamiast budować sobie pomiar prądu w samochodzie skubnęła Ci Twoje "Wypasione BMW". czark123 - to taki "mały Leonardo" i nie ważne czy projekt będzie miał zastosowanie. Ważne że się rozwija, pozna szumy i inne problemy z tym związane. Będzie bogatszy w doświadczenie i nawet może zdobyć sobie grono przyjaciół. Życie pokazuje, że osoby które nie potrafią zejść ze swojej wybranej drogi choć na milimetr to są ludzie nudni, często niemający własnego zdania. Jeśli chcesz należeć do takiego grona to proszę bardzo, Twój wybór. Na dzień dzisiejszy tak szczerze to nie chciał bym z Tobą wyskoczyć na piwo czy dziewczyny.
    Nie oceniaj wszystkiego wokoło siebie poprzez złącze diagnostyczne...............
    To co napisałem tyczy się też innych osób które zamierzają zachowywać się w podobny sposób. Uważasz że to dla Ciebie tylko strata czasu, nie zabieraj głosu w dyskusji - proste.

  • #222 27 Lis 2017 22:56
    ukixx
    Poziom 19  

    Tak sobie czytam ten temat i aż mi się pisać nie chce, cały czas toczy się dyskusja w zasadzie o niczym. Jedni piszą o prądzie ładowania, inni o prądzie obciążenia alternatora i jeszcze przewija się napięcie ładowania.

    Tylko co z tego skoro nie ma sprecyzowanego co mierzyć, po co, jak i czym.

    tatanka napisał:

    Będziesz miał skoki prądu po 50A i nie będziesz wiedział dlaczego.
    Rozkopiesz auto i nie znajdziesz przyczyny.

    Wszystko się zgadza, wystarczy elektryczny podgrzewacz płynu (u mnie 1-3x20A), ogrzewanie szyb, radio, lub inny odbiornik i skoki prądu będą.

  • #223 27 Lis 2017 23:13
    eurotips
    Poziom 35  

    Autorem tematu jest @czark123 i faktycznie chodziło mu o prąd ładowania ale tak naprawdę dyskusja jest o rozwiązaniu zaproponowanym przez @adamcyn który przedstawił metodę na pomiar małych prądów które płyną po zamknięciu samochodu czyli taki patent na szukanie złodzieja prądu. W temacie faktycznie trzeba rozdzielić dyskusję o ładowaniu od tej o pomiarach małych prądów.

  • #224 28 Lis 2017 00:41
    ukixx
    Poziom 19  

    A więc tak, dla tych co tylko są mocni w "gębie" i nic nie potrafią samemu zrobić, a tylko krzyczą.

    Co potrafi poczciwy, skarcony przez co niektórych LM358, a w zasadzie jego połówka + miernik na ICL7106 na boczniku 1mΩ przy pomiarze prądu w zakresie 5mA-3A. Wzmocnienie x100. No i żeby nie było, żadnych ekranowanych kabli i celowo układ złożony w formie "pająka".

    Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

    O to wyniki pomiarów:
    Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

    Prąd 5mA na boczniku 1mΩ to "tylko" a może "aż" 5µV spadku napięcia, podobno nie do wykrycia za pomocą LM358 :)

  • #225 28 Lis 2017 05:57
    czark123
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    Autorem tematu jest @czark123 i faktycznie chodziło mu o prąd ładowania ale tak naprawdę dyskusja jest o rozwiązaniu zaproponowanym przez @adamcyn który przedstawił metodę na pomiar małych prądów które płyną po zamknięciu samochodu czyli taki patent na szukanie złodzieja prądu. W temacie faktycznie trzeba rozdzielić dyskusję o ładowaniu od tej o pomiarach małych prądów.

    Pierwszy prototyp który powstał, ten na płytce stykowej mierzył pobór prądu przez odbiorniki. Nie miał na celu pokazania prądu ładowania, wynikiem pomiaru było napięcie na akumulatorze oraz wskazania czy podczas podczas pracy silnika jest pobierany prąd z akumulatora. W późniejszym czasie, już po dyskusjach chciałem rozszerzyć projekt o prąd ładowania. Teraz urządzenie mierzy pobór prądu przez odbiorniki a podczas pracy silnika gdy jest ładowanie akumulatora pokazuje zero. I takie było założenie projektu.

  • #227 28 Lis 2017 12:27
    es2
    Poziom 15  

    ukixx napisał:
    Prąd 5mA na boczniku 1mΩ to "tylko" a może "aż" 5µV spadku napięcia, podobno nie do wykrycia za pomocą LM358 :)

    Sprawdziłes w -20 i +70 stopniach Celcjusza?

    Dodano po 4 [minuty]:

    smyk55 napisał:
    Dwie kostki ICL7106 i ICL7107, ta druga jest pod wyświetlacz LED. Robiłem takie dwa pomiary, drugi z użyciem kostki ICL7107. Ta sprawiała problemy. Może nie sama kostka, ale wyświetlacze. Zmiana cyfr a co za tym idzie prądu jaki pobierał miernik był zmienny i to wpływało na pomiar

    W ICL7107, wewnętrzne źródło napięcia referencyjnego zmienia swe napięcia pod wpływem temperatury spowodowanej nagrzewaniem układu, powodowanym przez LED. Widać to najbardziej, gdy jest sie na zakresie przepełnienia, wynik potrafi skakac od przepełnienia "1 " czy "-1 " do "19xx" czy nawet do "18xx". Dla ICL7107 zaleca się zewnętrzne źródło napięcia odniesienia, chyba, ze prąd wyświetlacza LED jest mały.

  • #228 28 Lis 2017 13:33
    Adamcyn
    Poziom 34  

    eurotips napisał:
    Autorem tematu jest @czark123 i faktycznie chodziło mu o prąd ładowania ale tak naprawdę dyskusja jest o rozwiązaniu zaproponowanym przez @adamcyn który przedstawił metodę na pomiar małych prądów które płyną po zamknięciu samochodu czyli taki patent na szukanie złodzieja prądu. W temacie faktycznie trzeba rozdzielić dyskusję o ładowaniu od tej o pomiarach małych prądów.

    Ładnie to podsumowałeś.
    Zachęcam do pomiarów - można również na stole, podobnie jak to zrobił Ukixx.

    Ważne jednak, aby zastosować odpowiedni bocznik rzędu 1 mΩ.

  • #229 28 Lis 2017 16:50
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Adamcyn napisał:
    Ważne jednak, aby zastosować odpowiedni bocznik rzędu 1 mΩ.
    Po co ? @czark123 wystarcza tylko przewód masy, nieważne z jaką rezystancją. :D Pisalem wczesniej bocznik i to skalibrowany bocznik jest do pomiaru pradu stalego niezbędny. Jak i czym mierzyć na nim spadek napiecia to inna sprawa. ,,Bezinwazyjny amperomierz" czyli założenie Kolegi - to tylko hallotron. Widziałem kiedyś, dawno temu, taki bezinwazyjny amperomierz made in USA z lat trzydziestych - zwykły kompas magnetyczny z klipsami do osadzenia go na przewodzie, wyskalowany w amperach. :D

  • #230 28 Lis 2017 18:39
    smyk55
    Poziom 20  

    smyk55 napisał:
    Do Autora Tematu
    Jak widzisz dyskusja poszła nie tym torem co potrzeba. Dobrze by było byś określił się czego oczekujesz. Z jakimi problemami trzeba się zmierzyć to widać po wypowiedziach. Nie wiem czy chcesz zrobić przyrząd do pomiaru prądu, przenośny czy zamontowany na stałe w aucie. Czy musi być koniecznie wykonany z użyciem procesora. W temacie jest "prosty amperomierz"

    Po tym co napisałem Autor Tematu określił założenia
    czark123 napisał:
    Może tak kilka punktów:
    1 Chciałbym zrobić urządzenie przenośne.
    2 Dodać pomiar oporu bocznika.
    3 Myślałem nad dodaniem pomiaru temperatury przewodu minusa, ale to chyba już przerost.
    4 pomiar kierunku przepływu prądu
    A i chciałem zmienić tego LM na jakiś wzmacniacz pomiarowy. Łatwo dostępny i w którym bocznik włączony jest między minus a masę układu.

    Brakowało mi tylko parametru w jakim zakresie miernik ma mierzyć.
    Pierwszy punkt jasny jak słońce - przyrząd przenośny
    Drugi też, na tym ma polegać innowacyjność pomysłu. To nie miał być kolejny miernik z bocznikiem.
    Trzeci punkt - Autor Tematu z niego się wycofał
    Czwarty bardzo istotny - pomiar w obu kierunkach. Świadczy o tym, że Autor Tematu chce mierzyć prąd płynący do akumulatora (ładowania) jak i wypływający (nawet prąd rozruchu).
    Ktoś wyskoczył o prądzie spoczynkowym auta i zaczęły się schody. Ja stałem na stanowisku, ze nie da się tak małego bocznika użyć do tak małych prądów około 20 mA. Teoretycznie jest to możliwe przy odpowiednim wzmocnieniu sygnału. Tu powinni wypowiedzieć się koledzy co mają doświadczenie z tak małymi sygnałami. W profesjonalnych rozwiązaniach nie zauważyłem takich rozwiązań.
    es2 napisał:

    ukixx napisał:
    Prąd 5mA na boczniku 1mΩ to "tylko" a może "aż" 5µV spadku napięcia, podobno nie do wykrycia za pomocą LM358

    Sprawdziłes w -20 i +70 stopniach Celcjusza?

    I znowu się zaczyna .......
    @czark123 nawet w tej całej dotychczasowej dyskusji się pogubił.
    Uważam, że tak nie projektuje się jakiegokolwiek urządzenia. Trzeba jasno postawić założenia i do tego dążyć. Dlatego proponuję jeszcze raz konkretnie wypisać to czego oczekujemy a wtedy łatwiej będzie się dogadać.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Po co ? @czark123 wystarcza tylko przewód masy, nieważne z jaką rezystancją. Pisalem wczesniej bocznik i to skalibrowany bocznik jest do pomiaru pradu stalego niezbędny. Jak i czym mierzyć na nim spadek napiecia to inna sprawa. ,,Bezinwazyjny amperomierz" czyli założenie Kolegi - to tylko hallotron. Widziałem kiedyś, dawno temu, taki bezinwazyjny amperomierz made in USA z lat trzydziestych - zwykły kompas magnetyczny z klipsami do osadzenia go na przewodzie, wyskalowany w amperach.

    Cała istota projektu, za każdym razem kalibrujemy przyrząd do bocznika, wyznaczamy stałą bocznika i dokonujemy pomiarów.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Na początek powinien powstać schemat blokowy miernika

  • #231 28 Lis 2017 18:43
    Adamcyn
    Poziom 34  

    smyk55 napisał:
    @czark123 nawet w tej całej dotychczasowej dyskusji się pogubił.

    Nie potwierdzam. Dzisiaj potwierdził swoje założenia.

    czark123 napisał:
    Teraz urządzenie mierzy pobór prądu przez odbiorniki a podczas pracy silnika gdy jest ładowanie akumulatora pokazuje zero. I takie było założenie projektu


    Co powiecie na temat pomiarów Ukixx'a?

  • #232 28 Lis 2017 18:46
    Freddy
    Poziom 43  

    smyk55 napisał:
    Cała istota projektu, za każdym razem kalibrujemy przyrząd do bocznika, wyznaczamy stałą bocznika i dokonujemy pomiarów.
    Tylko co to za przyrząd, który trzeba za każdym razem kalibrować i przeliczać odczytane wyniki? :)
    Według mnie to jest jedynie wskaźnik, a nie przyrząd.

  • #233 28 Lis 2017 18:49
    tatanka
    Poziom 20  

    Nie wiem czy znasz takie powiedzenie: jeżeli coś jest do wszystkiego to jest do niczego.
    Wiesz w czym jest problem :?:
    Jesteś teoretyk.
    Ja jestem praktyk.


    Bawcie się w budowę pikowoltomierzy i nanoamperomierzy.
    Na zdrowie.

    Powodzenia tylko w zastosowaniu tego w warunkach bojowych kiedy występuje uszkodzenie:
    alternatora
    xenonów
    układu HV
    zgnitego przewodu masowego
    jakiegoś modułu

  • #234 28 Lis 2017 18:53
    smyk55
    Poziom 20  

    Freddy napisał:
    Tylko co to za przyrząd, który trzeba za każdym razem kalibrować i przeliczać odczytane wyniki?
    Według mnie to jest jedynie wskaźnik, a nie przyrząd.

    Jeśli nie odepniesz przyrządu możesz dokonywać pomiarów, w innym aucie kalibrujesz. Inaczej tego nie zrobisz. Tu nasuwa się pytanie (bardzo dobrze, że na to zwracasz uwagę) jakiej dokładności oczekujemy.

  • #235 28 Lis 2017 19:33
    Adamcyn
    Poziom 34  

    tatanka napisał:

    Powodzenia tylko w zastosowaniu tego w warunkach bojowych

    Dziękujemy.
    Ciężko Tobie opuścić ten temat i nas teoretyków, prawda? :D

    Do rzeczy.
    Chętnie podyskutuję - Was również zapaszam- o wynikach pomiarów z #224.

    To przynajmniej coś konktetnego.

    Szkoda, że Kolega R-MIK na pewien czas nas opuścił, bo jest w tym mocny.

  • #236 29 Lis 2017 00:32
    czark123
    Poziom 9  

    Na zdjęciach kawałek multimetru jakiego ja używam, próbowałem rozrysować sposób podłączenia wzmacniaczy. Jeden ze wzmacniaczy jest podłączony według schematu ze zdjęcia. Mogłem popełnić błąd przy rysowaniu, bo płytka jest dwustronna. Ale jeżeli dobrze rozrysowalem, to co daje takie podłączenie wzmacniacza?
    Pomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierzPomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierzPomiar prądu w samochodzie, prosty amperomierz

  • #237 29 Lis 2017 01:00
    eurotips
    Poziom 35  

    Żaden multimetr nie posiada wzmacniacza na wejściu, tylko dzielniki. To co przerysowałeś to chyba fragment prostownika który pracuje na zakresie AC ale ile żyję nie widziałem jeszcze takiej aplikacji WO w której wejścia IN+ oraz IN- są połączone .
    Co to za multimetr, przecież można w sieci odszukać schemat do niego.

  • #238 29 Lis 2017 09:34
    czark123
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    ale ile żyję nie widziałem jeszcze takiej aplikacji WO w której wejścia IN+ oraz IN- są połączone .

    Tak myślałem że mogłem źle przerysować, bo w sieci też w żadnych schematach nie znalazłem takiego połączenia WO.
    Miernik to LM-807. Akurat bateria poprosiła o wymianę, dlatego przy wymianie troszkę poszperałem w nim. :)

  • #239 29 Lis 2017 10:30
    es2
    Poziom 15  

    eurotips napisał:
    Żaden multimetr nie posiada wzmacniacza na wejściu, tylko dzielniki. To co przerysowałeś to chyba fragment prostownika który pracuje na zakresie AC

    A mnie to wyglada na filtr dolnoprzepustowy. Niestety, bez większego fragmentu, ciężko cokolwiek powiedzieć.

    eurotips napisał:

    ale ile żyję nie widziałem jeszcze takiej aplikacji WO w której wejścia IN+ oraz IN- są połączone .

    Takie połączenie jest używane, gdy jeden ze wzmacniaczy nie jest używany.

  • #240 29 Lis 2017 21:47
    zworys
    Poziom 32  

    Ze względu na potrzebę poruszania się w trudnym terenie jestem współwłaścicielem ( bardziej serwisantem ) pojazdu UAZ. W instalacji tegoż był wskaźnik prądu ( trudno nazwać go amperomierzem ) który w sytuacji gdy pojazd i instalacja pracowały poprawnie ... niczego nie pokazywał. Zakres plus minus 30A był potrzebny, ale tylko kilka razy widziałem tak duży prąd - w nietypowych sytuacjach. Przy normalnej pracy ok 5A nie przekraczało czułości/ rozdzielczości wskaźnika. Przerobiłem całkowicie instalację przy okazji wyrzuciłem "amperowskaźnik" a założyłem woltomierz ( i inny alternator ) . Zresztą Rosjanie w następcy UAZa zrobili to samo. Biorąc pod uwagę także zastrzeżenia kol. Tatanka proponuję modyfikację opracowywanego przyrządu . Powinien mierzyć prąd ładowania ale nie na masie tylko na przewodzie alternatora i JEDNOCZEŚNIE napięcie na akumulatorze. Wyniki łatwo zinterpretować a zniknie problem skoków prądu przy pracy poszczególnych urządzeń. Ok, skoki bedą (mniejsze ) ale w powiązaniu z napięciem będzie można łatwo diagnozować stan instalacji...